Blog >> mobil

>> Tuning és extraSGabor // Alfa 159 2.2 JTS // 2021-05-21

Ma végre megjött a csomag Amazonról és sikerült is beszerelni.

A CD-tár helyére kell bedugni a gyári rádió hátuljába azt helyettesíti.
Teljesen Plug&Play nem kell semmilyen beállítással szívni, azonnal megtalálja a telefon és a kormányról is lehet vezérelni.

Teljesen megért 16 görbeorrút.

>> EgyébRomeoOne // Alfa 159 2.0 JTDm 16V 170 LE // 2016-04-24

Úgy láttam, hogy nem nagyon van hasonló jellegű blogbejegyzés a Blue&Me beüzemeléséről, ezért úgy gondoltam, hogy írok erről pár sort.

Biztos sokan vannak még úgy, mint én, hogy a Blue&Me-hez nem kaptak kézikönyvet a használtan vett Alfájukhoz, anélkül pedig egyáltalán nem egyértelmű, hogyan kell a rendszert működésre bírni. Ezért első körben meg is osztanám egy cartárstól kapott pdf-es verzióját a kézikönyvnek:
Blue&Me manual magyar
Ez alapján egyébként nagyjából minden világos lesz. Amíg ezt nem kaptam meg, a netről próbáltam összegereblyázni az infókat. Találtam pl. hasznos youtube videókat a mobil csatlakoztatásáról. Pl. ezt itt: How to pair your mobile via Blue&Me to your Alfa Romeo | Wessex Garages (Ja, igen, angol tudás azért szükséges)
Mondjuk az autó nem egy 159-es és mások rajta a gombok is, ami miatt azért nem volt minden egyértelmű, de a már belinkelt kézikönyv segítségével minden világos lesz.

Egy pár apróságot szeretnék még hozzátenni, ami nem szerepel a kézikönyvben, mégis fontos és én elkínlódtam ezek miatt egy darabig. Ez a Media lejátszót érinti, ugyanis nekem fontos, hogy USB stick-ről, magyarul pendrive-ról (vicces, hogy a pendrive kifejezést inkább csak mi használjuk, az angol nyelvben nem ez a bevett) lehessen zenát lejátszani. A gyári rádión csak CD lejátszó van, pedig a CD már 2010-ben is egy ritka állatfaj volt, mára meg szinte kihalt.
Elsőnek azt szerettem volna elérni, hogy bluetooth-on keresztül a telefonon lévő zenéket tudjam lejátszatni a kocsival úgy, ahogy egy bluetooth hangszóróvel tehetem, hogy kivezérlem oda a jelet. Teljesen logikus ötletnek tűnt, de sehogy sem akart működni. A neten való kutakodás alapján arra jutottam, hogy ez nem lehetséges alapból. Bár a Blue&Me árul olyan app-ot az apple store-ban (talán androidra is van, nem győződtem meg róla), ami segítségével ezt megtehetjük, de nem ingyenes.
A kesztyűtartóban lévő USB csatlakozóval összekötve viszont gond nélkül játszhatunk le zenét a mobilról. Én annyi furcsaságot tapasztaltam (egy Samsung A5-ösöm van 5.0.2-es androiddal), hogy ha billentyűzár mellett dugtam rá a telefont, akkor nem érzékelte a rendszer. Csak akkor ismerte fel, ha fel volt oldva a telefon, amikor rádugtam.
Ugyanezen a csatlakozón keresztül játszhatunk le zenét a pendrive-ról is. A lényeg itt annyi, amit nem ír a kézikönyv, hogy az adathordozó FAT32 fájlrendszerű legyen, mert NTFS-sel nem akarja felismerni.
Nagyjából ennyi okosság jutott most eszembe, remélhetőleg hasznos lesz majd néhány tagnak :)

>> SzervizDante // Alfa 156 2.0 JTS Sportwagon // 2016-03-06

Mobil 1 10w60 + Mann W75/3 olajszűrő
Km óra állás: 159020

>> SzervizDante // Alfa 156 2.0 JTS Sportwagon // 2014-04-22

Olajcsere: Mobil 1 10w60.
Olajszűrő: Mann W75/3
Jobb első felső lengőkar csere.
Mindkét sabilizátor pálca csere.

Km óra állás: 138.126 km

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2014-02-08

Mint minden autós fórumon, az Amorén is örökzöld téma, hogy melyik a jó olaj. Nem szándékozom a szenvedélyes részbe belefolyni, röviden szólok csak hozzá. A többit leírom itt. Ez a poszt nem (sem) szentírás, csak az én véleményemet tükrözi. Persze nem kevés időt és erőt fektettem az információk megszerzésébe.

A viszkozitás
Az olajok viszkozitását két számmal jelölik. Az első azt mutatja meg, hogy az olaj mennyire folyékony hidegben, a második pedig melegben (durva közelítéssel nevezzük üzemi hőmérsékletnek). Minél kisebb a szám, annál hígabb.
Ma már remélhetőleg senki nem használ 15W-s olajat. Ez télen nagyon nehezen szivattyúzható. A következő lépcső, a 10W már használhatóbb, bár télen ez sem nyerő... A Selénia "csúcsolaja" a Racing 10W60-as. Vagyis hidegen nem valami hígfolyós, cserébe melegben sem. Ez az oka annak, hogy én a benzinesembe (ahol ilyet használok) télre 5W-s olajat töltök. Aki ismeri a Racing-et, tudja: Már betöltéskor is látszik, mennyire nem híg. Amiért mégis van létjogosulsága az ilyen olajoknak, az a stabil védelem. Még ha cserébe nagyobb is "az ellenállás", amit a motornak le kell küzdenie: ez a gyakorlatban enyhén kisebb pörgősségben és magasabb fogyasztásban jeletkezik. A dízelembe 5W40-es WR Dieselt használok. Véleményem szerint a 10W40-es Selénia Turbo Diesel nem jó választás egy JTD-be, a WRD megéri a pár ezer forint különbözetet.

Szintetikust?
Hogy mit nevezhetünk szintetikusnak az definíció kérdése. A német példa: Korábban 70% fölött kellett, hogy legyen a szintetikus összetevők aránya, ekkor lehetett szintetikusnak nevezni egy olajat. Ma törvényileg 100%-ot írnak elő. Ezért van, hogy sok olajon SHC Formula, synthetic technology, stb. olvasható. (Szintetikus technológia nem egyenlő szintetikus.) A kérdés már csak az, hogy ami tegnap jó minőségű szint. olajnak számított és ma már változatlan összetétel mellett már hivatalosan "nem szintetikus", az ettől rosszabb lett-e. A válasz egyértelmű: nem. Az ún HC (hidrokrakk), ásványi összetevőkön alapuló, ám erősen módosított olajok fejlesztése javában folyik. Mivel ezek előállítása jóval olcsóbb ÉS emellett jó tulajdonságokat is el lehet érni, kijelenthető: Nem mindig szükséges a full-synth. Nem csak ettől jó egy olaj. És megérkezünk az olajok minőségét jelölő osztályokhoz. Ma az API osztály "SN"-nél jár. 25 évvel ezelőtt, a 15W40-es olajok még csak "SF" jóváhagyással rendelkeztek. Egy SM v. SN olaj már nagyon modernnek és kiválóan teljesítőnek számít - a kenés szempontjából. Az, hogy mennyi lerakódást és olajsarat eredményez egy másik kérdés. (E téren a Castrolról több cartárs is negatívan nyilatkozott.)

A HTSS-érték
Lefordítva magas hőmérsékletű vágási stabilitást jelent. Gyakorlatilag ez az egyes olajok egyik legfontosabb minőségi jellemzője, ami megmutatja, határhelyzetben mennyire stabil az olajfilm. Sok gyártó - talán nem véletlenül - nem is hozza nyílvánosságra az értéket.
Nehány példa:
- Selénia Racing: min. 3,7
- Mobil 1 Peak Life 5W50 4,4
- Castrol TWS 5,7
(Utóbbi egy speciális, zöldre színezett versenyolaj, amit csak kiválasztott kereskedőknél lehet beszerezni.)

A JTS
A TS és JTS motorokhoz eredetileg 5W40-es vagy sportosabb vezetési stílus mellett 10W60 (Racing) olajat ajánlott a gyár. Időközben ezt kizárólag a 10W60-asra korlátozták. Valószínűleg a közismert hajtókarcsapágyas tapasztalatok miatt. Ám mivel a 10W-s olajok szivattyúzhatósága nagy hidegben nem valami jó, valószínűleg nem rossz választás egy minőségi 5W50-es olaj sem. (Pl. a fentebb említett Mobil 1 Peak Life, ami a Mobil1 csúcsolaja, sportautógyártók ajánlásával.)
(Ha már TS: Az ominózus hajtókarkikönyöklés két további ismert okra vezethető vissza. Az egyik a korai hajtókarcsapágyak rossz minősége, a másik pedig az - állítólag - alulméretezett olajszivattyú, amit a JTS-nél nagyobbra cseréltek. Hogy ez így van-e, nem biztos. Ennek nem jártam utána. Mindenesetre ha TS-em lenne, biztos megtenném és - ha tényleg így van - beszereznék egy javított változatú olajszivattyút.)
Ha már más olaj, akkor szerintem 10W60.
Az imént téma volt az olajválasztás egy TS-motorba. Eddig 5W40 volt benne, amit evett. Melyik olaj lenne bele jobb? A 10W40-nek én spec. nem látom értelmét. Az hidegen és melegen sem kimagasló. Cserébe gyakran ásványi, vagy magas ásványi olaj tartalmú. Hidegben a 10W amúgyis kerülendő, akkor is, ha valamennyit eszik belőle. Tovább megyek: Lehet, hogy a TS-ek korral emelkedő olajfogyasztásának egyik kiváltója, a 10W-s olajok hidegbeli viselkedése (0 fok alatt). Pontosabban az alacsonyabb szivattyúzhatóságból adódó kezdeti kopás. (Gondolom a vezérlésmódosító sem örül neki nagyon.) Én egy 1.6-os TS esetén vagy 5W40-et, vagy 5W50-et használnék télen.

A 159
A 159 is egy speciális eset. Ez volt ui. az Alfa első DPF-es típusa. Annak rendje és módja szerint a jól bevált és kismértékben módosított JTD-motorokhoz 5W40-es olajat ajánlott a gyár. Minden rendben is lett volna, ha nem kezdtek volna elromlani a részecskeszűrők. Nem meglepetés: részben az ajánlott olaj miatt. A gyár reagált is és a Selénia által kifejlesztett DPF-barát olajat kezdte ajánlani. Igenám... de a DPF-kompatibilitást 5W30-as viszkozitással érték el, a motorhoz pedig eredetileg (a konstrukció miatt 5W40-et ajánlottak. Ez egy apró (ám annál fontosabb - üzemi hőmérsékletre vonatkozó) különbség... Hozzá jön még az a - hivatalosan nem megerősített - információ, hogy a turbógyártók eredetileg nem számoltak ilyen híg olajjal. Az eredmény: az ember vagy a DPF-nek kedvez, vagy a motor többi részének (beleértve a turbót is). Az 5W30-as olajokat szokás "mit abgesenkter HTSS-Wert" címkével is illetni, ami azt jelenti, hogy csökkentett HTSS-értékűek. Vagyis nagy terhelésnél kevésbé stabil az olajfilm. Ez nem jó... Az ős 1.9 és 2.4-en alapuló motorok nagy valószínűséggel a W40-et szeretik. Én a magam részéről maximum W50-felé nyitnék, nagy igénybevétel esetén. Persze a kérdés, az is, hogy van-e az autóban DPF. (Node ez egy másik, nem kevésbé érdekes téma.)

Melyik a legjobb 5W40-es olaj?
Konkrétan egy erősen felhúzott 1.9-es motorba kérdezte egy cartárs. Álljon itt a válaszom, hátha mást is érdekel.
Kitűnő 5W40-es olaj pl. ez, de a Mobil 3000-es is jó, továbbá a Motul 8100 X-cess. (Az X-clean nem a védelemre hanem a DPF megóvására van optimalizálva.) A Xado olajokat is sok szaki dícséri. (Persze csak aki próbálta...)
A HTSS-értékeket is érdekes lenne kideríteni. (De nem hiszem, hogy egy 1.9-es motornál azon olyan rendkívül sok múlna. Feltételezem, hogy nincs padlógázon használva.)
Hozzátenném, a LM-nél külön kiemelik a magas olajfilmstabilitást.

Puskapor a topicban - avagy az olajhoz tölthető adalékok szerek
Szöveg jön...
Addig is: A Xado oldalán van egy (számomra) érdekes lábjegyzet a konkurrens termékek fő összetevőiről. "Treatments or additives such as Extralube ZX1, Kalimex K-Tek are extreme pressure treatments. STP and Duralube contain zinc and phosphorous, Molyslip and Liquid Moly contain Molybdenum. Motor Silk contains boron which is in some Wynns products. Slick 50, Tufoil, Cyclo, Nulon and Greased Lightning all contain PTFE. Activ8 uses Chlorinated Hydrocarbon. Lambda and Forté are cleaning products so contain solvents and detergents. RVS. Nanoprotec, Suprotec, Ceremizer, Retol, Practex, RiMet, and Rewitec use serpentinite or asbestos. These engine treatment or fuel treatment change the composition of the oil. Xado engine oil additives and fuel treatments do not change the oil they only uses the oil as a carrier."

A részletekre még várni kell, addig is: Tapasztalatból mondom, hogy azon kevesek akik nyitottak és igényük van "valami jobbra", ők fektetnek annyi energiát az utánanézésbe, hogy rájöjjenek, nem minden ugyanaz, ami első látásra annak tűnik... A szkeptikus szerelő barátom pl. nem hitt benne (a Rimetben) de több kompressziómérés és "motorelhalkulás" meggyőzte. Ő örül ennek. Van aki pedig annak, hogy "gyári" és le van tudva a dolog. Nincs vívódás, nincs komplikáció. Így van ez. Mindkét megközelítésben van ráció. Én az első iskolát követem. A barátom - akinek adok a szavára - meggyőzőtt engem. Bár a meggyőzött nem a helyes kifejezés, mert egyáltalán nem győzködött. Nekem elég volt néhány mondat a részéről.

Linkek
Az olajokról

Utószó
Észrevételekre, tapasztalatokra mindenképpen nyitott vagyok. Ha esetleg volt értékes információ a leírtakban egy Köszönöm miatt sem haragudnék meg. :)
Utóbbi általánosságban vonatkozik minden olyan esetre, amikor valakinek más a saját idejét rááldozva segít. Legyen az blogírás, vagy egy fórumban feltett kérdésre érkező válaszok. Sajnos mostanában is láttam rá elég példát, hogy valaki kérdez, többen válaszolnak kimerítően, az illető pedig még egy "kösz"-t sem dob oda.

És még valami: Mivel szerencsére van egy külön "Olajtopic" az Amorén, szerintem az olajokkal kapcsolatos kérdéseket ott beszéljük meg.

Aki más - értsd: az enyémtől különböző - véleményekre is kíváncsi, az alábbi hozzászólások környékén talál némi párbeszédet. Én e témát tekintve is kifejezetten pozitívnak tartom az érveléssel egybekötött eszmecserét. Sokat lehet tanulni belőle.

Olajtopic
5136 (2013.06.24)

Szerelőműhely
(2013.06.24)

>> SzervizGTPeti // Alfa Spider / GTV 2.0 JTS // 2014-04-05

1. Az első csere - Selénia Racing

Lecseréltük az olajat az Ékben. Racing-re, ahogy egyhangúlag ajánlottátok.

Teljesen más lett az autó. Egyrészt halkabb, másrészt érezni, hogy védelemre van kihegyezve az olaj (vagy, hogy kevésbé híg). Mintha nem lenne annyira pörgős a motor, mint az előző 5W40-es Aral High Tronic-kal (25 euró/5liter). Ebben elvileg 3ekm volt és meg is akartam menteni, de a sötét színe és benzinszaga miatt letettem róla. Kíváncsi leszek az olajfogyasztásra. Az Aral-nál bizony 3ekm után 0,5 litert utána kellett töltenem. (J)TS-es mércével ez kevésnek számít, nekem a JTD után az utántöltés persze szokatlan.

Az olaj-kérdéssel kapcsolatban sokkal több infót találsz a "nagy" olajposztomban. A JTS-sel is külön foglalkoztam, elvégre érdekelt vagyok. :)


2. A második csere - Mobil 1 Peak Life

Másodszorra Mobil 1 Peak Life 5W50-t töltöttem bele. Ez télen mindenképpen jobb (lett volna...).
A sok rövid út 6ekm alatt egy kicsit megviselte az előző Racing-et. Néha indításkor hallottam a vezérlésmódosítót. Ez az alkatrész szinte "olajminőség" detektornak is beillik. Nem szabad elfelejteni, hogy a hidegindítások és főleg a közvetlen befecskendezés az olaj hígulását, vagyis kenőképességének csökkenését eredményezi. Ami nem jó.
Szűrőből ezúttal nem gyári (0073500506), hanem MANN W75/3 került be.

(A megadott összeg az említett olajcserék árát mutatja szűrőkkel.)

>> Szervizzee // Alfa 156 2.4 JTD SW // 2013-02-01

Olaj+olajszűrő.

Óraállás: 111500km

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2012-12-13

Mára minden összejött. Lett olajam, szűrőm, időm, és a szerelőnél üres akna. Reggel 8-ra várt olajcserére. Mivel reggel -11 fok várt, gondoltam időben elindulok, és egy kis kerülővel megyek, hogy rendesen átmelegítsem az olajat. Irány a Panoráma út. Szerencsére szórva nem volt, úgyhogy ahogy számítottam, szépen letaposott havas út várt. Egyszer végigmentem rajta óvatosan, mintegy pályabejárásként. A végére a vízhőfok elérte a 80-as osztást. Közben próbálgattam a féket, kormányzást, néha leellenőrzöm az autót, ne Kingánál esetleg vészhelyzetben derüljön ki ha valami nincs rendben.
Az út végén megfordultam, és jött az élményautózás. A Wartburggal itt mentem az utolsó élménykörömet mielőtt elvitték tőlem, szintén télen. Mondhatom azt, hogy a TD most engesztelt ki...nagyon precízen végigjött, porzott mögötte a hó, szépen semlegesen sodródtunk minden kanyarban. Semmi túlzás, azért nem rally tempó volt, csak egy jó kis tempós autózás hóban. Szóval ez is tudja...
A szerelőhöz 8 után picivel megérkeztem, lecseréltük az olajat. Mobil Super 2000 10w40 diesel került bele.
A guminyomást is beállítottuk, mert fékezéskor éreztem egy kis bizonytalanságot. Jól sejtettem, 2 alatt volt minden gumiban a nyomás, és 2 tized különbség volt a jobb és bal első közt.