Blog
Az elmúlt 10 év képekben.
1-3. - 2011-ben az Esztergomi Találkozón. Ilyen állapotban vettem meg
4. - karosszériázás közben
5-6. 2021. június 02. Komárom. Még nem teljesen kész, de megnyerte a típus bemutatásának a 20. évfordulójára rendezett 155 szépségversenyt
7. 2015. Veteránautó kiállítás a Vasúttörténeti Parkban
8. Kiskunlacháza, gyorsulási verseny.








Váltófülek utólagos beszerelése
Ha ezt a leírást kevésnek érzed, akkor inkább ne állj neki!
Én így csináltam, ez nem jelenti azt hogy ez a jó megoldás, és mindenkinél működik!
Ha infó kell még, akkor: https://www.giuliaforums.com/threads/diy-add-paddle-shifters.44122/
Elvileg Stelvio-n is hasonlóan kell elvégezni.
Mi kell hozzá:
• szükséged lesz váltófülekre, ezt külön beszerezni nem lehet (esetleg bontó), egyben tudod megvenni, cikkszám: 6000629459 (Elaforg, Alfa depó, ebay)
• az alsó kormányburkolatot cserélned kell, cikkszám: 156110210 (Elaforg, Alfa depó, ebay)
Állítólag ki is lehet vágni a váltófül helyét, de ha már csinálod, csináld szépen!
• csavarhúzók, dugókulcs készlet. Műanyag szétszedő lapocskák.
Ami fontos!! 8-as torx! Nézd meg van-e ilyen pici fejed előtte!
• Multiecuscan + kábelek, nem elég sima ELM kábel!!!!
• Ha 2018 vagy újabb az autó, akkor SGW bypass modul is kell!, pl.: https://shop.stuff4car.com/en/index.php?route=product/product&product_id=51
Ha ez nincsen, nem fogsz tudni proxy rendezést (és mást sem) csinálni, ennélkül ne nagyon állj neki!
• Türelem, idő. (nekem 1,5 óra volt)
Fontos!
Semmit ne feszegess, ha valami nem jön szét, akkor nem az erő a megoldás!
A légzsákot is ki kell venni a kormányból, ami nem játék!
Mielőtt neki állsz, áramtalanítsd az autót!
Szerelés:
Nem fogok mindent nagyon szájbarágósan leírni, ha ennyi infó nem elég, akkor ne állj neki!
• A kormány/kerék álljon közép állásban!
• Áramtalanítás! Vedd le az akkumulátorról a negatív sarút, és mielőtt nekiállsz szerelni, várj legalább 5 percet. (tudod azok a fránya kondenzátorok)
A csomagteret nem tudod nyitni ha nincsen áram, az akkumulátor a csomagtartóban van!
Tehát ne csukd be! Menj biztosra, ha lehet hátsó ülést dönteni, akkor egyet dönts le.
Van a csomagtérajtóban egy zsinór, azt húzd ki kívülre. (lásd manual)
• Vedd le az alsó kormányburkolatot, két csavar tartja alul
• óvatosan egy műanyag szétszedővel (ha nincsen szélesebb, lapos csavarhúzóval) a kormány felőli réseknél szét tudod nyitani az burkolatot.
Majd vedd le az alsó burkolatot.
• Alul találsz egy kábelköteget, amin van egy szalag.
Nézd meg a szalagban benne van-e egy plusz csatlakozó (99% hogy ott van), ez a fülek kábele.
Ha megvan, csak akkor menj tovább.
• Old ki a légzsákot. (ugye áramtalanítottál?!)
Gyári leírás: LINK
A két függőleges kormányküllő belső felén van egy lyuk. Itt tudod oldani a légzsákot.
Én imbuszal oldottam ki, a fenti leírás alapján nyomd meg a kioldót, a légzsák szépen ki fog ugrani a kormányból 3-4 cm-ert.
• Két csatlakozó van a légzsák hátulján, ezeket old ki.
Az elsütő csati középen van, PDF-ben a nyitási módja.
A másik csatinak a kormány felőli végén tudod benyomni a fülét, majd kihúzni. Nem kell feszegetni, ha jó helyen nyomod jön!
• A kormányban lévő csatikat old ki, és amelyiket szükséges fűzd ki.
• Vedd le a porvédőd a közepéről.
22-es (check?) dugókulccsal tudod levenni a kormányt, nincsen nagyon megtépve, pici erő és már jön is le.
• Én nem cseréltem ki a teljes középrészt, a meglévőre átraktam a füleket.
• A füleket négy csavar tartja (lásd képek) vedd ki őket.
A kábelek csatiját is ki kell oldani (lásd képek)
Le is jöttek a fülek.
• Csavard ki a két nagy csillag csavart (lásd képek), és rakd őket félre:
Ez a két csavar fogja majd tartani a füleket (is)
• Illeszd a füleket a helyükre, adni fogja hova kell rakni.
Az előbb kihajtott két nagy csavarral fixáld le, de csak annyira hogy finoman tudd mozgatni.
A másik négy pici csavart amik a füleket fogták, szintén hajtsd be.
(lásd képek)
Ha minden csavar a helyén, csak utána húzd meg őket!
• Mehet is vissza helyére a kormány. Amire figyelj:
- középre rakd vissza! :)
- minden kábelt rakj vissza oda ahol volt, nem véletlenül vannak ott a kábel vezetők.
- minden csatit köss vissza
• Dugókulccsal húzd meg a középrészt, nem kell megtépni!
Rakd vissza porvédőt!
• Itt állj meg egy pillanatra, most még átlátod mit csináltál.
Minden a helyén van?
Ha igen, akkor mehet vissza a légzsák.
Mindkét csatit dugd vissza. Két oldalt és középen vannak vezetők, illeszd ezekbe be.
Majd egy határozott mozdulattal told a helyére.
• Alul a széthúzott csatlakozókat dugd vissza.
Én első körben kihagynám a váltófülek csatlakozóját!
Így nem fog villogni az óra, elvileg indítás után nem lehet hibád, ha mindent jól raktál össze. (kivéve kormány kalibrálás, lásd később)
• Tedd vissza az akkumulátor sarút a helyére.
• Gyújtás után, egy rakat hibát fogsz látni, ez normális, levettük az aksit.
• Indítsd el az autót, és forgasd el jobbra és balra is a kormány ütközésig, majd állítsd le.
• A következő indítás után már nem lehet semmilyen hibád!
Programozás:
• Ha a fentiek rendben megvoltak, gyújtás nélkül dugd be a váltókar csatlakozóját.
Én idáig vagyok meg, mivel nem jött meg még SGW bypass modul, ha megvan folytatom!
De elvileg már csak egy MES proxy rendezés kell.
burkolatok visszarakása:
Az alsó burkolat visszarakása trükkös! Mielőtt elkezded nézd meg a burkolat belsejét, látsz benne két L alakú fület amivel a kormányoszlopra kell akasztani. A fülek miatt eleve nehezen fog a helyére menni a burkolat, a kormányoszlopra kb. 45 fokban próbáld rátolni, a kormány felőli végén.
Ha a kormány mögötti rész a helyén van, a két belső fület is pozicionáld a kormányoszlopon.
Ez után már komolyabb feszegetés nélkül összepattintható az alsó és a felső rész.
A végén hajtsd vissza a két csavart az alsó burkolatba.












Egy hónapja nem volt hosszabb útja az autónak, úgyogy a csomagtérben levettem a kárpit borítást és ránéztem a C-Tek töltővel az akksira. Nincsenek csodák, már bizony a piros LED égett. Értem, hogy új autó, lehet úgy is kezelni. Beleülök, használom, nem érdekel. Pár évet kibír az akksi úgy is. Engem viszont érdekel.
A bonyodalom itt jött. Mert az akksi hátul, gondoltam ráteszem direktben. No igen... csakhogy a csomagtérfedél rugós, nem tudom csak úgy ráhajtani és otthagyni mint a gázteleszkópost, felnyílik. A Wartburgon volt utoljára ilyen rugós izé :-)
Na jó, nézzük akkor elöl. Van kivezetés direkt ilyen célra. Fedél leszed,felnyit és szembesül a ténnyel, hogy sem a C-Tek csipesze nem fér oda, és még át sem éri a vezeték a + és a test között.
Akkor vissza hátra. Rátettem, úgy hagytam nyitott fedéllel. Ahhoz hogy le tudjam zárni az autót , a zárat átbillentettem. Valóban rácsukni nem akartam a gumikábelre. Mivel estig nem végzett a töltés, úgyhagyni nem akartam, mégiscsak megoldottam a lehajtást, de erről inkább egy szót sem, le sem fotóztam. Elég volt a térköves fotó XD
UPDATE!!! gyml cartárs rám írt, hogy a mai autók IBS szenzorral vannak ellátva, ne töltsem direktben az akksit. És igaza van, a manual is írja, hogy hova kell csatlakoztatni, lásd 4. kép.




Vonóhorog beszerzés, felszerelés és bekötése. A gyári fekete csomagtartó kárpitot lecseréltem a bézs színre és így belső térben a kárpittal és üléssel is megegyezik.
A múltkor feltettem képrejtvénynek, azóta sikerült egyet kapnom JCsabi-tól. Köszönet érte!
A héten találtam emberkét aki megpróbálja sokszorosítani.
Ma nekiálltam az ellendarab tanulmányozásának.
Nem egyszerű eset. Egy lemezbe van bepattintva emiatt egy keskeny pereme van, a 4. képen felül látszik. Ráadásul a lemezbe rugózva pattan be, emiatt fel van hasítva. (3.kép)
Mindezeken felül még bele van fröccsöntve egy lemezrugó, ami a bezárás után feszíti.
Egyenlőre egy szürke kárpitpatent helyettesíti a harmadikat.








Nálam is fent állt a hiba hogy lötyögött a tankajtó, egy cartàrs blogjàn làttam milyen egyszerűen orvosolható a hiba, így meg is rendeltem a hozzà való kis alkatrészt. A kicserélése max 5 perc volt, persze nem nekem, hanem a férjemnek :D a kèpen látható a régi stift, hát jól elfáradt màr valóban :)

Megnéztem hogy gyárilag hogyan van felrakva a szimering.
A bontott motor hengerfejében még elég sok van benne, így egyről leszedtem a rugót és kivettem a szelepet. Az 1-3 képen a gyári állapot látható. Lehúzni esélyem se volt, oldalról a csavarhúzót kellett aláütni és azzal lefeszegetni. Mint a szelepvezetőn (4. kép) mind a szimeringen (5.kép) jól látható a feszegetés nyoma.
A 6. képen jól látható hogy a 6 mm-es túlnyúlása a vezetőnek nem ér végig a belső oldalon csak kb 5 mm-en fekszik fel.
A 8-as képen a leszedett és a Victor Reinz tömítés metszete. Egyformának tűnnek, tehát az új belsejét se érheti el a szelepvezető 5 mm-nél feljebb.
Az eredeti tömítés a bontott motorban GOE(TZE) 866NW, meg is találtam itt.












2019-ben kiszedett darab: 1-4 kép - Külön figyelmet érdemel a 3-as képen a BA3 - 7.35 felirat. A BA3=VAZ=Volzsszkij Avtomobilnij Zavod=Lada gyár!!! Elvileg ez volt PHuBi-ban gyárilag.
2021. februárban kiszedett, amit Csöri rakott bele (elring): 5-7 kép
2021. júniusban kiszedett, amit én raktam be februárban (Victor Reinz): 8-10 kép
A tesztmotorról lebányászott, vélhetőleg eredeti darab, amit szét kellett vágni hogy lejöjjön: 11-12 kép
A szelepvezető a felfekvő peremtől 6 mm magas, de a vége ferde. A nyoma jó látható mindegyiken, különösen az utolsón. A felfekvő felület 5 mm-es, a ferde rész nem éri el a szimeringet.












Azt hiszem harmadszor lépünk ugyan abba a trágyadombba...
2019-ben volt egy kis motorfelújítás, utána gurultunk jó pár ezer km-t, majd visszatért az olajfogyasztás. Az ok: lejött szelepszár szimering a helyéről. (Az egyik)
Idén tavasszal kapott újakat. Azokkal is elmentünk egy csomót, majd visszatért az olajfogyasztás. Itt is lejött a szimering. Egy másiknál meg a szorító rugó. (A két bűnös meg a harmadik amit cseréltem a 6-7 képen. Mint az újak.)
A nyáron szintén kerültünk egy nagyot (3500 km) gond nélkül, majd újra visszajött az olajfogyasztás.
Tuti hogy most is valamelyik szimering hagyta el magát.
Amit megfigyeltem hogy mindig hosszabb állás után jött elő a dolog. pl az idén megjártunk a hegyeket, majd szeptember-októberben másfél hónapig állt a kocsi. Bp-re menet már fogyott az olaj. Lehet hogy leállításkor rátapad a szimering a szelepszárra és amelyik éppen be volt nyomva az simán az első kifelé mozduláskor lelöki?
Mi más lehet a magyarázat?
Az érintett szelepek mindig mások voltak, a szelepvezető melletti kifújást kizárnám.
A neten szinte semmit se találni a témában.
Valahol a facén olvastam egy kommentben hogy a TS-nél könnyű túltolni a szimeringet. Utólag már nem találom, így nem tudok visszakérdezni. Ellenben a bontott gyári motorom hengerfejében a gyári szimering ütközésig van tolva, nincs hová túltolni. (4. kép)
Az innen származó és a Csöri által az enyémből kiszedetteket a mostaniakkal összehasonlítva nem találok különbséget. Mindössze annyit hogy a gyárit a bontott motoromból csak feszítővassal lehet kiszedni, a most rányomott Reinz-et meg roncsolás mentesen. A méretek azonosnak tűnnek.
Rendeltem pár fajtát.
Az ünnepek alatt megint szétborítom a hengerfejet.
Nem hinném hogy fel kellene őket ragasztani...






