Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Erőforrás alternativák

Liquid2020-02-27 21:00:54 // 2088
ez jó gondoloat
WarbiRunner (Gyuri)2020-02-27 20:56:07 // 2087
Egyébként ha már önvezetés. Vajon mit ér az egész a jelenlegi utakon, jelenlegi forgalomirányítás mellett? Miért feltétlenül az autók okosításában gondolkoznak? Oké, költői kérdés, de nem ez a logikus út.
Csak egy ötlet. Minden autó kap egy 5G jeladót, ami az aktuális gps koordinátát és a rendszámot lejelenti a rendszernek adott időközönként. És ennyi kell, hogy 'big data' alapon magát a forgalom irányítást okosítsuk meg. Ez tegnap reggel jutott eszembe arról, ahogyan az autósok maguktól egyirányú utcaként kezdenek használni egy nem egyirányút. Senki nem dudál, sőt nem is jön szemben. Mindenki tudja, hogy reggel az a szakasz így működik.
Lehetne ezt kontrolláltan. A jelzőlámpák, egyirányúvá váló utak terelnék az autókat optimális útvonalon. Hamarabb működne, mint hogy az autókat akarjuk egyenként okosra gyártani. Csak ugye ez nem akkora üzlet és véletlenül még működhet is..
Kazes☻2020-02-27 20:05:36 // 2086
Pl. ebbe kár az erőforrásért... is...
Kazes☻2020-02-27 17:00:28 // 2085
Tökéletes... pontosan így működnek... napi szinten látom én is és majdhogynem napi szinten kell használnom a dudát is, amikor a főútvonalról kanyarodok le az utcánkba kanyarodósávból (ma is így volt) és a kis mellékutcából kikanyarodni szándékozó ezt nem veszi észre... nem tudom mit néz, lát, de csak a dudámra szoktak az ilyesfélék megállni és néznek, hogy én honnan és miért és hogyan kerültem oda?! :)
WarbiRunner (Gyuri)2020-02-27 12:13:07 // 2084
Az önvezetés az idegállapotomon javítana :-))) Sokkal egyszerűbb lenne összehozni a 22 perces menetidőt. trükkök, kis utcás rövidítések nélkül. És kevesebb lenne a baleset, rendezettebb lenne az egész. Így most 22 perc haladóknak, 30-40 amatőröknek. Egye fene, 3 percet feláldozok, és legyen mindenkinek 25 perc. Deal :-))))
Debrecen kicsi, nincsenek távolságok, pár villamosvonallal és végig megépített bicikliúttal sokat javulhatna a helyzet. Itt tőlünk 500m-re is van egy Románia felé vezető vasúti sín, napi pár vonat megy rajta. Szerintem a nyomtáv azonos, pár peron kéne és reggel nem kevés ember jutna be gyorsan a Nagyállomásra. Pláne ha az egyszer tényleg intermodális központtá alakul. Szerintem ebben az irányban kéne fejleszteni. Legalább a belátható méretű városokat.
Föckös2020-02-27 11:42:03 // 2083
:-)) elképzelem, ahogy azt mondja " itt még lassú a tempó, de majd a Csapó utcában odalépek neki"
:-)))
Nekem tipikusan 45-60 percet vesz igénybe a munkába járás, ugyanez hazafelé is.

első körben azt mondanám, hogy "ezen mondjuk az önvezető autó nem segítene"
te meg azt, hogy nemaf@szt :-))

a pesti dugók komoly része abból is adódik, hogy a kereszteződésbe beszorulva még nagyon rámegy az előtte álló autóra a vezető, hogy elférjenek mögötte a keresztbe menő autók, de ugyanezt már cca 12 másodperccel később nem teszi, sőt. megáll 2-3 méterre a másik mögött. akkor ugyanis már nem érdekli, hogy mögötte 2-3 autóval valaki megint beszorul majd e...
nyomkodja a telefonját dugóban, és nem indul időben a zöld lámpánál. stb stb
WarbiRunner (Gyuri)2020-02-27 10:56:17 // 2082
Csak itt a környéken az elmúlt pár hét halálos balesetei. Ezeknek valószínűleg mindegyike elkerülhető lett volna egy kontrolláltabb környezeben (direkt nem önvezetőt írok). És rendszeresen történik baleset, csak itt Debrecen környékén. Frontális ütközés a belváros közepén? Hogy az életbe? Naponta járok itt, elképesztő baromságot kell itt ahhoz csinálni, hogy ez összejöjjön. És naponta találkozok olyan hajmeresztő dolgokkal, hogy én bizony nagyon idejét érzem, hogy emberek tömegétől vegyék el a volánt. 5 percen belül kétszer jártam úgy, hogy az egyirányú utcába bekanyarodva szembe jöttek? Egyszer majdnem telibe talált egy román autós a 2x2 sávos elválasztott(!) útszakaszon a saját sávomban szemből. hatalmasak a különbségek vezetési tudásban is, és borzalmasan nehéz a rutinosabbaknak alkalmazkodni a láthatóan fogalmatlanokhoz. Pedig muszáj. És belül dühöngsz, pedig nem tehet róla, csak nem tud és valójában nem is akar vezetni, csak muszáj neki.
Nincs bicikli út, nincs rendes tömegközlekedés, az autó van. Őszintén? Én simán felülnék egy villamosra a gyerekekkel reggel, ha ugyanúgy 45 perc múlva visszaérek, megreggelizek, megiszom a kávémat és tudom csinálni a dolgom. De nem ülök fel a buszra ami végigvárja ugyanazt a dugót, nincs rajta hely, levegő, borzalom kényelmetlen, és elvesz plusz 50 percet a napomból.
Ugye? Nem is neked írtam :-) Hanem úgy általában..
Föckös2020-02-27 09:16:45 // 2081
kb 10szer nagyobb az esély, hogy belédcsap a villám, minthogy nyerj a lottón 5öst :-)
Föckös2020-02-27 09:15:49 // 2080
úú srácok,
mindenféle adatokkal próbáljuk alátámasztani, hogy az önvezető
biztonságos
nem biztonságos

közben ha bárki közülünk utazott már pl volánbusszal, akkor biztos vagyok benne, hogy találkozott, olyan 50év körüli, pocakos, slamposan öltözködő buszsofőrrel, akiből egy cseppet áradt az alkoholszag...

de abban is biztos vagyok, hogy találkoztatok olyan nyuggerrel, aki félórás kuplungcsúsztatással alulról feji a kormányt... látszik, hogy alkalmatlan már a vezetésre, mégis vezet. mégis valamiért, valaki úgy gondolta, hogy vezethet.

a hétvégén tág szemekkel néztem, ahogy egy yarisos mammer nekimegy cca 1m/s sebességgel a villanyoszlopnak a parkolóban...
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-27 09:02:58 // 2079
arra, hogy repülőgép balesetben meghaljon az az ember kb akkora az esély, mint hogy lottó 5söd legyen.... ha megnyerném egyszer nem mernék felülni egy repülőre sem :DDD
RomeoOne2020-02-26 22:33:26 // 2078
Na jó, azért itt nem ilyen fajta csúsztatásról van szó. Nem km-re jutó balesetről van szó, hanem km-re jutó halálesetről. Szerencsére még egyikünk sem halt meg közlekedési balesetben, értelemszerűen :D
Tehát nem arról van szó, hogy melyikkel kisebb az esélyed, hogy baleseted lesz, hanem melyikkel kisebb az esélyed, hogy meghalsz 1 km-re vetítve. Persze egy repülővel sokkal több km-t mész, tehát ez torzít kicsit. Jobban mutatja a valóságot, hogy ha egy utazásra vetítjük ezt, mert ez már kb. azt jelenti, hogy mi esélye van, hogy beszállsz a kocsiba/repülőbe és nem érsz oda az úticélodhoz, hanem meghalsz. És a repülő még így is sokkal jobb.
carver2020-02-26 22:30:12 // 2077
mondjuk úgy hogy az itt jelen lévők 100%-a egyszer sem vett rész halálos balesetben tehát körünkben maximálisan biztonságos az autózás is :) a statisztika gyönyörködtet :)
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-26 22:17:31 // 2076
Vagy a legjobb hány ember halt meg eddig a földön na és a holdon..
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-26 22:14:44 // 2075
Szerintem mindenkinek volt már balesete autóval több is és itt vagyunk, repülővel ha van 99%, hogy nem vagy már itt... na ezért utálom a statisztikát :)
carver2020-02-26 21:56:27 // 2074
biztos van olyan statisztika ami a repülést hozza ki rosszabnak az autózásnál (akár vissza is térhetünk pl a környezetszennyezéshez)... de ha a biztonságról beszélünk akkor - szerinem - nincs. Igen a halálozási arány/baleset biztos nagyon szarul néz ki, de mondjuk ezt azért nehéz előhúzni aduként akkor amikor úgy néz ki a statisztika hogy 3 évig NULLA baleset volt...
WarbiRunner (Gyuri)2020-02-26 20:41:04 // 2073
Igazad van, én írtam hülyeséget. 99.999%-ot írnak itt.
TtK2020-02-26 13:59:24 // 2072
Igen, csak repülővel utazol (ha sokat mégy) 30-40 leget egy évben, kocsival meg naponta átlag mondjuk kettőt, de legyen csak évi 500. Egy nagyságrend különbség, a kockázatnál meg csak egy négyszeres szorzó van.
TtK2020-02-26 13:54:33 // 2071
Robotpilóta üzemmódban még egy gép se esett le. Az utóbbi évek nagyobb balesetei majdnem mind (nagyrészt) pilótahiba miatt következetek be. A MAX baleseteket is ki lehetett volna védeni, csak tapasztalat/képzés hiányában a stresszhelyzetben nem jöttek rá a sofőrök, hogyan kéne. A tengerbe esett Air France detto. Kettőt lelőttek (maláj 777 és most nemrég az ukrán 737), kettőnél a pilóta öngyilkos lett (Eurowings és a másik maláj 777, ez utóbbi csak valószínű). Az utolsó kettőnél egy önvezető megoldás megmentette volna a gépeket...
TtK2020-02-26 13:48:38 // 2070
99.8 % rendelkezésre állás egy safety-of-life szolgáltatásban elég vacak. Kb. évi 17 óra kiesés (ha folyamatos üzemet nézünk). Ha magától ennyit tud a cucc, akkor redundanciákat kell beépíteni (mint a repülésben).
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-26 13:28:06 // 2069
jó dolog a statisztika ... arra mit ír hogy balesetnél hány %-os a halálozási arány? szerintem messze a legtöbb ...
carver2020-02-26 13:20:38 // 2068
De még azzal egyútt is az....
carver2020-02-26 13:17:55 // 2067
A statisztika tényleg a legszebb dolog a világon, de most nem segít. A repülés az utazások számát tekintve is a legbiztonságosabb, 2016-2017-2018-ban nem volt baleset az EU-ban (ha nem számitom a 2-4 üléses sportrepülőgépeket)...
Zsolt1552020-02-26 10:27:22 // 2066
Természetesen önvezető üzemmódban. :-D
Zsolt1552020-02-26 10:22:48 // 2065
Vagy amikor a lomisok - a meg nem buherált - Tesla Cybertruck-kal mennek a lomtalanításra. :-DDD
Zsolt1552020-02-26 10:20:33 // 2064
A statsztika a legszebb dolog a világon. A repülés a megtett távolság alapján a legbiztonságosabb. Az utazások - vagy elindulások - gyakorisága alapján már nem.

Műszaki hiba pl.Pitot-cső miatt csak nem az az egy AirFrance repülő zuhant az óceánba.
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-25 15:08:07 // 2063
Te még fiatal vagy majd ha megéled a 70-et talán látni fogsz ilyet, ha addig el nem sugárzol :DDD
RomeoOne2020-02-25 14:55:51 // 2062
Egy pillanat alatt felismernék, hogy végtelen ciklusba kerülnek és az egyik nekiindulna a másik meg utána. Én nem félek ilyen dolgoktól az önvezetésben, ezek rutinfeladatok programozóknak. Igazából az önvezetéssel nincs más dolgunk, mint hátradőlni és várni, hogy készüljenek az egyre fejlettebb rendszerek.
Őszintén szólva a mai Paks-BP-Paks út után azt mondom szívesebben tettem volna meg ezt önvezetővel, mint ezzel a f.stalicska, kalap sz.r Toyota Auris kombi hibriddel. Komolyan, elküldeném egy pár éves szibériai vakációra azt aki ezt kitalálta, de még inkább azt, aki ezt megvette...
Borzalom az a kocsi. Lenyomod a gázt és nem történik semmi, csak bántó hangon felbőg a motor, de még a kasztnit is rezonáltatja. De tényleg, az a sebességgel és gyorsulással nem arányos motorfelzúgás annyira idegesítő, ráadásul ahogy rezonáltatja a kasztnit... sokszor csak azért vettem el a gázt, hogy múljon már ez el....
De hiába taposod, nem megy, csak zúg. Szélzajos, mint a borzalom. Ráadásul annyit zabál, hogy a 2 literes turbóbenzines Giuliáknak sem kéne magukat szégyellniük mellette.
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-25 14:36:03 // 2061
szembe jönnek és mindegyik balra pl de nem férnek el :DDD
RomeoOne2020-02-25 14:31:55 // 2060
Lehet nem értem jól, de akkor a jobbról jövő megy tovább, a jobbkéz szabály szerint :D
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-25 14:16:06 // 2059
s mi lesz egy jobbkezes utcánál egyszerre ér oda a két önvezető és várnak és várnak és fél év múlva is várnak :DDDD
RomeoOne2020-02-25 13:59:33 // 2058
*megtett km-re vetítve
carver2020-02-25 13:58:00 // 2057
A repúlés a legbiztonságosabb utázási forma a világon. Még a vonaton is nagyobb eséllyel halunk meg mint repülőn. Mindez úgy hogy ha egy gép leesik akkor ott sokan halnak meg.

Nincs tökéletes rendszer de a Pitot miatt egy Air France gép zuhant le pilótahiba (vagy szándékos becsapódás lásd Air Berlin) miatt legalább hármat tudok említeni az elmúlt évekből...
Föckös2020-02-25 09:07:30 // 2056
szokott? milyen gyakran? (nem tudom hogy hívják az ezrelék milliomodrészét)
Zsolt1552020-02-25 08:05:15 // 2054
"Az internet sem "fagy le". "

Az nem, de a Telekom, Vodafone vagy éppen a Telenor rendszere is halt már be nem is egyszer. Vagy nem lehetett telefonálni vagy nem volt mobil internet. :-))
Zsolt1552020-02-25 07:46:07 // 2053
Azért a repülésben is szokott az elektronikával "gond" lenni. Pl. Boeing 737MAX. Vagy elég csak egy Pitot-cső eldugulása és máris gond van a programmal. Zuhant már le nem egy gép ezért.

Vagy laptop okostelefon is tud lefagyni és néha újra kell indítani.

Vagy akár a mostani autóban is sokszor gondot jelenthet egy hibakód, hogy miért adta fel az autó computere. Egy beázás vagy egy karosszéria javítás után is lehetnek kontakt hibák. Nem "fenálló" hiba, hanem csak véletlenszerűen jelentkező. Azrtán jön a vészüzemmód.

A haldokló nyugaton (Németországban) előfordult, hogy "lefagyott" a fedélzeti rendszere a közösségi közlekedésben résztvevő járműveknek. Semmi utastájékoztatás nem volt. Minden ment ahogy tudott. Vagy volt, hogy "csak" egy-két kilométerrel arrébb tette a járművek helyzetét. Egy önvezető üzemmódban közlekedő járműnél már egy méter is gond lehet, mert nagyon nem mindegy, hogy az úttesten vagy a járdán akar az autó menni.
tirex2020-02-25 00:16:50 // 2052
Egy önvezető autó csak akkor tudna jól működni ha önvezető autók között kellene közlekednie akik nem sietnek, nem csinálnak hirtelen manővereket, kalapos öregemberként totyognak libasorban. Egy nap pesten és lefüstölne az agya az tuti. És ez csak rosszabb lesz.
WarbiRunner (Gyuri)2020-02-24 19:51:25 // 2051
Nem kétlem, hogy lesznek önvezetős balesetek :-)
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-24 19:09:58 // 2050
Jah a repülés jó példa lásd Boeing sorra zuhantak le robotpilóta üzemmódban is felszállás után... jól tudom ott sincs még tökéletes embert nem igénylő robotpilóta
WarbiRunner (Gyuri)2020-02-24 18:29:45 // 2049
Az internet sem "fagy le". :-) Egy egy autó rendszere lefagyhat, kieshet, de ennek a teljes rendszert nem szabad befolyásolni. A repülés jó példa, valaki már említette korábban. Az egy jól működő rendszer, és elég biztonságosnak is tűnik.
Sufni javítás? Én úgy képzelem, hogy szűkülnek majd a lehetőségek. Jobban bevédik majd, egyre inkább szakszerviz nyúlhat hozzá csak. Mivel guruló computerek ezek, ugyanúgy bejelentkeznek majd a hálózatra, azonosítják magukat, lefuttatnak egy diagot, és aztán vehetnek részt a közlekedésben "connected" és autonóm módon. Lassan minden komponens elektronika vezérelt. A kormányművek, mostmár a fékek is, ez sokféle dologra ad lehetőséget majd a jövőben. Önvezetés, vész esetén táv beavatkozás (távirányítás), vagy akár táv leállítás. Úgy gondolom, hogy ebben az irányban a rohamos fejlődést az 5G fogja beindítani. Voltam egy Telekom konferencián , ezt lehetett kihallani a sorok közül. Az autóddal csinálsz majd mindent, össze lesz kötve a házad rendszerével, a telefonoddal, a többi autóval. Az 5G rendszerre ha jól rémlik 99.8%-os rendelkezésre állást garantálnak. Elképesztő dolgokra lesz jó.. :-))
és elképesztő mennyiségű online szenzor fog körülvenni minket hamarosan.
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-24 18:28:00 // 2048
A gázolajos szemétszállító sofőrrel meg olcsóbb, mint egy elektronyos rakodóval :)))
Zsolt1552020-02-24 17:50:04 // 2047
A másik kérdes a megbízhatóság. Egy-egy rendszer le tud fagyni vagy bizonyos funkciók nem működnek, amin egy újraindítas tud csak segíteni. Egy vezetési szituációban egy nem teljesen szakműhelyben javított, helyreállított vagy tunningolt autóban keletkező ilyen jellegű üzemzavar igencsak életveszélyes lehet.
Az önveztőautók elterjedésével ezt is bele kell kalkulálni.
Piritu - 1.000.0002020-02-24 17:47:31 // 2046
Java Mustang :-OO
1980-ban kaptam a 14. szülinapomra :-)
Kazes☻2020-02-24 16:33:10 // 2045
Rakodó? Igen, az még elképzelhető... de gondolom az az olcsóbb munkaerő, mint a képzett sofőr min. „C” jogsival. :)
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-24 15:05:38 // 2044
ember akkor is kell hozzá unokatesóm ezt melózza egyedül egy magáncégnél szerintem sosem lesz csak robot kukkerautó :) sokszor kell bemászni az elakadt cucc miatt vagy nem jön ki a szemét a kukából stb, stb...
tdemeter2020-02-24 14:42:39 // 2043
SMKP megvolt nekem is, majd fél évig egy Java Mustang :) Háát, elég is volt...:) Onnantól 2003-ig nem volt más jármű....
Kazes☻2020-02-24 14:31:26 // 2042
Nálunk a nappali forgalom hangosabb, minthogy hajnalban elmegy a kukáskocsi... fel sem ébredünk rá... kb. senki. :)
Kazes☻2020-02-24 14:29:43 // 2041
Hasonló volt nálam is, de pl. SMKP jogsi nélkül... :D
Kazes☻2020-02-24 14:28:44 // 2040
Nehogy azt hidd! :D Az én kicsi fiammal most vagyunk pályaválasztási lázban... még ősszel lehetett menni iskolákba nyílt napokra, bemutató órákra... és az egyik ilyen suliban (technikum), amely iránt érdeklődik gyermekem, már a srácok készítenek szemétszedő robotot... ráadásul nemzetközi csapatokkal is és külön is és pályázatra is, meg azért is, hogy a suliba is majd járjon egy ilyen kis masina. :)
Kazes☻2020-02-24 14:22:47 // 2039
Tiszta sor... a vidék az nehezített terep... bár már jól szétverték, de még létezik tanyavilág... ott egy kicsikét azért más valóban. :)
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak