Blog >> p0236

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2013-12-26

...avagy nem húz a JTD.

Ez volt a legkomótosabb No.-Bp utam. Úgy kezdődött, hogy mintha kicsit hangosabb lett volna a motor, mint amúgy és a hangerő nem is csillapodott a bemelegedéssel. A 100-as korlátozások utáni kigyorsítást általában visszaváltás nélkül szoktam abszolválni, kb. közepesen lenyomott gázpedálnál. Meglehetősen enyhén húzott az autó és kb. 2500-as fordulatszámnál ki is gyulladt pár másodpercre a motorhiba-jelző lámpa. Eleinte elalud, később már égve maradt. Az autó ment, de kultúrált pedálkezelésnél kb. 135kmh volt a maximum. A gyorsulás pedig olyan volt, mintha nem 115+LE (140), hanem csak a fele lett volna a motorban. Egyből ki is olvastam, P0235 és P0236 hibakódok lettek eltárolva. Vagyis valami a töltőnyomással nem volt rendben. Már turbó- esetleg injektorfelújítást vizionáltam.

Útközben ránéztem többször is a FES-sel. Kiolvastam pl. a hibát

Az egyik log fájlból szedtem ki ezt:

READING PARAMETERS:
Boost pressure: 1902 mBar
Desired boost pressure: 1675 mBar
Fuel pressure: 913,9 bar
Desired fuel pressure: 911,3 bar


Ebből abban reménykedem, hogy nem a turbótól v. a nagynyomásútól jön a hiba.

A mért turbónyomás az adatok szerint mindig legalább annyi, vagy 10-20%-al több volt, mint a megcélzott. Az üa. nyomás pedig szinte pontosan annyi.
(Bár pl. a turbónyomásnál elképzelhetőnek tartom, hogy pl. egy hibás szenzorjelet érzékelve, eleve jóval lejjebb vitte a "megcélzott" értéket. De csak lehetőség.)

Hangos fütyülést (turbó) nem figyeltem meg , sem süvítést (csőszakadás).

A fogyasztás kb. a szokott szinten maradt 6 és 7 liter között.

Ez pedig a hibakód amit enyhe gyorsítás esetén 2500rpm körül - a lámpa villogtatásakor - eltárolt:

The reason for this fault is that ECU has received very low signal from the sensor. The fault is present now. Take appropriate action to fix this sensor fault. Dashboard warning light was not activated for this fault.
3: P0235 - Supercharging pressure
ERROR DETAILS:
Fault status: Signal not valid
Odometer: 211768 km
Engine speed: 2630 rpm
Engine temperature: 74,6 °C
Fuel quantity: 31,18 mg/i
Fuel pressure: 1003,4 bar

Boost Pressure sensor A circuit malfunction
The reason for this fault is that ECU has received invalid signal from the sensor. The fault is not detected now, but it is stored in memory. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was activated for this fault.


Az LMM-et is lehúztam egy pár km erejéig, semmi válltozás nem volt. (Kivéve a hibakódot.)

Itt a P0235 hibát MAP okozta.

mreni szerint MAP, MAF és turbónyomás szabályozó solenoid lehet, de leginkább az utóbbi, ezért is rakja vészüzembe.

Ezzel egybevágott, amit az egyik útközben mentett logfájlban találtam:

4: P0236 - Overboost valve
ERROR DETAILS:
Fault status: Signal not valid
Odometer: 211768 km
Engine speed: 2793 rpm
Engine temperature: 80,5 °C
Fuel quantity: 23,74 mg/i
Fuel pressure: 873,7 bar


Otthon átnéztem az összes csövet és megtisztítottam a MAP-ot.

jcsabinak ugyanezt a hibát produkálta. Nála az a kis cső volt érte a felelős, ami a turbót köti össze a szolenoid szeleppel.

Itt is a szolenoid okozta a problémát 1:1-ben megegyező tünetek mellett. Körbenézek a tájékán és igyekszem kicserélni a csöveit is.

Apropó hol lehet ilyen nagyon vékony és flexibilis gumicsöveket kapni? (4-es és 6-os csonkra valót?
(Megpróbáltam a Startnál ott szoktam méterre benzincsövet venni. Nem nyert... ők időközben becsődöltek.) A kérdés tehát továbbra is érvényes!
Autósboltban nem kaptam 4-es és 6-os belső átmérőjű gumicsövet. Úgyhogy átmenetileg más célra való csöveket tettem be. (Ne kérdezzétek, mire valóakat... :)

Befújtam a turbó rúdját. Meg is mozgattam, tökéletesen jár fel-alá. Nem szorul.

Megtisztítottam a MAP-ot. Ahogy vártam, korom nem volt rajta, csak egy kevés olajos lerakódás. (Amit az alkohol egyáltalán nem old, a kontaktspray ezesetben sokkal célavezetőbb.)

Csináltam egy actuator tesztet, ami a szolenoidra irányult. NULLA eredmény. Az actuator meg sem moccant. OK, gondoltam ez lehet a FES hibája is (bár a többi actuator-oknál működik). Adtam a tekercsnek 12V-ot az akksiról. Semmit nem csinált. (Még ez sem volt teljes bizonyíték, mert lehet, hogy a két vezetéken kommunikáció is zajlik, nem egyszerűen a feszültséggel vezérli az ECU.) Nem volt más hátra, mint, hogy megpróbáljam egy másik szolenoiddal.

Cikkszámok:
ERA 555055
Pierburg 7.21903.48.0
gyári 46768250 (ez egy szám a sok közül, ld. lejjebb)

A szolenoid a 156-nál a zárhíd alatti kereszttartóra van csavarozva. Tehát nagyon jól hozzáférhető. (Ez valami véletlen műve lehet. :)

Kicseréltem a szolenoidot, megjavult az autó!
Azt írják valahol, hogy ez a tekercs megragad, ha nem használják, illetve "vizet kap". Van rajta egy kis dobozka, ami mögött egy nagyon sűrű szűrő van. Szóval valamiért nincs légmentesen lezárva, így juthat be a pára.
A Bárdinál volt raktáron ERA és Pierburg (=gyári) is. No meg dec. 24-én 12:00-ig nyitva voltak.
Nagyon gyanús a neten talált képeken, hogy a kettő 1:1-ben ugyanaz. Az első kép ERA-t mutat, a második Pierburg. (És ez csak két kép a sok közül.) Végül mégis a Pierburg-ot vettem, mert nem lehetett felbontani a csomagolást és pár eFt-on ne múljon.

Egy turbótisztításra (amit Ferkén keresztül Zé javasolt) valamikor szeretnék sort keríteni. Itt az ideje.

Mégegyszer köszönet a tippekért mreninek, Ferkének és Zének is!

Linkek:
Cikkszámok
Topic az Alfaowner-en
P0235 hiba (Alfaowner)
P0236 hiba vs. 2.4 JTD (Alfaowner)
Motor Control Failure - lehetséges okok (Alfaowner)
P0236 boost sensor range (Alfaowner)

>> SzervizJCsabi // Alfa 156 SW 1.9 JTD 8V Progression // 2013-06-03

A hétvégén produkált az autó egy P0236 - Overboost szelep - alacsony jel hibakódot. MIL bekapcsolt. mögöttem füst, vészüzem, 3000-es fordulatnál nem engedte magasabb fordulatra a kocsit. (PÁNIK)
Hibakód törlés után minden rendben, de hirtelen nagyobb gázadásra, vagy 3600as fordulatszám körül visszajött a hiba.
Megmozgattuk a turbó geometriáját, hátha az van elkormolódva, de nagyon simán járt.
Mivel a vákuum csöveken külsőleg nem látszott semmi ezért elkezdtük kicserélgetni őket. A motor és a geometria állító szelep közti csővel kezdtük, mert azon látszott, hogy nem gyári darab. Egy átlátszó szilikon csővel helyettesítették, ami műanyag kábelkötegelővel volt rögzítve. Kicseréltük normális vákuum csőre és láss csodát megoldódott a probléma. Olyannyira megoldódott , hogy az eddig 115LE-snek hitt autó most tényleg 115LE :-) Úgyhogy valószínű hogy a kocsi megvétele óta az a kis cső rakoncátlankodott és nem jól végezte a dolgát.