Blog

>> SzervizMatthewGT // Alfa GT 1.8 TS "Distinctive" // 2012-11-06

Ma meg érkezett Albaalfától az 5l-es 10W40es Selénia olaj, hozzá szűrővel és a hátsó TRW fékbetétek!

 
>> SzervizTtK // Alfa 159 SW 1750 TBi // 2012-11-05

A gumik, amikkel vettem elég ramaty állapotban voltak, ma a gumis a négyből hármat kukásnak minősített..
Mellesleg felkerültek a téligumik, egyelőre a gyári felnikre. Némi netes kutakodás és saját tapasztalat alapján Conti WinterContactok lettek.
Tavaszig lőni kell egy garnitúra nyári gumit is lehetőleg felnikkel együtt, hogy ne kelljen cserélgetni a gumikat. De tkp. ez nem is baj, így olyan felni/gumi páros lesz, amilyet én akarok és nem valami megörökölt kerekeken kell gurulni.

>> SzervizNeoEx48 // Alfa 156 1.6 TS // 2012-09-12

Az autóval motorikusan már jó ideje voltak gondok, pl. éreztem hogy a vezérlésmódosító cserés lesz. A kocsi erejével sem voltam megelégedve, úgyhogy szeptember elején itt volt az ideje hogy rendberakjuk a kocsit, mert szeptember közepén indultunk Olaszországba :)
Zé mester segédkezett a feladatban. Először kiderült hogy lyukas a kocsi hűtője, és hűtőfolyadék már alig van a rendszerben. Az autónak soha semmi baja nem volt a hűtéssel, kész csoda! Azóta méginkább tudom hogy igazán hűséges különleges autóm van, mert ilyen dolgok sem tántorították el attól hogy mindenhova elmenjünk.
Úgyhogy hűtő cserélve lett, valamint a vezérlés módosító, a légtömegmérő és a lambdaszonda. Minden szuper volt, indulunk Itáliába.
Csúcs volt az út, az autó az autópályákon egyszerűen falta a kilométereket, végre lehetett nyugodtan pörgetni a motort minden rendben volt, 150-es tempónál egyszerűen csodálatos volt az utazás. Aztán ahogy megérkeztünk és lejöttünk a pályáról, alacsony fordulaton indulásnál elkezdett küszködni a motor, megtorpant, aztán nyomtam neki gáz és fokozatosan magához tért. Nem volt semmi lefulladás gyanús dolog, csak nagyon megtorpant, erejét vesztette, aztán lassan jött meg. Aggódtam kicsit, de ha már elindultunk minden rendben volt, csak indulásnál csinált ilyet. Hazajöttünk, minden rendben volt, visszamentünk a Mesterhez. Első felindulásból megejtettünk egy teljes gyertya cserét, ami már nagyon megérett szerintem is mert én még nem cseréltem őket mióta nálam az autó. A csere jól sikerült minden rendben, de a kocsi még mindig torpant. Következő tipp, húzzuk ki a lambda szondát. Ez csodák csodájára megoldotta :) Szóval a lambda volt gyárilag rossz, mert vadi új volt. Akkor egy hétig Lambda nélkül voltunk, nem az igazi de jobb mint rossz lambdával :)
Aztán megjött a cseredarab... és azzal ugyanolyan rossz volt. Ezután Zé isteni szikrát kapott, kicserélt valamint, és irány a tesztkör. És minden tuti lett innentől kezdve, semmi torpanás, úgy megy az autó ahogy neki kell. A megoldás az volt, hogy a két japán márkás lambda szonda után egy Bosch-t raktunk be. Tanulság, a japán lambda szondák esélyes hogy nem jók a 156 TS-hez.

Nagyon köszönöm Zé-nek a türelmet és a szakértelmet :) És mostmár nagyon rendben van a kocsi motorikusan, vagy egy évet vártam erre :)

KM óra állása: 192 000 km

 
>> Autóápolásdroberto // Alfa 159 SW 1.9 JTDm Distinctive Novitec // 2012-11-01

Mivel az első ülésem az ülésfűtés rekonstrukció során itt-ott bekoszolódott, ezért úgy döntöttem, hogy az, megérdemel egy alapos tisztítást (1. kép), majd egy bőrápolást (2. kép).
Már csak azért is elvégeztem ezeket, mert kiszerelt állapotban remekül hozzáférni minden részéhez.
A műveletet az AlfaCity-n vásárolt Autoglym termékekkel "követtem el".
Az azonnali eredmény meggyőző (3. kép), de tökéletes akkor lesz, ha majd teljesen "beszívja" a bőr az ápolóanyagot és selyemfényű lesz (4-5. kép).

Ami szép kívül legyen jó belül felkiáltással beszereztem két garnitúra gumi felújító készletet és nekiálltam a lefestett nyergeknek.
Mivel a homokoláshoz kicsit barbár módon sikerült kiszedni a dugattyút ezért mint azt a második képen is látni az megsérült. A pótlás egyszerű volt a sajátból. Babra munka a szétszedés és összerakás, de megérte.
Már csak egy probléma van - mint az az utolsó képen is látszik - ha a fékcső nem tekeredik meg a nyereg pont befelé áll. Valószínű a menet máshol kezdődik :-)
Ahogy néztem ezt a fékcső másik végének fordításával meg lehet oldani.

 

Az ülésfűtés javításakor szomorú dologra bukkantam. Az ülés alsó szivacsa két helyen is sérült (1. kép - piros jeleknél). A bal oldali combtámasz sérülése (2-3. kép) a használatból, a (nem megfelelő) ki-be szállásból ered. A másik sérülés jobb oldalt hátul egy durva szakadás volt, mely a színeiből ítélve nem friss, feltehetőleg szerelési gondatlanságból származik.
Mivel Erhard nem tudott nekem új szivacsot szerezni, és módfelett idegesített a meglevő állapota (minden beszállásnál eszembe jutott volna), ezért úgy döntöttem, hogy valahogyan megjavítom.
Mivel előző autómnál már bizonyított a kárpitosom, ezért ezt a munkát nyugodt szívvel bíztam rá, és nem is csalódtam a munkájában. A repedéseket ipari szivacsragasztóval megragasztotta, majd egy idegen matériával összefogatta a szivacsot a sérült részeken(4-5. kép).
Az eredmény meglepően érezhető lett: újra van oldaltartása az ülésnek és a bőr is szebben feszül rajta (6. kép).

A bontott fékeket lehomokoltuk és hőálló ezüsttel lefestettem. Szép lett. Nagy dilemma volt hogy hogyan lehetne a a dugattyú kivétele után a helyét megvédeni a homoktól, de egy huszárvágással készült bele egy műanyag dugó (3. kép)

Holnap megjön a tömítéskészlet és mehet vissza a munkahenger.
A tömítéskészlet rendelésekor szert tettem 4 Alfa matricára, még nem tudom hová kerülnek, de jó ha van itthon.
Találtam áramtalanító kapcsolót is, ráadásul "kulcsos" verzió. Király lesz. Még egy távtartót kell esztergáltatni hozzá, hogy ne álljon ki annyira.

 

Ma felkerültek a rozsdátlanított és lefestett bontott féktartó konzolok, mert nagyságrendileg jobb állapotban voltak az enyémeknél.

 

Az ülésfűtés hiánya a sofőr oldalon, már megvételkor feltűnt, és sejtettem, hogy szétégett vagy elszakadt valahol a fűtőszál, bármennyire is magyarázta az eladó, hogy: működik-működik, csak nem fűt ez annyira. Ezt a hibát már jóval korábban szerettem volna kijavítani, de nem volt szívem lenyúzni és szétszedni a gyönyörű bőrülést. Az első telet még elviseltem nélküle (bár annyira nem is hideg a bőr, mint azt sokan képzelik), de most a hidegek közeledtével, neki akartam látni a hiba elhárításának. Illetve, ha van ilyen extra az autóba, akkor az működjön már!
Miután kiszedtem az ülést és az alsó ülésszivacsot, már könnyen hozzáfértem a meghibásodott alsó fűtőpárnához.

A probléma orvoslására három féle megoldás kínálkozott:

1. Gyári új fűtőpárna (1-2. kép) (51737177) beszerzése 27.000,-Ft-ért.
2. Utángyártott fűtőpárna beszerzése (20-25 ezer Ft-ért).
3. A rossz fűtőbetét javítása.

Mivel nem szeretek tékozolni, és szeretem a kihívásokat, a 3. megoldásra tettem voksomat. Figyelembe vettem a Cartársak jó és rossz tapasztalatait, az ülésfűtés javítással kapcsolatban. Továbbá 156er Cartársunk ülésfűtés javítással kapcsolatos blogja is sokat segített.

A fűtőpárna felépítése:

A fűtőpárna egyáltalán nem bonyolult felépítésű (3. kép). Ára ehhez képest indokolatlanul magas.

1. Párna.
2. Magas ellenállású vezeték.
3. Hőmérséklet jeladó.
4. Kábel.
5. Csatlakozó.
6. Védő matricázások.
7. Kétoldalú ragasztó.

A fűtőpárna javítása:

1. A fűtőpárna óvatos lefejtése (kétoldalú ragasztó) a szivacsról.
2. A csatlakozó áthúzása a szivacson.

A meghibásodás okainak keresése, következtetések:

A szakadás, már a huzat leszedésekor láthatóvá vált (4-5. kép). Véleményem szerint a szakadás közvetlen okozója a szivacs árkában, keresztben futó üléshuzat feszítő vas.
Viszont, jól látható, hogy a fűtőpárnát nem a megfelelő helyre ragasztották a gyárban (6-8. kép), hanem előrébb és így a párnára ragasztott nyúlás gátló nem tudta megvédeni a fűtőszálat a drót okozta igénybevételtől.
További észrevétel, hogy a párna ragasztója összeszereléskor összeragadt és így került felhelyezésre (9. kép).
A javítás után kerülni kell az ülésre ható nagy-, és koncentrált terheléseket (pl.: beletérdelés), legfőképpen a huzatot feszítő drót környékén.

A fűtőpárna javítása:

1. A nyúlás gátló védőmatrica óvatos eltávolítása (10. kép).
2. A szakadás pontos detektálása.
3. A megmaradt szigetelés elvágása a szakadás helyén.
4. A vezeték cérnáktól való kiszabadítása a szakadástól mérve ~80-80 mm-re.
5. A szétégett kb. 15 mm-es részt kivágása.
6. A két vezetékvég blankolása 10-10 mm-re.
7. ~40 mm-es zsugorcső felhúzása a vezetékre.
8. A leblankolt rész forrasztóolajjal való bekenése.
9. A vezetékek összeforrasztása jó minőségű forrasztóanyaggal.
10. A zsugorcső ráhúzása a javított szakaszra.
11. A rövidült vezeték kisebb ívekben történő meghajlítása.
12. A vezeték hozzávarrása a párnához (11-12. kép).
13. Nyúlás gátló szalag visszaragasztása Loctite 595-el.
14. Kétoldalú szőnyegragasztó (pl.: 3M) felragasztása a párna széleire.
15. A vezeték szakadásmentességének ellenőrzése multiméterrel.

A fűtőpárna visszaszerelése:

1. A kétoldalú ragasztó lehúzása.
2. A párna szivacsra ragasztása, ügyelve arra, hogy védőmatrica az árokban középre és az árok legaljára kerüljön.
3. A csatlakozó áthúzása a szivacson.

Nagyon bízom benne, hogy a javítás nem tiszavirág életű lesz, és több télen keresztül élvezhetem a langyos bőr nyújtotta kényeztetést.

UPDATE (2016.09.06.):

A fűtés élettartama tiszavirág életűnek bizonyult. Két használat után ismét tönkrement. 2013-ban ismét nekifutottam a javításnak. Sokat nem kellet keresnem a hibát. Ugyanott volt elszakadva.
A másodszori javátás annyiban tért el az elsőtől, hogy nem csupán összeforrasztottam a vékony nagy ellenállású vezetéket, hanem kivágtam az üléshuzat drótja alatt mindkét oldalon ~5 - 5cm-et, és ennek helyére sima 1,5 mm2-es sodrott rézvezetéket forrasztottam be. Így a drót alat levő vastagabb keresztmetszetű vezetékszakasz már nem tud elszakadni. Teljesítménycsökkenés nem érezhető.
Az ülésfűtés a negyedik szezonját kezdi meg alattam, így a technológia sikeresnek minősíthető.
Most már csak a javítás után rögtön elpukkanó jobb egyes ülés fűtését kéne megcsinálnom. :)

Laza kirándulás volt napirenden, a Forggensee környékén és a tavon. Hajókázással, városnézéssel és kabriózással

1-2. kép: A hajó és a tó. Maga a tó egy felduzzasztott tó, az 50-es években zárták le a víz útját. Több település is víz alá került. A tavon elektromos hajók járnak. A hajón sok képet állítottak ki az elöntésről.
3-6. kép: A gátrendszer és az erőmű. Miután hajóval oda-vissza megjártuk a tavat körbe is jártuk. Az erőmű sok műszaki, a tó meg sok egyéb látnivalóval szolgált.
7-9. kép: Lechfall a tavat tápláló folyó vízesése és kanyonja
10-12. kép: Füssen – városnézés. A képen látható bajor étteremben nagyon jót ettünk.