Mutasd

>> Szerviz2010-11-22

Ellenőriztem a téli kerekeket és arra jutottam, hogy a garnitúra megérett a cserére. 4 szezont és kb. 30-40ekm-et húztam le a GoodYear UltraGrip 7 gumikkal.

Új garnitúrának két méret jöhetett számításba:
185/65R15 és 205/60R15.

Előbbit használtam eddig, utóbbi sportosabb (stabilabb), ezért jobb lenne. Sajnos árban jelentős különbség van köztük, mivel az előbbi kevésbbé peres és sokkal elterjedtebb, az utóbbi pedig inkább egzotikus méret.

Típusok tekintetében továbbra is a GoodYear UltraGrip 7 javított változata a 7+ áll az első helyen. További szóba jöhető típusok: Michelin Alpin A4, Bridgestone és - főleg a szélesebb méretben - Nokian.

Ami az árakat illeti. Körbenéztem az interneten. A 185-ös garnitúrát 70ezerből megúsznám, a 205-öst legjobb esetben 100e-ből (Nokian), viszont a kedvenc GoodYear-ból már 120ezerFt-ra jönne ki.
Mivel nem voltak gondjaim a 185-össel sem, így maradok ennél.
Mint kiderült a gumik.com egyáltalán nem mindig a legolcsóbb. És hozzájön még az utalás és szállítás okozta késedelem. A gumi.hu (Abroncs kereskedőház) több, mint 10eFt-tal jobb árat hozott ki a garnitúrára és másnap személyesen át is vehettem.


A 4. és 5. képen a Totalcar által leközölt őszi gumiteszt eredményei láthatóak. A tesztelt gumik közül az UG7+ bizonyult a legjobbnak.

Más... Végül egy írás a "gumigázról", vagyis van-e értelme a magas nitrogén tartalmú gáznak.

 
>> Autóápolás2010-10-24

A téli felkészítés jegyében, felpolíroztam az autót.
Először Nigrin lakktisztítót használtam, majd Petzoldt's Premium Wax-ot.
Különösen ügyeltem a rejtett részletekre, így pl. az ajtók pereme mögötti részre, hogy ide is jusson a védőrétegből.

Ezután ellenőriztem az alvázvédelem épségét.

>> Szerviz2010-08-11

...nevezetesen:

- vízhűtőcsere

A tünetek: Nyáron, kb. 20 fok fölött autópályán szépen elhagyta a 90 fokot a mutató. Klímával és hegynek fel még rosszabb volt a helyzet. Gyakorlatilag rászoktam arra, hogy pályán a hőfokmérő műszert lesem... Többen mondták, hogy a szétporladó félben lévő hűtő lehet az oka... és igazuk volt. Azt itt jegyezném meg, hogy a gyári hűtő (Valeo) minősége szégyen. Összehasonlítva a barátom 110LE-s Marea JTD-jével egy vicc. Abban egy sokkal robosztusabb Marelli hűtő van. Ráadásul két ventillátorral... No mindegy, inkább ezt kelljen cserélni, mint vmi (még) szivatósabb dolgot. A képeken látszik, hogy nemcsak a lamellák kezdtek mozogni a csövek között, hanem szivárgott is a hűtő.

Valódi (vagyis feketére elxoxált) AVA Cooling Systems hűtőt szerettem volna, de mivel nem ilyen volt a csomagolásban így inkább Nissenst vettem. (Forrás: Alba Autó, ár: korrekt.)

A vízhűtőt lefelé lehet kivenni. A lökhárítót nem kell leszedni, csak a lenti vízszintes rácsot. Előbb persze a ventillátort tartó konzolt kell kivenni. (Ezt lehet felfelé is.) Aztán a klímahűtőt "lecsavarozni" a vízhűtőről. (A klímahűtő elölről van pár hatlapfejű csavarral a sima hűtőhöz fogatva.) A hűtőt tartó konzol jó masszív csavarokkal van felfogatva, mivel a kasztnit is merevíti. Megragadtam az alkalmat: megcsiszoltam és lefestettem.
A jó fagyálló is fontos. Én BASF G48-at használok. (A 2005 utáni Alfákba G30 való.) További infók e témában itt (németül).

- generátorfelújítás

Ezt régen terveztem már, mert egyszer már megjártam. A Fervill-nél újították fel, szép mérési jegyzőkönyvet is csináltak. A kiszerelés nem egy vicces játék, mert el kell pakolni az útból elég sok dolgot. (Gázolajszűrő, nívópálca-cső, relék, tartókonzol.)
Tipp: Felújítás előtt a Fer-Vill-nél kifejezetten kértem, hogy ne homokfújják a generátorházat. Ilyenkor újrafestik és tényleg mutatós lesz, ám ez sokkal kevésbbé véd a rozsdától, mint a gyári galvanizált réteg. (Tapasztalat.) Ha valaki újszerű kinézetre vágyik, akkor zsírtalanítás után a gyári felületet érdemes újrafújni. Ugyanez vonatkozik a szíjtárcsára. A legjobb, ha ezt sem homokfújják, így ui. megmarad a gyárilag jól konzervált felület. Bár még ennél is jobb, ha az a szabadondufutót is egyből cserélni. Én mindenképpen INA típust javaslok, ez áll legközelebb a gyárihoz, mivel jó minőségű és a felülete is szinterezett (nem festett).

Felújításkor a csapágyakat érdemes még cseréltetni, a bronzkeféket, és ajánlott a forgórészt is felújíttatni.


- levegő-/pollen-/üaszűrő csere

Levegőszűrő: MANN 1589/3
Pollenszűrő: WIX aktívszenes
ÜAszűrő: Tecnocar

- olajcsere

Olaj: Selénia WRD

- korrózióvédelem itt-ott

Nagy kúszóképességű "korrózióvédő-olajjal". Ez egyben alapozó is az általam használt alvázvédőhöz.

- ékszíjcsere

Nem volt semmi baja a használt Gates szíjnak, csak nagyon "csicsergett" hidegen. Most Dayco került fel, ez jó. Legalábbis egyenlőre. (Update: Nem egész két év elteltével nem néz túl jól ki a szíj felülete. Enyhén rücskös.)

A feltüntetett összeg anyagárat jelöl. Én csináltam az "injektoros Jenő" segítségével. (Őt ismerik páran, régen Érden dolgozott.)

>> Autóápolás2010-06-06

Láttunk már elrettentő képeket 156-ról, aminek itt-ott szétmállot a fenéklemeze. Nos egy lehetséges ok, ha el vannak tömődve a vízkifolyók. Ekkor garantáltan megáll a víz (pára) a fenéklemezen, pontosabban a zajcsillapító szövetben.

Azt javaslom mindenkinek, hogy vessen egy pillantást a padlókárpit alá. Ez tekinthető szerintem a karbantartás részének is.

A kifolyók amúgy önmagukban is hajlamosak a rozsdásodásra, a kis "fül" miatt. Ennek éles peremei vannak, amit a legnehezebb rozsda elől védeni. Megkockáztatom: nincs olyan 5 évnél idősebb 156, aminek ne rozsdásodnának ezek. És a barna pestis csak terjed... Aki nem hiszi, nézze meg alaposan a saját autóján! (A látszólag épnek tűnő gyári alvázvédelem ne tévesszen meg senkit. Ez alatt könnyedén lehet akár nagyobb felület is rozsdás.)

Ha még nincs előrehaladott stádiumban a (nem látható) rozsdásodás, akkor a rozsdát belülről is lekaparva több réteg spec. festék, illetve repedezésre nem hajlamos (!) alvázvédős kezelés javallott. (A szerekről már írtam korábban.)

És akkor azt javaslom "vesszünk el a részletekben"!

Az első képeken látszik, hogy egyik vízkifolyó sem látszik. Ez elgondolkodtató, mert alul viszont ott vannak. Akkor mit csináljon szegény kicsapódott pára? Jobb híján a szövetben fog lakni.
Tehát kiderült, hogy Giovanni egyrészről bőkezűen járt el a bitumenes pisztollyal, másrészről nem hatották meg a víz kifolyására elhelyezett nyílások...

Úgyhogy egy kés(nek látszó tárgy) segítségével lejjebb ástam. És a nyílásokat is megleltem. Némi rozsda társaságában persze. Környezetükben lekapartam a bitument (elég ragaszkodó típus), majd rámentem a Dremelemmel (ami nem is Dremel, hanem Kinzo) és fémtisztára csiszoltam a környezetüket. Szerencsére nem szükséges 100%-osan letisztítani, mert a használt festék egyben rozsdaátalakító is. Annál fontosabb azonban az alapos zsírtalanítás. Ezekután felkínáltam a nyílásoknak, hogy majd a Viktória Beken titeket. De nem hitték el, úgyhogy megtettem helyette. Ezt pedig Ti nem fogjátok elhinni, merthogy kép még nem készült erről. Majd a második réteg felvitelekor bepótolom.

Sajnos nincs siker áldozatok nélkül. A hangszigetelés és főleg annak bitumenbevonata, nem viselte túl jól a műveletet. Úgy döntött részlegesen feloszlatja a testületet magát. De sebaj, majd pótlom a hiányt. (Ha vkinek van ötlete, honnan szerezhetnék be ilyen zajcsillapító anyagot, akkor szóljon! Előre is köszönöm! Ha esetleg bontásból maradtak meg foszlányok, azok is jöhetnek.)
További áldozat lett a Ketteske. Sajnos esetében a rozsda nyert. Ezt a fület vmivel pótolni fogom.

>> Egyéb2010-06-03

Minden tankoláskor ki szoktam számolni a fogyasztást, bár itt az oldalon nem vezetek fogyasztásnaplót. Az autóm átlagfogyasztása kb. 6,6 liter/100km.

Minimum: 5,2 l/100km, városban és országúton közlekedve. (Ráadásul télen.) Természetesen kíméletesen vezetve.

Maximum: Emlékezetem szerint sosem számoltam magasabb fogyasztást, mint 6,8 l/100km.

Összegezve kijelenthető, hogy nagyon elégedett vagyok az autó fogyasztásával.

A jelzett költség az eddig megtett 90.000km-re értendő, körübelüli érték.

 
>> Autóápolás2009-10-06

Régebben már írtam az üregvédelem fontosságáról.

Itt a bizonyíték:
Így jár szegény küszöb, ha nincs megfelelően konzerválva: (első kép)
(Természetesen ez nem a 156 küszöbe. Hanem a Fiat-omé. :)

És így néz ki, ha szépen egyenletesen befutja a jó kúszóképességű üregvédő anyag: (második kép)
Egészen meglepődtem, hogy az olaszok kivételesen mennyire használható kontroll-lyukat készítettek a küszöbök hátsó sárvédő felőli oldalára. Még endoszkóp nélkül is ilyen jól látszik a belvilág.


Még annyit szerettem volna itt megemlíteni, hogy az imént leírt lengőkarcsere igen jó alkalom volt a tornyok bevonására is. Természetesen itt nem a képlékeny állapotban maradó zsírt használtam, hanem a PermaFilm-et, aminek a külső rétege enyhén kikeményedik. (Ehhez részhez nem lehet hozzáférni, csak ha ki van véve a lengőkartartó szerelvény is.) Szóval ez is megtörtént, kis lépés az emberiségnek és egy apró pofon a fogyasztói társadalomnak. (Csöri mesterék szerencsére megtűrték festegetésemet. :)
A kép a kedves olvasó fantáziájára van bízva, merthogy nem készült. (Nem akartam összekenni a telefonomat. Vagy csak lustaságból. Vagy is-is.)

>> Szerviz2009-10-06

...az úgy volt, hogy tavaly (2008) szeptemberében bekerültek az új felső lengőkarok a Pátkay futóműszervíz segítségével. (Igen erősen lehúztak, viszont cserébe csak későbbre vállalták el, ami miatt nem volt őszinte a mosolyom... Szóval nem fogok többször kizarándokolni hozzájuk a város másik felére, ezt elérték.)

Ocapok kerültek be (fehérvári forrásból), amik nem bizonyultak túl tartósnak. Az egyik gömbfejnek 1 év után olyan játéka volt, mint a gyári lengőkarnak kb. 140 ezerkm után. A kopogás felderítésében segítségemre voltak a dunaújvárosi srácok, főleg Géza cartárs és a Volán telep egy alkalmazottja. (A telepnek egyszer ajándékozok pár vödör meszet szocpolitilag.) Köszönet nekik.
Tehát az egyik lk-nek a gömbfeje, a másiknak a szilentje nem volt a helyzet magaslatán. Van ilyen. Mondjuk úgy udvariasan, hogy hétfői darabokat fogtam ki... Ezekután persze már nem volt ehhez a márkához bizadalmam, így gyárikat tetettem be. (Ráfizetéssel.) A Fehérvári Forrás (- a gyengébbek kedvéért Erhard alias Alba Autó- :) support tekintetében igen jól vizsgázott, természetesen megtartotta az "udvari beszállító" címet. :)
(Nincs udvarom, de ez most mellékes.) A lényeg, hogy eddig is náluk szereztem be sokmindent, eztán sem lesz másképpen. De azért tessékszíveslenni jó árakat mondani továbbra is. :)
Így kerültek be gyári lengőkarok a zokapok helyére. (Köszönet Csörinek a beépítésért. És a türelemért... De az egy másik post témája lesz.)

 
>> Tuning és extra2009-08-29

Ma megrendeltem az új nyárigumikat. Végül a Michelin Pilot Exalto PE2 nyert többek között a Nero Zero-val szemben.
Igazából minden rendelkezésre információ szerint a PE2 is tudja mindazt, amire nekem szükségem van, ugyanakkor egy hajszálnyival kevésbbé sportosra kihegyezett, ami nekem maximum egy 2.4 JTD-nél hiányozna.

Pilot Exalto PE2 review

(Előny az is, hogy egy garnitúra Michelin gumihoz Németországban garancia is jár, vagyis 2 éven belül ingyenesen javítják a sérült gumit, vagy állják a pótlás költségeinek egy részét.)

Még annyit tennék hozzá, hogy a Nankang UltraSport NS-2-vel is jók voltak a tapasztalatok. Nem a leghalkabbak, nem a legjobbak vizes útfelületen. Ellenben szárazon megfelelőek és az árukat megérik. Márpedig ebben bíztam, mikor ilyeneket vettem.
A legtöbbet minősített gumi a reifentests.com-on. (2000+ vélemény jelen pillanatban.) Eredmény: egyedül a nedves tapadásban közepes a minősítés, minden másban jó.
(Szóval nem minden rossz ami kínai. A magam részéről amúgy sem vagyok híve a származási hely alapján történő beskatulyázásnak...)


Breaking news: Most, az első pár ezer km után kijelenthetem, hogy nagyon szimpatikusak a PE2-k. A tapadással igazából eddig sem volt gond, de ami most új, az a "síri csend" a gumik felől. Normális aszfalton egy "halk siklás" az utazás.

Update 2009.08.29: Az NS-2 továbbra is a legtöbbet értékelt gumi a reifentests.com-on. Mellékeltem az összesített eredményét. (4000+ vélemény alapján.)

>> Tuning és extra2009-06-08

Az SW spoilergumijának eltávolítása röviden.

Arról a gumiról van szó, ami a hátsó szélvédő és a spoiler között van gyárilag. Arra szolgál, hogy ne folyjon mindenhol a víz a szélvédőn, csak a széleken (és középen?).

Eltávolítása: 6 spoilerrögzítő anya lecsavar. Spoiler pár cm-ret megemel, így már hozzáférhetőek a patentok. Egy hegyes késsel benyúlni a patentok közepére és kipiszkálni a középső pöcköt. (Ha ez be van nyomva, akkor szétfeszíti a patentok belsőrészét->rögzíti azt.) Tehát középső pöcköt hozzáférhetővé tesz, majd csípőfogóval teljesen kihúz. (Úgy mint egy fogat. :) Innentől már csak be kell dugni a kést a patent pereme alá és kicsit megfeszíteni. Ekkor ki kell esnie. A művelet után nem árt (fekete) power-tape négyzetekkel leragasztani a lukakat. (Én legalábbis így tettem.)

Képek jönnek.

>> Autóápolás2008-11-03

A fenéklemez teljes egészében le lett kenve + a kerékdobok nem burkolt részei még1x.

Képek jönnek.

(Ha vkit érdekel a szer, szívesen segítek. A beszerzésben is, ha nem nagyipari mennyiségről van szó. :))