Blog

Blogajánló

Sok helyen lehetett olvasni, hogy a gyári teljesítményadat egy kicsit alul van lőve a valóshoz képest. WebM elvitte autóját a Totalcar Erőmérőbe, hogy a végére járjon! Tovább

WebM // 2020-06-05 15:49:44

"Számomra lenyűgöző a gép. Gyakorlatilag egy csövezett versenyautóhoz hasonlítanám leginkább, rendszámmal. Bátorág és őrültség volt ezt az autót AR-nak megcsinálni, de ezúton is köszönöm nekik!" Tovább

R33Z // 2020-06-07 21:55:12
>> Egyébszlobod95 // Alfa 159 SW 1.9 JTDm 16V // 2021-02-28

Antennatalp illetve szár cserélésre került.
Sokat javult az FM rádió vételminősége, és a hangzás is.
Az előző antennatalp már el volt rohadva kb...

 

A hengerfejbe betettem az illesztő hüvelyeket, mert onnan is szedtem ki. Aztán rájöttem hogy azok a motorba kellenek mert azok tartják a helyén a tömítést amíg felkerül a hengerfej és segítenek a pozícionálásban is. Úgyhogy átkerültek a motorra.
Az indítómotorra felkerült egy plusz vezeték hogy azzal el tudjam indítani és át tudjam forgatni a motort. Az olajnyomás felépüléséig fontos lenne hogy ne induljon el a motor. A hidrotőkéknek is fel kell majd telleni.
Beállítottam az 1-es hengeren a felső holtpontot ami majd a vezérlés felrakásához kell. A dugattyútetőt tartva nagyon jól érezhető a felső holtpont. Alul stimmel is a jelölés.
Felkerült a tömítés. A hozzá adott papíron minden le van írva, azt követtem.
Feltettem a hengerfejet. Egyszerűbb volt mint gondoltam és mivel nincs benne vezérműtengely súlyra is kisebb volt.
Bekerültek az új csavarok és végigmentem a meghúzás menün. Hogy később se jusson eszembe hogy valamit rosszul csináltam videóra vettem az egészet, bármikor visszanézhetem Full HD-ban.
Végül visszaraktam a hidrotőkéket.

A jó időre való tekintettel kinyitottam a garázskaput, így automatikusan kaptam egy munkafelügyelőt aki a kapu előtt ülve/fekve figyelte minden mozdulatomat :-)

54 óra a garázsban, 2.109 fénykép, 24 videó, összesen 10,1 GB

 

Kezelésbe vettem a szívósort.
Először alaposan letisztogattam, aztán kapott egy kis műanyag ápolót is.
A szelepszár szimeringek ismételt cseréjén rengeteget gondolkodtam. Hátha a rutintalanság miatt valami nem sikerült és megint ereszteni fog mint a kiszedettek.
Az egyikről kiderült hogy hibás, mert a többi szelepvezetőről is lecsúszott. A másik csak eresztett, feltételezem hogy ott se sikerült valami jól a gyárban. A szerelési hibát kizárnám. A problémára azt a megoldást választottam hogy egy drágább szettet tettem fel, talán ha nem is annyival jobb mint amennyivel többe van, de valamivel talán.
A saját hibáimat a rengeteg fénykép átnézése után élhető kockázatúnak ítéletem meg. A megrendelt készlet megy a polcra a többi tartalék alkatrész közé.
Szóval nem álltam neki a cserének, de a hengerfej mégis felkerült a boncasztalra, ahol is először is kiszedtem belőle a hidrotőkéket hogy ne potyogjanak ki a mozgatáskor. Az asztal hátsó szélén (6. kép) felsorakoztattam őket hogy a végén majd mindegyik a saját jól megszokott helyére kerüljön vissza.
Felraktam az új tömítést, majd felcsavaroztam a szívósort.
Sokáig spekuláltam rajta hogy először visszarakom a hengerfejet aztán rakom fel a szívósort. A csavarozás így se volt egyszerű, a helyén nem biztos hogy megoldható lett volna. Főleg mert van olyan csavar ami csak alulról lett volna hozzáférhető...
Amikor elfogytak a csavarok a zacskóból megnyugodtam hogy minden a helyén van.

Végül letisztítottam a termosztát helyét és a hengerfej motor felőli felületét is.
Mehet a helyére.

 
>> EgyébBardo146 // Alfa 146 1.6 T.S. // 2021-02-28

Az akksira rá kellett tölteni 2x a tél alatt, de ez nyilván természetes. Kis vas pöc-röff. Jó volt vele egy kicsit várost nézni.

 
>> EgyébKristyon // Alfa 147 Selespeed // 2021-02-28

Kis érdekesség. Face csoportban téma volt a nívó pálca hossza. Kíváncsiságból lemértem a sajátot. Érdekes, hogy az előző motorban hosszabb volt a pálca. Egy A822 számozást találtam a nívópálca tetején az azonosításra, viszont ez megegyezzik, lehet ez csak a műanyag azonosítója. Szóval a hossz a műanyagig 548mm, és 558mm

Végül felraktam a helyére az olajteknőt.
Az olajszivattyú szívócsövére feltettem az új tömítést, de csak lazán csavaroztam fel, hogy a teknő felrakásakor könnyebben tudjam a terelőlemezbe illeszteni. Mikor alá került a vége, akkor húztam meg a csavarokat.
A teknő tömítő élét és a blokkot előtte alaposan megtisztítottam, majd Reinz Reinzosil tömítő pasztával bekentem.
Miután a csövet rögzítettem feltettem a teknőt a helyére és visszacsavaroztam.
természetesen a legeldugottabb csavar (főtengely szimering házba megy bele a blokk és a váltó közt) nem ment vissza a helyére. Menetvágóval ki kellett javítani a menetet a csavaron.
Végül is minden visszakerült. Holnapig "szárad"...

A projekt állása:
50,5 óra a garázsban - 1.798 fénykép, pár videó.

 

A gyári adatok alapján három főtengely és három csapágyméret van. A boltokban viszont csak egy "alapméretű" csapágy létezik.
Felmerült bennem hogy a felújított motorok gyors halálát nem okozhatja-e a nem megfelelő csapágyhézag? A kicsi nem ad kenést, a nagy meg elviszi az olajnyomást. (A gyakorló motoromon még mindig tisztázatlan a csapágyolvadás oka.)
Szóval vettem hozzá mérőeszközt és megmértem a csapágyhézagokat.
Az eredmények a képeken.
A gyári méret: 0,030-0,056 mm. Szerintem jók lesznek a csapágyaim.

A "műszer" gyártója azt ígérte hogy a motorolaj leoldja a cuccot. Igaza volt, a felületről a nagyját körömmel leszedtem, a maradékot olajos ronggyal le lehetett törölni.

 

Szép sorban mindegyik hajtórúd új csapágyakat kapott. GLYCO-ra szavaztam (11.kép), a kivettek is azok (10.kép), tehát Csöri is ezt rakott bele két éve.
Természetesen mindegyik kapott motorolajat bőven.
Miután finoman beolajoztam a gyűrűket a szorítóval összenyomtam őket majd irány a blokk. Könnyű eltalálni hogy mennyi olaj kell a gyűrűkre, mert onnantól könnyen forgathatók a horonyban.
A szorító belsejét is bekentem olajjal, illetve amikor benne volt a dugó még a széléhez ment pár csepp a dugó és a szorító fala közé.
A berakás előtt a henger felső élét is megolajoztam.
Az olajáteresztő két szélső gyűrűje nagyon vékony ezért amikor a dugattyú alja pozíciót adott a hengerbe magát a szorítót finoman ráütögettem a hengerre hogy körbe pontosan illeszkedjen. Ha már körben fémes volt a kocogtatás a kalapács nyelével beütöttem a dugattyút a helyére. Miután bement a hengerbe a dugó széle újra kapott egy kis olajat hogy a henger felé ne legyen száraz.
Még a gondos illesztés mellett is kétszer megakadt az alsó gyűrűje az olajáteresztőnek. Ilyenkor szorítót old és újra kezd.
Nagyon oda kell figyelni és óvatosan kell "kalapálni", a gyakorló motoron először - tapasztalat híján - sikerült eltörnöm egy gyűrűt. Szóval az a bizonyos zabszem ott volt végig ahol a mondás szerint lennie kellett...
A főtengelyt körbeforgatva minden rendben. Utána még egy kis olaj a dugó és a henger közé, mert az olajlehúzó gyűrű teszi a dolgát...

 

Mielőtt visszakerültek volna átnéztem őket. Levegővel kifújtam belőlük az olajat (Milyen jól jön ilyenkor az OBI-s kerékpumpáló kompresszor!) és ellenőriztem hogy zárnak-e. Jónak tűnt mindegyik úgyhogy visszakerültek.
A hengeren benyúlva a helyére lehetett illeszteni őket, alulról meg mehettek be a csavarok.