Blog >> lengőkar

>> SzervizKuccer24 // Alfa 159 1.9 JTS Ti Sportwagon // 2020-12-30

Már egy ideje nyikorgott a lengőkarom, peidg csak 5000 km körül van benne. Amikor kiszedtem a Lemförder márkájút, agyon dicsért felső lengőkart, egyből látni lehetett, hogy kotyog a szilent. A gömbfej teljesen hibátlan, így hát majd kap új TRW szilentblokkokat, utána mehet tartalékba.

Most SKF lengőkart vásároltam. Összehasonlítottam az előzővel, amit egyből észre lehetett venni, hogy sokkal pontosabbak az illesztések és több zsír is van benne. Beszerelésnél kapott még extra szilikonzsírt, hogy tuti mindehova jusson és víz se jusson be olyan gyorsan a piszokkal együtt.

Sok emberrel beszéltem akik a meghúzási nyomatékot mondták a legfőbb hibaforrásnak. Megnéztem az eLearn-t illetve Tamástól kaptam segítséget az AUTODATA-ból, hogy 54-66 Nm kell meghúzni mind a két szilentet.

Fontos, mivel ha túlságosan meg van húzva kihordósodik és hamarabb elkezd nyikorogni!

Ha már itt jártam, akkor leszedtem a dobbetétet és kitakarítottam a kerékjáratokat illetve az vízelvezetőket. Szerencsére nem volt benne semmi szemét, mivel félévente takarítom őket.

>> SzervizKuccer24 // Alfa 159 1.9 JTS Ti Sportwagon // 2020-06-18

Borzalmasan nyikorgott már a jobb első felső lengőkar TRW márkájú. Már volt benne szilent cserélve (TRW), de az is feladta a harcot. Így hát rendeltem egy Lemförder lengőkart.

AutoDoc-ról rendeltem, gyorsan megérkezett. Szállítással együt volt 27.900 Ft.

Ki is cseréltem, de sajnos 3000km bírt, és ez is szintén elkezdett nyikorogni siralmas módon.
Fújtam már be Lítiumus WD-40-nel de nem igazán segített. Egyszer kiszedtem, hogy megnézzem melyik szilent kezdett el vonyítani de nem jöttem rá. Viszont észrevettem, hogy a baloldali szilet már kotyog.

Viccesnek tartom, hogy egy közel 25eFt-os "minőségi" lengőkarnak már kivan a szilentje és nyikorog.

Máskor tényleg az olcsóbb lengőkart választom és sűrűbben cserélem.

Amit viszont megtudtam, hogy nem mindegy a csavar mehúzási nyomatéka, mivel képes a csúszós szilentet kihordósodni és hamarabb elkezd nyikorogni.
Elvileg a meghúzási nyomaték 25NM!!!

>> SzervizJCsabi // Alfa 147 1.9 JTD 8V Distinctive // 2019-10-18

Az utóbbi időben némi kopogó hangot hallatott a kocsi jobb elölről. Doktorbácsi megállapította, hogy egy felső lengőkar csere megoldja a dolgot. Így is lett. Friss új TRW jobb első felső lengőkart kapott. Ismét csend. :-)

km állás: 207.654km

>> Szervizpinyti // Alfa 156 Sportwagon 1.9JTD // 2019-10-12

A hónap elején új rekorder született a 156-os személyében, ugyanis soha egy autóm sem volt még két és fél évnél hosszabb ideig a birtokomban. Eddig az E36 tartotta a rekordot - a cabriót most hagyjuk, mert az naptári napokat tekintve kicsit több, mint három évig volt meg, de a három szezon, amiben használtuk, hunyorítva is épp csak kiad másfél évet - mostantól viszont minden egyes nap az Alfa előnyét növeli.
S hogy mi történt az elmúlt negyed évben mióta utoljára írtam róla? Egyszer csak ismét gyanús, beázás szerű foltokat láttam a tetőkárpit hátsó részén, így eldöntöttem, hogy ideje nyugdíjazni a régi, már szilóval mókolt antennát. A talp természetesen gyári, a szár pedig egy univerzális darab lett.
Aztán hozta a formáját a "szarolasz", és produkált egy valódi meghibásodást is. Történt ugyanis, hogy nem mindig volt hajlandó - eleinte csak három-négy villanásnál hosszabban, aztán már egyáltalán - irányjelezni. Rendeltem egy új indexrelét, majd gondoltam pikk-pakk kicserélem. Szorgosan tapogattam a biztosítéktábla környékén, de sehol nem sikerült kitapintanom a kattogást. Jobb híján rákerestem az interneten, s kiderült, hogy ez a szerencsétlen Giovanni konkrétan ez a szar köré tervezte az egész 156-ost. Lassan megszoktam már, hogy a motortérben is kis híján minden apró beavatkozást avval kell kezdeni, hogy legalább két három útban levő vackot eltávolítsak, de hogy egy indexrelé cseréhez konkrétan le kelljen venni a kormánykereket, a burkolatokat, és a szöghelyzetérzéklőt is, az már finoman szólva is vicc kategória (méghozzá elég szar vicc).
Igaz ezek után sokkal nagyobb volt az örömöm mikor végre újra üzembiztosan tudtam jelezni a kanyarodási szándékom. Persze valami az új utángyártott darabbal sem kerek, hisz evvel az elakadásjelző csak gyújtás nélkül működik az elvárásoknak megfelelően. Járó motornál csak akkor villog, ha az irányjelzőkart is kirakom jobbra, vagy balra, de ezt már elengedtem, emiatt nem fogom szétszedni még egyszer...
Aztán ha már így belejöttem, gondoltam levezetésként újrabandázsolom a motortéri kábelköteg mára már viharvert szakaszait. Az előbbiek fényében ezt már a kisujjamból kiráztam.
Akárcsak a bal oldali "A-oszlop" takaró patentjainak pótlását. Ezek még az első beázások keresése idején törték el, azóta csak amolyan átmeneti megoldással voltak rögzítve, de most újra itt is fixen a helyén van minden.
Augusztusban elvittem, hogy kicentrírozzák a kerekeit, amit nagyon jól tettem, mert azon felül, hogy végre ismét simán fut az úton, találtak egy lassú defektet, amit javítottak is a jobb hátulján (csak megjegyzem, hogy úgy néz ki azóta ismét összeszedtem még egyet...).
Ráérő időmben amolyan átmosás gyanánt leszívtam és újratöltögettem a szervóolajat a tartályból, egészen addig, amíg szép tiszta nem lett, felfrissítve ezzel a rendszerben levő folyadékot.
Aztán történt egy kis baleset, a helyi gépi mosóban (tudom, hülye aki oda viszi, de gondoltam ebben már túl nagy kárt úgysem tehet - már ami az esztétikát illeti) elhagyta magát a vezető oldali külső tükröm. Egy roppanást követően bárminemű ellenállás nélkül kezdett mozogni előre, hátra, s még egy kicsit felfelé is. Rémlett, hogy itt a blogon olvastam már ilyenről, majd bebizonyosodott, hogy velem is ugyanaz történt. A tükör tengelyét felülről rögzítő körmös alátét kiugrott a hornyából. Gyorsan visszakerestem a már említett posztot, s egy kis egyengetést követően magam is visszanyomattam az alátétet a helyére egy satu és a megfelelő átmérőjű dugókulcs segítségével. Alapvetően jól ment minden, leszámítva, hogy a tükörlap nálam elrepedt a szétszerelés közben, így annak, és a belső háromszöget rögzítő fém patenteknek végül új állta helyét. Azóta sokkal masszívabb a tükröm.
Régóta zavartak már a csálén álló hátsó légbeömlő rostélyok is, de szerencsére sikerült újra összepattintanom a mechanikájukat, így újra rendezetten, együtt mozog minden itt is.
Végül a héten elérkeztünk az autó számomra legzavaróbb problémájának megoldásához, az általam már több alkalommal is karosszériatömítővel és nylon darabokkal javítgatott fenéklemez kihegesztéséhez. Végig drótkorongozták az alját, s legnagyobb meglepetésemre abszolút nem volt vészes a helyzet.
A már általam is ismert három tenyérnyi lyuknál kellett csak a fémet pótolni, napi használatú, ma holnap 18 éves 156-os létére meglepően jól tartja magát a karosszériája. Természetesen kapott új réteg alvázvédőt is, így remélhetőleg nem csak a következő műszaki vizsgáig fog kitartani a napokban elért állapot.
Aztán ha emiatt pár napra már úgyis le kellett tennem az autót, kicseréltettem a mára már idegtépően nyekergő, s néha már kopogni is "látszó" felső lengőkarokat két új TRW-re. A beavatkozás közben kiderült, hogy a jobb első gumifékcsövem kis híján ki van szakadva (olyan, mintha valami megvágta volna), így ahelyett is kapott egy újat a gép.
Persze így, hogy fent ismét feszes lett a futómű, apró koppanások formájában már jelzik a januárban cserélt belső stabilizátor szilentek is, hogy szeretnének ők is nyugdíjba menni. Ez már a második garnitúra mióta nálam van az autó, és egyik sem bírt ki többet egy évnél, így esélyes, hogy egy komplett rúd lesz a végleges megoldás, hisz feltehetően az is már jócskán megkopott az eddig megtett kilométerek alatt.
Mire mindez lezongorázódott, megérkezett az Aliexpresszről rendelt szivargyújtó helyére szerelhető voltmérős USB aljzat. Több helyen láttam már, és nagyon tetszett, nem beszélve arról, hogy ezzel végre ki tudtam küszöbölni azt, hogy a mára már eléggé viseltes szivargyújtóból rosszabb úton állandóan kiugráljanak a csatlakozók. Ahogy visszakaptam az autót be is szereltem, és egyelőre nagyon tetszik, főleg hogy valamilyen szinten azért nyomon tudom követni a generátor töltését is ezután.

>> SzervizRomeoOne // Alfa 159 2.0 JTDm 16V 170 LE // 2019-09-03

Történt, hogy elkezdett valami halkan búgni/zúgni, érzésre jobb elölről, úgy 100 km/h környékén. Nem nagyon volt vele időm foglalkozni, továbbra is hajtottam, de a km-ekkel érezhetően romlott az állapot, egyre hangosabban és egyre alacsonyabb sebességnél is hallható volt.
Elvittem a helyi Bosch szervizbe, ott először a jobb oldali féltengely emelő csapágyra gyanakodtak, de aztán a j.e. kerékcsapágy lett a végső diagnózis.
Kaptam egy 80 ezer körüli ajánlatot alkatrész + munkadíjra. Kis fejvakarás után elfogadtam.
A vége aztán kicsit több lett, mert a felső lengőkart is elkefélték és abból is kellett egy új.
De legalább a diagnózis jó volt, most csendes az autó, tényleg a kerékcsapágy búgott.

>> SzervizShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2019-08-04

Egy kis szerelés ismét. Valami kopogott elől és már csak ezek nem voltak kicserélve.
Kopogás megszűnt és sokkal egyenesebb az aszfalt a kerekek alatt.

Album...

Update: A sárvédő ív feljebb ment a gumitól vagy fél centivel.

>> Szervizmesa // Alfa GT 1.9 JTDm 16v // 2019-07-31

Kapott két új, alsó lengőkart. A TRW kb. 30 000 km-t bírta (4. kép). A gömbfej lötyögős lett benne. most Febi Bilsteint kapott (2. kép). Szuper csendes (egyelőre). Hátsó fényergen az egyik csúszka berohadt, kapott egyúttal új betéteket is és le lett cserélve a fékfolyadék FERODO Dot4-re (3. kép) . Júliusban ünnepelte a születésnapját, pont alfacityben lett meg a 150 000-es jubileum (1.jép) és ma pedig két év friss műszaki! (utolsó kép) :)
5. képen egy tiszta diesel kartert is megcsodálhattok, az enyémét :D

>> SzervizATE TR // Alfa 159 2.4 JTDm // 2019-07-16

Felső lengők cseréje is megtörtént. 26.231 Ft volt darabja. TRW. Kicsit elvesztem a márkák között, mert mindenki szid valamit. Szóval ez maradt...munkadíj 5ezer volt. Szerintem az üzemanyag költség többe került. :-)
Írhatnék egy szép regényt, hogy hova nem szabad vinni autót, de nem teszem. Szilent a felsőben szét volt fingva rendesen, amit nem vettek észre.
És a gyönyörű hang! (köszönöm a videót fazeknak)
Egy másik video: LINK
Emiatt a kínlódás miatt majd eladtam a g....be az egész autót, úgy felmérgelt. Pedig csak néhány ember nem állt a helyzet magaslatán. Olyan feelingje volt az egésznek, mint, amikor kb 13 éve 100ezrekért "megjavították" a 156ot és jó lett...ja nem csak pénzt kértek.
Hatalmas tanulság, soha ne válts egy bevállt szerelőről, még akkor sem, ha nincs ideje az autódra. A másik pedig, ami nem az első esett volt, hogy nem minden cartársban lehet bízni, sajnos.

>> SzervizDante // Alfa 156 2.5 V6 24V Distinctive // 2019-06-08

Kezdjük azzal hogy az autónak 3 féltengely gumi harangja ki volt szakadva. Bal oldalon külső belső, jobb oldalon csak a belső. Emellett piros rugók voltak a kocsi alatt, amik legalább 5-6 cm-t ültették az autót. Veszélyes élet ez egy olajteknőnek...
A megoldás: féltengely gumiharangok cseréje, balos külső féltengely csukló csere (kattogott), és futómű felújítás.
Kapott 4 új gátlót (Magneti Marelli), H&R rugókat (hála ezeknek kb 3 centit magasabb lett), két felső lengőkart előre (TRW), 4 toronycsapágyat, 4 lengéscsillapító porvédő+ütközőt, előre 2 új stab pálcát. Meg egy új ablakmosó szivattyút.

>> SzervizPoló // Alfa 156 2.0 TwinSpark Distinctive // 2019-06-01

Bal első alsó lengőkar csere, az előzőn szétszakadt a gumi és megadta magát a golyóscsap. TRW-t vettem az Elaforgtól, kapott új csavarokat is.

Csavar (60689020) 2.107 Ft (2 db)
Csavar (60657242) 1.237 Ft
Csavar (60655492) 2.080 Ft
Csavar (7676542) 2.246 Ft
Lengőkar TRW 33.139 Ft
Munkadíj 10.000 Ft