Blog >> kézifék

Az esedékes műszaki vizsga előtt meg kellett ejteni a lengőkarok cseréjét és a hátsó ablaktörlő is elég robotosan működött, hát kapott egy másik ablaktörlő motort. Az egyik kézifék kötelet is cserélni kellett, de így vidáman átmentünk a Mozaik utcai vizsgálódásokon.

>> SzervizLiquid // Alfa 159 2.4JTDm Q4 TI // 2014-08-12

Lassan lejár a műszaki érvényessége, így elvittem előműszakira, azzal hogy alapvetően minden okés, és mehet élesbe is ha megfelel az előműszakin.
Sajna enm ennyire egyszerű a dolog, 35%-os kézifék eltérést mértek, illetve mondták hogy csereérett az alsó lengőkarok hátsó szilentje.

>> Szervizjancsi // Alfa 146 1.4 TS // 2014-06-06

Hátsó féktárcsák, -betétek kuka, szarrákoptak, kézifék kötelek kuka, nem lehet beállítani rendesen hogy fogjon faszán, de kiengedve ne fogja a kereket, fékolaj kuka, levegős a rendszer és ráadásként sikerült állatkodós kedvemben felforralni párszor, aztán volt hoppá...
Ezenkívül lambdaszonda kuka, vettem új gyári Bosch-t, okádja a kipuff a benzinszagot, és az 1.4-em fogyasztását egy 2.0 se biztos, hogy megirigyelné, meg még másik nyolc ok ami a halálára utal... Vettem váltóolajat (szarnak pofon), mikor megtudtam, hogy a szinkrongyűrűk, hüvelyek stb milyen árban vannak úgy voltam vele most erre futja. Ajánlottak egy Xado adalékot, ami állítólag jó a kopott váltóhoz, meg is vettem (szarnak mégegy pofon). Lehet, hogy olajcsere előtt a házat ki is pucolom. Igazából egy korának megfelelő váltóm van, csak a kurva maximalizmus... Nehezen veszi a hátramenetet, néha kuplung fel, majd újra ki, és zavar hogy 40-50nél visszaváltásnál lassan szinkronizál a kettes (vagy néha 40-50 felváltás kettőbe :D ) és a kulissza is kopott kicsit + elfáradt az egyik tartóbak.

Ezek holnap kerülnek itthol cserére, ezeken kívül vettem Champion gyertyaszettet, mert olcsó volt, az enyémekben meg már úgyis nagy a hézag, és vettem egy szelepfedél tömítést. Ezeket majd vezérléssel, vízpumpával és vez.móddal együtt cserélem valamikor a hónap vége fele és akkor jó ideig nem kell a kocsihoz nyúlni... csak apróságok :)

A cuccokat Fehérvárról hoztam az Albaalkatrésztől. Felmentem érte, mert a keddi futár késő lett volna nekem, most lesz időm szerelni. Odafele sikerült egy 10ezres csekket begyűjtenem "kézben tartott telefon" miatt. Őszintén? Kurvára megérdemeltem, mert én is köpködök ha mást látok telefonálni ha vezet...

A cuccok árára tételesen nem emlékszem, összesen 82.500 ft.

>> Szervizjancsi // Alfa 146 1.4 TS // 2014-05-21

Beállítottam az utastérben a kézifék kar alatti hosszú anyával. Nem lassul az autó még így sem, lejtőn gyorsul, de végre tudok farolni a száraz aszfalton is :D Majd holnap ráemelek a kocsi hátuljára, hogy elfordul e a kerék szépen. Ha nem akkor sajnos engednem kell rajta.

>> SzervizLiquid // Alfa 159 2.4JTDm Q4 TI // 2014-02-21

Jobbkanyarban hallani lehet zakatoló hangot, megnéztük a kerékcsapágyat, volt egy kis hangja. Előbb viszont ki kellett akasztani a kéziféket, mert fogta a kereket annyira hogy csak komolyan belekapaszkodva lehetett elforgatni felemelve. Így cserélve lettek a kézifékbowden "kerekekhez menő" részei, és a bal hátsó kerékcsapágy, ami persze komplett egység aggyal együtt.
Ezenkívül a szerelő kiegyengette és meghegesztette a kardánbox kereszttartóját, amire a DPF is rögzítve van, és készített hozzá egy védőlemezt, hogy a jövőben ne lehessen olyan könnyen odavágni.

>> SzervizAbarai // Alfa 156 2.0 JTS Selespeed // 2013-09-29

Elszáguldott mellettünk két év, megint eljött a műszaki ideje. Csöri kicserélt két berohadt kézifékkötelet, megigazított pár apróságot, és elvitte az autót a vizsgára.
Azóta használom a kéziféket, ha kell, ha nem. :)

>> SzervizShadin // Alfa 159 1.9 JTDm SW // 2013-04-21

Update4 (05.10.)

Minden összekopott, a fék tökéletes...

Update3 (04.20.):

Most megint nem vagyok benne biztos, hogy a kézifék olyan módon történő beállítása miszerint "előfeszítem" vele az üzemi féket, az rossz elgondolás lenne... :-D

Első-hátsó féknyereg felújítás, fékcső csere, főfékhenger csere és fékolaj csere SEM oldotta meg a problémámat!

De ha ráhúzok a kézifékre akkor tökéletes!!!!!!!! Az angol leírás szerint kiengedett KF esetén szabadon forogjon a kerék, egy kattanásnál már fékezze a kerekeket és 5-6 kattanás legyen a vége ahol rögzítsen. Így beállítva hátul a nyergeken nincs teljesen koppanásig nyugalmiba visszatérve a kar.

Tehát elő van feszítve!!!

Nem mellesleg van egy használt, de hibátlan ATE 24.2125-1733.3 főfékhengerem eladó!!!! Az a fajta amin a sofőr felé eső csőcsatlakozás M10X1 a kocsi orra felé eső pedig M12X1. Alfa száma: 77363612

http://seekpart24.com/ate/master-cylinder-brakes-24212517333?c=100026


Update2:

Mindent amit alant írtam egy baromság. Az üzemi féket ugyan lehet "előfeszíteni" a kézifékkel eredményesen, ideiglenesen, de attól még szar a féknyergem :-)

Következő taszk a hátsó féknyergek felújítása, fékcső és főfékhenger csere.
Utána vezérlés csere házilag :-)

Jó pap is holtáig tanul...

Update1:

Belemásztam a hátsó féknyereg működésébe és arra jöttem rá, hogy igenis a kézifék adja az "előhézagot" az üzemi féknek, tehát fontos a kézifék helyes beállítása. És a tévhittel ellenében a kézifékkar nem jön feljebb a betétek kopásával, mert azt a racsnis önbeállás megakadályozza. :-)


Visszatettem a Zimmermann betéteket elől-hátul próbából, persze szar volt, gondoltam beállítom a kéziféket, ha már amúgy is megemelem a kocsit a nyárikerék cseréhez. Elolvastam hozzá az oda vonatkozó eLearn passzust, miszerint kieresztett állapotban forogjon a kerék, 1 kattanásra kezdje fogni a kereket, 5-6 kattanásnál ne legyen több és fogja teljesen a kereket. Kb. ennyi a fordítás. Így tettem és feljött a pedál, fog rendesen a fék. Basszuskulcs ez normális? A kézifék adja a megfelelő hézagot a hátsó nyergeknél? Nem a karmantyú? Eddig azt hittem mindent tudok, de nem így van...


Hivatalos módszer angolul:


The adjustment of the parking brake should only be carried out after having replaced: the rear brake pads - the handbrake control cables - the rear brake calilpers because the recovery of the clearance due to wear is automatic.



- Position the vehicle on a lift.

1. Lift up the cover for the front armrest with oddments pocket.

- Remove the lower trim for the oddments compartment.

2. Loosen the adjustment nut for the handbrake control cable by at least two or three turns in order to ensure that the cable is completely loosened.


Before loosening the nut, mark its original position.


- Start the engine and with the engine idling, press the brake pedal forcefully at least ten or fifteen times.

- Retighten the handbrake control cable adjustment nut to the original position marked previously.

- Check that the rear wheels are free to turn with the handbrake lever at rest.

- Check that the handbrake braking action begins from the first click.

- At the end of the adjustment, check that the handbrake lever engages between five and six notches of the toothed sector.

- Switch off the engine.

- Place the lower trim for the oddments compartment in its housing and lower the front armrest.

- Remove the vehicle from the lift.

Brigi műszaki vizsgán vett részt, előtte pedig egy alapos átvizsgálás felderítette, hogy az egyik kézifékkötél cserére szorul. Kapott hát újat és levegőszűrőt is cseréltek.

A téli kerekek felszerelésekor tűnt fel, hogy a jobb hátulját egyáltalán nem fogja meg a kézifék. Már korábban elég soványnak tűnt a kézifék, valószínűleg ezért.. :)
Mivel a bowden decemberben lett cserélve, ezért gyanítottam, hogy nem azzal lesz a gond. Ez be is igazolódott. Aláfekve az látszott, hogy a bowden vége egyátalán nem reagál arra, hogy a kézifék be van húzva vagy ki van engedve. Először azt gondoltam, hogy a végén lévő záró anya akadt el a nyeregbe, mert a bal oldalon történt már ilyen.
De, nem ez volt a probléma, hanem maga a kengyel (amit a bowden meghúz és ami mozdítja a fékdugattyút) nem akart megmozdulni, a spirál rugó nem tudta visszahúzni, fogóval is elég nehéz volt elfordítani.
Nem szedtem még szét ilyet és nem is akartam erőltetni, anélkül, hogy utánanézek, ezért, csak annyira húztuk, amennyire lehet. Így is látszott, hogy a tengely bezony korrodált. Megnyomattam tiszítóspray-vel, majd megcsiszoltuk a tengelyt, majd megint tisztító spray végül zsírspray. A kitartó mozgatásnak köszönhetően egész jól mozgott végül.
Összeraktuk és most jó. De sajnos szerintem nem lesz tartós megoldás, gyanítom, hogy a téli latyak + só megint haza fogja vágni.
Jótanács: a kengyel tekergetés közben figyeljünk a dugattyúra. Annyira belemerültünk a kengyel oda-vissza tekergetésbe, hogy nem vettük észre, hogy elég szépen kitoltuk a dugattyút, de még időben észrevettük. Visszatekerni ezt a dugattyút meg nem egyszerű ugye, mert orsós, tehát tekerni is kell visszanyomás közben.. :)

>> SzervizAbarai // Alfa 156 2.0 JTS Selespeed // 2012-06-14

Néha nem engedett ki rendesen a hátsó fékem. Csöri szétkapta, mint Ivánt a gránát, és ipari mennyiségű retket szedett ki belőle. Azóta hibátlan.