Tagok >> Laczkog >> 159 1.9 16v Sportwagon >> Blog
- Típus:159 1.9 16v Sportwagon
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2006
- Színe:Bordó metál
Az autón egy ideje jelentkezett, hogy bekapcsolt klímánál idegesítő csörgés hallatszott. A kikapcsoláskor a zörgés megszűnt. Tavasszal a klímacsörgés magától eltűnt, ami örömteli. A klíma is eltűnt, no az nem az.
Gondoltam gáz problémák vannak, feltöltéskor kiderült, hogy a klíma nem hajt. A javítási metodika felvázolása az elektromos hiba, 10 filéres biztosíték és a teljes kompresszorcsere, rendszermosás, mindeniscsere spektrumon mozgott melyek végpontján 300.000 ft-os árcédula lobogott.
Mivel jelenleg a családi kasszából látványosan hiányozna ez a végösszeg, gondoltam én majd felderítem mivel is van dolgunk, hamár van helyem ahol tudok szerelni. A próbalámpa jelezte, az áram eljut a mágneskuplungba, a mágneskuplungot kimérve kiderült a tekercs sem szakadt. A kereket levéve és onnan megközelítve a klímakompresszor furcsa képet adott, az internetes videókban nagyon másképp festett. Egyszercsak megláttam a bölcsöben pihenő menesztő tárcsát, és innen egyértelmű volt a probléma, a tárcsát kellett egy megfelelő hosszúságú csavarral visszatenni, és forog a kompresszor. Ma voltam megtöltetni, van hideg, és nincs csörgés!!! TEKNOLOGIA!!!
Albejegyzés, a nap kicsit megszívta a motorháztetőt, azt is sikerült egy polírozógéppel gatyába rázni, illetve egy 40 fokos napon dobott egy hibakódot, de az meg a következő indításra magától elmúlt, uh jelenleg szép és jó a kocsi, mehet nyaralni!
Eljött a műszaki ideje. Rég húzódó apró javításokkal felhoztam alfa állapotát a jeles napra.
-Xenon tompított jobb oldalon villogott, kapott egy új trafót, miután izzó, és trafó cserélgetéssel kiderült, hogy az a ludas. Dt xenon adta a trafót, ajánlom bárkinek. Közben a fényszórót is felpolíroztattam.
-A tavaly őszi indítási nehézségek, a tél, meg a mostani lámpajavítás együttesen megeszegették az akkut, kapott hát egy újat.
-Régebben a jobb hátulja találatot kaphatott, a javítás egy kicsit hanyag lehetett, vagy időközben lett elhagyva a gumidugó a küszöbből. Sajnos bevert a víz, mire kiderült, addigra átrügyezett a festéken. Ki lett lakatolva, illetve kapott új fényezést az elem-
Makulátlanul vizsgázott a jármű, 2 év letöltendőt kapott.
Mostanában sok volt az udvaron belüli átállás, minden komolyabb távolság megtétele nélkül, és egyszercsak nehezen indult az alfa, majd szinte egy méter után le is fulladt. Elsőre azt gondoltam elszoktam a kuplungtól és bénázok, de többé nem indult. Az önindító ványadtan tekert, majd egyáltalán nem. Gondoltam akksi, túlélt már 2 generátorhalált, 5 éves kb, ideje volt.
Azért feltettem töltőre illetve a cégnél bemérettem, mondták, hogy jó csak tölteni kell. Büszkén vittem haza, hogy megoldottam a problémát, hát a bánatot. Beleraktam és nem indult. Gondoltam, akkor önindító. Fel is hívtam frissen szerzett szerelőmet, aki SAAB-okon szociálódott, specialista, rokonmotor, és 2 saroknyira praktizál. Ő már telefonban jelezte, hogy ez nem önindító, de azért én hittem.
Átvontattuk az asszony puntójával. Majd gyorsan a szerelő leakasztotta a kipufogót, és csoda... beindult. A diagnózis DPF eltömődés, de az is tünet, szívosor a ludas vélhetőleg.
Lette egy jóképű szívósor javítás, DPF tisztítás, valamint hamár arra jártunk olajcsere, valamint az akku is kapott egy sárga lapot, hogy lehet, hogy meg fog pusztulni hamarost, mert a sok indítgatás miatt szaki szerint kevéssé tartja már magát.
Azért az elméleti oldalon felmerül, hogy az én autóm csak és kizárólag autópályán megy valamint országúton 75-25%ban, a legrövidebb táv 45km. Nem korai a DPF tömődés kicsit?
A szerelő belefogott egy eszmecserébe, mely szerint a lefalazott és szoftveresen kiírt EGR azért okozhat galibát, de ezt a részt nem dekódoltam teljesen.
Ami fix, a szívósort amúgyis terveztem megbontani, hogy lássuk, milyen állapotban van, a többi sajna extra lett.
Költözés miatt kissé sajnos kitolódott az olajcsere ciklus 11500 km lett a szokott 10 helyett. Kárpótlásul az új lakhelyen felderített szerelő megcsinálta a komplett nagyszervízt, szíjjak, szűrők, olajak, vezérlés, vízpumpa. A srác jó választásnak tűnik, alapvetően Saabokra specializálódott, azok meg rokonfajtát képviselnek, a beszélgetésünk alapján ért a típushoz. Említette, hogy az önindítóm gyengélkedik, sajnos ezt magam is megerősíthetem, hamarosan sorra kerül
Szerk: Azóta kiderült, hogy az önindítónak nincs baja, kipufogó eltömődés és gyenge akku okozta a gyengélkedést, jelenleg pöcröff. (2025.04.23)
A tolatóradarom nedves időben köszöni szépen de nem akar működni, szárazság idején kiválóan. A javítási metódusból az a rész nem tetszett, hogy le kell szedni érte a lökhárítót, de végül, és főleg utólag nem mondanám drámásnak a műveletet. Hétvégén nekiugrottam, csomagtartó oldalzsebek bontásával kell kezdeni, majd a két hátsólámpa csavarjai. amelyikből a két belső... na azért ott nem volt természetes a mosolyom. A lámpák alatt van két nagyobb torx, a lökös végénkét oldalt alul felül 1-1 philips csavar, plusz a dobvédőlemezben 2-2 csavar. És a lökhárító lent is van. Innen gyerekjáték a csere. A hibás szenzor megtalálásától tartottam, de az is piskóta. Kikapcsolt motornál, és bekapcsolt tolatóradarnál füllel közelhajolva az érzékelőkhöz a jók kattognak, a rossz kussol. A visszaépítés igazán könnyen ment. A munkálatokhoz nagy segítség volt egy informatív videós csatorna, ahol elég sok egyéb alfás tartalom is elérhető, más típusokhoz is, jellemző hibajalenségek megszüntetéséhez. Merem ajánlani!
https://www.youtube.com/@arcgarage
Balkézről megvolt a helyzetjelző csere, bár nyele továbbra sincs az izzónak, és végre találtam jó ablaktörlőket (Magneti Marelli).
Kiégett az index izzóm bal elől. Kicseréltem, viszonylag gyorsan, rutinfeladat. A hibajel megmaradt. Mit ad isten, elment mellette a helyzetjelzőm. Mit nekem az, gondoltam kicserélem, az is megy rutinból. AZ olasz tudja, hogy mélyre kell nyúlni, és adott nyelet az izzóhoz, haesetleg az ember nem rendelkezik olyan újakkel mint E.T. a földönkívüli. Megfogjuk a kis fület fordít húz, a szerkezet klattyan és kijön. A nyél. Az izzó meg bent vigyorog. Az arcomon regöldülő könnycsepp sós léte ellenére fagy a lökhárítóra, gyermekbarát szitkozódásba fogok, majd önmarcangolásba, biztos rossz irányba mozdítottam, túl erősen toltam, húztam. Nézzük meg a másik oldalt, ott hogy van, vegyük ki azt, és nézzük meg... Óvatos, pihepuha, apró mozdulatokkal, finom, precíz bánásmóddal szakadt bele a másik oldali nyél is. Korhatáros káromkodás, macsakazabálóku**aanyja vizhangzik vissza a panelekről, miközben a csapat varjú felreppen. Vert hadként távozok. Alfa-Laczkó 2-0.
Az autó eleddig egészen második soros járműként üzemelt, aminek nyomán 2-3 hetente lett beindítva és inkább a hétvégi autópályázáok, és a családi nyaralások lettek a játszóterei. Sajnos ez magával hozza, hogy kevesebb a használat, az olajcserét nem is a km hanem a kor indokolja, illetve az első fékem befogva tud maradni pár kilométeren keresztül, amíg a rozsda el nem engedi. Olajcserére, fékfelújításra illetve jobb felső lengőkar cserére vittem Tamáshoz Jobbágyiba (ex alfa tulajdonos szerelő). A lengőkar kottyant, de mint kiderült törött is volt :S. Az autó a szűrőkön olajon túl kapott egy klímafeltöltést is grátiszba. A tolatóradarom jelenleg jó, arra nem tudtunk ránézni, de winter is coming... és akkor az egyik érzékelő vizet kap(hat)... foglalkozni kell vele.
Ismét leereszkedett egy hátsó ablakom, ezúttal a jobb oldali. Hál isten, vagy sajnos már van rutinom a dologban, az egyik cartársunk leírása alapján flottul megy a csere. Annyi eltéréssel, hogy én bátran feltekertetem az ablakot a végén, és a helyére ugrik minden. eddig 2-ből kettő volt a sikerarány. 1 óra alatt megvan a szerkezetcsere