Mutasd

>> Esemény2024-03-03

A mostani túrát novemberben szerettük volna megejteni, de nem adódott olyan szerencsés együttállás, mint egy éve.
Ahogy a rossz idő ősszel, úgy jött hamarabb a jó idő is.

A februári tavasz láttán Kornél barátom ocsúdott fel hamarabb. Menjünk a hegyekbe, ott is tavasz van már.

Egy ilyen hívásra nem mondhatok nemet. Titkon én is vágytam már erre, de aktuális már a vezérlés cseréje és nyugodtabban keltem volna útra utána.

Ennyit még csak kibír - gondoltam. Elárulom, kibírta.

Rétságra beszéltünk meg találkozót, de már az M0-án sikerült összefutnunk. Egy 156 üdítő látvány, mind követve, mind a tükörben látva. Most én mentem elöl. A forgalmi vizsgámon egy megjegyzése volt a vizsgabiztosnak, használjam gyakrabban a tükröket. Ezúttal nem lett volna panasz.

Kornél gondosan készített itinert, én meg letöltöttem a térképet, hogy offline is meglegyen.

Arrafelé az út minősége hasonló a magyar utakéhoz. Az első igazán élvezetes szakasz Selmecbánya után következett. Teplafőszékelyen lehúzódtam egy buszmegállóba bevárni Kornélt. Te, ez olyan jó, menjünk még egy oda-visszát! Kettő lett belőle.

A szakasz 2 részből áll. Az első a dombokon át vezet. Kanyarok sokasága jelentős szintkülönbséggel. Többségében beláthatók. A második rész a völgyben csörgedező patak mellett visz egy erdőben. Kanyarok szépen összefűzve jó ritmusban, néha megtörve egy nagyobb fékezést igénylő szűkebbel. Itt vizes volt az aszfalt, mégis olyan tapadást adott a PS4, hogy csuda.

Az út további részén felfedező céllal végigmentünk. Már úgy tűnt, nem lesz izgalmas szakasz.
Így Magasmart után ismét Selmecbányát céloztuk be, hogy még egy kört menjünk megkoronázva a napot. Az oda vezető út tartogatott még izgalmakat.

Az 524-es út zseniális. A bükkihez tudnám hasonlítani, csak jobb aszfalttal. Az egyik emelkedő szakaszon az autó ereje odalett. Biztosan meredek - gondoltam. Visszakapcsolok, fura a hangja is. 5000-nél nem forog többet csak morog. Melegszik. Közben Kornél utolért, ajaj, nem az emelkedő a ludas. Mi lehet ez?

Megállok, nézegetem, üresben pörgetem, működik. Elindulok, kisvártatva ismét erőtlen, kelletlenül forog, melegszik. A Selmecbánya - Teplafőszékely szakaszt végigküzdöm oda-vissza. Nem az igazi. Előzni sem tudok.

Megállunk, tanakodunk, furán szól a kipufogó. Belenézünk, eltömődött. Tele van a cső üveggyapottal. A dob belseje szétesett és a hangtompító tömés elszabadult, elzárta a gázok útját. A helyszínen talált fémszalaggal elkezdtem kipiszkálni. Némi perforált csődarab kíséretében két maréknyi gyapotot kipiszkáltam. Talán jó lesz. Indítás után egy focilabdányi pamacs távozott kisebb robbanás hangjának kíséretében. Gyerünk haza.

524 este, autók nélkül már száraz aszfalttal zseniális.

Hazafelé Lajosmizse felé ismét eltömődött a dob. 3000-nél többet nem forgott a motor. Mennyi cucc van ebben? Pihenőben piszka után indítás, focilabdányi nagy durral, usgyi tovább. Szuper nap volt.

Másnap szemügyre vettem a dobot. Jól felpuffadt a nyomástól. Jó, hogy nem nyílt szét. Több helyen kifúj. Talán az összes tömés kijött belőle. A legolcsóbb utángyártott dob volt 5 és fél éve. 60 ekm-t használtam. Csere lesz. Itt az alkalom egy rozsdamentes CSC hátsó dob beszerzésére.

947 km
272875 km

 
>> Szerviz2024-02-29

Az utóbbi időben keveset használtam az autót. Az enyhe idő miatt a kerékpárt preferáltam.
Tavaly túra sem volt vele, na de majd vasárnap :)
Fel is raktam a nyári kerekeket.
271928 km

 
>> Szerviz2023-04-24

Egy új eszközzel estem neki a fékfolyadék cseréjének. Kompresszor kell hozzá, karburátor elven működik.
A hosszú flakont megtöltöm az új folyadékkal és az autó tartályára fordítom. A kúpos tartályon vaan egy "pisztoly", erre csatlakozik a kompresszor és a munkahenger a légtelenítő csavaron keresztül. 4 bar elég. Az áramló levegő a légtelenítő csavar nyitásakor kiszívja a folyadékot a tartályba.
Ami azt illeti, hamarabb kellett volna a cserét elvégeznem.
Látható a második képen, hogy 4 év alatt milyen sötét lett. Valeo dot4+, 265 fok a forráspontja.
268844 km

 
>> Szerviz2022-11-18

A középdob nem bírta a hőterhelést, már 2x hegesztettük. A palástnál a peremnél varrtuk körbe, de az sem bizonyult elégnek. Cserélni kellett. A flexibilis is kifújt sajnos. ~50 ekm-t ment, utángyártott.

 
>> Esemény2022-11-12

Kikacsintottunk külföldre, milyenek a szlovák utak. Szombat ellenére alig volt autó. Az aszfalt sok helyen új, a vonalvezetés változatos. Tetszett, tavasszal megyünk újra.
Ez eddig a leghosszabb túra: 1115 km. Messze van, de nincs mit tenni, nyomni kell.
Középdob már odafelé az autópályán megadta magát. Nem úszom meg a cserét.

 
>> Szerviz2022-11-08

Ismét elmúlt 10 ekm. Selenia 10w40 nem kapható. Valvoline olajat kapott.
263371 km

 
>> Szerviz2022-10-26

Úgy mértem, a Brembo GT Sport első tárcsákba még egy-két túra, de közelebbről szemlélve észrevettem egy repedést, ami a peremig futott. Szívás lenne ha szétrobbanna terhelésen.

Ezt már nem forgalmazzák és túl drága is volt, többet vártam. 30 ekm-t futott.
Találtam egy hasonló terméket: Brembo Xrta HC fúrt tárcsa.
Rendeltem hozzá EBC yellow betéteket. Bejáratás indul.

>> Szerviz2022-10-03

Október 2-án kigyulladt a töltés hiányát jelző lámpa. Ajaj...
Ez a generátor sokat látott már. 2x foglalkoztam vele, de 260 ekm után mondhatni ideje volt.

Sebaj, van egy bontott 160 ekm-t futott generátorom. Rendbeteszem és mehet is fel. Elkezdtem szétszedni, egy csavar bele is tört a 4-ből. Ez még nem lenne akkora baj, de sajnos az állórész tekercselésén 2 helyen korrózió alakult ki és az egyik olyan súlyos volt, hogy a rézhuzal teljesen elporladt a vasmag tövénél. Ez baj.

Na akkor nézek újat. Alkatrész üzletek 150-200 eFt + cseredarab. Német oldalon találtam Boscht kb. 100 eFt-ért. Cseredarabot ugyan nem kérnek, de jobb lenne hazait venni. Végül a Polgárnál tudtak adni 62 eFt-ért cseredarabbal. Felújított, csecse.

A bontás során egyéb problémával is foglalkoznom kellett. Az egyik vízcső egy ideje eresztette a fagyállót, de olyan szar helyen van, hogy halogattam a cseréjét. A hűtő csatlakozásnál is engedett a bilincsnél az y cső. Na meg a fék. Ezt egy következő bejegyzésben részletezem.

A generátort beszereltem, indítás, mérés. 14,2 V maradhat. De ahogy melegedett a motor és beállt az alapjárati fordulat, csökkent a feszültség egészen az akku kapocsfeszültségéig. A visszajelentő lámpa sötét volt. Mi a fasz? Baszdmeg!

 
>> Tuning és extra2021-02-26

A márciusi évnyitó túra előtt nem bírtam tovább, beszereltem a hátsó GTA stabilizátort.
Elvem szerint egyszerre csak egy dolgot érdemes változtatni, különben nem tudod, minek tulajdonítsd a változást. Na ezt megszegtem. A lengéscsillapítók beszerelése után meg kellett volna állni és próbakörök után cserélni a stabot. De olyan messze vannak a hegyek.

Mindkét GTA (első, hátsó) kanyarstabilizátor megérkezett (fiatalkatrészek), de az elsőt bölcső leeresztéssel lehet csak. Annyira nem mennék bele. Viszont a hátsó pár csavar. Jóformán meg sem kell emelni a kocsit, csak bebújni alá.

Ahogy bújkálok az autó alatt, megláttam az erősen korrodált benzintartályt tartó pántokat. Megvan a következő szerelnivaló.

A hátsó stabilizátor erősítésével lehet javítani az alulkormányzottságon. Ez olyan jól sikerült, hogy az első lendületes mátrai kanyarban elindult az autó fara. Kissé meglepett. Ezt később is megcsinálta, túlkormányzott lett. Felborult az egyensúly a hátsó stab cseréjével, utána kell menni az elsővel.

 
>> Szerviz2021-02-24

A mindennapos városi használat és az októberi túra (liusz és VV6 társaságában) igencsak legatyásította a futóművet (kopogás, nyekergés). A rendellenes hangokon kívül volt látható hiba is: hátsó ütköző leszakadva, első rugók alatti gumi szétszakadva, hátsó bekötőrúd szilenje repedezett.

A túra arra is rámutatott, hogy érdemes feszesíteni az élvezetesebb kanyarvétel és úttartás végett. Mivel döntően városban használom az autót, ültetés kizárva, némi kényelemről viszont hajlandó vagyok lemondani. Némi kutakodás után került fókuszba a hollandok terméke. A márkanév és a reklám meggyőzött: Koni Special Active

Decemberben elkezdtem bespájzolni az alkatrészeket, hogy majd tavaszra felfrissített futóművel vághassak a hegyeknek.

- lengéscsillapítók (Koni)
- porvédők, ütközők (Sachs)
- első toronyszilent (Sachs)
- első rugók alá gumi (gyári)
- bal alsó lengőkar (TRW)
- kormányösszekötő gömbfejek (TRW)
- hátsó bekótőrudak (gyári)
- hátsó csavarok a kerékagynál (gyári)
- első villa csavarok (gyári)
- önzáró anyák 12x1.25 (Lada)

A műveleteket 2 nap alatt sikerült elvégeznem. A csavarok könnyen mozogtak, mert a szerelések során bezsírozva szoktam összerakni. Ez különösen a hátsó futóműnél könnyíti meg jelentősen a munkát. A hosszú csavar a távtartóval és a tengelycsonkkal is szeret összegyógyulni.

Kezdjük a könnyebbel címszóval először a hátsó részt csináltam.
Szükséges eszökzök:
- csillag csavarhúzó, PH2
- 6-os imbusz, ezek a csomagtér burkolat bontásához kellenek (szedán)
- 22-es csillagvillás / crova, 6-os imbusz a csillapító szárához
- 19-es csillagvillás / crova a tengelycsonk csavarokhoz
- 15-ös crova a bekötőrúd csavarokhoz
- kalapács, kiütő, drótkefe, csavarlazító, feszítővas, rugóösszehúzó

A szerszámok minősége nagyban befolyásolja a munkaidőt. Egy jó ütvecsavarozó vagy légkulcs nagy szolgálatot tesz.
Autó hátulját felbakoltam, kerekek le, fékcső és ABS jeladó lengéscsillapítóról leakaszt. Csomagteret kipakol. Szár önzáró anyáját lecsavarni, alsó két csavart kibányászni a tengelycsonkból (ha jól be van állva, akkor drótkefe, csiszolópapír, csavarlazító, kalpács és kiütő játszik, jó móka). A feszítővassal a toronyszilentet cuppantotam ki a helyéről. A váznyúlvánba akasztva a lengéscsillapító stabilizátor bekötésére szolgáló fülnél nyomtam lefelé. A szilent peremét előtte be lehet fújni felülről pl wd-40-el, hogy könnyebben kicsússzon.
Ha kint van a cucc, rugót összehúzni, toronyszilentet leszedni. Össze fordítva. A visszacuppantást emelővel oldottam meg.
A bekötőrúd cseréje gyerejáték. Reménykedjünk, hogy a tengelycsonk szilentje ép, különben cumi.
Fontos, hogy a lengőkarokon átmenő csavarokat keréken, vízszintes talajon álló autónál húzzuk meg!

Az eleje nagyobb falat, de szerencsére az összes csavar könnyen jár, hála a nem is olyan távoli előző javításnak. Konkrétan az alsó lengókar 2 évet sem bírt ki (TRW). A gömbfeje úgy megszorult, hogy kalapáccsal kellett állítani, hogy kiférjen a fészkéből (zsírhiány?).
Szükséges eszközök:
- gömbfej kinyomó (kormány összekötő, felső lengőkar, alsó lengőkar)
- 22-es crova alsó lengőkar anyához
- 22-es villáskulcs kormányösszekötőhöz 2 db
- 15-ös crova alsó lengőkar csavarokhoz
- 19-es csillagvillás / crova és
- 10-es imbusz a villa csavarokhoz
- 17-es crova a torony csavarjaihoz
- 17-es (15-ös) racsnis csillag és 5-ös imbusz a stab összekötőhöz, felső lengőkarhoz, kormány összekötőhöz
- kalapács, kiütő, drótkefe, csavarlazító, rugóösszehúzó

Az alsó lengőkar cseréjét korábban már leírtam. Alapvetően ezen képes leírás alapján érdemes csinálni. Viszont az összeszerelést elnagyoltan írja, pont a lényeges fogás hiányzik. Ugyanis, ha a féltengely csukló erősebb, mint a képen (pl.: V6, vagy JTD) akkor a gömbcsuklót nem egyszerű behelyezni a helyére. Oldalra és kissé előre kell kibillenteni, hogy a furatba bemenjen. Utána lehet visszaigazítani egyenesbe, hogy beüljön a kúpba.

A lengéscsillapító cseréje ehhez képest sokkal egyszerűbb, feltéve, ha a villa nincs rágyógyulva. A villa csavarjait ki, a felső lengőkar gömbcsuklóját le kell oldani. Fékcsövet, ABS jeladót, stab összekötőt lekötni a csillapítóról / villáról. Villát lehúzni a csillapítóról és félrefordítani. A toronynál a 2 anyát lecsavarni és kibányászni a helyéről az egységet.
Mielőtt a rugót levesszük, érdemes összejelölni a felső rugótányért a rugóval. A menetek között elég kevés hely van. Spéci összehúzó előnyben. Nekem csak vaskos van, azt be kellett feszíteni a menetek közé és még így is para volt. Baromi erős az első rugó.
Össze visszafelé.

Összességében elégedett vagyok az alkatrészekkel. Most minden szép és jó, majd a km-ek döntenek.
Elöl majdnem 2 cm-rel magasabb lett az autó. Ebben szerepet játszhat az új rugóalátét, a toronyszilent és a lengéscsillapító. Kicsit szokni kell, nem szebb, de ez a gyári magasság.

Folyt. köv. első és hátsó GTA stabilizátor beszeréles.

km: 242368