Blog >> v6

>> EseményNaTo // Alfa 155 2.0 V6 turbo // 2011-05-11

Olyan árván, üresen áll itt a blog rész, hogy késztetést érzek írni valamit.
Először is, ez az Alfa egy kompromisszum az Alfás karrieremben. Ez az első nem hátsókerék meghajtású autóm. :) Ezt büszkén írom, és így is érzem. Manapság nagyon kevesen tapasztalják meg a hátsókerék hajtás adta örömöket, és a hozzá illő, hozzá kellő eltérő vezetés technikát. Akik ismernek, jól tudják, hogy élek halok a hátsóhajtásért, és az elsőkerekes technológiát nem igazán szeretem. A 75 Americám orra csúnyán összetört, és mielőtt elkezdtük volna helyreállítani, elgondolkoztam, hogy hogyan tovább. Be kellett látnom, hogy mindennapi közlekedésre egyre inkább kevésbé alkalmas egy 75 V6 3.0 America... Az okok egyszerűek, könnyen beláthatók, ezt a típust élményautónak használják, nem való már neki a napi rutin, az állomásra lejárkálás, kint napoztatás, az Tesco-s bevásárlás...
Tudtam, hogy ha ennél újabb hátsókerekes Alfát akarok, akkor a 8C-n kívül más nem jöhet szóba manapság. :) Azt meg lássuk be, 50 milliós forintos autóra, amiből 500db készült, esélyem se lehet. :)
Nagyon sokat filóztam, és rágódtam a dolgon, mire rászántam magam erre a 155-ösre. Tudtam, hogy gyengébb motorú, vagy dízel motor nálam nemigazán jöhet szóba, mert a tempóról, a gyorsulásról aztán végképp nem akartam lemondani. Na meg nem szívesen ültem volna át olyan autóba, ami nem különleges valamilyen szempontból. Külsőre csak egy zöld, viseltes külsejű 155-ös... Viszont a V6 turbo motor semmiképp nem nevezhető átlagosnak... A 75-ös 1.8 turbóm óta ismerem valamennyire a "turbós világot", és meg kell mondjam, nagyon tetszett mindig is. Ugyan akkor féltem is, mert egy turbós technikánál sokkal több hibalehetőség van, mint egy nagy szívónál. Végül az, hogy egyik jóbarátom generálozta a motort, a hajtásláncot, a futóművet, bizalmat ébresztett bennem, és belevágtam.
Most, hogy az idő már engedi a leengedett ablakos utazásokat, most kezdem igazán élvezni a dolgot. :)
A V6 motor hangja ismerős volt a 75 Americából, amit úgy megszerettem. Igenám, de 3000-es fordulat körül a kipufogógázok egyre intenzívebb pörgetésre késztetik azt a csigát, ami aztán hozza a sok sok plussz lóerőt. :)
Ilyenkor az egyre erősödő szívóhang, és az ezzel egyidőben termelődő nyomaték hihetetlen érzést ad az embernek... Adrenalin termelődik bennem, és ahogy 4500-as fordulathoz érkezünk, már teljes erőből tol az ülésbe a gyorsulás, ami kitart akár 6500-ig is, ha kell. Mikor felengedem a gázpedált, a lefújószelep erőteljes és hangos szisszenéssel engedi el a feltorlódott töltőlevegőt a szívóoldalról... hogy mikor rakok egy 3-ast, és újra padlóig nyomom a pedált, minimális késedelemmel újra a maximális töltőnyomást tartva újra az ülésbe kényszerítsen. Ahogy kapcsolok egyre feljebb a fokozatokban, picivel mindig több töltőnyomást állít a computer, így folyamatos gyorsulással haladunk egyre komolyabb tempóval.
Eddig én úgy autóztam, hogy mindig szólt a zene a kocsimban. Ennek több oka van. Egyrészt mert félig meddig zenész vagyok :) Másrészt nekem fontos a hangulat vezetés közben, harmadrészt eddig mindig zörgött valami a kocsijaimban, amit a zenével nyomtam el. :)
Nos, ez az első olyan autóm, amiben nem zavar, ha otthon felejtem a fejegység előlapját...
Ha nem húzatom ki, hanem elváltom úgy 3-3500 fordulat környékén, akkor nem szisszenéssel fúj a szelep, hanem a filmes tuning autókból jól ismert Sssszutyutyutyu típusú "nyerítéssel" csal mosolyt az arcomra. Ez aztán változik annak függvényében, hogy milyen magas fordulaton / töltőnyomáson váltom el, a következő fokozatot. A Szzutyutyutyu szép lassan átmegy SSzzzzzzz hanggá...
ÁÁ Imádom. :)
Az az igazság, hogy a hátsókerék hajtás hiánya miatt sokkal kevesebb "ökörséget" követek el a közúton, amivel lépten nyomon felhívtam magamra a köznép és a rend őreinek figyelmét. Ez utóbbi sokszor forintokra is rúgott, de volt, hogy megúsztam figyelmeztetéssel. :) Mindenesetre egy elsőkerekes autóval nem lehet olyan csibészül kanyarodni, mint egy RWD-vel. Régen, ha esős időben kellett vezetnem, kifejezetten örültem, mert sokkal hamarabb, olcsóbban, lehetett keresztben haladni :) Ma, ha esik az eső, csak az jut eszembe, hogy nem fog tapadni rendesen a kerék egy egy izmosabb kigyorsításnál. Na meg persze az is eszembe jut, hogy egy-egy kanyar "milyen jól kiadná épp"... 1 szó mint 100, hiányzik a hátsóhajtás. Végülis a Turbó, a hang, a hangulata, a power kárpótol, és nagyon szeretem ezt az Alfámat is, egyáltalán nem bántam meg, hogy ezt választottam! A hátsókerékről meg annyit még, hogy úgyis lesz még nekem hátsókerekes "játszós" Alfám. :)

>> SzervizBeeGee // Alfa Spider / GTV 3.2 V6 24v // 2011-05-10

Gondoltam, ideje átvinni Lolát a szervizbe, olajcserére, illetve megvizsgálni, hogy a fékek kipurcanásán kívül történt-e más is a ringen. Az idő szép, az autó pöccre indul, ablak le...trélerre fel.

A szerviz udvarán próbálgattam, 10 km/h-ról kb 4 méter a fékút. Ezért nem bánom a fuvardíját, sokkal beljebb vagyok, mintha lökhárítót és géptetőt kellene cserélnem :)

Remélem több ilyen fotó nem készül Loláról.

>> Egyébslideshow // Alfa 156 SW 2.5V6 // 2011-04-27

V6. Ennyi :)

>> EgyébBeeGee // Alfa Spider / GTV 3.2 V6 24v // 2011-04-25

Mi mással lehet a legjobban elütni az időt húsvét hétfőn, mint egy kis benzingőzös száguldozással a HRingen. Anno a GT-t is kivittem, így Lola sem úszhatta meg. Az élmények vegyesek voltak.

A pálya hírhedten autót próbáló, és be is kalkuláltam, hogy a fékek alul fognak maradni, ám azon meglepődtem, hogy ennyire.

Első futamban az második helyről indultam, néhol nedves pályán. Nem kellett volna, mert csak arra tudtam figyelni, hogy ki honnan előz éppen. Mire kitisztult a kép, a fék kezdett fadingelni. Az ülést is elfelejtettem átállítani, így elsőre csalódás volt a köridő; 2.34 legjobbal. Az etapról világító fék ikonnal és puha fékkel gurultam ki.

Kb egy órás pihenő után, megtisztított és felkeményedett fékekkel (visszajelző is kialudt), guminyomás igazítással és beállított üléssel vágtam neki. Okosan az utolsó csoportban indulva, tisztán tudtam végig autózni, aminek az eredménye is meglett: 2.30.30 legjobb idővel végül hozta a gép az elvárt időt. Ekkor a fék érdekesen viselkedett: első körökben kemény volt, de rángott, később megnyúlt a pedálhossz, de megszűnt a rángatás, keményen lehetett adagolni, hatásos volt. A visszajelző természetesen most is begyulladt, de fizikai gyengülést nem mutatott egészen az utolsó körig. Ám ez volt az utolsó kenet neki, itt már nem mutatott javulást. Hazafelé végig világított, és épp hogy fogott valamit. Karcos tárcsák, fekete nyereg, hosszú féktáv, motorfék, bő követési távolság, max 70 hazafelé.

Konklúzió #1; a GTV nem szereti a HRinget, a fék rettentően alul méretezett a teljesítményhez és a súlyhoz. A trakció sem az igazi, a kettes használhatatlan, mert szétforogja magát, a hármas sokszor még kevés a kigyorsításhoz. Ezért sem érzek csalódást, hogy előzni sem tudtam a sok slickgumis Subi, a felhúzott S3 (célegyenesben úgy ment el mellettem, mintha 60al mennék), kibelezett bömbik között.

Célegyenes max: 190-egykettő km/h
Legjobb idő: 2.30.30
Fogyasztás: bő egyharmad tank / 50 km (kb 40l / 100km)
Extra: 1 nem tervezett látogatás a füves részen (semmi maradandó nyom)

Konklúzió #2: GTVből nem faragok verseny autót, valszeg többet nem fogja látni a HRinget, mert alkalmatlan rá. Ám de amit meg lehet úszni épeszű árakon, azt feljavítom a fékeken (folyadék, betétek, tárcsák, csövek).

Az időmérés Halesz 1.0 manuál módban folyt. Köszönet érte :)

UI.: Az alfás társadalom szinte nem képviselte magát, egyedül KriszKing és KaliZoli volt a társaságunk.

>> SzervizBeeGee // Alfa Spider / GTV 3.2 V6 24v // 2011-04-14

Ránézésre elég csúnyák és kopottaknak tűntek a hátsó fékek, ráadásul elég hangos is volt. Leszerelés után bár kopott nem volt se a tárcsa, se a betét, mégis csúnyán árkos és csíkosak voltak, így nem bánom, hogy tárcsa betét cserélve lett. Nem extráztam, tárcsa sima Brembo, betét pedig a gyári.

Olmantól nem lehet úgy eljönni, hogy ne néznék lelkiismeretesen körbe a kocsit, így egy kis olajrátöltés és ablakmosó töltést is kapott.

>> EgyébLongman // Alfa 155 GTA :)) // 2011-04-14

Nos, most nekiülök. Szóval az úgy volt hogy.. :)
Mint a korábbi bejegyzésekben olvasható volt, a kocsi érdekes tüneteket produkált. Még novemberben kezdte, 2000-2200 RPM között tehát egy igen szűk tartományban betorpant a kocsi. Mellette a fogyasztás kb. 5L/100km-el megnőtt.
Sokmindenre gyanakodtam, hideg idő, termosztát rossz, lambda szonda, motorhőfok jeladó, akkor még rossz volt a kipuff, régi volt a benzinszűrő.
Decemberben eljött a kipufogócsere ideje, de akkor már éreztem hogy egyre szélesebb tartományban gyengül a kocsi, illetve hidegindítás után erőtlen, egészen amíg úgy 70 fok környékére fel nem melegszik.
Ezután következett a kipufogó és benzinszűrő csere, ami sajnos nem oldotta meg ezt a jelenséget.
Próbálgattam lehúzni a lambdát, a motor hőfok jeladót, de semmi nem történt. Pontosabban egyszer a lehúzott lambdával, másszor a lehúzott motorhőfok jeladóval volt jobb a kocsi. Emellett egyre erőtlenebb lett, szinte már csak 3000RPM fölött élt, pl. emelkedőn ezalatt a fordulat alatt, folyamatosan sebességet és fordulatot vesztett az autó.
Vettem egy Bosch hőfok jeladót, kicserélése után azonban semmi nem változott, eltekintve attól hogy egyre erősödtek a tünetek. A szenzor kicserélése során egy átnézéskor feltűnt hogy a vezérlés oldalról szivárog valahonnan az olaj. Nem tudtam mire vélni.
Ezen a ponton hozzá kell tennem hogy mindez viszonylag sok idő, de kevés használt km alatt ment végbe mivel nem igazán használtam a kocsit.
A szenzor kicserélése után elmentem kipróbálni az autót, és feltűnt hogy menet közben is ciripelő hang jön a motortérből, ekkor még nem tudtam hogy ez szelephang. Próbálkoztam egyébként injektortisztítóval is, de nem segített semmit.
Én még mindig valamilyen a keverékképzésbe belepofázó dologra gyanakodtam. Közeben az autón egyre erősödött a szelephang, amelyet hidrotőke hangnak véltem. Melegen alábbhagyott, de a cicergés bent az utastérben menet közben is megfigyelhető volt.
Újabb tünet, ha hidegen leállítom, vagy lefullasztom (ami egyre könnyebben megy, hiszen alapjáraton semmi ereje a motornak szinte) annyira megszívja magát hogy fél napig nem lehet beindítani.
Levittem diagnosztikára, országút az odavezető út. Magasabb fordulaton nincs baj, de érezni hogy erőtlen a kocsi. Diagnosztikán mindent megnéztünk, minden OK. Érthetetlen. Újabb hibajelenség, alapjáratról ha picit mozdítok a gázon terhelés nélkül, akkor vagy nem reagál csak lassan, vagy rögtön felpörög 2000RPM-ig. Gép még rajta, de a potméter hibátlanul működik..
Hazafelé megállok vásárolni, miután indítok nem sikerül elsőre, így tudom legalább 3-5 óráig nincs esélyem. Pedig meleg volt a motor. Újabb hibajelenség: országúton teljesen visszahűl a kocsi, csak cserés az a termosztát.. + ráadás. 5 hengerezik a motor..
Elkezdek a gyújtótrafóra gyanakodni. Beszerzek Arno mestertől 2 db-ot. Megbontom az első hengersort. Egy trafó gyanús, kicserélem. A gyertyák meglepetésemre nem csúnyák. Megpucolom, nem változik semmi.
Leviszem a kocsit a műhelybe. Borzasztó a hangja, menni nem akar.. Rémálom az a kb. 400m is..
Műhelyben hátsó hengersort megbontom, trafók kiválóak. Gyertyákon semmi rendellenesség.. Akkor mi? Nézzünk kompressziót. Borzasztó. Átlagban 6-os.
2 verzió:
1. hat db gyűrű eltört (nem tartom valószínűnek)
2. elment a vezérlés
- hidraulikus a feszítő, és mint az elején írtam jött onnan némi olaj
- nem a hidrotőke csattogott, hanem a szelep
- ezért tudta megszívni magát

De vannak még itt más furcsaságok is. Pl. azóta leszedtem a vezérlés burkolatát, és olyan válla van a 16K-t megkímélve futott görgőnek, amilyen még a 20K-ért vett ki tudja mennyit futott tartalék motoron sincs.. A szíj is fura. Valami nem kerek itt...

Folyt.köv.

>> EgyébLongman // Alfa 155 GTA :)) // 2011-04-14

Hivatalosan is nyugovóra tért a verda, fél év (egyenlőre) ideiglenes forgalomból kivonás.

>> EgyébBeeGee // Alfa Spider / GTV 3.2 V6 24v // 2011-04-11

Először is, indítsd el ezt a számot és azután folytasd az olvasást.

Nekem a zene fontos hangulati elem. Érzelmek kifejezésére sokkal alkalmasabb, mint a szöveg, ezért megpróbálom így visszaadni az élményt. A zene, amit választottam egyik nagy kedvencem. Lehet rá azt is mondani, hogy lehúzós, szerintem inkább varázslatos. Vállalom vele a kockázatot, hogy nem olyan érzéseket hoz elő belőled, mint belőlem. Ez a bevezető pedig azért kellett, mert a szám hosszabb, mint az olvasási idő, így mire ezt elolvasod, és vársz egy kicsit a következő bekezdéssel, a zene is ott tart, ahol tartania kellene.



Születésemre nem emlékszem, célomat nem ismerem. Miattam vagy életben, de a halálodat is okozhatom. Már régóta létezem, sok helyen jártam. Építettem és pusztítottam is. Legtöbbször békésen rezgek az éterben a fényhullámok hátán, amíg a kiszámíthatatlan univerzum kiszámított erők karjaiba nem sodor.

Előbb a fény alacsony hullámzásba kezd, majd a hanghullám egyre erősebben lökdösni kezd. Történni fog valami. Hirtelen kék és sötétség. Kavargok, örvénylek, keveredek, már szédülök de az erő egyre csak szív magába. Egy sötéten csillogó kamrában találom magam. Az alja vészjóslóan távolodik, a vákuumot még több oxigén és szénhidrogén tölti be. Megáll, a rések halk morajlással bezáródnak. Néhány veterán és sok új molekula rezeg mellettem. A veteránok mintha vidámabban rezegnének. A kamra alja most felfelé indul el. Vad tánc kezdődik, mindenki intim közelségbe kerül egymással, mindenki néma a pattanásig feszült hangulatban. Izgatottan nézünk farkasszemet a legközelebbi molekulával. Még nincs vége? Újra fény, ez a jel! Micsoda fény ez, fentről lefelé, szisztematikus formában terjed, akit elér hangos ropogással egyesül. Több milliárd roppanás egy nagy egésszé áll össze, mígnem minden a visszájára fordul. A kamra egyre tágul, de ezt már mi okozzuk. Elemi erővel tágítjuk minden energiánkkal. Szó szerint. Ez hát az célom? A kiteljesedés és az energia amit adok, egy komplexebb szervezetet éltet? És annak a komplexebb szervezetnek az a célja, hogy elmossa a látóhatárt úgy hogy közben egy még bonyolultabb szervezetben kémiai reakciókat indítson el amiből borzongás, öröm, szerelem születik?

Mire kikeringtem magam egy sötét csövön, visszahűlve, két szénatom társammal, akikkel vélhetően egy darabig még együtt leszek, erre a következtetésre jutottunk. Őket kicsit sajnálom, mert ezen élmény megismétlésére az esélyük egyenlő a nullával. Nekem nincs más dolgom, mint elrezegni a legközelebbi fotoszintetizáló szervezethez és várni várni, hogy mikor jön újra a kék.

Azért írtam ezt, mert tegnap fordult velünk az év először.

>> SzervizBeeGee // Alfa Spider / GTV 3.2 V6 24v // 2011-04-08

Elég későn, de hova siessek felkiáltással visszakerültek a nyári gumik. Halesz mintájára kiszámoltam, hogy 3.972 km-t gurult a téli gumikon. Ez elég sok. Jövőre az előirányzott téli használat: 0 km

>> Tuning és extraLongman // Alfa 155 GTA :)) // 2011-04-12

Ma megvettem egy komplett 24V motort, nagyon jó áron volt.
Minden segédberendezés rajta, tehát leömlők, önindító, generátor, klíma kompresszor, szervoszivattyú, miegymás.