Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Erőforrás alternativák

Zsolt1552023-10-16 13:59:12 // 4036
Az esetek ~90-95%-ban egy elektromos autó második,.harmadik vagy negyedik jármű egy családban.
Ergo: luxus, felesleges pénzkidobás, környezetszennyezés vagy a föld szükségleteinek felesleges pazarlása.
Zsolt1552023-10-16 13:54:49 // 4035
Az elektromos hajtás is csak egy az eddigiektől eltérő hajtasi mód. Ennyi. Semmi több.
Liquid2023-10-15 22:03:46 // 4033
Lényeg hogy mindent arra és ott kell használni ahova és amire való.
Liquid2023-10-15 22:03:09 // 4032
Ehhez sajnos gyenge vagyok angolból, meg lusta is...
Csak pár gondolat:

A belsőégésűek nehezek voltak (nem lettek) 2005 körül, aztán elkezdtek könnyebbek lenni. A pluginek nehezek.

"- az elektromos járműveik 0,2%-ánál fordult elő hogy lemerült az akksija. A belsőégésűeknek 2,6%-nál fordult elő hogy kifogyott az üzemanyag"
Ez szerintem abból fakad, hogy az újdonság varázsa és a hatótáv-para miatt sokkal jobban figyelnek a "telítettségre".

"- EV-k üzemeltetése 31%-kal olcsóbb mint a belsőégésűeké"
Ez nagyon energiaár függvénye, Mo pl. teliáras céges villannyal nem olyan egyértelmű.
Feleségem cégénél az ügyvezetőnek van EnyaQ-ja, nagyon durván számolva 8-9l körül fogyaszt, úgy hogy hosszabb utakra intéznek helyette valamit. Oké kis cég nem erős pozíciók, egy darab ev.

"- egyetlen EV sem gyulladt ki (a 165.000-es flottát üzemletető cégnél sem) de egy belsőégésű járművük kigyulladt"
Soha nem az volt a probléma hogy nagyobb eséllyel gyullad ki, szerintem bőven kisebb az esély, de ha kigyullad akkor a szomszéd város is leég

A hálózat bírja, de ebből se lehet levonni komoly következtetéseket, mert egyrészt elenyésző az arány, másrészt nagy cégeknél a telephely azért el van látva amperrel. Ez sokkal inkább a magánszemélyek tömeges evésedésénél fog előjönni. (ha előjön, márpedig a mérnök énem azt mondja igen :) )

A károsanyag kibocsátás olyan dolog ahol kizárt hogy tisztán lássunk, ahhoz túl bonyolult az egyenlet. Az tény hogy a gumikból eredő szennyezés vizsgálata nagyon új dolog és hozhat még érdekes eredményeket.

Nagyon nem mindegy hogy az adott üzemeltető milyen körülmények között dolgozik. Nyilván nem napi 800km-t autózó területi képviselők alá raknak autót, mert az nem megy, így nem tudnak erről tapasztalattal se szolgálni. Persze ez a kisebb hányad, de egy érdekes szelet.
carver2023-10-15 15:15:28 // 4031
az egyik legérdekesebb talán a Tusker képviselőjének a hozzászólása akik 32.000 járművet üzemeltetnek:

- az elektromos járműveik 0,2%-ánál fordult elő hogy lemerült az akksija. A belsőégésűeknek 2,6%-nál fordult elő hogy kifogyott az üzemanyag
- ennél sokkal nagyobb probléma a rossz üzemanyag használata a belsőégésűeknél ami EV-knél értelemszerűen nem fordulhat elő
- EV-k üzemeltetése 31%-kal olcsóbb mint a belsőégésűeké
- egyetlen EV sem gyulladt ki (a 165.000-es flottát üzemletető cégnél sem) de egy belsőégésű járművük kigyulladt

És jön a többi hiedelem is, az EV-k igazából környezetszennyezőbbek, nem fogja bírni a hálózat, több károsanyagot bocsájt ki a fék és a gumi, stb...
carver2023-10-15 14:22:41 // 4030
Tudom hogy sokan szerettek "sötétzöldezni", de aki egy kicsit is nyitott az elektromos autózásra és nem riad vissza egy közel egy órás angol konferenciavideótól annak melegen ajánlom ezt a Fully Charged Show által szervezett rendezvényről készült fevételt.

Ebben darabokra szednek nagyon sok előítéletet az elektromos autózásról, amibe néha még az általam egekben magasztalt Speedzone is belecsúszik nem hogy mi "népszerű tudományos" szinten hozzáértők...

Persze itt is van részrehajlás, pl az elektromos autók nagyobb súlyát azzal elintézni hogy vannak könnyű elektromos autók az azért leegyszerűsítés még akkor is ha a belsőégésűek is brutál nehezek lettek, de ezzel együtt is azt gondolom valósághűbb (és kévsbé sötét) képet kap az aki végighallgatja és nem söpri le az adatokat helyből "azé mer sötétzöldek"... (mondjuk nehéz vitatkozni valakivel az 165.000 elektromos járművet üzemeltető céget képvisel)
Zsolt1552023-10-15 05:53:51 // 4029
Láttam már pár videót, hogy a Teslákba belsőégésű motorokat szerelnek. :-))

Az újságíró megfogalamzása meg elég érdekes.
Zsolt1552023-10-04 13:51:20 // 4027


Röviden: Elektromos és hybrid autóval a tűzveszély miatt tilos a mélygarázsban parkolni.
Zsolt1552023-07-18 11:16:25 // 4024
carver2023-05-22 22:40:16 // 4022
azért emögött az is van, hogy az autógyárak - üzleti szempontból teljesen logikusan - a lehető legkisebb mértékben akarják megfinanszírozni az átállás költségét. Így is ordas bukta van a legtöbb elektromos autón, akkor már inkább kevés nagy drága autón legyen közepes bukta mint sok kicsi autón nagy bukta.

De ahogy kezdik kitalálni, hogy hogy kéne ezt csinálni - na jó nem találták ki, inkább rákényszeríti őket a Tesla, Geely, BYD, stb - megjelennek az elérhető árú EV-k is.

Jövőre vsz jön a Model 2, 2025-ben jön az ID2.

És addigra lesz jópár 10 milla alatti kínai villanyos kisautó is már nálunk szerintem...
Zsolt1552023-05-22 15:52:18 // 4021
Jó pár napot voltam Németországban - és egy kicsit Franciaországban is -, de az alatt az egy hét alatt kevesebb elektromos autót láttam (talán 10-12 db), mint Hegyeshalomtól a lakásig.
Kazes☻2023-05-18 14:54:24 // 4020
Kompromisszum. Asszony elektromos autót akart, te viszont maradtál a motornál!
WarbiRunner (Gyuri)2023-05-18 10:31:17 // 4019
A helyzet az, hogy ebben a formában nincs igaza. Technológia semlegesség. Ezt kéne ízlelgetni, de ez kb senkinek nem megy. Neki sem. Ha adott felhasználáshoz mindig az optimális technológiát használjuk, kerekebb a világ. Ha ez történne, még a klíma célok is könnyebben teljesülnének. Pláne a lokálisak. Mert ugye a globálisak az keményebb dió.

Az elektromos autózás egyszerűen a szennyezését másik grafikonra teszi. Aktatologatóknak ez a kánaán, lehet rajzolgatni ilyeneket:

Persze a valóság kiábrándítóan szembe jön itt is, ha 2023-ig nézzük azt a grafikont. Az egyetlen hatása annak volt, ha az emberek nem autóztak és az ellátási láncok akadoztak.
Az elkövetkező 8 év eredménye a "fenntartható scenario" szerint annyi szennyezés átpakolása másik grafikonra, amennyit a Covid intézett pikk-pakk.
Jó az elektromos autó? Jó hát. Ott, ahol az elektromos áram könnyen, olcsón elérhető, kevés veszteséggel szállítható és elosztható. Jó megoldás az elektromos autó? Szerintem remek. Lokális szennyezés nélkül, zajtalanul, kevés fékpor levegőbe kerülése mellett kényelmesen lehet rövid távokat autózni velük. Egyszerűre is megépíthetők kicsi szerviz igénnyel, pont annyi hatótával ami az emberek egy nagy része számára teljesen elegendő a napi mobilitáshoz. Ilyen elektromos autók készülnek? Ugye nem... Böhöm nagy, óriás kerekű 2 tonnás világvégére elmenős összes amperrel tölthetó, egy alatt gyorsuló értelmetlen szarságok épülnek. Bravó emberiség...
Vannak a hangyák. Egy darab butus pici hangya nem sok intelligenciával rendelkezik. A kutatók régóta figyelik az ú.n. raj intelligenciát, ami sokkal magasabb szintű mint az egy darab hangyáé. Ennek köszönhetően stabil a kolóniájuk és nem pusztulnak ki.
Az emberi raj intelligencia valahol a béka segge alatt van jelenleg, ami a kolónia hanyatlásához fog vezetni.
Kazes☻2023-05-18 08:56:06 // 4018
Minden is így van! ;)
TtK2023-05-18 08:25:48 // 4017
A vonat hülyeség, a hatalmas sebességtől meg fognak halni az utasok. Az automobil hülyeség, lassú, büdös, nem lehet vele átvágni a szántóföldön és csak a patikában lehet benzint kapni hozzá. Levegőnél nehezebb repülő szerkezetet nem lehet készíteni. A világon kb. 8-10 számítógépet lehet eladni évente. 640 kB memória mindenre elég. Az ájfón hülyeség, még billentyűzet sincs rajta. ;P
Liquid2023-05-17 22:53:26 // 4016
Cigi továbbra se ül fordítva a lovon, hatalmas figura
Kazes☻2023-05-17 20:42:19 // 4015
Zsolt1552023-04-27 11:56:29 // 4013
Helyesen, ez egy Boeing 747 volt.
Zsolt1552023-04-27 11:50:25 // 4011
Bocs, nem neked akartam írni ezt a választ.

A súlypont a hossztengelyre nézve nem változik. Ha elszabadul valami, akkor van a baj.
Zsolt1552023-04-27 11:46:39 // 4010
Így igaz! 👍

A repülőgépek felszállósúlya nagyobb, mint a leszálló. Ezért van az, hogy ha hamarabb kell leszállni, akkor annyit kell kiengedni, hogy azt a súlyt elérje. A futómű is bírja, meg ne 10 km legyen a fékútja.
TtK2023-04-27 11:03:48 // 4009
nagy probléma, ahogy fogy a kerozin úgy csökken a súly, az aksinál viszont nem

Viszont így nem vándorol a súlypont sem repülés közben, ami azért nem hátrány.
WarbiRunner (Gyuri)2023-04-27 10:16:13 // 4008
Igen, ez stimmel, akksinál a tömeg nem változik. Alapvetően viszont a felszálló tömeg kb azonos lesz. De ez a nagyobb gépeknél gond inkább. A technológia kizárólagosságban én sem hiszek, de lesz helye bőven a repülésben az elektromos hajtásnak, csak még nem most. Az 500kWh/kb még nem igazán elég.
Liquid2023-04-27 10:09:04 // 4007
Az tény hogy a hatásfok miatt nem kellene egyeznie a számoknak, de az egyéb problémák, (súly, méret) miatt meg igen. Meg ugye arról se feledkezzünk meg hogy a hatásfoknál bejátszik az is hogy esetleg pont kőolajból készül a villany :) Kisgépeknél talán, majd (ahogy a CarTárs írta, poggyász nélkül lehet majd utazni) de a súly mindenhol nagy probléma, ahogy fogy a kerozin úgy csökken a súly, az aksinál viszont nem. A jelenleg látható technika mellett pont ugyanaz a szitu evvel is mint a többi villany / sharing lőzunggal. Sokkal több értelme lenne valami szintetikus kerozin fejlesztésébe borítani pénzt, aztán majd ha már van valós megoldás az elektromos töltésre, tárolásra, akkor lehet az elektromos hajtás felé fordulni. Előbb-utóbb lesz.
WarbiRunner (Gyuri)2023-04-27 08:54:34 // 4006
Első körben nem tengerentúli járatokra gondolnék, attól nagyon messze vagyunk :-) A repülés elég tág fogalom azért. A benzinmotoros légcsavaros gépek közt jelenhet meg a villany hajtás elsőre. A lítium technológiában van még potenciál, elméletileg elérhető az a 13000-res varázs szám környéke is. Elméletileg... Viszont 4000 környékén a hatásfokok miatt a belsőégésűvel már kb azonos teljesítménysűrűség jön ki.
Liquid2023-04-26 22:01:09 // 4005
A repüléshez valami sci-fibe illő áttörésre lesz szükség. Nagy érdekel a repülés, főleg a katonai és annak is a technikai része, előbb lesz mindenki röghözkötött, mint hogy villany 707-essel utazzunk Ausztráliába leszállás nélkül. :)
Liquid2023-04-26 21:57:06 // 4004
Meglátjuk, én nemigazán tudom ezt elképzelni. Nem 10-20 perces üzemidejű 20 dekás drónokról van szó. És még nem is beszéltünk olyan elhanyagolható kérdésekről mint a töltés (nem csak maga a folyamat hanem a felhasználandó energia).
carver2023-04-26 21:03:44 // 4003
azt is vedd figyelembe, hogy az elelktromos hajtás hatékonysága 2-2,5-szerese a robbanómotorénak...

igaz, hogy még így is messze van a kerozintól, de elképzelhető hogy regionális járatokhoz már elég lehet. Persze majd csak kézipoggyászt lehet vinni mert a raktér tele lesz akksikkal 🤣
WarbiRunner (Gyuri)2023-04-24 09:42:28 // 4002
Kb ötszörös energiasűrűség már elég lehet, ami elvileg lehetséges.
WarbiRunner (Gyuri)2023-04-24 09:23:39 // 4001
Huhh.. gyönyörű 😅
Szét visította az agyam, 1 percig bírtam 🤣
Liquid2023-04-23 18:51:46 // 4000
500Wh/kg-t ír a cikk, vagyis kb. duplája a jelenleg elterjedt cuccnak. Még mindig gennyes nehéz de már csak a fele súly a netto celláknak. Akik a repülésbe vizionálnak ilyet azoknak azért bilibe lóg a kezük, mert pl. a kerozin ugyanezen értéke 13.000! Tehát nem duplája, négyszerese, tízszerese...
carver2023-04-23 15:58:37 // 3999
akkor itt tessék van neked ez, hangot rá!

biztos meg lehet szokni, majdnem olyan fület gyönyörködtető mint egy V8 bugyborékolása :D
carver2023-04-23 15:42:22 // 3998
A CATL bejelentette az 500kWh energiasűrűségű akksiját. Nem 2030-ra, év végére jövő év elejére gyártásba kerül. Ez egy átlagos autóban is 1000km-es hatótávot jelentene, vagy ha nem kell ekkora akkor kisebb súlyt.

Ők azt mondják ezzel már lehet a utasszállító repülégepeket hajtani... Egy biztos, sokan az 500KWh-t tartják az "áttörésnek", ahonnan felpörögnek az események és széleskörben elkezd reális alternatíva lenni az elektromobilitás...

Gondolom ez most még jó drága, csak a prémium szegmensben lesz elérhető, de ha ők elkezdik, akkor pár év múlva jönnek a többiek is.
Selmak2023-04-13 11:28:16 // 3997
Egy kis ízelítő mi vár ránk a villanykorszakban link
Kazes☻2023-04-13 11:11:18 // 3996
Zseniális... 😒
Zsolt1552023-04-13 11:04:29 // 3995
Atlanta (USA) "Golf Masters" torna.

Tavaly ~1500 idén ha igaz "csak" 1200 magánrepülő érkezett. Mi pedig járjunk gyalog, hogy ne szennyezzünk ... :-//
Kazes☻2023-04-12 22:55:56 // 3994
Kazes☻2023-03-27 13:17:22 // 3991
Mindent is...! ;)
XD
RomeoOne2023-03-24 20:03:19 // 3990
Nem gondoltad, hogy valósággá válik a "Villanyautók? És mi lesz a lakótelepeken akkor? Majd mindenki az ablakból lógatja ki a kábelt?" jóslat, mi? :DDD
WarbiRunner (Gyuri)2023-03-24 14:01:33 // 3988
Hetek óta egy AC szervo rendszert bűvölünk, komolyan már akkor is sípol a fülem amikor tök csönd van. Rettenet :-) A nyestriasztóm piskóta ehhez képest.
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak