Blog >> kormány

>> Tuning és extraDaveee10 Ɨ|ѯ // Alfa 156 Berlina 1.6 TS Progression // 2019-11-29

Nem is inkább második rész, inkább csak az előző rész befejezése, kormány működésre bírása. Valamint egy kis szerelési útmutató, hátha van olyan aki kedvet kapna hozzá.
Amorén egy kedves kartárs (Fangio)tudott segíteni egy faceliftes 156-ból való légzsák átvezető gyűrűvel. Ez is plug-and-play, viszont csak mechanikusan, elektronikusan nem. Vagyis inkább sehogy, de erről később... A régi gyűrű levételéhez kormányburkolat lentről és fentről leszed, kormány leszed (ismét, már vagy 3x. Most már csukott szemmel versenyre is nevezhetnék vele..)
3 db kis csavar a gyűrűből kiszed, és simán kipattintható. Itt jegyzem meg, hogy még a kormány levétele előtt érdemes középállásba tekerni azt, könnyebb lesz a dolog, mert így a gyűrűre menő csatlakozóval megegyező pozícióban lesz a pöcök és a két kábel ami a kormányba megy.
Másik gyűrű felrakása ugyanez, csak fordított sorrendben. Itt a kábelek a csatlakozóhoz nézzenek ismét. És akkor jöhet egy kis ellenőrzés. Nem kötelező, de ajánlott...Gyűrű közepe benyom, és balra elkezdjük tekerni. Amikor már nem megy könnyen, akkor a "végálláson" vagyunk. Innen jobbra 5 fordulatot tudunk tekerni. Ha ez is megvolt, akkor tudjuk, hogy 2,5 fordulatnál van a közepe. Szóval most tekerünk balra 2,5-t, vagyis lehet picit többet, vagy picit kevesebbet, de a lényeg, hogy a kábelek a belső gyűrűn a bemenő csatlakozónál legyenek. Ezzel meg is vagyunk. És akkor jöjjenek itt azok az okok ami miatt nem lehet ez sem egy az egyben cserélős. A két gyűrű tetején lévő csatlakozó nem azonos. (1.kép FL előtti, 2.kép FL utáni) A kis pöckök amik az irányjelzőt kapcsolnák alaphelyzetbe, azok sem azonosak. (3.kép FL előtti, 4.kép FL utáni) Szóval még lesz egy köröm a kormánykapcsolók cseréjével, de az ráér, mivel gondolom ott is hasonló dolgokba fogok belefutni, ezért azt most nem erőltetem, de idővel meg lesz az is...
Na akkor vissza a szereléshez. Be kell szerezni egy ilyen csatlakozót, és be kell kötni rajta a légzsákot (régi csatlakozója levág, és ehhez a csatlakozóhoz forraszt), és a rádió vezérlő gombjait. (5.kép) A dudát egyelőre nem, mert szerencsére van a csatlakozó oldalán két pöcök, ami a FL előtti kormánykapcsoló duda réz lapjaihoz csatlakozik. Gondolom ha kicserélem, akkor a két vezetéket pluszba be kell húzzam... Én eddig ezt a csatlakozót nem szereztem be, így anélkül oldottam meg. Erről nem csatolok képet, mert nem szép megoldás, de működik.. A lényeg, hogy a rádióhoz vezető kábelek szépen elvezethetők a légzsák csatlakozójának az ellentétes oldalán levő bilincsben, a kormányoszlop felett, egészen a középkonzolig. Itt már a szabvány Mini-ISO csatlakozót kell bekötni. Ez is rajta van az 5. képen. Innentől már csak össze kell rakni az egészet, és élvezni.
Sajnos én ezt nem teljesen tudom, mert a bal oldala a kormánynak nem működik (2 mikro-kapcsoló hiányzik, és sajnos a világítása sem jó) Amúgy a csatornaváltás, forrás kiválasztás megy szépen. Ez lesz a következő amit orvosolni szeretnék, de ez még egy kormány szétszedést kíván és alkatrész beszerzést.
Így a teendők csak sokasodnak, a további tervek mellé :)
-Kormány gombok beszerzése, cseréje
-Kormánykapcsoló beszerzése, cseréje, erről blog írása
-Átvezetőgyűrű csatlakozó beszerzése, bekötése

A lényeg, hogy most már az autó azon kevés példány közé tartozik amelyikben működő multikormány van annak ellenére, hogy facelift előtti...

Végezetül álljon itt néhány kép, a FL előtti és utáni átvezető gyűrűről, és légzsák csatlakozóról (ami miatt az előző postomban említett légzsák hiba eddig fenn állt). Mindig ilyen sorrendben.
Az utolsó képen az a csatlakozó van, amit be kell szerezni ahhoz, hogy szépen meg lehessen oldani a bekötést.

>> Tuning és extraDaveee10 Ɨ|ѯ // Alfa 156 Berlina 1.6 TS Progression // 2019-11-16

Sikerült FB-n lőni egy világos ezüst színű középkonzolt, és egy facelistesből való multikormányt. Ugyebár ez egy nem faceliftes autó, így kicsi mókolással kezdődött ez is, semmi nem működött rajta, de a következő bejegyzésben elmagyarázom a dolgokat, mit kell alakítani. Alap esetben a kormány egy az egyben felcuppan a helyére, miután az átvezető gyűrű közepét benyomtuk, és elforgattuk balra 90 fokot. DE! Légzsák nem lesz, cserébe hiba igen. Duda lesz, de a kábel elég rövid, feszes az átvezető gyűrűtől, így a duda gombjának a nyomása sem az igazi, viszont működik.
Szóval lépésről lépésre haladva:
Akkusaru le. Ez fontos a légzsák miatt!!!
Famintás középkonzol ki.
Ezüst színű konzol be. Pipa.
Anyázás, mert a váltókulissza mozog, ez okozza a bizonytalan váltást, viszont a csavarjait lehetetlen meghúzni... Ez Későbbi feladat...
Légzsák kiszerel, csatlakozó lehúz.
24-es anya takaró műanyagjának leszedése, közben ujj elbökés többször.
Duda csatlakozó lehúzása
Kormányt hátulról ütögetve, majd jobb-bal oldalon húzkodva magamat képen verve a kormány lejön...
Új kormány fel, duda összedug, csavar meghúz.
Légzsák csatlakozóba a régi hibátlanul belemegy, így örül...
Kormány összerak, akkusaru vissza.
Gyújtás on, anyázás a légzsákhiba miatt...
Töprengés, hagyjuk a francba este ezt a dolgot már.
Pakolás, újabb szitkozódás amiért az anya takaró műanyag kimaradt. Mind1, engedjük el, úgyis lesz még szétszedve, de ez már egy másik poszt.

>> SzervizShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2019-08-04

Egy kis szerelés ismét. Valami kopogott elől és már csak ezek nem voltak kicserélve.
Kopogás megszűnt és sokkal egyenesebb az aszfalt a kerekek alatt.

Album...

Update: A sárvédő ív feljebb ment a gumitól vagy fél centivel.

>> Tuning és extraMr. Z // Alfa 166 2.5 V6 24V // 2018-11-29

Köszönet Rendes Józsefnek, szép munka.

>> Tuning és extraWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2018-10-15

A jtd eredeti kormánya 7 éve alussza csipkerózsika álmát a garázs polcon. Egyszer fel akartam már tenni a TD-re, de le lettem szavazva, kopások és gyűrűnyomok voltak rajta, nem volt az igazi. Valahogy eladni sosem volt szívem. Amíg megvolt a jtd azért, miután eladtam, legalább ennyi emlék megmaradt belőle :-D
Most viszont... nem tudom mi lett velem, de lassan 3 hónappal azután, hogy a kasznisnak azt mondtam, hogy "Robi, hagyjuk ezt a kocsit", pont az ellenkezője történik.
Egy darabig a fakormányok piszkálták a fantáziámat, aztán lemondtam róla, ahogy az autóról is. Nem sokon múlt, hogy egy Giulietta-t anyagiakkal felszerelkezve elmenjek megnézni helyette.
Az Alfák viszont maguk választanak gazdát, ezt sokszor megtapasztaltam már. A Giulietta lelépett az orrom elöl, a kis 146 viszont maradni akart. És lassan minden alkatrész amit valamiért megőriztem, megvettem, helyre talál benne.

A kormány is. Ebay-en találtam valami érdekeset. Egy világos cérnával varrt 146 kormány NOS (New Old Stock) cimkével, gyári cikkszámmal borzasztóan drágán. MOMO utólag rendelhető "lineaccessori" lehetett. Végre valami ami tetszik, ritka és elérhető közelségbe hozható. No nem úgy, hogy megveszem 90e-ért.

Annyit már tudtam, hogy Rendes József az akit kormánybőrözés ügyben érdemes megkeresni. Azt is tudtam róla, hogy a Momo-nak dolgozott nagyon sokáig. Talán ő még készített ebből eredetit. Elküldtem neki a képeket és megkértem, hogy alkosson nekem egy ilyet. Ténylegesen egy műalkotás lett, öröm kézbe venni.

>> SzervizV.Tomi.145-146 🍀 // Alfa 146 2.0 TD // 2018-08-11

*Olajcsere előtt kapott motor öblítő adalékot amivel 10 percig járt alapjáraton ahogy az elő volt írva
*Eresztett az olajteknő, így hát lett új tömítés és ki lett takarítva az olaj szivattyú szűrője is
*Liqui moly 10w40 Diesel motor olaj
*Mann Filter olaj szűrő és levegő szűrő
*Új olaj nyomás mérő a digitális mérő órához
*4 db új H1 izzó, tompított és reflektor. Evvel nem olyan sárgás a világítás
*Az erős helyzetjelző ki került belőle és vissza ment két új sima, na ez viszont sárga mint ahogy gyárilag
*Cserére szorult a jobb belső kormány összekötő is

Óra állás : 346000 km

>> SzervizKazes☻ // Alfa 146 1.9 td, Bözsi // 2018-08-10

Sajna a múlthéten valamelyik nap találtam a lábtérben a pedálok előtt egy kb. 20 Ft-os nagyságú műanyag lapkát... nem tudtam hova tenni, mi lehet?! Következő alkalommal, ahogy húztam az ablakmosó kart, hogy spricceljen is az ablaktörléshez, egyszer csak lefittyedt az egész kar. Majd kisvártatva kicsit kerregett az egész rész. Szombatra már egy megbeszélt kirándulásra még elmentünk, de hazafelé már kattogott az egész kormányrész, minden mozdulatra, tekerésre... és megint hullott ki műanyag darabka. Szerencsésen hazaértünk.
Autó leállít és másnap már szedtem is szét.
Elképedve láttam ahogy a kormány alatti burkolatot leszereltem, hogy darabokra van törve az egész műanyag blokk, ami magába foglalja a gyújtáskapcsolót, a bajuszkapcsolókat, a kormányzárat... és ahogy bontogattam, szépen darabokban hullott szét, mígnem csak a kormány tengely maradt ott. Lehet, hogy egyszer valaki megerőltette, talán épp el akarta lopni... és most a nagy hőségben meg széthullott. Kormányoszlopcsere. : /
Gyors keresés a neten és szerencsére Alexandro cartársnál volt is egy hibátlan darab, amit mára (péntek) fel is küldött, szuper állapotban, tökéletes csomagolásban! Mindkettőt nagyon köszönöm neki! :)
Szóval a komplett kormányoszlop ma beköltözött a régi széttört helyére és minden klappol!
A próba csak későbbre kerülhet, mert közben az aksi lemerült és tölteni kell. :)

>> SzervizKristyon // Alfa 156 SW 1.9 JTDm // 2018-07-20

A futóműtől néha jönnek fura ropogó zajok, mikor lassan megyek, kormányzásnál, fékezésnél és gyorsításnál hallható. Az axial csuklókra tippeltem, de sajnos nem hozott eredményt a cseréjük. A kiszerelt alkatrészek teljesen jónak bizonyultak, pedig minimum 130ezer km van bennük.
Kicseréltem a kormány összekötő axialt és gömbfejet, illetve a hozzátartozó porvédő gumiharangot. (axial TRW, gömbfej TRW, porvédő Lemförder, menetrögzítő Würth)
A ciki az egészben az volt, hogy típusra a beszerelt axial csuklót nem tudtam beazonosítani, ami mindegy is lett volna ha két darab alátéttel és egy rezgés csillapítással gazdagabb lett volna. A TRW-hez adták az alátéteket (a mellékletben leírtak szerint minden alkatrészt fel kell használni a csomagból.) úgy kellett kitotóznom, hogy hova is, és milyen sorrendbe is kell odarakni. Végül is remélem nem hibáztam, mivel a fém alátétnek akkora volt a belső átmérője, hogy az rácsúszott volna a kormányrúdra, így a műanyag alátét ment a kormányrúd irányába, és a fém az axial csukló felé.
Ui.:
2018.10.06. Megtaláltam ropogó zörgő alkatrészt, a bal alsó lengőkar első bilincsének a belső anyájába megszakadt a menet, és eltudott mozdulni a bölcsőtől. Ez a mozgás a csavart is megnyúzta némileg. Orvoslásképpen a csavarról lefeszegettem a két darab alátétet, és egy önzáró anyát kapott a túloldalról a stabil rögzítés érdekében.
Zörgés megszűnt :)

>> Tuning és extraMazi // Alfa 159 2.4 JTD distinctive // 2018-06-18

Régen szerettem volna a műszerfalat/konzolt cserélni, miután a rádió környékén az előző tulaj jó pár repedést ejtett. A kormány már cserélve lett korábban - ezt ugyancsak előző tulaj kinyírta valamely vegyszerrel - , de a cserélt gyári 1-es kormány is használt volt, volt benne kábé 100 ezer kilométer.

Barna kollégám behozott egy törött TI-t bontani, amibe a szálcsiszolt fém konzol és díszlécek voltak. Ezeket gondolsan ki is szerelte és jutányosan el is adta nekem.
Kormány oldalon pedig egy cartárstól vettem ugyancsak jutányosan egy gyári kettest, melyen habár a kormányváltók helye benne van, de ez engem nem zavar és nem is látszik, csak kitapintható. Rá is mentem egyből.

A szombati nap délutánján kezdtem hozzá, a két belső díszlécet nagyon egyszerűen körülbelül 15 perc alatt ki is cseréltem Mindkettőt egy-egy csavar és patentok tartották.
Ezt követően jött a középkonzol, mely levételéhez a Youtube legalább két videoja segített. Nagyon egyszerűen lejött, ehhez a váltó körüli elem eltávolítása kellett. Sajnos az új elem automata váltós volt, így a nyílás más méret volt. A váltószoknya műanyag kerete nem volt méret, így anélkül a mostani jó állapotban lévő szoknyát ragasztottam rá a keretre, speciális csíptetéses rögzítés mellett. Tettem ezt azért is, mert a szoknya olyan állapotban van, hogy ezt a következő jó pár évben előreláthatóan repedezettség miatt nem kell cserélni.
A konzolt fordított sorrendben visszaszereltem, viszont a rádió teljes egészében nem rögzül a helyén, 1-2 millimétert kilóg. Erre később találok majd megoldást, a mostani pozíció sem gáz.

A kormány már neccesebb volt, mivel másfél órát szenvedtem, hogy ki tudjam pattintani a légzsákot szigorúan akksilekötés után. Youtube-on sok video van erről, viszont a probléma az volt, hogy a csavarhúzót nem dugtam be kellően, hogy a rögzítő fület benyomja. Erre az új kormányban való próbálgatás is rávezetett, fogóval forgatva a csavarhúzót a légzsák már ki is ugtótt egy oldalon. Megtéve ezt a másik oldalon, a légzsák kint is volt. Majd egy műanag takaró kézzel, majd a rögzító csavar csőkulccsal való eltávolítása után már le is lehetett venni a kormányt. Légzsáktartó ki, hogy a vezetéket át tudjam tenni, majd vissza, a kormányközépben pedig a kormánykapcsolók már be voltak szerelve. A művelet fordítva, és már a kormány is a helyén volt rögzíteni.

Maradt a kárpitban lévő díszcsík, ehhez már tapasztaltan a kárpit le. A díszcsíkok melegelnyomással voltak rögzíteni, ezeket levágtam, majd flexszel visszavágtam, alátétes csavarral rögzítettem. Jobb lett, mint új korában.

Összeségében 9 óra ráment, viszont a cserélt vagy visszahelyezett elemek nem zörögnek, a látvány pedig magáért beszél.

1. kép régi állapot
2. kép köztes a konzolról
3. kép kormányközép
4. kép a végeredmény

>> Tuning és extraRomeoOne // Alfa 159 2.0 JTDm 16V 170 LE // 2018-06-15

Amikor először láttam a fórumon egy újrabőrözött Ti kormányt, akkor már tudtam, hogy nekem is újra kell majd bőröztetnem. A dologgal járó macera azonban mindig a halasztgatás felé sodort. Egy nap viszont azt mondtam, hogy csináljuk, lefixálom az időpontot és onnantól nincs visszaút. Még áprilisban felhívtam a mestert, Rendes Józsefet a Rendes-kormánytól.
Nálam az autó hétvégén szokott használatban lenni, hét közben áll, így lefixáltuk Június második hetét a munkára. Hétvégén szétkapom a kocsit, az újrabőrözendőket hétfőn postára adom, ő pedig visszaküldi péntekig, hogy hétvégén már újra használni tudjam az autót.
A listára végül felkerült a kormány mellé a váltógomb, a váltószoknya, a kézifékkar markolata és a kézifékszoknya is.
A szétszedés/összerakás részleteire nem térnék ki. Ha valakit érdekel, akkor keressen meg és tudok segíteni.
Minden a megbeszéltek szerint történt. Pénteken már újra nálam volt minden és össze is lett rakva.
Az árakat egyébként én meglepően alacsonynak találtam (már ha összehasonlítom azzal, hogy mennyi pénzbe kerül, ha gyári alkatrészeket vásárolgat az ember a kocsihoz).

Kormány: 15 ezer
Váltógomb: 4 ezer
Kézifékkar markolat: 4 ezer
Váltószoknya: 3 ezer
Kézifékkar szoknya: 3 ezer

A végeredmény magáért beszél.
Képek nagyjából before-after sorrendben vannak.
Még annyit megjegyeznék, hogy a váltógombra egy héten belül új kupak is fog kerülni, mert a régi, mint látható, elég kopott.