Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Erőforrás alternativák

Piritu - 1.000.0002020-03-13 12:57:36 // 2188
Mondjuk a villanytűzhely, a mosógép, mosogatógép, mikro...
Nem igazán éjszakáról van szó. Ha hazaértem ment a töltőre. Utána jött minden délutáni, esti program...
Piritu - 1.000.0002020-03-13 12:55:48 // 2187
Így van. Melegedett is a konnektorhoz menő drót, a hosszabbítóról nem is beszélve...
Erhard 242 (Pure Energy)2020-03-13 12:37:29 // 2186
milyen nagyfogyasztó menne még éjjel? ha csak valakinek nem elemes az análintruder3000-e :DDD
Föckös2020-03-13 12:34:29 // 2185
Mai napig a legtöbb átlag 16amperes konnektorokhoz 1,5mm átmérőjű réz kábeleket húznak be a villanyszerelők, kis bátorsággal, mert 16amper folyamatos terhelésnél már ez is melegszik. Többek közt ezért vezették be pár éve a 13 amperes megszakítókat.
Én a saját kisházamhoz bátran 2,5ösből húztam be, 16os c biztosítékkal.
16amper felett biztosan változtatnék az átmérőn felfelé. Persze a megfelelő csatlakozóval, és kötésnél biztosan nem "vagó"t használnék.
Elektromos tűzhely+főzőlaphoz nem is húztam be 4esnél vékonyabbat villanyász koromban. Pedig az sem volt 7,4kW....
Piritu - 1.000.0002020-03-13 12:20:48 // 2184
Cserébe a családi programot az határozta meg hogy hol van utcai töltő. Vacsizni is töltős helyre mentünk :-)
Piritu - 1.000.0002020-03-13 12:15:16 // 2183
Amikor az eGolf nálam volt, az 15Ampert vett fel a hálózatból. Az kb 3 KW óránként. Ha elérte a 80%-ot akkor lassult be. A 28-as pakkot éppen fel tudta tölteni éjjel. Mondjuk azt is kalkulálni kell hogy más nagy fogyasztó nem mehet mellette, mert lecsapja a biztosítékot.
Van 3 fázisom is, de arról nem lehetett tölteni mert a 3 fázisú töltő 300e Ft volt és azt nem adták a kocsihoz.
Erhard 242 (Pure Energy)2020-03-13 12:02:36 // 2182
röhögni fogsz de elő emeletről már láttam ilyet :DDD
Piritu - 1.000.0002020-03-13 11:53:28 // 2181
Azért megnézném ahogy a 10 emeletes panel minden ablakából egy hosszabbító lóg ki a parkolóba :-DD
Satti2020-03-13 11:49:41 // 2180
A normál fali konnektorból tölteni egy "örökkévalóság" lehet. Most érkezett nem régen hozzánk az új elektromos 208-as Peugeot, nem adnak hozzá a szokásos kábelt, amivel az utcán is tudod tölteni, csak a fali konnektorba valót, közel 2 napig volt bedugva, mire fel lett töltve teljesen.
A magam részéről ezt az elektromos autózást még mindig alkalmatlannak tartom a normál mindennapokra, arról nem is beszélve, hogy még mindig irreálisan drága az új ára ezeknek.
Erhard 242 (Pure Energy)2020-03-13 11:27:36 // 2179
ez így van főleg hidegben minden éjjel a töltőn lóg mindenhol már csak az akku fűtés miatt is (kivéve Leaf ott nincs ilyen) meg ugyi be lehet programozni az indulás előtti előfűtésre... egyéb iránt melegben is aki teheti mindig tölti, minden este szóval lehet számolni a max töltéssel vagy legalább a minimum 80%-kal...
Föckös2020-03-13 11:09:12 // 2178
Igen igen, erősen elgondolkodtató.
Aki elektromos autóját szeretné tölteni, az bátran hozzá számolhat egy erre alkalmas otthoni hálózatbővítést, ami simán 500.000 ft minimum.
Vagy tölti valamilyen 16Aes konnektorról működő töltővel, ami biztos, hogy nem tölti fel az autót egy éjszaka alatt.

(Tavaly vettem egy fűtésre optimalizált klímát, ami H-tarifa igénylésre jogosult. Megkérdeztem az áramszolgáltatót, hogy mi a feltétele ennek. Elmondták, hogy egy külön mérőóra, és direkt kapcsolat az óra és a fogyasztó közt. Na meg azt is, hogy az én jelenlegi mérőórám nem a 2019es előírásoknak megfelelő, így azt: át kell helyezni, ki kell cserélni, és ehhez a hálózatot is módosítani kell. Hamar rájöttem, hogy nem akarok H tarifát...)
Éjszaka egyébként jellemzően lényegesen kisebb a lakossági áramfogyasztás.
Nem csak éjszaka. Ezért ma már a régi "éjszakai" áram vezérelt áram néven fut.
Egyik barátomnak erre van kötve igencsak sok fogyasztó. Mondta, hogy akár délben is elindulhat.

És valószínüleg a jövőben az elektromos autók töltésére szolgáló áram majd más tarifa lesz, mint a lakossági.
Ezt elég egyszerű már most kiszűrni egyébként.
Zsolt1552020-03-13 10:42:33 // 2177
"... 925 MW pillanatnyi többlettermelésre lesz szükség. ..."

De ezzel is akkora plusz igény merül fel, amekkora a Paksi teljesítmény kb.50%-a. Ezt nem tudod csak úgy kivenni a rendszerből. Ezt is meg kell termelni, mert nincs akkora kapacitás felesleg. A mostani - növekvő - igényeket is ki kell szolgálni. Ráadásul, most nem az esetleges maximummal van kalkulálva.
A másik nagy kérdes, hogy maga a hálózat alkalmas ekkora többlet terhelés továbbítására?
🤔☺
Liquid2020-03-13 10:38:38 // 2176
Nem extrém feltételezés, hogy minden éjjel töltőn lóg. Én legalábbis rádugnám. Nyilván nem igényelne mindig teljes töltést, de nem kockáztatnám, hogy ha hirtelen menni kell, akkor le legyen benne elég villany, mivel ezt nem lehet pár perc alatt orvosolni, mint a belsőégésűnél
Zsolt1552020-03-13 10:34:31 // 2175
Föckösnek válaszoltam. ☺
Zsolt1552020-03-13 10:04:37 // 2174
többlettre = többletre :-))
Zsolt1552020-03-13 10:02:39 // 2173
"... Az is kicsit extrém feltételezés, hogy ezt mindet egyszerre töltenék, max teljesítményen ..."

Én saját, tehát magánszemélyes használatot írtam. Azok az autók általában este vannak töltőre téve, amikor a napelemek nem a leghatékonyabbak.

Általában a várható maximumra szerencsésebb tervezni, mint egy átlagra. Mert véletlenül lehet, hogy x ember egy adott területen valamiért egyszerre teszi töltőre. Pl. egy szép téli vagy nyári napon kirándulni mentek az emberek. Lehetséges? Igen, de közben még azon kívül megy a klíma vagy a fűtés is, a sűtés-főzés, stb..
A hatótáv és az akkukapcitás folyamatosan egyre jobb, de folyamatosan emelkedik a lakosság száma és vele egyenes.arányban az autók iránti igény is.

Viszont többlettre van szükség, mert egyre több elektromos dolgot használunk a napi élet során. Magának az elektromos hálózatnak a bővítésére is szükség lesz.
RomeoOne2020-03-13 09:56:56 // 2172
Én is a 7,4 kW-al számoltam, nem azt a részét vitattam, hanem hogy hirtelen 1 millióan nekiállnak azon a teljesítményen villanyautót tölteni :D
Zsolt1552020-03-13 09:49:48 // 2171
Jó, én csak azt írtam, amit a Renault a Zoé töltéséhez ajánl. :-))

https://www.renault.hu/elektromos-autok/zoe/hatotavolsag-es-feltoltes.html

Persze vannak olyan kis teljesítményű (2,3-3,6 kW) otthoni töltési módok, amelynek az áramellátása a legtöbb háztartásban átalakítás nélkül is biztosítható.

De ez is 1 millió Zoé esetén is 2300MW, ami még mindig magasabb érték, mint Paks kapacítása..

Vagy az otthoni példához számolva két-három ~1000W-os porszívó.
RomeoOne2020-03-13 09:45:57 // 2170
Mondjuk azért tegyük hozzá, nem fenyeget az a veszély, hogy egyik napról a másikra megjelenik az országban 1 millió Zoé. Egy 3,5 milliós autóparkon belül 500 ezer villanyautót is optimistának tartok. Az is kicsit extrém feltételezés, hogy ezt mindet egyszerre töltenék, max teljesítményen. Egy 250-300 km-es hatótávú villanyautót, amivel ingáznak napi 30 km-t, elég heti egyszer tölteni és akkor feltételezzük, hogy 25% lesz egyszerre töltve (ha még azt is feltételezzük, hogy nem feltétlenül este tölti mindenki a kocsit, akkor főleg látszik, hogy ne mbecsülöm ezzel alá a várható értéket). Ez is inkább egy csúcsértékhez lenne közelebb, mnit a valós átlaghoz, és így már csak 925 MW pillanatnyi többlettermelésre lesz szükség. Nem kevés, de azért ez már a kézben tartható kategória.
A másik kérdés, hogy mennyivel nő a villamosenergia fogyasztás. Jelenleg 45-47 TWh Mo. éves villanyfogyasztása. 500ezer villanyautót feltételezve, évi 20ezer km-el (sztem átlag kevesebb lenne ennél, de legyen ennyi), 20 kWh/100 km fogyasztással (ez is erős felső becslés), 2 TWh többletfogyasztást jelent éves szinten.
Annyira nem vészes a helyzet szerintem, nálunk legalábbis. Nyugaton szarabb a helyzet, mert a villamosenergia rendszert épp szétb.sszák a dilettánsok, ott viszont van pénz e-autóra, szóval veszik is (valamennyire, nálunk legalábbis biztos jobban)
Föckös2020-03-13 09:31:34 // 2169
huhh 7,4kw-hoz már komoly kábelezés is szükséges, meg olyan csatlakozó, ami elbírja ezt a teljesítményt.
Zsolt1552020-03-13 08:19:58 // 2168
Rendszerszemlélet. :-))

Ugye írtam, hogy a Zoé otthoni töltője 7,4kW teljesítményű.
Ez olyan, mintha minimum 7 darab 1000W-os porszívót használnál 9,25 órán keresztül, amíg egy kb.300km-es hatótávolságra feltöltenéd az autódat. Ráadásul ugyan abból a konnektorból. Így is lehet érteni. :-)))
Zsolt1552020-03-13 08:15:12 // 2167
Ezek nem hivatalos adatok, csak amit az interneten gyorsan találtam. 2018-ban több, mint 3,5millió autó volt Magyarországon.
Ebből legyen csak 1 millió darab olyan saját használatú elektromos autó, amit esténként otthon tölt a gazdája.
A Renault Zoé-val számolok - ami egy kis méretű autó -, az otthoni töltője 7,4kW-os és a gyári adat szerint 9,25 óra kell a 100% eléréséhez. Tehát ez az a pillanatnyi teljesítmény, amivel az akkumulátor tölthető.
Persze van olyan kis teljesítményű (2,3-3,6 kW) otthoni töltési mód, aminek az áramellátása a legtöbb háztartásban átalakítás nélkül biztosítható, de én a gyárival kalkulálok. :-))

https://www.renault.hu/elektromos-autok/zoe/hatotavolsag-es-feltoltes.html

Vegyünk 1 millió darab Zoét, ami azt jelenti, hogy 1.000.000 × 7,4kW-ra van szükség, akkor az ha jól sejtem 7.400.000kW, vagyis 7.400MW teljesítmény kell a töltésükhöz.

A Paksi atomerőmű egy napi teljesítménye - a Wikipédia szerint - 2000MW.

https://hu.wikipedia.org/wiki/MVM_Paksi_Atomer%C5%91m%C5%B1

A Paksi Atomerőmű aktuális üzemi adatai, 2020. március 13-án:

https://www.haea.gov.hu/web/v3/OAHPortal.nsf/web?OpenAgent&article=paksnpp

Tehát ha a magyarországi elektromosautóknak még a harmadát sem(!) töltik egyetlen egy este otthon, már akkor is kevés hozzá Paksi Atomerőmű teljesítménye. Még ha a legkisebb otthoni töltéssel számolok (2,3kW), akkor sem elég. 3,5millió darab elektromosautónál ez értelemszerűen 3,5-szer ennyire lenne szükség.
Magyarország áramtermelése, pedig ~5000MW felett van.

De nézzünk más autókat is:

Nissan Leaf 6,6 kW -> fedélzeti töltő -> ~7-8 óra

BMW i3 11 kW fedélzeti töltő -> 3 óra (7,4 kW OBC -> 4-5 óra)

BMW i3 11 kW fedélzeti töltő -> 4-5 óra

Hyundai Kona -> 7,2 kW fedélzeti töltő -> 10-11 óra

Tesla Model 3 Long Range > 11 kW fedélzeti töltő -> 8-9 óra

Audi e-tron -> 11 kW fedélzeti töltő -> 9-10 óra.
Liquid2020-03-13 08:08:45 // 2166
Szerinted tudja és végiggondolta bármelyik (sötét)zöld, hogy ha az autóját akár csak minden 10. ember lecseréli, akkor nagyságrendi változás áll be az áramszükségletben? Mindegyik csak addig lát hogy napelem, de az ugye éjjel nem hatékony. Ne keverd ide a többi környezetvédős dolgot, mert azok alapvetően megoldhatók, szemben az áram tárolásával és szállításával.
Zsolt1552020-03-13 07:19:17 // 2165
Amikor elkezdték ezt a "mindenkinek villanyautót" történtet és mindenféle támogatást kezdtek adni a kormányok vezetői, akkor például abban nem gondolkodtak, hogy honnan lesz annyi elektromos áram, amivel ki tudják szolgálni azokat. Kezdtek fejlesztéseket, hogy a hatványozottam emelkedő igényeket ki tudják szolgálni?
Nem cégvezetőkről beszéltem, mert azok természetesen a saját érdeküket helyezik előtérbe.
carver2020-03-12 23:45:36 // 2164
Szemben a mindenkinek dízelautót lobbistákkal? Meg a mindenkinek SUV-ot lobbistákkal? Meg a mindenkinek műanyagpálcikás fülpiszkálót lobbistákkal? stb stb

Milyen (nyereséges) termék gyártóját tudod megnevezni aki rendszerszemléletben gondolkozik?

A gazdaság már csak ilyen. Egy cég a saját rendszerében gondolkodik, még Elon Musk is, nem pedig a világbékében... Persze ma már valamire való cégnek van valami kirakat fenntarthatóság stratégiája, de ha csak ezen múlna akkor már a mi életünkben elolvadna az Antarktisz jege...
RomeoOne2020-03-12 22:18:46 // 2163
Szakmai cikkekre vágyóknak:
Árampiac: a koronavírus sokkolta az árakat, de hamarosan hiány és áremelkedés jöhet

Kihúztam a cím egy részét, mert csak clickbait dolog, ez viszont komoly távlati kitekintés.
Zsolt1552020-03-08 07:43:05 // 2162
Erre nem gondoltak a nagy zöld "mindenkinek elektromosautót" lobbisták? Ebből is látszik, hogy.menyire nem rendszerszemléletben élnek! Ráadásul még el sem terjedtek az elektromos meghajtású autók.
RomeoOne2020-03-07 22:27:17 // 2161
Nincs más lehetőség, csak a korlátozás

Felkészületlenül érte Hollandia villamosenergetikai-rendszerét az elektromos autók állományának robbanásszerű bővülése. [...] Emiatt pedig a fejlett világban már szinte ismeretlen intézkedésre szánta el magát a szolgáltató: Amszterdam egyes kerületeiben este hat és kilenc óra között korlátozza a töltőpontokból felvehető áram mennyiségét, hogy megelőzze az érintett transzformátor túlterhelését.
carver2020-03-06 22:06:54 // 2159
ez a srác szerintem elég jó videókat csinál (jellemzően belsőégésű motorokkal kapcsolatos technológiákról..)

Are Electric Cars Worse For The Environment? Myth Busted

és mielőtt azt hinnétek hogy ő igazából egy újabb zöld fanatikus:

Why Gas Engines Are Far From Dead - Biggest EV Problems

(kis tévedést a számításban később helyesbítette)
Zsolt1552020-03-06 20:10:05 // 2158
Meg a jakuzzit! 😅😅😅
Erhard 242 (Pure Energy)2020-03-06 19:26:19 // 2157
Bonzai-t kihagytad :)))
Kazes☻2020-03-06 18:58:56 // 2156
Szeppuku, harakiri, vaszabi, akármicsoda...! :D
Zsolt1552020-03-06 18:33:43 // 2155
Aztán ha semmi nem jön be, akkor még mindig ott marad nekik a szeppuku. 😅😅😅
Kazes☻2020-03-06 17:56:11 // 2154
Miért félnének? Van náluk szamuráj, ninja, kamikaze, vagy legvégső esetben jakuza... ;)
Zsolt1552020-03-06 17:51:05 // 2153
Ettől Gréta nagyon mérges lesz! Nem félnek ezek a japánok?
Satti2020-03-06 14:47:26 // 2151
Ma délelőtt M5 autópályán Nissan Leaf szakadó esőben, rossz látási viszonyok között világítás nélkül ( csak az első menetfény volt ) kb. 90-100 km/ó tempóval, mert gondolom spórolni kellett, hogy eljuthasson a végcélig....jó ez a villanyautó...ja nem.
RomeoOne2020-03-06 14:40:53 // 2150
A norvégoknál konkrétan kevesebb, mint tizedére esett a Tesla eladások száma a múlt hónapban, 83-ra a tavalyi 1016-ról. Hollandoknál hasonló zuhanás. Hát igen, elvették ugye a támogatást...

Tesla Registrations Plunge in Musk’s Top European Markets
Piritu - 1.000.0002020-03-06 12:29:49 // 2148
Tegnap olvastam hogy a finneknél is erősen esett a villanyautók eladása, pedig ott van villany.
Piritu - 1.000.0002020-03-06 12:28:59 // 2147
Akármit csinálsz tökönszúrás lesz. Atomerőműből is kell még pár csak Mo-ra is ha mindent villanyosra cserélünk....
Piritu - 1.000.0002020-03-06 12:27:37 // 2146
Az autópályán is mindenki szembe jön :-DDD
Erhard 242 (Pure Energy)2020-03-06 11:56:05 // 2145
de mikor tényleg 50%-os lesz a részarány az elektronyos autókból hány szénerőművet fognak felhúzni, hogy legyen delej és mekkora tökönszúrás lesz ez a földnek és akkor mi fog jobban szennyezni .... több kérdésem nincs is :DDD
WarbiRunner (Gyuri)2020-03-06 10:37:02 // 2142
Mindenkinek elment az esze? :-(
Kazes☻2020-03-06 09:25:07 // 2141
Küldjél nekik pár pasztillát, némi szóróanyaggal...! ;)
RomeoOne2020-03-06 08:52:11 // 2140
Japán furcsa döntése: visszatér a szénerőművekhez

A csaknem tíz évvel ezelőtti fukusimai nukleáris katasztrófa járulékos következménye, hogy Japán, miután drasztikusan visszafogta atomerőmű-programját, szénből nyert energiával kívánja pótolni a kiesést.

Mert olyan kiforrott technológia a megújuló villamosenergia termelés, hogy még a high-tech Japán is csak szénerőművet tud építeni, ha lemond az atomról...
Zsolt1552020-03-02 08:55:48 // 2139
Azért a kormány Természetvédelmi Akciótervében egy kicsit másként szerepel már ez a hír.

https://www.kormany.hu/download/9/d4/c1000/ITM_Klima_es_Termeszetvedelmi_Akcioterv.pdf#!DocumentBrowse

"... A tiszta levegő biztosítása és a klíma védelme érdekében indított Zöld Busz Program keretében 2022-től csak elektromos buszt lehet üzembe helyezni a 25 ezer főt meghaladó lélekszámú településeken. Tíz éven belül minden második busz környezetbarát lesz a nagyvárosok helyi tömegközlekedésében. ..."

Forrás: kormany.hu
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak