Mutasd

>> Szerviz2014-07-06

Ennek is eljött az ideje. 200+ ekm és 11év után nem lehet tovább halasztani a hátsó kipufogódob cseréjét.

MTS dob lesz hátul, könnyen lehet, hogy gyárilag is ilyet használtak. A márkás posztban tettem be linket az MTS-hez. Egy meglehetősen profi olasz cég a jelek szerint. A termékeik nem kimondottan olcsóak, de nagyon meggyőző, az a sok információ amit a tartósság (nem örökélet) növelése érdekében tesznek. (Egy cartársnak az MTS tábla alatt az Alfa-pajzs is látható.)

A 115LE-s JTD kipufogója amúgy csavarozva van. Elvileg tehát hegesztés nélkül is lehet cserélni. Igaz a dob elején a csövek egy bilinccsel vannak egymáshoz rögzítve. Itt lehetnek gondok. A kasznisom "nyílt láng használatával" bírta jobb belátásra.

Képek jönnek.

Update: Nincs még 1 éve, hogy felkerült az új dob az autóra. Lehet, hogy ez is ki fog bírni 10 évet, de, hogy addigra teljesen barna szinű lesz, az hétszentség...
Igen, csalódott vagyok, mert az MTS-től (mint gyári beszállítótól) többet vártam. Sokkal többet. Elhiszem, hogy a felületi rozsda nem komoly dolog, de engem zavar. Legyenek szívesek szánják rá még azt az 1-2 eurót, hogy úgy legyen konzerválva, ahogyan 2001-ben is csinálták...
Legközelebb más márkát fogok kipróbálni. Talán az IMASAF-ot, talán a Eberspächer-t. A másik tanulság pedig az, hogy a jövőben beépítés előtt lefújom a kipufogóalkatrészeket cink sprayvel, utána pedig ezüst sprayvel. Mert az autóm Alfa és megérdemli.

>> Szerviz2014-07-06

Bevezető
Nézzétek el nekem, hogy a maximalizmus a hóbortom. (Enyhén szólva.) Ez az alkatrészeknél abban nyílvánul meg, hogy ha valamiről tudni lehet, hogy viszonylag (!!) nem annyira tartós, megpróbálok keresni egy jobb alternatívát. Egyébként nektek van igazatok, ha pl. 4 év múlva úgysem lesz nálatok az autó. Ezt a faktort én sokszor elfelejtem. (No meg nálam amúgy sem játszik, mert az első dolog "elnyomja". :)


Az elmúlt időszakban elég sok alkatrészt vettem, elvégre jubilált az autó (200k). Most költök is rá egy keveset. Szokásomhoz híven nagyrészt preventív jelleggel. Az 1000km-es pályázások és a külföldezés miatt ezt tartom a helyes útnak.

- gyári ("pajzsos")
Én nem vagyok egy nagy gyári fetisiszta, ezt sosem titkoltam. Bizonyos alkatrészeknél szerintem létezik jobb ár-érték arányú, illetve gyárival megegyező ("gyári beszállítói") alternatíva, olcsóbban. (Pl. TRW, Dayco). Van amit nem vennék gyáriban, mert nem tartós: pl. (Behr) termosztátot.
Egy biztos, aki ilyet vesz kb. +20-100%-os áron, az nem nagyon tud melléfogni.
(Aki tudja, hogy az Alfa miért azzal a kettéosztott pajzzsal jelöli a gyári alkatrészeket, legyen szíves ossza meg velem!)
Update: Kezdek bizonyos szempontból gyári-fan lenni. Az első futóműben cseréltünk lengőkarokat, így volt alkalmam összehasonlítani a régi gyári felső lengőkarokat az új TRW-kkel. Bizony, hiába gyártja a TRW a gyárikat, azok enyhén máshogy néznek ki. A hátoldalon úgy tűnik, hogy a gyárik gömbfeje nagyobb. Márpedig ismerve a felső lengőkarok terhelését (az aszimmetrikus elhelyezés miatt), ez bizony hatással lehet a tartósságra. Persze az sem kizárható, hogy egy friss gyártású "gyári" is ugyanúgy néz ki, mint az új TRW-k. Az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy a felsőket aztán mégsem cseréltük, mert semmi kopogást v. szilentjátékot nem tapasztaltunk. Vagyis tényleg megfontolandó a "gyári", ha futóműalkatrészekről van szó.
Update vége.

Egy párbeszéd a 159 topicból:
- Ha a gyári is BEHR, akkor vajon miért kerül a gyári több mint 2x annyiba? (droberto)
- A csomagolást meg kell fizetni. (Erhard)
- A gyári alkatrészek haszonkulcsa tetszőleges lehet. Ha valakinek azt kell beépíttetnie (pl. garis autóba), akkor bármit kifizet.
Meg a szállítói láncba is bekapcsolódik még jó néhány láncszem, akiknek szintén meg kell élniük. (A 156 kuplungszett is pont a duplája volt a szakszervizben, mint amúgy.)
Nem beszélve a gyárhoz tartozó beszállítókiválasztó/fejlesztő/engedélyező/auditáló/látogató/racionalizáló csapatok eltartásáról.
(Piritu)

Szóval mérlegeljetek. Ha sokkal drágább a gyári, akkor megéri kideríteni ki gyártja és olyat venni. Esetleg egy harmadik (3rd party) gyártó termékét megvenni. Persze olyat, ami valószínűsíthetőleg minőségi. Ehhez próbálok egy kis adalékot adni a továbbiakban.

Konkrét példának megemlítenék egy gyári olajszűrőt... Kisebb méretű és kisebb kapacitású, mint az utángyártottak. Világos, bizonyára éppen megfelel a követelményeknek, ám jó példa arra, hogy egy utángyártott lehet jobb is. (Egy olajszűrő esetén többek között a szűrőpapír minősége és főleg felülete számít.)


- Triscan
Dán csomagolócég, nagy választékkal (pl. lengőkarok). Az internetes információk (pl. alfisti.net) alapján jók a tapasztalatok velük. Kifejezetten kedvező áruak a termékeik. A hátső keresztlengőkarok nem galvanizáltak, a szilentek valamivel puhábbak, mint az eredeti gyáriak. Az általuk csomagolt termosztátokat a MotoRad gyártja Németo-ban. Valószínüleg tartósak. (A Fiatomhoz ilyet vettem, nagyon kultúrált kidolgozásnak tűnik.)
Update: Nagyon úgy tűnik, hogy amióta bekerültek a Triscan keresztlengőkarok hátra, azóta instabil az autó. Már beszereléskor feltűnt, hogy sokkal puhábbak a szilentek, mint a gyári lengőkarokban voltak. Sajnos nincs más lehetőség, muszáj lesz lecserélnem ezeket. Vagyis aktuális lesz a mondás: "Kétszer vesz, aki olcsón vesz."
(Árkülönbség: 20 euró/db vs. 50 euró/db, vagyis jelentős. De ha az olcsó egyszerűen nem jó, akkor muszáj megvenni azt, ami viszont megfelelő.)

- Ruville
A Schäffler-csoport "csomagolócége". Annyiban speciális helyzetben vannak, hogy az alkatrészek nagyrészét házon belülről (az INA-tól, FAG-tól) kapják. A nagyon speciális alkatrészeket - mint pl. JTD hosszbordásszíj-feszítő - nem maguk gyártják, hanem pl. a Dayco-tól veszik. Velük csak jó tapasztalataim vannak. Úgy néz ki, nagyon odafigyelnek a minőségre. Jó választás. (Sajnos a hátsó keresztlengőkarok náluk is simán festettek és nem galvanizáltak.)

- TRW
A 156 első lengőkarjait ők szállították anno. Jó minőség, még akkor is, ha hidegben v. melegben nyikoroghatnak a szilentek. Figyelnek a minőségre, nemrég a felhasznált gömbcsuklóikat megvizsgáltatták egy német egyetemi laborban. Kiválóan vizsgáztak. Mindenképpen ajánlott márka.

- Lemförder
Német gyártó, a BMW, stb. gyári beszállítója. Első lengőkarokat és kutyacsontokat 156-hoz is gyártanak. Ugyan nem olcsóak, de könnyen lehet, hogy ezek a legjobb minőségűek, amit a piacon találni!

- febi
mreni és a szerelő barátom is dícséri a termékeiket. Nekem nincs velük tapasztalatom. Részben gyártanak, részben csomagolnak.

- Boge
Ők gyártották a gyári hátsó hosszlengőkarokat. 200k-nál teljesen készek voltak a szilentek... Lehet, hogy a lengéscsillapítók is tőlük származnak, amik szintén kivoltak. Nem egy rosszul csengő márka, de szerintem közepes minőség csak.

- Dayco
Az Alfa gyári beszállítója. Van amiket csak ők gyártanak, pl. a hosszbordás feszítőjét. Nekem az az érzésem, hogy a szíjtárcsáknál alábbadtak a minőségből, mert a 159-eknél garantáltan cserélni kell. A 156-ok jó része ellenben még most is gyári tárcsákkal fut.

- Akron
Olasz gumialkatrész gyártó. "Ha nincs más, jó ez is". Szíjtárcsát is gyártanak, amit érdemes nagy ívben elkerülni...

- Meyle
Szintén kerülendőek, hiába teszik a "HD" feliratot a termékeikre. Az internetes fórumok hemzsegnek a termékeik erős kritikáitól...

- Bendix
Mindenki ismeri ezt a márkát. Konkrétan lengőkarok tekintetében úgy néz ki, hogy próbálják megvetni a lábukat. A kevés gyártó egyike, amely külön kiemeli, hogy hogyan konzerválják a lengőkarjaikat, hogy ne rozsdásodjanak. Ez manapság nagy ritkaság, mert szinte mindegyik gyártó ezen spórol. A gömbcsuklók felépítését is részletesen leírják. Mindenképpen jó benyomást tettek rám ezekkel az információkkal. Árban a felsőbb kategóriát képviselik. Kár, hogy még az interneten sem nagyon lehet kapni a lengőkarjaikat.

- Bilstein
A legfontosabb szériáik a B4 (gyárinak megfelelő gázos gátlók), B6 sportgátlók enyhe ültetéshez, B8 rövidített sportgátlók erős ültetéshez. Az olcsóbb B4 szériánál valószínüleg ők is spórolnak a festésen, ettől még lehetnek nagyon tartósak (a felületi rozsdától eltekintve...). Pár éve a Bárdinál is kapható a teljes palettájuk.

- Kayaba (KYB)
Az autóhoz való lengéscsillapítóik kifejezetten kedvező áruak. Nem csoda, mivel Spanyolországban és Thaiföldön is gyártatnak. A korrózióvédelmen ők is spórolnak. (Emiatt a Fiatomhoz vett lcs-ket beszerelés előtt spec. festékkel festettem le.)

- Lesjöfors
Svéd rugógyártó cég. Nagy tradíciójuk van e téren. Valószínüleg a minőség is kitűnő. Gondolom kicsit megviselte őket a svéd autógyártás "elmúlása". Mindenesetre én megtámogattam őket, mert az autómban új hátsó rugók tőlük származnak.

- LIP
A tőlük vett ajtóteleszkópok alapján igazi nagy tűréssel dolgozó low-cost márka. A magam részéről kerülni fogom a termékeiket.

- Monroe
Nagy név és mégis: Nagyon sok negatív tapasztalatot olvasni az interneten. A 155 topicban valakinél pl. 2 hónapot bírtak ki a Monroe lcs.-k. Szerintem kerülendő márka.

- Bosch
Sokan szidják őket, nekem sosem volt még rossz tapasztalatom velük. Nem olcsóak, de véleményem szerint minőségi termékeket gyártanak. Az általuk (Dél-Afrikában gyártott) szűrőket véleményem szerint nem nagyon kell erőltetni. YT videó, mi van belül: klikk.
Ne feledjétek: Légtömegmérőből csakis Bosch-t vegyetek, a többivel nagyon rosszak a tapasztalatok. Lambdaszondából is ezek a legjobbak. (Talán az NGK/NTK van velük egy szinten.)

- Bosal
Ha már LMM... Vegyen Bosal-t mindenki, aki hamar szeretné újra gyakorolni a csere menetét! Olcsó márka, ennek megfelelő a minőség is.

- Mann
A kedvenc szűrőmárkám. Ismerőstől tudom, hogy rendkívül ügyelnek a minőségre. Kiemelném a 156-hoz kapható légszűrőiket, melyben egyedülálló módon kívül-belül vastag merevítőrács van, ezáltal merevebb a szűrő és biztosabban tömít a két végén a gumiperem, mint a gyári esetén. (Update: Közben találtam egy másik fajta szűrőt, a lengyel "AB Filters" termékét, ami szintén kívül-belül merevített. Sőt ez egyik oldalon még zárt is, ami egy "hibalehetőséggel" kevesebbet jelent. Egyből vettem is belőle párat.)
A Mann-katalógusában az is egyedülálló, hogy műszaki paraméterek alapján lehet benne keresni. Így az Uno-hoz találtam az ajánlottal kompatibilis szűrőt, ami nem 2, hanem háromszelepes. (Két visszafolyásgátló van benne.)
Update: Erhard cartárs megkért, hogy keressek inkább kóboráramot, mert a Filtron, Fiaam, Meca, Meyle, Valeo szűrőknél is dupla rács van. (Ezek közül csak a két F-betűsnél látok a MANN-éhoz hasonló rácsot, a többin vékonyabb. Na de ez tényleg szőrszálhasogatás. Már az is nagy szó, hogy a tecnocar és tsai-val szemben ezeken is normálisabb a merevítés.) (A 159 topic 29695. hozzászólásától kezdődik egy szűrőkkel foglalkozó flame.)

- Mahle-Knecht
Megtekintve a YouTube-os videójukat sokat nőttek a szememben. Minőséginek tűnik az olajszűrőjük, ilyet nyugodt szívvel használnék. YT video: Mahle vs. FRAM vs. harmadik

- FRAM
Gyakori szereplő a YouTube-os videókban... Nagyon nem tettek jó benyomást senkire. Ritkás a szűrőpapír (kicsi a felület), egyszerű a bypass szelep. Ilyen olajszűrőt nem használnék. Mindamellett könnyen lehet, hogy az Európában árult termékek nagyban különböznek ezektől.

- Hengst
Nagy német szűrőgyártó, a BMW, VW, stb. beszállítója. Biztos jó a minősége a termékeiknek. Közelebbről nem ismerem, sosem használtam ilyet. Teszteket, videókat sem nagyon találni ezekről.

- Wix
Ismert szűrőgyártó. Aktívszenes-belsőtérszűrőből általában ilyet használok. Jó az ár/érték arányuk.

- Purflux
Francia szűrőgyártó. Védjegyüknek számít a hajtogatott szűrőbetét. Valószínűleg minőségi termékeket gyártanak. Egyes források szerint a Ferrari gyári beszállítója. Legutóbb ilyen dieselszűrőt tettem be az autómba.

- ATP
Német kereskedőcég. Valószínüleg Kínából importálják a lengőkarokat, amiket aztán kedvező árú szettben árulnak. Egyes cartársak szerint (nekik) jobban megéri évente cserélni és ilyeneket betenni, mint márkásakat venni dupla áron (mert azok is tönkremennek). Eszembe nem jutna ATP-féle lengőkarokat venni...

- OCAP
Olasz gyártó. Nem túl jók a tapsztalatok a termékeikkel. Pl. 156-ba nem szabad ilyen fajta felső lengőkarokat tenni, mert rövid idő múlva lehet újra cserélni. Az alsók viszonylag jól bírják, azokon kisebb a terhelés. Mindenesetre ha már cserére kerül sor, érdemes a jobb gyártók termékeit preferálni.
Update: Cserélve lettek az alsó OCAP lengőkarjaim. Érdekes módon az egyik oldali minden tekintetben megviseltebb volt, mint a másik. Sokkal jobban lógott benne az egyik szilent és a felülete is sokkal megviseltebb volt. (Pedig lefestettem ezt is beépítés előtt, ahogy szoktam.) A magam részéről nem fogok többször ilyen márkájú alkatrészt venni.

- Starline
Kínai cucc. Olcsó és ...
"Egy év és 60.000 km után több, mint kukaérett cucc (első-alsó, első-felső)."
Részemről eszembe nem jutna ilyet venni.

- Flennor
Egy viszonylag új német márka a palettán, vagy legalábbis Mo-n. Hogy minden terméküket maguk gyártják-e nem igazán lehet tudni. Mindenesetre náluk dolgozó elbeszéléséből tudom, hogy nagyon ügyelnek a beszállítóktól vett áru minőségére, ami jó jel.

- Behr (termosztát)
Én nem ajánlom a Behr-t, pedig gyárilag az van az autóinkban. Menetrendszerűen megy tönkre. Kb. 4-5év és 150-200ekm elteltével. Egyszerűen az a tézisem, hogy ennél lehet jobbat találni. Valóban az a kérdés, hogy kell-e. Számomra igen (lásd bevezető). Erhard rávilágított arra, hogy a többi jóval drágább. Én egy német árösszehasonlító oldalon néztem, ez valamennyire ott is látszott. De azért vannak enyhén drágább alternatívák (Motorad alias Triscan - Made in Germany), amik - számomra - érdekesnek tűnnek. Mondjuk az én EPS/Facet thermo-m ami a Behr után bekerült 7 éve tökéletes. (Ez a dobozból ítélve sokkal inkább EPS, mint Facet.)

- Alco
Ezzel a márkával nincs túl sok tapasztalatom. Amiért mégis ideírom, az a 159 légszűrője. Erről a jelenségről írtam a Mann márkánál bővebben. Megfelelő merevítés hiányában nedvesen összerogyik a szűrő és a szélein nem garantálta a tömítés. Ezen nem szabad spórolni!

Kipufogók

- Asso
Az olcsóbbik olasz kipufogómárka, ha hagyományos (nem rozsdamentes) dobokról beszélünk. Állítólag az árát megéri.

- Bosal
Olcsók és ennek megfelelő a minőségük.

- Eberspächer
Német cég, az állófűtéseken kívül kipufogókat is gyárt. A minőség kifejezetten jó a fórumokban olvasható vélemények alapján. Sajnos a árban csak a gyári drágább nála.

- IMASAF
Közepes árkategória, de sok jót olvastam róla. Az egyedüli az olcsóbbak közül, amelynél 2mm-es palástlemezt használnak. Ennek megfelelően tartósabbak lehetnek, mint a többi olcsóbb típus. Valószínűleg egyszer valamelyik autómra ilyet fogok venni. (Mivel az Uno a soros, így arra.)

- MTS
Gyári beszállító, volt már rá példa, hogy a felhegesztett adattábla alatt ott figyelt az Alfa-logó. Nagyon úgy tűnik, hogy komolyan veszik a minőséget és lévén "A" gyárnak is szállítanak, minden eszközük is meg van hozzá. Jellemzők Kb. 40eFt kedvezménnyel ilyenből egy JTD hátsódob. Ha 200ekm-et és 10évet kibír, akkor megéri. (Ilyen lesz a 156-om új dobja, már meg is vettem.) Érdekesség, hogy gyárilag van rajta krómozott ovál vég. (Nem azt mondom, hogy a világ legszebb vége, mert nincs pl. peremezve, de nem is kerül semmibe, így rendben van.)
Update: A kipufogós posztot updateltem, mert vannak új tapasztalatok. Sajnos nem 100%-ig pozitívok. A méretpontosságra ellenben egy szót nem lehet szólni, mert az tökéletes.

- Taigo
Régen az OBI-ban is lehet ilyen végeket kapni. Tényleg korrekt minőség, nem gagyi kínai. Esztétikus és tartós.

- Walker
Sajnos a minőség, vagyis a tartósság ezeknek sem az erősségük. (Régen emlékeim szerint jobbak voltak.)

- Supersprint
Ha már kipufogók... Szerintem olasz autók esetén ez a legjobb gyártó. Ők nagyban nyomják és róluk el is hiszem, hogy valóban hangolják a dobokat. A hangjuk pedig egyszerűen lenyűgöző. Egyszer hallottam egy 1000-es régi (!!) Pandát, már az is gyönyörűen muzsikált. A termékeik sajnos nem olcsóak.

- Ragazzon
Korrekt cég, elérhető árú rozsdamentes dobokat gyárt. (Emiatt nyugaton valószínűleg piacvezetők is, ami az olasz autók utólagos dobjait illeti.) A cég főnökével egy kiállításon beszéltem is, egy rendkívül szimpatikus 40es úr. Mellesleg Giuliettája van, ami szintén jópont.

- Remus
Az osztrák alternatíva. Nagy névnek számít, nem véletlenül. Árban a Ragazzon és a Supersprint között vannak.

- Proex és társai
A jó kipufogó előállításához nem feltétlenül kell eszeveszett géppark. (De nem árt...) Ezért Mo-n is van néhány cég, akik elismert gyártónak számítanak. Amit viszont kétlek, hogy "e-jelesek" a termékeik. Emiatt sajnos pl. a GTV-m esetében nem játszanak, mert ez problémákat jelenhet a műszaki vizsgán.


Bowdenek

- Technoflex
Voltak bent ilyenek, berohadtak pedig igyekeztem megolajozni őket beszerelés előtt. Sebaj, legalább nem voltak drágák.

- Cofle
Most ilyen kézifékköteleim vannak, ezek teszik a dolgukat. Igaz, itt még jobban figyeltem rá, hogy rendesen meg legyenek kenve. A gumiharangjaikat jól telenyomtam láncspray-vel, ezen nagyon sok múlik. Lévén nem zárnak olyan tökéletesen, mint a gyárik gumiharangjai. Elképzelhető, hogy ezeknek a bowdeneknek a háza is jobb anyagból van, így kevésbé rozsdásodik belül. Maga a kötél műanyagbevonatos, ez alap.


Fékek

- Jurid
Kedvenc fékbetétgyártóm. Az Alfában eddig csak ilyeneket használtam. Nem csikorognak, csak ha valami baj van, pl. szorul egy kézifékkötél és felüvegesedik a felület. (Ez a 156-nál egy néha előforduló hiba. A kézifékköteleket nem szabad alapos olajozás-zsírozás nélkül beszerelni, ez a titka.)

- Simer
Olcsó és jó. Röviden így lehet összefoglalni. Nem csikorgós betétek, még a nem-olasz-rajongó autószerelő barátom is szereti. Igaz a "puhaságnak" ára van, viszonylag sok fékport termel. Valamit valamiért.

(folyamatosan bővítem)

Linkek:
Olajszűrőkkel foglalkozó tanulmány
Olajszűrőkkel foglalkozó topic
Gyári szűrő vs. Purolator (Nissan esetén. Utóbbi messze jobb minőségű.)


És végül egy kijelentés egy autós fórumból, amivel maximálisan egyetértek.
"What is recommended in the manual is generally NOT what is best for your motor... simply a methodology for lowering the cost of ownership statistics published in Consumer Reports. But that is a completely different battle..."

 
>> Szerviz2014-06-24

Ennek is eljött az ideje...

A tárcsák az autó megvételkor szinte újak voltak, azóta belekerült kb. 130-140ekm. A pályás használat miatt nem nagyon voltak igénybe véve.

Most Jurid tárcsák kerülnek be (562275JC). Fontos lemérni vásárlás előtt az átmérőt, mert létezik 251 és 276mm-es még az 1.9 esetén is. Nekem szerencsére a 276-os van benne. (Ezek ugyan egzotikusabbak, de kicsit nagyobb a hőkapacitásuk. A felületet azért nem írom, mert a betétek nem feltétlenül használják ki az egész szélességet.)
Tárcsának amúgy többen használnak Zimmermann-t is, biztos ezek sem rosszak.
A féktárcsákat - ha gyárilag nem kezeltek - le fogom fújni beszerelés előtt cink-spray-vel.

Szerettem volna "fogyós" Jurid (31097/4) betéteket betenni, de a Unix meg nem. Ui. csak a netes katalógusuk szerint van készleten, a valóságban nem.
Gondolkoztam még Textar-on is, de végül a Ferodo legújabb szériájából, a Thermo Quiet (TQ)-ből rendeltem egy garnitúrát. (FQT1349). (Ferke barátomnak ilyenek vannak elől, ez is jelent valamit. :) )
(Érdekesség amúgy - amit szintén német fórumokban olvastam -, hogy mennyire kevés valódi fékbetétgyártó van... Az Ate pl. nem gyárt fékbetétet, csak címkéznek. Az ő specialitásuk a hidraulikus alkatrészek gyártása. A Jurid ellenben valóban gyárt betéteket, így nem puszta szerencsén múlik, hogy mely gyártó feliratozott termékét kapjuk. A Ferodo-nál is így kell lennie, főleg egy olyan speciális termékcsaládnál mint a TQ.)

Az én autómban hátul Lucas-Girling-TRW nyergek vannak, erre is figyelni kell a betétek rendelésekor. Az autót szerelték ATE rendszerű hátsó fékkel is.

Rendeltem még két javítókészletet is, egy "kicsit" (238022) és egy "nagyot" (238901). Utóbbiban van dugattyú is, biztos, ami biztos. Van ui. egy enyhe gyanúm, hogy a baloldali nyereg enyhén szorul. (A kézifékköteleket is ellenőrizni fogom, de érzésre szépen járnak, köszönhetően annak, hogy beszereléskor telefújtam őket láncspray-vel. Most COFLE-k vannak bent.)
A javítókészletek Frenkit márkájúak.

 
>> Szerviz2014-02-08

Mint minden autós fórumon, az Amorén is örökzöld téma, hogy melyik a jó olaj. Nem szándékozom a szenvedélyes részbe belefolyni, röviden szólok csak hozzá. A többit leírom itt. Ez a poszt nem (sem) szentírás, csak az én véleményemet tükrözi. Persze nem kevés időt és erőt fektettem az információk megszerzésébe.

A viszkozitás
Az olajok viszkozitását két számmal jelölik. Az első azt mutatja meg, hogy az olaj mennyire folyékony hidegben, a második pedig melegben (durva közelítéssel nevezzük üzemi hőmérsékletnek). Minél kisebb a szám, annál hígabb.
Ma már remélhetőleg senki nem használ 15W-s olajat. Ez télen nagyon nehezen szivattyúzható. A következő lépcső, a 10W már használhatóbb, bár télen ez sem nyerő... A Selénia "csúcsolaja" a Racing 10W60-as. Vagyis hidegen nem valami hígfolyós, cserébe melegben sem. Ez az oka annak, hogy én a benzinesembe (ahol ilyet használok) télre 5W-s olajat töltök. Aki ismeri a Racing-et, tudja: Már betöltéskor is látszik, mennyire nem híg. Amiért mégis van létjogosulsága az ilyen olajoknak, az a stabil védelem. Még ha cserébe nagyobb is "az ellenállás", amit a motornak le kell küzdenie: ez a gyakorlatban enyhén kisebb pörgősségben és magasabb fogyasztásban jeletkezik. A dízelembe 5W40-es WR Dieselt használok. Véleményem szerint a 10W40-es Selénia Turbo Diesel nem jó választás egy JTD-be, a WRD megéri a pár ezer forint különbözetet.

Szintetikust?
Hogy mit nevezhetünk szintetikusnak az definíció kérdése. A német példa: Korábban 70% fölött kellett, hogy legyen a szintetikus összetevők aránya, ekkor lehetett szintetikusnak nevezni egy olajat. Ma törvényileg 100%-ot írnak elő. Ezért van, hogy sok olajon SHC Formula, synthetic technology, stb. olvasható. (Szintetikus technológia nem egyenlő szintetikus.) A kérdés már csak az, hogy ami tegnap jó minőségű szint. olajnak számított és ma már változatlan összetétel mellett már hivatalosan "nem szintetikus", az ettől rosszabb lett-e. A válasz egyértelmű: nem. Az ún HC (hidrokrakk), ásványi összetevőkön alapuló, ám erősen módosított olajok fejlesztése javában folyik. Mivel ezek előállítása jóval olcsóbb ÉS emellett jó tulajdonságokat is el lehet érni, kijelenthető: Nem mindig szükséges a full-synth. Nem csak ettől jó egy olaj. És megérkezünk az olajok minőségét jelölő osztályokhoz. Ma az API osztály "SN"-nél jár. 25 évvel ezelőtt, a 15W40-es olajok még csak "SF" jóváhagyással rendelkeztek. Egy SM v. SN olaj már nagyon modernnek és kiválóan teljesítőnek számít - a kenés szempontjából. Az, hogy mennyi lerakódást és olajsarat eredményez egy másik kérdés. (E téren a Castrolról több cartárs is negatívan nyilatkozott.)

A HTSS-érték
Lefordítva magas hőmérsékletű vágási stabilitást jelent. Gyakorlatilag ez az egyes olajok egyik legfontosabb minőségi jellemzője, ami megmutatja, határhelyzetben mennyire stabil az olajfilm. Sok gyártó - talán nem véletlenül - nem is hozza nyílvánosságra az értéket.
Nehány példa:
- Selénia Racing: min. 3,7
- Mobil 1 Peak Life 5W50 4,4
- Castrol TWS 5,7
(Utóbbi egy speciális, zöldre színezett versenyolaj, amit csak kiválasztott kereskedőknél lehet beszerezni.)

A JTS
A TS és JTS motorokhoz eredetileg 5W40-es vagy sportosabb vezetési stílus mellett 10W60 (Racing) olajat ajánlott a gyár. Időközben ezt kizárólag a 10W60-asra korlátozták. Valószínűleg a közismert hajtókarcsapágyas tapasztalatok miatt. Ám mivel a 10W-s olajok szivattyúzhatósága nagy hidegben nem valami jó, valószínűleg nem rossz választás egy minőségi 5W50-es olaj sem. (Pl. a fentebb említett Mobil 1 Peak Life, ami a Mobil1 csúcsolaja, sportautógyártók ajánlásával.)
(Ha már TS: Az ominózus hajtókarkikönyöklés két további ismert okra vezethető vissza. Az egyik a korai hajtókarcsapágyak rossz minősége, a másik pedig az - állítólag - alulméretezett olajszivattyú, amit a JTS-nél nagyobbra cseréltek. Hogy ez így van-e, nem biztos. Ennek nem jártam utána. Mindenesetre ha TS-em lenne, biztos megtenném és - ha tényleg így van - beszereznék egy javított változatú olajszivattyút.)
Ha már más olaj, akkor szerintem 10W60.
Az imént téma volt az olajválasztás egy TS-motorba. Eddig 5W40 volt benne, amit evett. Melyik olaj lenne bele jobb? A 10W40-nek én spec. nem látom értelmét. Az hidegen és melegen sem kimagasló. Cserébe gyakran ásványi, vagy magas ásványi olaj tartalmú. Hidegben a 10W amúgyis kerülendő, akkor is, ha valamennyit eszik belőle. Tovább megyek: Lehet, hogy a TS-ek korral emelkedő olajfogyasztásának egyik kiváltója, a 10W-s olajok hidegbeli viselkedése (0 fok alatt). Pontosabban az alacsonyabb szivattyúzhatóságból adódó kezdeti kopás. (Gondolom a vezérlésmódosító sem örül neki nagyon.) Én egy 1.6-os TS esetén vagy 5W40-et, vagy 5W50-et használnék télen.

A 159
A 159 is egy speciális eset. Ez volt ui. az Alfa első DPF-es típusa. Annak rendje és módja szerint a jól bevált és kismértékben módosított JTD-motorokhoz 5W40-es olajat ajánlott a gyár. Minden rendben is lett volna, ha nem kezdtek volna elromlani a részecskeszűrők. Nem meglepetés: részben az ajánlott olaj miatt. A gyár reagált is és a Selénia által kifejlesztett DPF-barát olajat kezdte ajánlani. Igenám... de a DPF-kompatibilitást 5W30-as viszkozitással érték el, a motorhoz pedig eredetileg (a konstrukció miatt 5W40-et ajánlottak. Ez egy apró (ám annál fontosabb - üzemi hőmérsékletre vonatkozó) különbség... Hozzá jön még az a - hivatalosan nem megerősített - információ, hogy a turbógyártók eredetileg nem számoltak ilyen híg olajjal. Az eredmény: az ember vagy a DPF-nek kedvez, vagy a motor többi részének (beleértve a turbót is). Az 5W30-as olajokat szokás "mit abgesenkter HTSS-Wert" címkével is illetni, ami azt jelenti, hogy csökkentett HTSS-értékűek. Vagyis nagy terhelésnél kevésbé stabil az olajfilm. Ez nem jó... Az ős 1.9 és 2.4-en alapuló motorok nagy valószínűséggel a W40-et szeretik. Én a magam részéről maximum W50-felé nyitnék, nagy igénybevétel esetén. Persze a kérdés, az is, hogy van-e az autóban DPF. (Node ez egy másik, nem kevésbé érdekes téma.)

Melyik a legjobb 5W40-es olaj?
Konkrétan egy erősen felhúzott 1.9-es motorba kérdezte egy cartárs. Álljon itt a válaszom, hátha mást is érdekel.
Kitűnő 5W40-es olaj pl. ez, de a Mobil 3000-es is jó, továbbá a Motul 8100 X-cess. (Az X-clean nem a védelemre hanem a DPF megóvására van optimalizálva.) A Xado olajokat is sok szaki dícséri. (Persze csak aki próbálta...)
A HTSS-értékeket is érdekes lenne kideríteni. (De nem hiszem, hogy egy 1.9-es motornál azon olyan rendkívül sok múlna. Feltételezem, hogy nincs padlógázon használva.)
Hozzátenném, a LM-nél külön kiemelik a magas olajfilmstabilitást.

Puskapor a topicban - avagy az olajhoz tölthető adalékok szerek
Szöveg jön...
Addig is: A Xado oldalán van egy (számomra) érdekes lábjegyzet a konkurrens termékek fő összetevőiről. "Treatments or additives such as Extralube ZX1, Kalimex K-Tek are extreme pressure treatments. STP and Duralube contain zinc and phosphorous, Molyslip and Liquid Moly contain Molybdenum. Motor Silk contains boron which is in some Wynns products. Slick 50, Tufoil, Cyclo, Nulon and Greased Lightning all contain PTFE. Activ8 uses Chlorinated Hydrocarbon. Lambda and Forté are cleaning products so contain solvents and detergents. RVS. Nanoprotec, Suprotec, Ceremizer, Retol, Practex, RiMet, and Rewitec use serpentinite or asbestos. These engine treatment or fuel treatment change the composition of the oil. Xado engine oil additives and fuel treatments do not change the oil they only uses the oil as a carrier."

A részletekre még várni kell, addig is: Tapasztalatból mondom, hogy azon kevesek akik nyitottak és igényük van "valami jobbra", ők fektetnek annyi energiát az utánanézésbe, hogy rájöjjenek, nem minden ugyanaz, ami első látásra annak tűnik... A szkeptikus szerelő barátom pl. nem hitt benne (a Rimetben) de több kompressziómérés és "motorelhalkulás" meggyőzte. Ő örül ennek. Van aki pedig annak, hogy "gyári" és le van tudva a dolog. Nincs vívódás, nincs komplikáció. Így van ez. Mindkét megközelítésben van ráció. Én az első iskolát követem. A barátom - akinek adok a szavára - meggyőzőtt engem. Bár a meggyőzött nem a helyes kifejezés, mert egyáltalán nem győzködött. Nekem elég volt néhány mondat a részéről.

Linkek
Az olajokról

Utószó
Észrevételekre, tapasztalatokra mindenképpen nyitott vagyok. Ha esetleg volt értékes információ a leírtakban egy Köszönöm miatt sem haragudnék meg. :)
Utóbbi általánosságban vonatkozik minden olyan esetre, amikor valakinek más a saját idejét rááldozva segít. Legyen az blogírás, vagy egy fórumban feltett kérdésre érkező válaszok. Sajnos mostanában is láttam rá elég példát, hogy valaki kérdez, többen válaszolnak kimerítően, az illető pedig még egy "kösz"-t sem dob oda.

És még valami: Mivel szerencsére van egy külön "Olajtopic" az Amorén, szerintem az olajokkal kapcsolatos kérdéseket ott beszéljük meg.

Aki más - értsd: az enyémtől különböző - véleményekre is kíváncsi, az alábbi hozzászólások környékén talál némi párbeszédet. Én e témát tekintve is kifejezetten pozitívnak tartom az érveléssel egybekötött eszmecserét. Sokat lehet tanulni belőle.

Olajtopic
5136 (2013.06.24)

Szerelőműhely
(2013.06.24)

>> Szerviz2013-12-26

...avagy nem húz a JTD.

Ez volt a legkomótosabb No.-Bp utam. Úgy kezdődött, hogy mintha kicsit hangosabb lett volna a motor, mint amúgy és a hangerő nem is csillapodott a bemelegedéssel. A 100-as korlátozások utáni kigyorsítást általában visszaváltás nélkül szoktam abszolválni, kb. közepesen lenyomott gázpedálnál. Meglehetősen enyhén húzott az autó és kb. 2500-as fordulatszámnál ki is gyulladt pár másodpercre a motorhiba-jelző lámpa. Eleinte elalud, később már égve maradt. Az autó ment, de kultúrált pedálkezelésnél kb. 135kmh volt a maximum. A gyorsulás pedig olyan volt, mintha nem 115+LE (140), hanem csak a fele lett volna a motorban. Egyből ki is olvastam, P0235 és P0236 hibakódok lettek eltárolva. Vagyis valami a töltőnyomással nem volt rendben. Már turbó- esetleg injektorfelújítást vizionáltam.

Útközben ránéztem többször is a FES-sel. Kiolvastam pl. a hibát

Az egyik log fájlból szedtem ki ezt:

READING PARAMETERS:
Boost pressure: 1902 mBar
Desired boost pressure: 1675 mBar
Fuel pressure: 913,9 bar
Desired fuel pressure: 911,3 bar


Ebből abban reménykedem, hogy nem a turbótól v. a nagynyomásútól jön a hiba.

A mért turbónyomás az adatok szerint mindig legalább annyi, vagy 10-20%-al több volt, mint a megcélzott. Az üa. nyomás pedig szinte pontosan annyi.
(Bár pl. a turbónyomásnál elképzelhetőnek tartom, hogy pl. egy hibás szenzorjelet érzékelve, eleve jóval lejjebb vitte a "megcélzott" értéket. De csak lehetőség.)

Hangos fütyülést (turbó) nem figyeltem meg , sem süvítést (csőszakadás).

A fogyasztás kb. a szokott szinten maradt 6 és 7 liter között.

Ez pedig a hibakód amit enyhe gyorsítás esetén 2500rpm körül - a lámpa villogtatásakor - eltárolt:

The reason for this fault is that ECU has received very low signal from the sensor. The fault is present now. Take appropriate action to fix this sensor fault. Dashboard warning light was not activated for this fault.
3: P0235 - Supercharging pressure
ERROR DETAILS:
Fault status: Signal not valid
Odometer: 211768 km
Engine speed: 2630 rpm
Engine temperature: 74,6 °C
Fuel quantity: 31,18 mg/i
Fuel pressure: 1003,4 bar

Boost Pressure sensor A circuit malfunction
The reason for this fault is that ECU has received invalid signal from the sensor. The fault is not detected now, but it is stored in memory. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was activated for this fault.


Az LMM-et is lehúztam egy pár km erejéig, semmi válltozás nem volt. (Kivéve a hibakódot.)

Itt a P0235 hibát MAP okozta.

mreni szerint MAP, MAF és turbónyomás szabályozó solenoid lehet, de leginkább az utóbbi, ezért is rakja vészüzembe.

Ezzel egybevágott, amit az egyik útközben mentett logfájlban találtam:

4: P0236 - Overboost valve
ERROR DETAILS:
Fault status: Signal not valid
Odometer: 211768 km
Engine speed: 2793 rpm
Engine temperature: 80,5 °C
Fuel quantity: 23,74 mg/i
Fuel pressure: 873,7 bar


Otthon átnéztem az összes csövet és megtisztítottam a MAP-ot.

jcsabinak ugyanezt a hibát produkálta. Nála az a kis cső volt érte a felelős, ami a turbót köti össze a szolenoid szeleppel.

Itt is a szolenoid okozta a problémát 1:1-ben megegyező tünetek mellett. Körbenézek a tájékán és igyekszem kicserélni a csöveit is.

Apropó hol lehet ilyen nagyon vékony és flexibilis gumicsöveket kapni? (4-es és 6-os csonkra valót?
(Megpróbáltam a Startnál ott szoktam méterre benzincsövet venni. Nem nyert... ők időközben becsődöltek.) A kérdés tehát továbbra is érvényes!
Autósboltban nem kaptam 4-es és 6-os belső átmérőjű gumicsövet. Úgyhogy átmenetileg más célra való csöveket tettem be. (Ne kérdezzétek, mire valóakat... :)

Befújtam a turbó rúdját. Meg is mozgattam, tökéletesen jár fel-alá. Nem szorul.

Megtisztítottam a MAP-ot. Ahogy vártam, korom nem volt rajta, csak egy kevés olajos lerakódás. (Amit az alkohol egyáltalán nem old, a kontaktspray ezesetben sokkal célavezetőbb.)

Csináltam egy actuator tesztet, ami a szolenoidra irányult. NULLA eredmény. Az actuator meg sem moccant. OK, gondoltam ez lehet a FES hibája is (bár a többi actuator-oknál működik). Adtam a tekercsnek 12V-ot az akksiról. Semmit nem csinált. (Még ez sem volt teljes bizonyíték, mert lehet, hogy a két vezetéken kommunikáció is zajlik, nem egyszerűen a feszültséggel vezérli az ECU.) Nem volt más hátra, mint, hogy megpróbáljam egy másik szolenoiddal.

Cikkszámok:
ERA 555055
Pierburg 7.21903.48.0
gyári 46768250 (ez egy szám a sok közül, ld. lejjebb)

A szolenoid a 156-nál a zárhíd alatti kereszttartóra van csavarozva. Tehát nagyon jól hozzáférhető. (Ez valami véletlen műve lehet. :)

Kicseréltem a szolenoidot, megjavult az autó!
Azt írják valahol, hogy ez a tekercs megragad, ha nem használják, illetve "vizet kap". Van rajta egy kis dobozka, ami mögött egy nagyon sűrű szűrő van. Szóval valamiért nincs légmentesen lezárva, így juthat be a pára.
A Bárdinál volt raktáron ERA és Pierburg (=gyári) is. No meg dec. 24-én 12:00-ig nyitva voltak.
Nagyon gyanús a neten talált képeken, hogy a kettő 1:1-ben ugyanaz. Az első kép ERA-t mutat, a második Pierburg. (És ez csak két kép a sok közül.) Végül mégis a Pierburg-ot vettem, mert nem lehetett felbontani a csomagolást és pár eFt-on ne múljon.

Egy turbótisztításra (amit Ferkén keresztül Zé javasolt) valamikor szeretnék sort keríteni. Itt az ideje.

Mégegyszer köszönet a tippekért mreninek, Ferkének és Zének is!

Linkek:
Cikkszámok
Topic az Alfaowner-en
P0235 hiba (Alfaowner)
P0236 hiba vs. 2.4 JTD (Alfaowner)
Motor Control Failure - lehetséges okok (Alfaowner)
P0236 boost sensor range (Alfaowner)

>> Szerviz2013-06-02

...avagy legalább a visszapillantó-tükör maradhat a helyén...

A mai délután igen meghitten telt... Felfedeztem, hogy hogyan lehet leszedni a hátsó ülések melletti függőleges burkolatokat. Mert erre szükség van, ahhoz, hogy ki tudjam venni a csomagtartó két oldalán lévő kárpitokat, amik pedig a torony csavarjához való hozzáférést akadályozzák... (Nem tudom, miért nem lehetett volna egy szerelőablakot tenni oda...) Az az Alfa mellett szól azonban, hogy még a tornyok tetejére is tettek egy vastag hangelnyelő sapkát. Prémium, na.

Vicces az ABS-szenzorok kábelével való játék is... Mert ugye a szenzorok ilyen idős korban már nem hajlandóak kijönni a jól megszokott helyükről (vagy max. több darabban). Így az első csatlakozót kell megkeresni és végig kifűzni a kábelét...
Szerencsére a csatlakozók nincsenek túl messze, a csomagtartó hátsó-belső pereméhez vannak rögzítve és könnyedén bonthatóak. Egy gumi átvezetőgyűrűn keresztül megy ki a kábel "a külvilágba". Ezt a dugót kell kinyomni, így már kihúzható a kábel.

Picit szerelőbarátabban is meg lehetett volna ezeket oldani. :(

Apró adalék, hogy az eLearnban csak egy mórickábra mutatja, hogy hogyan kell levenni a kárpitot. Alul szerintük egy csavar fogja, ami függőlegesen áll. Majdnem... egy patent fogja és vízszintesen van. Amúgy minden stimmel. (Az e felismerés során elhangzott szöveges kommentárt inkább nem részletezném. ;)

Ha már így in-medias-res belevágtam a dologba, az előzmények: Kellemetlen puffanást lehetett hallani jobb oldalról, ha áthajtottam egy csatornafedőn, stb. Olyan volt, mintha finoman egy kartondobozra csapott volna valaki teljes tenyérrel. Ígyhát megrendeltem az összes cuccot hátra: A 4 db keresztlengőkart, a 2 db hosszlengőkart és a hátsó végükre a 2 db szilentet. A Triscan márka mellett döntöttem, az Alfistin jókat olvastam az általuk gyártott csomagolt dolgokról. Az új stabrudak Lemförder-ek. (A gyári TRW-vel ellentétben, nem műanyag, hanem fémpálca. Bár előbbi is tökéletesen megfelelt. De nem úr aki nem herdál... :)

Sajnos a szóló szilentekről kiderült, hogy nem a hátsó agyba valóak, hanem max. a keresztlengőkarok újraszilentezésére jók. Már ha vki erre érez késztetést...

Kis kereséssel kiderítettem, hogy melyik fajta való bele. Az ePER tanulsága szerint az Alfa eleinte biztos nem számított rá, hogy ezt majd valaki ki akarja az agyból sajtolni... Merthogy egyáltalán nem mutatja külön alkatrészként. Mindenesetre a 164 hasonló helyen használt szilentje passzol ide is. (32,1mm átmérő és 32mm hüvelyhossz.)
(Típusszámok: Febi 33010, Ruville 985844) Piriéknek a Ruville-el voltak jó tapasztalataik.
Rizzo cartárs is talált egy passzoló szilentet, ennek UNIX-os cikkszáma:10502069.

Pirinek amúgy nagy köszönet a telefonos segítségért és a hasznos tanácsokért. (Sajnos bizonyos támadások miatt, már nincs itt az Amorén.)

Lengéscsillapító cserére amúgy nem számítottam (na jó... megfordult a fejemben). Helyesebben inkább reméltem, hogy nem kellenek €€€. Rugókat mindenesetre beszereztem, hátha kelleni fognak. (Lesjöfors gyártmány, Made in Sweden, katalógus itt). Kb. 30kg-nyi csomag már avatott szem számára észrevehető volt a kerékívnél. A szétszedés azonban megmutatta: A lengéscsillapítók 200ekm-nél TELJESEN tönkrementek. NULLA gáz volt már bennük. (Vagyis nulla nyomás...) Egy ujjal is vissza lehetett nyomni a rudat. Amúgy olasz gyártmány, de a gyártó nem tette rá a logóját.
Mivel már régebben sem számítottam a cseréjükre, már volt favorizált típus: A Bilstein B4 széria megfelelő darabjai. Ezek kb. a gyári gátlók karakterisztikáját nyújtják. Ami a jelek szerint meglehetősen kemény volt anno. :) Én az autómat nem ilyennek ismertem. Visszagondolva amerikai autós feelingje volt. :) Most kb. kő kemény és tovább javult - az amúgy is átlag feletti - kanyarsebesség. Természetesen most feljebb hordja az orrát a hátulját az autó, de csak minimálisan. Valószínüleg az új rugók és a lcs-k "nyomóhatása" együttesen okozza. Emiatt ma este (a tegnapi út és a mai munkanap miatt elég fáradtan) képes voltam autózni egyet. B)

Az egészben az a pláne, hogy az "alapos gyanú" miatt már nyáron elvittem az Autóklubhoz lcs.mérésre az autót... (Beregszász utcai állomás.) Szerintük mindegyik lcs. rendben volt. Lehet, hogy náluk csak a lcs.-k hiánya okozna tűrésen kívüli értéket?? Ennyit erről...

A porvédőkrő annyit írnék, hogy nálam a gyáriak belső átmérője valamivel nagyobb volt, mint a Bilstein lcs-k rúda. A gyári lcs-kon volt a tengelyen egy kiszélesedés, erre volt ráhúzva az összeszűkülő belső részük, így nem vándorolt fel-le. Mivel a Bilsteinek rúdján nincs kiszélesedés pár menet (jó minőségű) power tape-pel orvosoltam ezt. Persze lehet venni új, Bilstein porvédőket is, de a gyáriak minősége szemmel láthatólag jó, így - szerintem - nem kell feltétlenül ezeket is cserélni.

Tapasztalatok: Megtettem kb. 3-4ekm-t, így tudok írni már valamit. Kezdem a rosszal: megszűnt az amerikai autós, komfortos rugózás. Legtöbbször szépen kisimította a csekély, megmaradt csillapítás az útegyenetlenségeket. Most sokkal jobban kövei az autó az út hullámosságát, nem annyira komfortos, cserébe sportos. Szerintem ennél keményebb futómű egy hétköznapi autóba nem kell. Nagyon pontos az irányítás, nincs vándorlás hullámos úton. Pályán is be lehet állítani az ívet és mintha sínen húznák az autót. Régen, a hosszlengőkar és a lcs-csere előtt ez érezhetően nem így volt. (A keresztlengőkarok valószínűleg nem voltak még csereérettek, ezért nem hiszem, hogy azok okozták a változást.) Sajnos kivételesen nem volt a beszerelés előtt mód arra, hogy a speciális festékemmel lefessem a lcs-kat. Itt-ott már látszik is, hogy nem konzerválták agyon a gyárban őket. Később majd orvoslom ezt a hiányosságot.

A bonyolult és ettől kifinomult futómű a 156 egyik legnagyobb előnye.

>> Szerviz2013-01-20

Erre szükségetek lehet... :)

fekete - Nero: N
fehér - Bianco: B
világoskék - Azzurro: A
barna - Marrone: M
sárga - Giallo: G
piros - Rosso: R
zöld - Verde: V
szürke - Grigio: H
rózsaszín - Rosa: S
narancs - Arancione: C
lila - Viola: Z
kék - Blu: L

A "HR" pl. a szürke-piros jelölésű vezetéket jelenti.

Azonban ezekre az eLearn-os színjelölésekre nem szabad mérget venni, mert a valóságban olykor eltérnek (olaszok...). Ilyenkor a józan logikára kell hagyatkozni. (Melyik pontokon van vezeték a csatlakozóban és melyik lehet az "1"-es pontja.)

>> Autóápolás2013-01-19

Úgy gondolom, mást is érdekelhet a téma, úgyhogy a hsz-t megörökítem itt is. :)
(Ha eszembe jut valami, illetve jön még infó a cartársaktól, azt is beleírom később. Továbbá lövök egy pár képet arról, hogy hogy néz ki az én 11éves "bőr ülőgarnitúrám".)


Én évi 2-3-szor szoktam átkenni a teljes felületet. (Kora tavasszal, nyáron és ősszel.)

Eddig ezeket próbáltam:

1. kép
Nem rossz, de ettől a Sonax szertől annyira nem voltam elájulva. (SZVSZ a Sonax elérhetőbb termékei picit túl vannak magasztalva. A flakonos viaszuk sem a tartósságáról híres.


2. kép
Ezt a szert használom most. A Homasitánál vettem. Kellemes, vaníliás illata van. Az állaga krémszerű. Az egész olyan vaníliapudingszerű. :) Pár óra alatt beszívódik, nem lesz tőle csillogó a bőr. Egész jó szer.


3. kép
Ez is egy kíváló szer, de nem olcsó!


4. kép
Ez tervezem kipróbálni.
(Szokás szerint a Homasitánál fogom megvenni. Update: Mivel Mo-n perpill nem nagyon találni már TW termékeket, így már nem tudok venni belőle.)


5. kép
Létezik még egy angol szer, amit nagyon dícsérnek minden felé. Korábban írtam, hogy közösen rendelhetnénk, úgy elviselhető szintre jönne ki az ára. (15€+2-3€.)

6-7. kép
Az Autoglym (amorés "házi szállítónk") bőrápolójáról droberto írt már a blogjában. Ő írta, hogy a tisztítójával nagyon vigyázni kell, mert heves dörzsöléssel akár a bőr felső rétegét is leszedi. Szóval óvatosan...
Amikor legutóbb a Homasitában jártam és a 4. képen látható Turtle Wax Platinum-ot akartam venni, ilyen sajnos nem volt, viszont elkezdték forgalmazni az AutoGlym termékeket. Természetesen nem tudtam ellenállni és megvettem a tisztítót. (2500Ft-ba került.) Sajnos a hozzá tartozó bőrápolót nem láttam a polcon. Az eladónő szerint 4000Ftért nem nagyon vinnék. (Csak a hozzánk hasonló megszállottak... - a szerk.) Egyenlőre még van a 2. szerből ez fogom tisztítás után használni. AutoGlym bőrápoló teszt a DW-n: klikk (Update: vettem ilyet a Homasitánál.)
A Homasitát egyébként szeretem mert - a "lángnyelves kiegészítőkön" túl - sok mindenük van, rendszerint vállalható árakon. Ha nem profi szerszámra van szükség, azt is tartanak. (Múltkor pl. olyan fűrészt vettem náluk, ami az OBI-ban egy jobbfajta fűrészlappal ellátva a többszörösébe kerül... Ugyanaz csak más a színe.)


Ha valahol lekopott a szín:
Ez az ápolás talán legnehezebb része: Ha valahol "hiányzik a szín", arra is van megoldás. Lehet kevertetni un. "folyékony bőrt", ami egy speciális festék. Ehhez általában egy kis darab bőrt kell a szer gyártójának elküldeni. (Valahol az eldolgozás helyéről - ami amúgy sem látszik - le lehet vágni egy kis csíkot.)

Végül megosztanék itt egy pár témábavágó linket:
Detailing World Talán a legnagyobb autóápolással foglalkozó fórum.

 
>> Egyéb2013-01-14

Álljon itt példaként egy pár tipikus párbeszéd a 156 topicból. A topic - mint később írom - érdekes változáson ment keresztül. Már nem a "törzsközönség" dominál, hanem sok (elnézést) ismeretlen, "egykérdéses" cartárs.

A neveket, akikkel a párbeszédeket folytattam szándékosan nem írom ide, ez a történet nem róluk szól. (Vagyis nem csak róluk.)


cartárs: - Lcs csere előtt állok mert a hátsók már felettébb gyengék! Ültetni nem akarok többet mint a mostani gyári.A rugók egyenlőre egy keveset futott bontott 156SW sportból jönnek át!

én: - Cartársúr, a Keresőfunkciót használni NEM bűn!. Min. 3-szor hangzott el az elmúlt hetekben, hogy a Bárdi árulja a teljes Bilstein programmot.

A hátsófutómű-felújításáról írtam a blogomban, ezt is megemlítettem itt pár napja
.

cartárs: - Elolvastam a blogodat de ha jól emlékszem beszerzési forrás nincs feltüntetve/ha mégis akkor bocsi/.
Ismerem a keresők működési elvét és nem félek használni.
Azért kérdeztem rá a beszerzési forrásra, hátha tud valaki valami saját beszállítót akivel mind a ketten jól járnánk.
Leveleztem egyet a Bárdival és ők az én autómhoz csak LIP lcs tudnak szállítani.Ha lesz időm bemegyek személyesen és rápróbálok hátha félreértettek valamit!

Egyébként meg úgy gondolom hogy ezek a topicok erre is valók. Szeretem körbejárni a témát hamár kiadok pénzt nem szeretném feleslegesen! Az autóm annyiban spec eset hogy sportcs.-s SW. Bemegyek az autósboltokba és csak néznek nagyot. Nemrég Erhard se tudott hozni belevalót.
Szóval nem vagyok értetlen csak körültekintő, ha ez baj hát bocsi!



(A lényeg!)

én: - Megpróbálom vázolni a helyzetet, remélem sikerül és úgy érted, ahogy szeretném. ;)

Van itt kb. 10 cartárs, aki lelkes és segítőkész, segít ahol és amikor tud.
Ugyanakkor lehet a segítőkészséggel élni és visszaélni.

Már egy ideje szinte naponta jönnek új cartársak (ez jó), akik olykor elég triviális kérdésekkel bombázzák a topicot és ami még rosszabb: olyanokkal amit sokszor napokkal azelőtt beszéltünk át, válaszoltunk meg. Ha ilyenkor pl. én a keresőfunkciót emlegetem, abban semmi rosszindulat nincs. Egyszerűen nem lenne korrekt a fent említett 10 cartárssal háromnaponta ugyanazt leíratni.

Sajnos nekem úgy tűnik, hogy sokak előbb kérdeznek itt (merthogy milyen egyszerű ugye), minthogy picit is gondolkoznának. Nagyon sok kérdésre fent van a válasz a neten, még csak hatalmas energiát sem kell beleinvesztálni, hogy megtalálja az illető, de - mivel itt ez a topic - nem teszik meg. És ez - azon túl, hogy engem zavar -, kifejezetten inkorrekt a többiekkel szemben.

Régebben sokkal kevesebb ilyen triviális kérdésfelvetés volt, ehelyett nagyobb témákat boncolgattunk napokig. Az úgymond "konstruktívabb" volt.

Blogot sem "szórakozásból" írunk sokan, hanem, hogy segítsünk másokon leírva a tapasztalatainkat. A "másoktól" viszont elvárható lenne, hogy vegyék a fáradtságot és rákeressenek és elolvassák ezeket - mielőtt a "nekem az én dolgom a legfontosabb" alapont itt kérdeznek.

Hangsúlyozom kérdezni nyílvánvalóan szabad, de egy bizonyos gentlemen's agreement-hez tartsuk azért magunkat és tiszteljük egymást.



A te konkrét problémádhoz:
Ha rám hallgatsz alkatrészkereséskor megpróbálsz magad a lehető legtöbbet kinyerni a "hivatalos forrásokból". Ez alatt az egyes gyártók alkatrészkatalógusait értem. Gondolj csak bele, mennyi kérdés fut be pl. a Bárdis srácokhoz egy nap. Nem csoda, ha nem mindig kapsz kielégítő vagy pontos választ. (A hátsó f.műben van pl. egy szilent ami hivatalosan nincs nekik, pedig van, ráadásul raktáron is, csak a hivatkozás hiányzik a rendszerükben.)
A blogomban pl. ott van a link a Bilstein katalógushoz. Abban kikeresheted az autódhoz való lengéscsillapítókat, vagyis azok termékkódját. Ez alapján már sokkal pontosabb, konkrétabb választ kaphatsz, hogy van-e ilyen raktáron. A kiegészítő információt, hogy a B4 széria való a normálfutóműhöz, a B6 pedig az ültetetthez, szintén leírtam. (Bár ez a Bilstein oldalán is ott van.)
(A Bilstein itt csak egy példa, vehetsz Kayaba-t v. Monroe-t is. A LIP-et viszont felejtsd el!)


(A köv. hozzászólásban leírtam a keresett Bilstein cikkszámokat.)

cartárs: - Értem én amit mondasz sőt egyet is értek vele! Viszont ha a keresőbe itt beírsz valamit lehet hogy kiad 1000 lehetőséget amiből a 1 alkalmas a problémára és napokig tartana megtalálni! AZ ember gyarló és önző főleg a mai világban. Én önző vagyok mert beírom ide a gondom és gyorsan próbálok rá választ találni, Te szintén mert nincs időd leírni pár szóban újra! Ez van! Tanultam az esetből és több időt rászánva a keresőhöz fogok fordulni, viszont nagyon köszönöm a hathatós segítséged.
(Már kikerestem a cikkszámot de Bárdiék továbbra is bambán a LIPet ajánlgatják, vagy pár hét várakozást kérnek)


Leírtam, hogy ezt hogy látom:
én: - idézet: "AZ ember gyarló és önző főleg a mai világban. Én önző vagyok mert beírom ide a gondom és gyorsan próbálok rá választ találni" idézet vége Hát...
idézet: Te szintén mert nincs időd leírni pár szóban újra! idézet vége
Ezt visszautasítom, főleg annak tükrében, hogy
1. részletesen leírtam a véleményem
2. nem voltam rest ennek elllenére kikeresni neked a katalógusból a cikkszámokat
(csak, hogy lásd: megoldható egy kis ráfordítással...)



Nekem úgy tűnik, hogy az Amorét páran amolyan helpdesknek tartják, ahol egyszerűen lehet kérdezni, és majd jön a válasz. Előzetes google-zés, vagy gondolkodás nem szükséges. Mintha a segítőkész cartársak ideje végtelen lenne. (Update: Több, mint egy hét eltelt az eset óta, a t. topictárs nem írt. Erről beszéltem...)

Apropó, Google...
egy másik cartárs: - Kedves Cartársak!
A segítségetek kérem abban, hogy hol van az autóban a csatlakozási lehetőség a VAG-COM kábelnak?

Vesz valaki egy diag. kábelt és még az sem tudja, hogy hol van az autóban a csatlakozó? Tyűamindenit.
Természetesen válaszoltunk többen. Nem álltam meg, hogy ne próbáljam meg az eszkimót megtanítani halászni:
"A Google-be beírva az "Alfa 156 diagnostic connector" szavakat, majd a képkeresésre kattintva többek között megtalálja ezt a (belinkelt) képet. Remélem segítettem..."
A diagnosztikáról szóló posztban már fejtegettem, hogy az ilyen esetekből szerintem olyan sok jó nem sülhet ki.
És tényleg:
Olvasom az egyik általános topicban, hogy valaki sikeresen kiolvasta a hibakódokat, illetve az élő-adatokat. Az egyik hőm. szenzor értéke -35°C. Konklúzió LMM hiba. Csak így. Egy pici utánaolvasásból kiderült volna, hogy az LMM-ben is van egy hőmérsékletszenzor. Ez amúgy egy filléres és viszonylag egyszerűen cserélhető alkatrész. Ilyenkor felvetődik bennem a kérdés: Nem éri meg mégis egy picit inkább olvasni, mint 40eFt-ért esetleg LMM-et venni? (Természetesen egy cartárs ezt - a szenzorcserés dolgot leírta, úgyhogy van esély rá, hogy emiatt nem lesz LMM csere.)

Olvassuk az eLearn-t és kerüljünk képbe!
Igenám, de a szervízCD sajnos külföldiül íródott... Hmm. 2012-ben minimális angoltudás nélkül élni szinte olyan mint írástudatlannak lenni. Nem?
Sokszor megjegyeztem már, hogy a német nyelvű fórumok igen informatívak. Sőt. Talán könnyebb is ilyeneket találni, mint az egész angolnyelvű interneten bóklászni. Ennek az az oka, hogy a németek - mint ismert - rendkívül precízek és valóban magasröptű párbeszédeket folytatnak az interneten. Például az alfisti.net-en. Arról nem is beszélve, hogy sokuk valóban az autóiparban dolgozik. (Világos, többnyire német gyártóknál. A CR-rendszer részei azonban az Alfákban is rendszerint német gyártmányok. Úgyhogy nagyon jelentős az átfedés.) Ezzel csak azt akartam mondani, hogy bizonyos szavakat kiszótárazva/megtanulva/online fordítózva remek információforrásokra bukkanhatunk.


Egy kis provokáció...
Történt egyszer, hogy egy barátunk betett egy képet és megszólított, hogy ugyan mondjak véleményt a képen látható dologról.
Megtettem... leírtam, hogy tényleg tetszetős első látásra, de technikailag nem a nonplusultra. (Amikor ilyet ír az ember, akkor jó esetben van mögötte egy olyan háttértudás, ami alapján ezt meg tudja ítélni.)
Jött is a reakció, hogy "hülye lódító" (na nem ezekkel a szavakkal), amire én felkínáltam, hogy az ezzel foglalkozó topicban szívesen kifejtem a véleményem. (Mivel ez az egyik szakterületem, nem esett volna nehezemre.)
Erre az volt a reakcíó, hogy "Kb. le se szarom".
Azt hiszem erre lehet mondani, hogy "trollkodás par excellence". A veretes véleményre a jött még pár összekacsintás másoktól...


Köszönet
Az Amorén sem azért segítenek az emberek, mert köszönetet várnak. De jól esik, meg ugye így is illik. Történt a minap, hogy egy cartárs feltett egy kérdést, amihez pont passzoló választ írtam egy másik topicban előtte röviddel. (Nem tudományos értekezést, csak pár rövid infót.) Szóltam is neki privátban. Járt az oldalamon, semmit sem szólt. Schön.

Rossz szokásom
...hogy megpróbálom egy kicsit képviselni, nem ez rossz szó, inkább megvilágítani az aktív válaszolók helyzetét a sokszor megválaszolt kérdéseket ismételten feltevőknek.
Magyarul, ha valaki pl. megkérdezi, hogy mi az a diagnosztikai kábel, MES, stb., stb. szólok, hogy ezeket a témákat már nagyon sokszor átbeszéltük és komoly irodalma is van itt a fórumon. Nem rejtem véka alá a véleményem, miszerint nem fair másokkal szemben, ugyanazt ötvenedszerre leíratni. Mondom ezt úgy, hogy bizony jómagam is megtettem nem egyszer. Mégis. Ezt el szoktam privátban néha mondani főként új fórumozóknak. Semmi rosszindulat, vagy ahogy legutóbb nevezte egy cartárs "moderátorkodás" nincs mögötte. Pusztán jobbító szándék. Nos legutóbb jött egy olyan válasz, hogy "pedig de, a fórum arra van, hogy kérdezzünk és megválaszolják". Én erre azt mondom, hogy igaz, ellenben a Keresők használata nem bűn, sőt.
(Itt jegyezném meg, hogy az idegen nyelvek [német/angol] használata sem bűn, messze több információt lehet másodpercek alatt megtalálni a megfelelő kulcsszavak használatával.) Akinek tehát ilyet írtam, kérem, ne haragudjon meg érte, ha a fórum a szabad posztolás helye, akkor egy ilyen véleménynek is helye van rajta.

 
>> Szerviz2012-12-15

Érdemes néha a FES actuator test-jével kipróbálni a venti első fokozatát. Egy JTD-nél - ha nem sokat klímázol - el lehet úgy járni, hogy nem tűnik fel a venti "hiánya".

Ha nem megy: Első körben a biztosítékot kéne megnézni. Egy-egy maxifuse tartozik a két fokozathoz. Ezek a 156-nál az akkumulátoron lévő biztosítékdobozban találhatóak. Nálam sem ment a venti első fokozata, ez attól volt, hogy a motor kissé leégett. Ez vitte magával a biztosítékot. (Elvégre egy biztosíték csak úgy önmagától nem romlik el...) A motort pl. a Fer-vill-nél lehet felújíttatni.

Okozhatja még az első fokozat előtétellenállása is. Ez a 156-nál típushiba. Maga a "csöves" kerámiaellenállás a 156-nál a venti tartókonzoljába van csavarozva. Nem is biztos, hogy az ellenállás szakadt, lehet, hogy csak a csatlakozója korrodált. (Szintén rendszeres hiba a 156-nál, mert a csatlakozó nem vízmentes.)

Ezek után multiméterrel érdemes nézni (aktivált állapotban) a bizt. két oldalán a feszültséget (a negatívhoz képest). Ha nem mérhető 12V (- mikor éppen kapcsol a FES -), akkor tovább kéne menni a bizt. előtti reléhez és azt szemügyre venni. (Relé kiszed és a tekercs két csatlakozópontja között mérni a feszültséget.)