Blog >> kézifék >> kerékcsapágy

>> SzervizPoló // Alfa 156 2.0 TwinSpark Distinctive // 2017-01-21

Még tavaly évvégén elgurultam Csörihez, hogy vessen egy pillantást a futóműre, mert nekem valami nem tetszik benne, néha kopog. Megállapította, hogy a stabrúd szilentek odavannak. Ha már ott voltam, átnézte kicsit jobban az autót. Kézifékköteleket lehetne cserélni és a kipufogó gumi felfüggesztőket. Végül került egyet az autóval, ekkor derült ki, hogy a bal hátsó kerékcsapágynak van egy kis hangja. Idén került sor az alkatrészek cseréjére.
Gyári stabrúd, SKF kerékcsapágy, utángyártott kézifékkötelek és az összes kipufogó tartó cserélve lett. Az összegben nincs benne a kerékcsapágy anyagköltség.

Mielőtt nekifognék az első futómű rendbetételének - melynek része a kerékcsapágyak cseréje is, főleg egy bizonyos jobbos morgás miatt - mindenképpen foglalkozni kellett a hátsó kerekekkel is, ugyanis vizsga után nem sokkal "hirtelen és valamiért" elgyengült a kézifék - márpedig a tervezett munkáknak nem egy "élet-és balesetbiztosítás" hatásos kézifék nélkül nekikezdeni!

Már megemelve és a kerekeket forgatva látszott, hogy gyermeki naivitás volt azt gondolni , hogy a hátulra feltett , korábban elöl lévő kerekek gumijai maradandó változás nélkül viselték volna el azt a 2 éves (! :-p) időszakot , amíg az egész autó a hátsó bakolás miatt rájuk támaszkodott: jól láthatóan mindkettő be van lapulva egy ponton! Még jó, hogy nemrég, amikor az első kerekek új gumit kaptak a régieket nem dobtam ki - persze megint ott a dilemma, hogy nem járnék-e jobban 2 olcsóbb márkájú , új vagy újszerű mérethelyes gumival...
A deformált gumik ellenére a balos kerékdobon nem láttam/éreztem elváltozást, a jobbos viszont érezhetően lötyögött - pedig ugyanúgy lett meghúzva és beállítva , mint a másik...

Mivel -

1.nem kerékcsapágycsere volt a szerelés témája
2.az "orrfutó" miatt úgyis pihenőn lesz egy hetecskét minimum
3. hétvége volt

-ezért összeraktam így, de beállíthattalan volt, csak nagyon kilazított anyánál forgott rendesen a kerékdob, normálisan meghúzva "kockásan" ment :-(
A csapágyakat kiszedve és jobban megnézve/megtakarítva egyből látszott a "bibi": a külsőnél csupa spén lett a törlőrongy és a görgők is kráteresek voltak! Reméltem, hogy megúszom a csapágy kerékdobba préselt külsőgyűrűjének cseréjét - nyilván a munka miatt - de az is kapott rendesen, egy harmad-negyedkörívnyi szakaszon a görgőpálya úgyszíntén kráteresre barmolódott :-(

Egy Toyo csapágy ment bele ; hála egy teljesen használhatatlan, de valamiért megőrzött szerszám-szárnak egész könnyen ment a külsőgyűrű cseréje, a belső csapágyat pedig nagyon alaposan megnézve úgy döntöttem, hogy nem cserélem!
(a mostani tapasztalat alapján ez is úgy lehet, mint ahogy a vezérműszíj és a feszítője , azaz hogy felelősségáthárítási és üzleti okokból egyszerre javasolják a cseréjét, de a gyakorlatban nem egyforma az igénybevételük, azaz odafigyelve-szereléssel a jobban igénybevett minden második cseréjénél elég a kevésbé gyepáltat is újra cserélni)

Ja, persze, a kézifék! :-)
Az automata utánállító volt kiugorva a bal oldalon - de ez csak okozat! Anno az összekásnál nem találtam sem rajzot, sem fotót - úgyhogy összeraktam úgy, ahogy gondoltam - de közben volt egy dilemmám, ugyanis egy alkatrésznek a fellelt források szerinti helyzete - kifeszíti egy másik alkatrész nyúlványát - nagyon erőltetettnek tűnt - ezért fordítva tettem be...Most már biztos lettem benne, hogy pont az a "beerőltetés" adja az utánállító működését - ezért megfordítottam. A kötelek megfeszítésével sikerült az eddigitől lényegesen jobbat alkotnom, de sajnos az van, hogy -

- tovább nem feszíthető
- nem a "nagykönyv szerinti" 2 (max 3...) kattanásra rögzít
- az első próbaút pont a hegyes Miskolc-Tapolcára vezetett, ahol egy komolyabb lejtőn már nem fogta meg a kocsit...

Kerékékkel megbiztosítva a szereléshez jó lesz, de mindenképpen szeretném a gyári hatásfokot elérni, ehhez -

1. ellenőrzöm valami hiteles forrásból az utánállító összerakását
2. még ha jól is van összerakva, lehet, hogy azon is továbbállítható még a kézifék-erő
3. ha mindkét előző pontnak megfelelés ellenére sem lesz jó - akár még a kötelek is kinyúlhattak végső esetben...

>> SzervizLiquid // Alfa 159 2.4JTDm Q4 TI // 2014-02-21

Jobbkanyarban hallani lehet zakatoló hangot, megnéztük a kerékcsapágyat, volt egy kis hangja. Előbb viszont ki kellett akasztani a kéziféket, mert fogta a kereket annyira hogy csak komolyan belekapaszkodva lehetett elforgatni felemelve. Így cserélve lettek a kézifékbowden "kerekekhez menő" részei, és a bal hátsó kerékcsapágy, ami persze komplett egység aggyal együtt.
Ezenkívül a szerelő kiegyengette és meghegesztette a kardánbox kereszttartóját, amire a DPF is rögzítve van, és készített hozzá egy védőlemezt, hogy a jövőben ne lehessen olyan könnyen odavágni.