Blog >> kerékcsavar

>> Tuning és extraSD // Alfa Giulia Super // 2025-09-29

Eljött a QV kerék további tesztelési időszaka.
Mielőtt véglegesíteném a döntést, hogy a gyári 17”-os kerékről átnyergelek QV méretre – ami valljuk be, nem kis lépés – szerettem volna saját tapasztalatot gyűjteni.

Kapóra jött egy hirdetés: egy cartárs kínált eladásra egy Pirelli P Zero Corsa szettet, még a kopásjelző előtt, de már kissé viseletes állapotban – gyakorlatilag gombokért.
A gumik nem sérültek, nem öregek, tehát nem konstans életveszély kategória.

Ugyanakkor azóta már tisztában vagyok vele, hogy a Corsa keverék más világ: nem úgy öregszik, mint egy klasszikus utcai gumi, ezért kellő óvatossággal kezeltem a témát.
Az viszont tény, hogy nem akar lejönni az autóról, még 13 literes fogyasztás mellett sem.

Összerakattam a szettet a Technico felnivel – és ha már nincs gond, hát csinálunk:
a 305 mm-es fék miatt nyomtávszélesítőt kellett alkalmazni az amúgy sem kicsi keréken.

Ennek alaposan utánanéztem.
Gyárilag a kerék egy kb. 14 mm-es központosító peremen ül fel, a csavarok elsősorban rögzítenek, nem pozícionálnak.

Fizikailag viszont, ha túl nagy nyomtávszélesítőt alkalmazunk, akkor a felnit levesszük a központosító furatról, és a terhelés áttevődik a csavarokra. Ez nyíróerőt, rázást, lazulást okozhat – hosszú távon nem kívánatos.

Ebben az esetben az 5 mm-es nyomtávszélesítő bizonyult optimumnak:
 megmarad a központosítás,
 a fék már nem ér bele a felnibe,
 és hangsúlyozottan ideiglenes megoldásról van szó.

Megrendeltem az alumínium nyomtávszélesítőket és a megfelelő hosszabb csavarokat is.
Itt jön a másik fontos biztonsági szempont: mérnöki ökölszabály szerint a csavarkötés akkor korrekt, ha az eredeti menethossz rendelkezésre áll.
Nem „pár menet”, nem érzésre – hanem számolva, nyomatékra, anyagminőségre.

Ezért a csavarhossz kérdése kritikus.
Ha túl hosszú, belül kárt tehet – ezt már fiatalkoromban sikerült egyszer megtapasztalnom egy Alfa 155-ön, ahol egy rossz döntés ABS-gyűrű töréssel és kerékagy-cserével végződött. Az ember tanul.

A módszer egyszerű, de következetes volt:
1. megmértem, az eredeti felnin hány menet dolgozik,
2. összevetettem a másik felnivel és nyomtávszélesítővel,
3. így egyértelművé vált, hogy +5 mm csavarhossz kell.

Természetesen a webshop első körben rossz (M12-es) csavarokat küldött, ami egy hetet csúsztatott volna a projektben. MIvel a Giulia kerékcsavar M14 x 1,5
De az alfás közösség itt is hozta a formáját: kaptam kölcsön megfelelő csavarokat.

Végső ellenőrzésként terhelés nélkül betekertem a hosszabb csavart a kerékagyba, és megnéztem, terhelés nélkül még, akadály nélkül végigfordul-e – így biztos voltam benne, hogy belül semmit nem ér el.

Egy apró módosítás még hátra volt:
a nyomtávszélesítőn nem volt kialakítva az első féktárcsát rögzítő csavar furata. Ennek a csavarnak pozicionáló szerepe van, terhelést nem visz, így otthoni körülmények között, kézi fúróval pótoltam a furatot.

Végül felkerült a QV kerék, a méretpontos gumikon.
Izgalom volt bőven: hátul hidegben és induláskor könnyebben veszti el a tapadást, viszont elöl a tapadás, kanyar- és fékstabilitás kifejezetten jó.

És itt jött az igazi felismerés:
nem az történt, hogy a nagyobb kerékkel „elveszett a tűz” ha nincs konstans 500 lóerő, hanem pont az ellenkezője. Az autó egy kontrollált játszótérré vált – ahol az élmény nem csökken, hanem finomodik.

Ez a setup nem elvesz a Alfa Romeo Giulia karakteréből, hanem tovább emeli azt, ami eleve különlegessé teszi.

>> Tuning és extraLiquid // Alfa Stelvio 2.0 benzina 280Le // 2025-11-09

A 8x18-as ET35 Ronal felniszett a 159-ről "maradt meg", tökéletesen passzol az de kb. 10mm-rel bejjebb van a kerék külső pereme a gyári 8.5x20 ET31-hez képest. Lassan megérett bennem egy szépészeti upgrade. Nem várok tőle semmiféle "javulást", változást mert eddig is tökéletes volt. Kutakodtam kicsit és lassan kialakult hogy kb. 10-15mm-es szélesítés lesz a megfelelő, természetesen új csavarokkal. Köszönet Shadin-nak az útmutatásért :)
Race-Shop-ból rendeltem 12mm-es autospecifikus szettet, központosító gyűrű is ki van képezve rajta. A csavarok a GAFA AUTO-tól érkezztek. M14x1,5 40mm fekete.

Ma szereltám át a kerekeket, mentem egy kört minden rendben, jól mutat :)

Múltkori bejegyzésben írtam, hogy a felújított felnik mellett bántották a szememet a rozsdás csavarok. Felni centrumnál találtam jó áron, így berendeltem őket.

Ha valakit érdekel, ez a méret kell a 159-hez: M14x1,50x28 CH17 60 °

Tavaly a Toyotáról örökölt Pirelli Snowcontrol serie II gumikkal futotta le a téli szezont az Alfa, mondván az még arra jó lesz 5mm-esen. Idénre kellett viszont gumi és hosszú agyalás után arra jutottam, hogy mivel a tél kishazánkban az utóbbi pár évben érdeklődés hiányában elmaradt, így négyévszakos abroncsokat kap a téli szezonra a paripa. Ennek az okoskodásnak az egyik nem elhanyagolható szempontja volt az is, hogy ajövőbeli tervek között szerepel a 17"-os nyári garnitúra és sportfutómű beszerzése, így ezek kímélésre is jól jön balkáni útviszonyok közé a négyévszakos kerék 15"-ban a tojástartó felniken.
A csapásirány kijelölése után további micimackós fejvakarás következett azügyben, hogy melyiket válasszam. Michelin CrossClimate, Vredestein Quatrac 5 és Goodyear Vector 4seasons Gen 2. volt versenyben. Végül a Vredesteinre esett a választásom, mivel ez rendelkezik téli mintával is és árban is a legkedvezőbb, 195/65R15-ben kb 17ezer Ft-os áron mérik darabját (CC 20e, Goodyear 24e). Lázasan elkezdtem keresni a legkedvezőbb beszerzési forrást, mikor megláttam az Apollo Alnac 4G Allseason gumit, amely a Vredesteint felvásárló Apollo csoport névadó márkája. Európában ők a B márka személyautók terén, ám ár-érték arányban eléggé jók. Átlagosan 14ezer Ft körül mozog a gumijuk, ami további kutatásra késztetett és nem találtam róla elrettentően rossz teszteket, egy erős középkategóriát tud a négyévszakosok között. Még rágódtam a kérdésen, amikor hirtelen leakciózták a gumit 11090, valamit 11690 Ft-ra (T és H sebességindex). Legyünk urak alapon a H-st választottam, szerencsére teljesítették is a megrendelést. Elvittem a kerekeket, a régi gumikat beszámolták, így a felnire szerelt gumikért összesen 50ezer Ft-ot fizettem kereken. Ugorjunk két hetet előre. Otthoni cserét terveztem egy, egy ismerősöm segítségével és kérésére, merthogy legyen tapasztalat a gumiról, mielőtt megrendeli ő is. Oké, legyen, cseréljük ki Ez az első csavarnál bukott el, mert teljesen be voltak rohadva a csavarok és az elsőnél letört a dugókulcs feje. Irány az éjjel-nappali gumis a Szentmihályi úton. Két méteres szárral kinyitották a csavarokat, amik be is voltak rohadva és a menet is meg volt menve rajtuk, úgyhogy rögtön vettem új csavarokat is. Szereléssel együtt 15ezer Ft volt a műtét.
A gumik egy hete vannak fent, melegben sikerült őket kipróbálni már, esőből csak 10 percet kaptak. A nyomatékot annyira nem szeretik, könnyebben pörögnek ki a nyáriknál, mondjuk a kb 160 ló és a 350Nm azért tényleg nem kevés, azzal is elég sokszor villogott a kipörgésgátló és nyikkant a gumi. Fékezésnél jól viselkednek, kanyarban is jól tartanak, persze alacsonyabb a tapadáshatár, mint a nyári guminál. Előnyös, hogy idejekorán elkezd sírni a gumi, így még a kontrollvesztés előtt van tájékoztatási fokozat a tempó visszavételéhez. Ekkor még terhelhető a gumi, egyenletesen veszti el a tapadását.

>> Tuning és extraHaddel // Alfa 159 sw // 2015-03-23

Megérkeztek az ebayről rendelt kerékcsavarok. Kadmiumozott a felületük. Ezekkel rakom fel a nyári kerekeket,és a régi csavarokat elviszem felületkezeltetni.Innen rendeltem

>> Tuning és extraSeriff // Alfa Spider / GTV 3.0 V6 24V Lusso // 2014-04-18

Megszenvedtünk, 5ször voltam a gumisnál. 3 forrásból 3 féle csavarért mentem el.

Aki kerékcsavart akar normális áron: AKH (Abroncs Kereskedőház). Baromi nehéz máshol találni. A Báró ker, amit itt olvastam egy blogban, teljesen ki van fogyva.

Képek később.

A Barracuda Michelin 1-2 nyaras gumikkal eladó! :)

UI: a pogácsa kikerült

>> SzervizDante // Alfa 156 2.0 JTS Sportwagon // 2014-03-18

Kialakult már pár hete egy enyhe /alig hallható/ csapágyhang a hosszbordásszíj felől. Mielőtt komolyabb baj lett volna belőle inkább kicseréltettem a tettest amelyről kiderült hogy a vezetőgörgő volt.
Mindemellett beszereztem ma egy komplett garnitúra kerékcsavart is.

>> Tuning és extraLiquid // Alfa 159 2.4JTDm Q4 TI // 2013-03-02

"droberto" ötlete volt, hogy kupakkal el lehet fedni a rozsdásodó kerékcsavart.
Felbuzdulva gyorsan lőttem is egyet ebayen, Bulgáriából jött.
Van hozzá egy kiszedő tool.
Krómozott műanyag, korrektül néz ki és rendes anyagból van, szerintem nem lesz gond velük.

>> AutóápolásHalesz // Alfa GT Q2 170 Le // 2012-06-13

A rozsdás kerékcsavarokat és a fékeket cinkspray segítségével varázsoltuk újra széppé. Köszi a segítséget Misinek!

Minden korábbi igyekezetem ellenére a kerékcsavarok vissza rozsdásodtak!
Lépnem kell valamit!