Blog >> futómű
Tervszerű karbantartás:
- Motorolaj (FUCHS Titan Supersyn 5W-40)
- Olajszűrő (Mann HU6007X*AN)
- Levegőszűrő (Sofima S 7606 A SOF *GD)
- Pollenszűrő
Olajfolyás:
Az autó alatt a motortérnél olajfoltok jelentek meg. Mint kiderült két forrásból, amiket cserélni kellett:
- Vezérműdekli tömítés
- Vezérműlánc feszítő patron
+ szükséges lett még:
- Szelepfedél tömítés
Első futómű:
Bal oldalról erősödő kopogás volt hallható a kisebb úthibáknál. Szükséges volt cserélni:
- Lengőkar (első, felső, RUVILLE 35/18/AH, 41/18/AH)
Hátsó fék:
A hátsó féktárcsa már szépen kivállasodott, betétekkel együtt újakat kapott:
- Féktárcsa (hátsó, BOSCH 986 479 378)
- Fékbetét (hátsó, BOSCH 986 424 775)
Munka:
motorolaj+szűrők csere, hibakódkiolvasás, vezérlés javítás: láncfeszítő patron cseréje, tömítések cseréje, első futómű átvizsgálás, első fékek átvizsgálása, első felső lengőkarok csere, hátsó fékek átvizsgálása, hátsó féktárcsa+fékbetétek csere
Km óraállás: 121900
Ici-picit bevásároltam alkatrészekből. Nyári nagy kerék még pihen, mivel a futóművet rendbe kell rakni. Ha minden a terv szerint halad, akkor hétfő a napja az alkatrészek cseréjének.
Alsó lengőkarok - Ruville: 53.629 Ft / db
Kormány gömbfejek - Ruville: 6.592 Ft / db
Első, hátsó stabpálcák - AZM: 2.846 Ft / db, 3.218 Ft / db
Remélem babakocsi hang és ropogás eltűnik, mert, ha nem, valakit akkor meg kell vernem.
Első fék is kuka. Igen hullámos lehet a tárcsa. Fékezésnél rázza a kormányt, megállás előtt pedig, mintha lüktetne. Aranyos nagyon.
Első tárcsa és betét ATE, mint mindig. Teljesen jó és bevált eddig mindenhol.
Tárcsa: 22.198 Ft / db
Betét: 20.896 Ft
Mielőtt bárki szólna, hogy van olyan hely ahol olcsóbb a cucc, annak jelezném, hogy igen, tudok róla, viszont így volt most a legkényelmesebb. ;-) én döntöttem így.
Frissítés!
Kocsi kész! Kellett még egy-két alkatrész előre, mert nem jött szét minden, ahogy kellett volna. Ne kérdezze senki, mi volt az. (US út megborított picit.) Munka 45.000 HUF
Babakocsi hangot még hallom, még utána nézek. Többi komoly lett. Lehet egy felső lengőkar csere kellett volna még.
267.500km
230km/h@4000rpm
Stabpálca csere... TC! És a hátsó ablaktörlő sem működött. A tengely eléggé be volt rozsdálva és volt egy kis kontakthiba is, amik javításra kerültek, friss zsírral összerakva, működik.
A régiben minden futómű kb. 5-6e km-t futott csak... így ami lehet, beköltözik ebbe.
Nem akartam külön posztot írni emiatt, de ha nem jön közbe semmi váratlan esemény, akkor valamikor április környékén kellene billentyűzetet ragadjak, ami miatt kicsit torzulna az időrendiség és a tér idő kontinuum a blogon, így egyszerűbb ha pár sorban összefoglalom a történéseket.
Már karácsony előtt feltűnt, hogy laposabb a jobb első kerekem, így első körben rápumpáltam, s vártam, hogy újra leenged-e, s ha igen, mennyi idő alatt teszi mindezt. Január első hetében szúrt szemet, hogy ismét leengedett, s szerencsémre úgy is állt a kerék, hogy észrevettem a bordák közt megbúvó rozsdás szöget. Lassú defekt volt, így ismét rápumpáltam, majd pár napra rá kijavíttattam a hibát.
Visszaszerelés előtt felcsiszolták a felni peremét, s merítőkádban ellenőrizték a szivárgást, de most abszolút nem enged. Aztán (csak mert még eszemben van, pedig ilyen apróságokat nem szoktam a blogba leírni) örülhetnek a "szarolaszozók", túl vagyunk egy nagyon komoly elektromos meghibásodáson is - igen, kiégett a jobb első H7-es tompított izzó. Szerencsére még akadt elfekvőben a garázsban, így pikk-pakk ki is cseréltem (ezen még nem kell sem a lökhárítót levenni, sem a lámpákat kivenni)...
Aztán kedden reggel volt kollégám elvitte, majd vissza is hozta az autót, csak közben kicserélték a két belső stabszilentet. Kár volt eddig húznom a dolgot, tényleg ezek csinálták a fesztivált, azóta egy apró zörej sincs a futómű felől, így apránként összeérett az is. Most legszívesebben ki se szállnék belőle, annyira jó, hogy végre csendben teszi a dolgát. Szeretném hinni, hogy ez most egy darabig így is marad...
...mármint abba a bizonyos ürülékbe, azt a bizonyos rögzítőelemet. És az igazat megvallva ez is csak féligazság. Mert mi a helyzet a "szarolasszal"? Tulajdonképp semmi - augusztus eleje óta poszt sem született, s akkor sem azért ragadtam billentyűzetet, mert baja volt - hisz sokak számára biztos meglepő, de amolyan "tanken fahren" jelleggel, szinte hiba nélkül üzemel az Alfa.
Azért csak szinte, mert vásárlás óta másodízben produkált egy "valódi elromlást" (számomra a TMK, a kopó fogyó alkatrészek, valamint a már vásárláskor is ismert hibák nem tartoznak ide). Ahogy egyre korábban sötétedett, feltűnt, hogy baromira nem akarnak figyelni rám, amikor tolatok ki valahonnan, ami működő tolatólámpák nélkül, nem is volt elvárható. Mivel az izzók, és a biztosíték jó volt, nem maradt más hátra, mint ezerpárszáz forintért venni egy új tolatólámpa kapcsolót, amit relatíve könnyedén ki is cseréltem. A kábelcsatlakozó sem volt a helyzet magaslatán, azt kollégám javította meg.
Fény gyúlt az éjszakában, azóta újra tökéletesen működik minden. Lassan már egy éve, hogy szereztem két új első lengéscsillapítót (tudom nem egy top márka, de amennyit fizettem érte annyit bőven megért), hozzájuk tartozó toronyszilenteket, valamint két első TRW stabpálcát, mert pár csendesebb hónapot követően valami mindig megszólal az első futóműben.
Lassan már kezdem megszokni - így tulajdonképp türelemre is tanít az Alfa, hisz a régi énem már rég agyfaszt kapott volna ettől - hogy többet használom finoman kopogó futóművel, mint néma csendben. Mivel már szinte minden volt legalább egyszer cserélve az első futóműben, s csak a lengéscsillapítókhoz nem nyúltunk eddig, azt gondoltam, hogy ezek kopoghatnak hőmérséklet függvényében hol jobban, hol kevésbé.
A héten le tudtam tenni az autót egy napra, így ki is lettek cserélve - s bár csökkentek a zajok - de nem hozta a várt eredményt. Csütörtökön a kerékcsere alkalmával (ismét az autóval kapott négy komplett kerék került fel a 2015-ös Nokianokkal) egy kis segítséggel kicseréltem a stabpálcákat is, de nem volt semmi baja a régieknek sem. Sebaj, ismét újak ezek is.
Szerelgettük kicsit itt, kicsit ott, de a probléma gyökere valahol máshol lehet - arra gondolok, hogy a belső stabszilentek kezdik újfent megadni magukat (vagy maga a rúd kopott már meg annyira a több, mint 300 ezer kilométer alatt, hogy hamar kinyúlósodik rajta az új szilent) de azok egyelőre még biztosan maradnak. Ha nem muszáj, akkor a tavasszal esedékes műszaki vizsgáig már nem áll szándékomban hozzányúlni. Elzörög ez még így a télen, aztán majd úgyis meglátjuk...
Tegnap felraktam a téli kerekeket.
Ma pedig elvittem az autót futómű átvizsgálásra és beállításra. A futóműnél minden feszes, minden rendben, egy pici állítást igényelt csak...
A Nokian gumikban 31699km van ezek kerültek most előre. A Laufen gumik 0km-ek.
Az autóban 313817km van.
Csereérett lett a két hátsó lengéscsillapító. Iszonyat hangja volt és lehetett érezni, hogy szinte elpattog a kocsi az úton. Cserélve lett mindkettő, plusz kicseréltül vele együtt a két hátsó toronyszilentet is. Ismét olyan feszes úttartása van a kocsinak, mint ahogy azt a gyárban megálmodták. :-) Lengéscsillapítóból Monroe Reflex ment bele, toronysziletből pedig TRW márkájú.
km állás: 200.895km
Tegnapi napon felkerestem egy futóműbeállítással foglalkozó szervizt (ottservice.hu),ahol foglalkoznak rázópados futómű hiba megállapítassal is.Egyre jobban zavar a futómű felől érkező,ritkán,de jól hallható kis klottyanas.Sajnos nem lettem sokkal okosabb, a vizsgálatot végző szerelő sem biztos benne,hogy mi okozza a hangjelenséget.Ő talán a gátlóknàl vélt felfedezni “valamit”,de mivel csak minden első mozgatásra hallható a hang,így ez sem biztos.Azzal biztatott,hogy a felső lengőkar szilentek jók,így várjak amíg a hangjelenség sűrűbbé vagy erősebbé nem válik és akkor keressem fel őket újra.Egy kis problémát még felfedezett:a bal oldali alsó lengőkar hátsó szilentje kicsit be van repedezve,de még bőven ellátja a feladatát.Rendesek voltak,mivel szerintük hibát nem találtak,ezért fizetnem sem kellett a vizsgálatért,így csak 1000 ft-omba “került” a procedúra.Használom tovább és várok...
Menet közben a jött a hibajelzés, hogy a hűtőfolyadék túlmelegedett, motort állítsam le, a mutató 130 fokon felakadva. A kiegyenlítő tartály üres volt. A szervízben kiderült, hogy szerencsére csak egy cső törött el, amit kicseréltek, hűtőfolyadékot utántöltötték, a rendszert légtelenítették.
Egyúttal a bal hátsó tolatóradar szenzort is cserélték, ami hol működött, hol nem, ilyenkor a computer hibaüzenetet dobott.
Jobb hátulról jövő, erősödő kopogó hangnak is meglett az okozója: kutyacsontot kellett cserélni.
Km óraállás: 115988