droberto - főkép

Végre eljött a nagy nap, hogy lelkem megnyugodjék; drága gumiköpenyeimet jól, és egyenletesen koptatja eme nagyszerű futómű.
A szervízbe a könyvében levő beállítási értékekkel a kezemben érkeztem (1. kép), melyet összehasonlítottuk az ő általuk használt 2009-as Autodata adatbázis adataival (1-2. kép). Az adatok a némí tűrés különbséget leszámítva megegyeztek. Kivétel ez alól az első kerekek dőlése. Itt tapasztalható egy 15'-es eltérés a két adatbázis közt. Szép dolog a megadott érték, de elméletileg az első tengelyen a kerekek dőlése nem állítható.
A beállítás:
A hátsó tengellyel kezdtünk, az értékek egész tűrhetőek voltak. Csak finomhangolni kellett. Pillanatképek (3-6. kép).
Az első tengelyeknél az utánfutást nem piszkáltuk, mondva, hogy a gyárihoz képest levő eltérés nem sok, sokkal fontosabb hogy a két oldal egyforma legyen. Ebben nem is volt hiba.
Az összetartást hibátlanra állítottuk a kormányösszekötőkkel. A dőlésen nem lehetett szakszerűen állítani (7. kép - rózsaszín részlet), de a szaki elmondása alapján ez nem különbség. Majd figyelem a jobb oldali kerék kopását. Ha belül jobban kopik, hát mókolni kell.
Őszintén megvallva ez zavar egy picit - ugyanis az autó sérülésmentes - de az ember szerint ez lehet gyári hiba is, és látott már új autónál ennél nagyobb eltérést is!
Majd elválik! Résen leszek!
A szervíz: A munkát a Dombi Futómű- És Gumiszerviz végezte Szekszárdon.
A beállítás ára: 10.000,-Ft
Összességében nagyon elégedett voltam a munkájukkal és tulajdonképpen teljesen ott lehettem a szaki mellett. Az előző vasamat is csak ők tudták jól beállítani.
Az autóm nem húz és a kormányom is középen maradt!

A teendőlistám szerves-, és égetően fontos részét képezte a kürt megbízható működésre bírása. Megvétel óta, március elejéig nem működött (azóta jó). A reléig jó volt minden (kattogott), így hát biztos voltam, hogy a hiba a kürt csatlakozójánál van. Az első lökhárító levételekor, lehetőségem nyílt a hiba elhárítására.
Sejtésem beigazolódott, a hibát egy víz és páravédelemből egy már egy számítógépházban elvérző csatlakozó okozta. Köszönjük újfent a spórolást!
A stekkert széthúztam a csatlakozásokat kontakt tisztítottam, drótkeféztem alaposan. A csatlakozásnál szilikongumiból gyártottam hozzá tömítést (formaleválasztó + Loctite 595) hátul a vezetékeknél is tömítettem.
Összedugtam minden OK. Nyomom a kürtöt erre nem jó! GRRRR!
B terv: Fogtam a pillanatforrasztót és befuttatam a csatlakozók felületét zinnel. Azóta jó! Kopp, kopp, kopp...

A nagyszervizkor történt az eset, klímatisztítás következtében.
Gondoltam nyitok neki külön posztot, mert a történet kezd bonyolódni, és esettanulmánynak sem utolsó. Igaz, hogy leginkább a saját kárunkon okulunk, de ebből a történésből fontos tanulságok szűrhetők le.

Az eset:

A fejegység - a használati útmutató szerint elvégzett klímatisztítás után - először csak receget, ki-be kapcsolt. Hazaérve kiszereltem, szárítgattam, de nem lett jó, sőt két hét elteltével, már be sem kapcsol, egyáltalán.
A CD-rádiót egy helyi szerviz szétszedte, megállapította, hogy a készülék nem javítható. A beázásnak nyoma nincs. Szakvélemény kiadva.
A gyártó cégnek (Medikémia ZRt.) a kártérítési igény beadva.
Várom a választ...

1. kép - az Elkövető
2. kép - az Áldozat
3. kép - egy másik helyszínen végzett pusztítás

Autóban soha, senki ne használjon habos klímatisztítót!

UPDATE: 2012.06.14.

A gyártó cég kárigényemet elutasította, mindenféle kibúvót keresve:

- nem ismerik az autóm konstrukcióját
- nem megfelelő autóm műszaki állapota
- tömörtelenek a szellőző csövek
- szakszerűtlen használat
- ismeretlen felhasználási körülmények

Szerintük azzal felhívták a figyelmet a veszélyre, hogy ráírtak a dobozra, "hogy a nem kívánt helyekről azonnal le kell törölni a habot".
Én azt gondolom korrekt voltam velük szemben, hogy egy bontott fej árát kértem és nem 200 ezerért, egy újat.

NFH-nak kártérítési igény megsegítésére vonatkozó kérelem elküldve.

Közben kiderült, hogy Zsolt155 környezetében 2 db Astrában és 1 Focusban levő gyári fejet is elküldött az örök vadászmezőkre a habos klímatisztító. Ergo kijelenthető, hogy minden típusnál, ahol a szellőzőcsatorna alatt elektromos berendezések vannak, nagy a kockázata, hogy ezekbe a tisztítás során folyadék kerül.
Általában a szellőzőrendszereket nem folyadékok áramoltatására tervezik. Folyadékok bekerülése esetén azok nem tudnak tömörek tudna maradni.
A 159 szellőzőcsatornáit tanulmányozva, a problémát abban látom, hogy a szellőzőcső és a szellőzőrostély illesztésénél található ajakos gumitömítés, egy alacsonyan levő ponton van, és az nem biztosít tömítettséget folyadékok ellen. Ebben az esetben az a pech, hogy az 59 pont ott engedi ki magából a folyadékot, ahol nem kéne.

A mai napon NFH kérelmemet elutasította, mondván, hogy hatáskörük nem terjed ki polgári jogi igények érvényesítésére.
Javasolta, hogy forduljak a Békéltető Testülethez, amit most én meg is teszek...

UPDATE: 2012.09.16.

Június végén beadtam a kérelmem a Békéltető Testületnek. A testület vezetője szeptember eleji telefonhívásomkor közölte, hogy ők addig nem segíthetnek, míg nem írom meg panaszom, igényem a helyi kereskedőnek akitől vettem a tisztítót, mivel a jogviszony velük jött létre és kárigényem 500 Euro alatti (A termékfelelősségi törvény kimondja, hogy 500 Euro felett lehet a gyártóhoz fordulni).
A kárigényem szeptember 07-én beadtam a helyi kereskedőnek.

UPDATE: 2012.11.07.

A kárigényem a kereskedő 2 levélváltás után elutasította, arra hivatkozva hogy az igénybejelentésemből nem deríthető ki egyértelműen, a meghibásodás és a klímatisztítás közti összefüggés.
Az kárigény elutasítása miatt, most már beadhattam a kérelmem a Békéltető testületnek.
A kérelmemhez csatoltam az eddig keletkezett 14! db dokumentumot és egy CD mellékletet, mely tartalmazott a még működő fejegységről, és a beázásról képeket és egy videót is. A videón a tisztítást reprodukáltam, melynek során a fejegység helyére egy rongyot tettem. Fél órával a tisztítás után a rongy alsó fele láthatóan elázott.

UPDATE: 2012.11.29.

A békéltető testület kitűzte a felek maghallgatásának időpontját 2012.12.19-ére.

UPDATE: 2012.12.19.

A békéltető testület a két fél álláspontjának meghallgatása után meghozta döntését.
A kérelmemet nem tartják megalapozottnak, mivel álláspontjuk szerint nincs ok-okozati összefüggés a beázás és a klímatisztítás közt.
Az átadott szakvéleményt nem tartják elfogadhatónak:

- mivel nincs ráírva hogy a fejegységet a folyadék tette tönkre
- mivel a vizsgálatot nem hivatalos bevizsgáló laboratóriumban végezték
- mivel a szakcégnek nem volt akkreditációja

Magyarul mivel semmilyen "erős" jogi szerv nem állt mellettem, így nem merték elmarasztalni a kereskedőt a témában, mely SZVSZ precedens értékű lehetett volna a habos klímatisztítók ügyében.
Továbbá meg kell jegyeznem, hogy egy a hatósági engedélyekkel rendelkező terméket marasztaltak volna el.

Egy magánszemély mindent köteles lenyelni.
Ennyit a magyar jogról.
Ez már a harmadik károm, melyet nekem kellet bizonygatnom, hogy nem a saját hibámból keletkezett és mégis elveszítettem az ügyet.
Mehetek a bíróságra, vagy ahova akarok...
Ha békéltető testület vezetője többszöri egyeztetéseinkkor felhívta volna a figyelmemet a megfelelő szakvélemény beszerzésére, akkor azt beszereztem volna.

Az ülés után elmondták, hogy nagyon sajnálják a károm, meg látják, hogy mindent megtettem az ügy érdekében, de mivel a tisztítást magam végeztem, és nem egy hivatalos szerviz, így nincs sok esélyem, még akkor sem ha bevizsgáltatom a terméket.
Bravo!

A tanulság:

A magamfajta mohikánoknak, akik mindent maguk szeretnek csinálni, nem sok babér terem ebben a világban.
Csak olyan dolognak érdemes nekifogni aminek nem lehet nem kívánt mellékhatása.
Egyébként meg ha nem csinálok semmit, azt nem ronthatom el és nem kell senkit felelősségre vonnom, vagy ami még rosszabb, nem vonhatnak engem sem felelősségre.
Magyarul ne csináljunk semmit, vagy mindent mással csináltassunk...

Az idő vasfoga és a munkanaponkénti ~2 x 70 km-es Holland pályás etapok is megtették hatásukat. Erről a Scudetto és az emblémák vihar-, és kavicsvert állapota tanúskodik.
Továbbá a gyári fémgőzölt bevonat "málik" le a műanyagról (1. kép).
A Scudetto megújulására három lehetőségem kínálkozott:
1.: Új Scudetto, melynek ára 17.000,-Ft
2.: Krómozás
3.: Fémgőzölés
Az első lehetőséget azonnal elvetettem. Nem adok ki majd 20 ezret egy vacakul bevonatolt műanyagdarabért, ami 3 év múlva ismét ledobná magáról a bundát.
A második a krómozás, mely szintén kiesett, mivel már bevont festett felületet, a bevonat eltávolítása után már nem lehet krómozni (kivétel ez alól az alapból krómozott műanyagok. Ezt sósavval lehet eltávolítani.). Sem szórás (kiüti a butilén részecskéket) sem kromofágozás után. Krómozni műanyagot Magyarországon a Galvánplastik Kft. tud egyébként.
Maradt a fémgőzölés. A gyári bevonat is ilyen szerintem. A probléma ennél véleményem szerint, a nem megfelelő felület előkészítés.
A fémgőzölési technológia egyébként az autók fényezéséhez hasonlít, csak itt bázis festék helyett olvadt fém részecskéket szórnak az előkészített felületre. Ha ez kész, jön a lakkozás.
A fémgőzölés több színben is megoldható.
Fémgőzölni a MEDÁL Trade Kft.
1152 Budapest XV. ker., Rákosmező u. 49.
- Mándoki Tibor (+36-1/306-46-73) tud.
Szóval a pajzs. A pajzs két részből áll, egy fekete tartóból, melyben vannak a lökhárítóba rögzítéséhez szükséges menetek, illetve a krómszínű rácsból amit gyakorlatilag látunk elöl. E két elemet 20! db műanyag patent fül rögzít egymáshoz (2. kép). Az elemek szétszedése nem volt egyszerű. Harmadszori nekifutásra sikerült. Kétszer visszapattantam róla! :)
Először szabtam 0,8-as lemezből vékony csíkokat. A leszabott darabokkal elfeszítettem a patentokat az akadójuktól (3. kép). Előtte a műanyagot hőlégfúvóval meglágyítottam. Mikor bekerült a 20 db lemezcsík, óvatosan szétfeszítettem a két darabot egymástól (4,6. kép). A művelet közben, 4 db fülecskétől el kellet köszönjek (5. kép). A leszedett pajzstartót a lökhárítóba visszaszereltem (7. kép) a lökhárító felrakása előtt.
Az emblémát az őt tartó bajusszal leszedni, hátulról 3 db M6-os anya letekerésével, illetve felül az Alfa Romeo felirat mögötti kétoldalú ragasztó lefejtésével lehet.
Az embléma szintén kétoldalú ragasztóval van rögzítve a bajuszhoz. Lefejtése egy lapos feszítőszerszámmal lehetséges (8. kép).
A bevonat javítását tervezem még a rosszabb állapotú elektronikus kulcs felső részén is (9. kép).
Továbbá vásároltam 2 db TYC előre alapozott tükörburkolatot, melyet "ti"-sítés okán, szintén fémgőzölni szeretnék.
Ezek ára: 2 x 1.488,-Ft = 2.976,-Ft
UPDATE: 2012.05.30.
Akció lefújva. Kiderült ugyanis - miután felpostáztam Pestre a motyót -, hogy a szóban forgó felületek mégsem fémgőzölt, hanem galvanizált műanyagok.
A Galvánplastik nem vállalta el az eredeti bevonat leszedését.
Az elemek hazaszállítása után, a Scudetto-ról ismét megpróbáltam leszedni a krómréteget. Először kromofággal próbálkoztam, majd ismét sósavfürdőbe tettem az alkatrészt.
A jó hír az volt, hogy a sav elkezdte marni a bevonatot, a rossz pedig az, hogy a műanyagot is kikezdte (ott ahol már lejött a krómozás). Úgyhogy sakk, matt! Game Over!

>> AutóápolásAlfa 159 SW 1.9 JTDm Distinctive Novitec // 2012-04-21

A lökhárító felszerelése előtt, és a nagy munkák befejezése után (1, 2) úgy döntöttem tisztára mosom a motorteret magasnyomású mosóval. A múltkori mosás után, amúgy is maradt néhány helyen olajlerakódás. Így legalább jól odafértem mindenhez.
A mosásást egybe kötöttem a téli gumiszőnyeg és a nyári szövetszőnyeg kimosásával!
A mosóba oda-, és visszafele úton volt ám fejforgatás az első lökös nélküli 59 után. :)

>> Tuning és extraAlfa 159 SW 1.9 JTDm Distinctive Novitec // 2012-04-13

Használt vonóhorgot vettem a Vaterán.
Típus: Bosal 034-103
Kivitel: levehező fejű, excenteres
Ár: 35.000,-Ft
A vonóhorgot egy évig használták, és itt-ott felütötte a fejét a korrózió. Ezek felszerelés előtt javítva lesznek.
Szükségem lesz még egy elektronikára is a felszereléshez...
A blogomat frissítem!

A kiszerelt és előkészített alakatrészeket, a motortér felső részének alkatrészeihez hasonlóan bevonatoltam.
A szemcseszórt részeket Tiszakorr rozsdagátló alapozóval alapoztam szórással 1 rétegben, majd Alvikorr zománccal bevontam szórással 2 rétegben.
A horganyzott alkatrészeket, kötőelemeket 95%-os tiszta horganyt tartalmazó akril gyanta kötőanyagú Hanno horgany spray-vel fújtam 3 rétegben.
1-2. kép - lefestett felszerelt légszűrőház tartó
3. kép - felszerelt letisztított és szilikonnal leápot légszűrőház
4. kép - lejavított motortartó bölcső
5. kép - lejavított kereszttartó
6-8. kép - lejavított klímahűtő
9. kép - lefújt szélvédő mosó folyadék tartály tartó
10-12. kép - felszerelt szélvédő mosó folyadék tartály tartó

Mivel leszedtem a lökhárítót ezért a felső rozsdás és festékhiányos szénacél elemekhez hasonlóan kiszereltem/előkészítettem a szóban forgó alkatrészeket:
1. fekete alaktrész:
- motortartó bölcső (1-5. kép)
- kereszttartó
- légszűrőház tartó
- klíma hűtő (6-7. kép)
2. horganyzott alaktrész:
- szélvédőmosó tartály tartó (2 db) (8-10. kép)
- kötőelemek
A bölcsőt, a kereszttartót és a klímahűtőt csak helyileg készítettem elő. A hibákat passziváltam, drótkeféztem és sűrített levegővel tisztítottam.

Tetstkábelek korróziómentesítésével párhuzamosan a motortérben levő kábelek gyárilag bandázsolt végeit újratekertem TESA bandázsszalggal, mivel azok részben letekeredtek, illetve számomra hiányosan lettek feltekerve.

Ma megünnepeltük a születésnapom hivatalosan is!
Legnagyobb meglepetésre megkaptam harmadik! Alfámat. Ezt, sajnos - a vendégsereg követelése nyomán - egyből el is fogyasztottuk. :(