foxx - főkép
>> SzervizAlfa 146 1.7 16V boxer // 2019-07-08

Sajnos a hátsó feliratoknál a “16V”-ből hiányzott a “V” ,ez így nem maradhatott. Ebayen nem volt, csak a későbbi alfákon lévő, de az kisebb méretben. Szépen be időzítettem még ősszel, hogy majd veszek ilyet júniusban, de közben az alfa-restoration oldalon elfogyott, így végül a ricambinuovi -ról sikerült szereznem 33-mas “16V” feliratot. Ennek így anyagilag nem sok értelme volt, de ez kellett.
Készítettem egy kis sablont a pozícionáláshoz, a régi feliratot hajszárító segítségével eltávolítottam. Egy jó idő elment a helyének a megtakarításával de végül sikerült pontosan felrakni.
Most már végre a feliratok rendben vannak, nem csak úgy néz ki, mint ha az alfáéknál felrakták volna az összes számot amit találtak a fiókban.

Egy kicsit próbálkoztam a szinkronnal az fojtószelep házaknál. A múltkor a vákuum csonkoknál kicserélt O gyűrűk megoldották az egyik problémát, most már mérnek a műszerek, és nem szív falsot.
A két hengersort fordulaton sikerült szinkronizáni tök jól, de az alapjárat továbbra is pocsék. Ennek a blokknak elvileg tök simán kéne járnia alapjáraton, de jelenleg nem is reagál a kis levegő csavarokra, igaz csak 1-et tekergettem, nem akartam rosszabbá tenni a helyzetet.
Majd ki kéne derítenem milyen méretű az ott lévő O gyűrű, meg kitakarítani. De lehet hogy valahol falsol az alapjárati levegő rendszer.

 
>> SzervizAlfa 146 1.7 16V boxer // 2019-06-29

Sajnos gyári hangszórók habpereme igencsak mállott amikor hozzám került, ennek megfelelően zörgött ahogy kell. Mivel ilyet nem csináltam még, inkább a felújítás mellett döntöttem, max veszek bele valamit ha nem sikerült.

Rendeltem Ebayről, kínából hozzá nagyjából stimmelő hangszóró peremet. Kibontottam a régieket, ledörgöltem a régi habperemet, lemostam amennyire tudtam hígítóval.
Hangszóró peremezéskor célszerű lenne a középső porvédőt is eltávolítani és pozicionálni vékony műanyag lapokkal a membránt, de az is egy külön macera, és inkább óvatoskodtam helyette.

A peremeket palmatex ragasztóval ragasztottam fel, vigyázni kell hogy csak az épp szükséges mennyiség legyen rajta, mert utána le nem lehet törölni a papír membránról. Óvatosan központosan fel kell ragasztani az új peremet, majd száradás után a kosárra is ugyanezt eljátszani, és ráragasztani a műanyag keretet. Közben ellenőrizni kell, hogy nem súrlódik-e a tekercselés a mágnesben.
Ha valami nem oké, akkor óvatosan le lehet fejteni a kosárról a peremet és újra próbálkozni.

Ha egy kicsit látszódik a ragasztó az szerencsére nem baj, mert rajta van a rács és eltakarja,

Végül teljesen sikeresnek mondanám a műtétet, normálisan lehet hallgatni zenét. Minőségen nem érzek romlást, kicsit kevesebb a mély, de az meg attól volt olyan jó mert le voltak szakadva a régi peremek.

Szereznem kell még hangszóró rácsokat, mert szörnyű állapotban vannak, alig van olyan ami nem akar leesni, mert a pöckök nagy része sajnos le van töve

Közben az antennát is lecseréltem, mert mint kiderült, ez nem francia autó és nem lehet erővel az antenna pozícióját állítani és eltört :D hoppá

Következő csapás az, hogy elkezdett vedleni az autó, válnak le a plüss borítások az ajtókról, azzal is kell kezdeni valamit.

>> SzervizAlfa 146 1.7 16V boxer // 2019-05-13

Az elmúlt időben nem történt nagy kaland.
- kapott egy másik bontott MAF szenzort próbára, nagy változás nem történt, de legalább benne hagytam. Szkóppal még nem néztem rá. De legalább tudok összehasonlítani ha kell...
- Május elejére a nyári gumi visszarakás előtt vettem észre, hogy széthullott a baloldali féltengely külső gumiharangja. Szerencsére elég frissnek nézett ki.
- Kapott új lengőkarokat előlre, megszűnt a kopogás.
- Szerelő javaslatára cserélve lett az első féktárcsa + betétek. Sokkal jobb nem lett a fékhatás, de javult.
- Ezeket Szatmárinál csináltattam, mert idő és lehetőségem nem volt vele foglalkozni, meg hirtelen meg rosszkor jött a féltengely gumiharang.

- Közben elengedte a hátsó ajtókon a kárpit magát, ezzel is kell majd foglalkozni.
- Rendeltem hangszóróperemeket, a gyári hangszórókat újra kell peremezni, mert mindegyik pereme elporladt.
- Sajna úgy néz ki utána kell járni hogy a fékfőhenger vagy a fékrásegítő nem okés, mert mióta nálam van a kocsi azóta sose lehetett vele ablaklefejelős/ABS darálósat fékezni száraz úton, ami nem túl szerencsés. Körbe kell tesztelni a vákumcsövet, meg lehet szerezni egy bontott rásegítőt, vagy ezt elvinni felújíttatni....

Kapott 4 új nyárigumit a nyári felnire, így végre a 16 éves gumijait kidobtam. (Semelyik előző tulajt nem zavarta?)

 
>> SzervizAlfa 146 1.7 16V boxer // 2019-01-05

2019 január.
A karácsonyi ünnepek alatt kibírtam hogy nagyon ne nyúljak hozzá.
- A hűtővízcső úgy néz ki beválik. Minden száraz, minimális a hűtővíz fogyás, az is szerintem csak a fűtésen veszik el, máshol nem látok nedvesedést. Maximum a hűtő alsó bilincsénél ereszthet még egy picikét, az nem volt teljesen egyértelmű a múltkor.

- Minimális mennyiségű víz jut be hátul most már. úgy néz ki ez is megoldódott egyelőre.
De azért kiderült az új gépjármű adat lekérdezésből hogy volt már ezen az autón "LEXUS stílusú" tunying hátsó lámpa, ez megmagyarázza hogy miért voltak rosszul visszarakva a jelenlegi lámpái.
- A MAF szenzornak nekiestem Picoscope-al, eredmények a képen. A lényeg hogy reagál a gázra, egészen feljut a feszültség ha hagyom felpörögni. Az elejéről hiányolok egy hirtelen ugrást ami talán jellemző lenne ilyenkor. Lehet hogy jó így, mert itt a pillangószelepek előtt van egy nagy térfogat, más autóknál talán a közös pillangószelep után van a nagy térfogat, és emiatt máshogy viselkedik.
Minden estre megállapítottam hogy szerezni kéne valamit ide akár csak próba erejére mert most megállt a tudomány. Ha jól néztem a későbbi 1.6,1.8,2.0 TS,155, GTV, Spider stb légtömegmérő jó bele.
Persze ez a mérés nem mutat meg kb semmit. Lehet hogy kevesebbet/többet mér mint a valóság, emiatt majd próbálni kell bele másikat.

 
>> SzervizAlfa 146 1.7 16V boxer // 2019-01-04

2018.12.08-16
(Valamikor ki kell venni a maradék szabadságot)
- Kapott 4 darab jó állapotú Speedline R14-es soklyukas alufelnit, és új Hankook téligumikat. Pont a hóesés előtt az utolsó pillanatban, de időzíteni tudni kell :D
Egy kolléga megjegyezte, hogy sikerült egy olyan alufelnit találni ami pontosan úgy néz ki mint ha dísztárcsa lenne rajta.
- A jobboldali féltengely a gumiharangjából csapja a zsírt a kerékjáratba (most tűnt fel). A gumiharang vatta új, de valaki a múltban1 lyukkal arrébb rakta a rögzítő szalagon a ricnit, és jóhogy nem tudta szorosra húzni. Nyomtam fecskendővel valamennyi zsírt vissza, és felraktam helyesen a bilincset. (eztisnekemkellcsinálni?)
- Esőben feltűnt hogy befolyik a víz a csomagtartóba. Rosszul voltak berakva a hátsó lámpák, a tömítő kéderekben nem bízok, kapott pluszban egy vékony réteg szilikonos tömítőpasztát, kiderül hogy válik be. Továbbá kapott tömítést a lökhárító csavarja, meg még 1-2 patent meg csavar ahol képes befolyni.
- Kicseréltem a 2 hátsó kerékcsapágyat. Most Flennor került bele, SKF-nek jobban örültem volna, de amilyen jól megszerveztem az alkatrész beszerzést, most csak ez volt. Majd kiderül hogy válik be. Síri csönd van azóta a járműben hátul, csak a motorhangot hallani
- Hátsó fék csapokat megkentem mert be voltak állva nem mozogtak a nyergek, érezhetően jobban fog a fék. Az első féknél nem volt ilyen baj.
- A kérdéses szivárgó hűtővíz csövet kicseréltem 28mm-es belső átmérőjű hűtővíz tömlőre (viszonylag vékony a fala). A csonkokat letakarítottam a rajta lévő só meg egyéb lerakódásoktól. Minden jó, megyek 1 kört, felszárad minden, leállítom, de reggel mindenhol áll a víz. Szedhetem szét megint.
- Kicseréltem szilikon hűtővíz csőre, az ABA bilincseket lehúztam 5Nm nyomatékra, mentem vele megint 1 kört, most jónak néz ki, de egy pár napot adni kell neki hogy mit gondol. Mi lehet olyan bonyolult egy 30 centis cső + 2db bilincsen?
Egész jó szintidő alatt kapom le a szívócsövet meg minden hozzátartozó csavart, rögzítést, gázrudazatot, annyit sikerült gyakorolni most.
- A termosztátot is kicseréltem, most már jól viselkedik.


- További teendők:
* Rádiót kihúzva a helyéről, pár csepp hűtőfolyadék, hurrá szedhetem szét a fűtését, vajon mi lehet a hiba?
* Rá kell nézni a MAF szenzor jelére oszcilloszkóppal, mert elég gyanús hogy ez lehet az oka egy pár jelenségre (3500-tól nem úgy húz, alapjárat fura, hidegindításkor tartani kell a gázt 1500-on egy ideig, vagy esetleg fenn marad az alapjárat.)

 
>> SzervizAlfa 146 1.7 16V boxer // 2018-12-19

2018.11.17.
A kocsiban még mindig állatira büdös van.

Bejött a hideg, mint ha érdekesen kezdene működni a termosztát, nehezebben melegszik az autó, majd megállapítottam hogy egy kicsit átereszthet a termosztát alapból, mert langyosodik a hűtőre menő cső már elég korán.
Persze jött a szörnyülködés hogy sehol sincs már termosztát. Lecsaptam Ebay-en olaszból egy BEHR-re, majd pár nap után FB csoporton keresztül is szembejött egy darab, arra is lecsaptam, jó lesz ez még jobb napokra (meg mire megérkezik olaszból a posta...)

2018.11.27.
Reggel induláskor feltűnik hogy dől a gőz a motortérből. Sok zseblámpázás után valószínűsítem, hogy a 2-4 henger hűtővízcsonkjánál ereszt.
(Szerintem lehetne még mondjuk a blokk és hengerfej, illetve a szívócsonk és hengerfej tömítése is kifelé TALÁN, de bízok benne hogy nem ez a szitu)
Valaki előttem kicserélte a csövet valami durván nagy átmérőjűre és ráhúzta a vékony kis csonkra. Óvatosan ráhúztam egy picit, és akkor látszólag elmúlt.

De nagyon trükkös dolog ez, melegen minden jó, majd leállítva, teljesen kihűlve kezd ereszteni, tehát reggel találod így ha ereszt. Aztán elindulsz, és néz az utca népe hogy az a szerencsétlen a füstölő/gőzölgő öreg olasz járgányával vonszolja magát a forgalomban...

- Légszűrő lecserélve
- Olaj lecserélve végre, Selenia 20k for Alfa Romeo

Érdekes jelenség, pályán lepadlózva egyszer lent maradt a gázpedál. Volt meglepődés, de könnyen vissza lehetett piszkálni, Ezt eljátszotta utána rögtön még egyszer, azóta sose. Összes rugó a helyén, rudazat szabadon mozog, csapágy nem szorul, rejtély.
Lehet a pedálnál volt valami ahol a bowden csatlakozik hozzá, oda még nem néztem be. Mondjuk szerintem még mindig nincsen meg az összes ló, szóval olyan vészesen nem gyorsult 130-ról.

 
>> Tuning és extraAlfa 146 1.7 16V boxer // 2018-12-17

2018.11.02-04

Kaptam hozzáférést egy aknához ismerősnél pár napra, ahol játszhattam alvázvédőset, ha én csinálom magamnak.
Mivel nagyrészt nem garázsban áll nálam , emiatt úgy gondoltam a túlélési esélyein javítani lehetne így.

Kicsit hirtelen jött az egész lehetőség, ezért gyorsan kellett utánanézni mindennek, de még épp száraz idő volt és meg kellett csinálni.

Alapból keresni kellett a kocsin bármilyen rozsdát. Az emelési pontokon kellet egy picit csiszolgatni, rozsdátlanítani, alapozni. A pótkerék helyén lévő dugónál volt felületi rozsda, tisztítottam alapoztam, a dugó rendesen meg volt rozsdásodva, egy ideig fürdött a rozsdamaróban.
A küszöbökbe endoszkópos kamerával benézve, minden szép állapotban volt, Ami folt volt belül az szerintem csak a gyári alvázvédelem beszóródva.
A küszöbök, illetve bármilyen rés, víz kivezető, a motor bölcső belseje, hátsó futómű rögzítő hossztartók Vaber Protex viaszos üregvédőt kaptak.
A belső küszöbök, a kerekeknél lévő dugókon keresztül kaptak viaszos kezelést.

Az alja csak sima bitumen alapú alvázvédőt kapott. (sajnos?), kicsit zsiguli feeling. Az eredeti felületkezelés ránézésre hibátlan volt, csak kapott most egy extra réteget. Talán tovább húzza a kasztni mint a motor :D

Egy ideig ilyet még egyszer nem akarok csinálni. Amennyit el lehet molyolni a maszkolgatással meg minden...
A szag az brutális, ami a kocsiban van, szellőztetéssel éppen túl lehet élni.

 
>> SzervizAlfa 146 1.7 16V boxer // 2018-12-17

2018.10.8-11
Menjünk szabira, hogy alaposabban körbenézzem végre.
Persze ezalatt a pár nap alatt tisztázódott bennem, hogy mennyire körülményes szerelni és hozzáférni bizonyos dolgokhoz. Az se semmi, hogy mennyire "rendezett" képet mutat a rengeteg cső meg basz, meg hogy mindent konzolokkal meg vasakkal csavaroztak az ősi alap boxer blokkhoz amit azóta utólag feltaláltak.

- Kevés a lóerő (továbbra is megoldásra vár), le ástam a vezérmű szíjakig (hogy ez mennyi idő volt....) hogy megnézzem, hogy minden jelen-van-e. Igen. A szíjak (powergrip) és görgők eléggé újnak látszódnak, a vízpumpa is mostanában lehetett cserélve, most inkább picit kockáztatva benne hagyom ahogy van, majd 1 év múlva visszatérünk rá.
- Közben kiderült hogy ereszt a kuplung fő és munkahenger. Kicseréltem őket, Delphi főhengert kapott, a munkahengert felújítottam (Autofren Seinsa D-3155).

- Sikeresen kizártam magam a motortérből, de végül a lökhárító levétele után alulról kampóval ki lehetett nyitni.

- A 2 hengersor közötti rudazaton állítottam hogy legalább egyszerre nyissanak a pillangószelepek, mert igen nagy különbség volt közöttük, biztosan rosszul álltak.
- A gázpedál határoló csavarját beljebb tekertem, mert csak 3/4-ig nyitottak a torkok (wtf?)
- Szinkronizálni kell, de eresztenek a vákumcsonkok O gyűrűi, ezért ez elmaradt (elvileg 4x1.75 a méretük)

2018.10.21

- Stabilizátor és lengőkar összekötő kis szilentek cserélve, 2x3200Ft. 1 fajta kopogással kevesebb jön elölről.
- Gyertyák kicserélve, 4x új NGK PFR6B platinum gyertya, ~3300Ft darabja.
Bosch FR78 Super 4, négyelektródás volt benne, hogy jobb vagy rosszabb az előírtnál, nem tudom, de kapott NGK-t. Változást nem hozott.
- A szívócsövön lévő rezonátor doboz szét volt nyílva, a műanyag hegesztős drágábban csinálta volna meg mint egy használtat keresni. Kapott egy bontottat. Nem tudom mennyit jelent, hogy ez ott van vagy nincs, biztos fékpadon kimutatható. Lefestettem a rezó konzolját, mert egy kicsit rozsdás volt.

 
>> EgyébAlfa 146 1.7 16V boxer // 2018-12-16

Amikor megvettem elkezdtem írogatni egy doksit, hogy az legyen a "szervízkönyve" vagy mi, ez a blog annak a kivonata lesz ha jól vezetem. (Most így utólag 2018. decemberben elkezdtem ide felpakolgatni)

Annyit kell rólam tudni, hogy nem az autószerelés a szakmám (villamosmérnök vagyok), de szeretek autó/jármű szereléssel molyolni, tanulni belőle, (néha a saját káromon:) ). Gyakorlatilag egy kicsit hobbi projektnek vettem az autót, de olyat kerestem ami érdekes megfizethető, meg vállalható állapotban van. A legfőbb szempontom az volt, hogy ne rohadjon, minden más javítható.

Tizenéves koromban ültem egy boxer 146-ban kb 15 percig, de akkor nagyon megfogott a kinézete és hangja. Persze, hogy akkor elhatároztam hogy nekem kell ilyen egyszer. Az utóbbi időben nézegettem aktívan 145/146-ot, de a kritérium az volt, hogy ne legyen szétrohadva, ne legyen lelakva, vállalhatóan nézzen ki, és akkor már legyen 1.7 IE 16V.
Feltűnt HaHun, én meg elhoztam, túl sok racionális érvvel nem foglalkoztam.

Megvéve 2018 aug 30. 133799km-rel. Vételár 500eFt, remélem megéri az árát hosszú távon, alkudás nem az erősségem, de egy picit sikerült csak. Állítólag alig használták, garázsban állt. “Fanatikusoknak, gyűjtőknek ajánlom, napi használatra annyira nem mert ritka” Ebből a fanatizmus megvan, ha nem is napi szinten, de azért jó lenne használgatni, mégis azért vettem. (Azóta kiderült hogy alkudhattam volna erősebben)
Rohadás nincs, ez jó, tegyük fel ennyit megért hogy ne kelljen hegesztgetéssel szórakozni. Csodát nem várok, arra felkészültem lelkileg.

A gumik vállalhatatlanul öregek, de szép felnin vannak. DOT alapján 2003-masok, annyira “újak” hogy még a színes csíkok is ott vannak a gumin még. Egyébként repedtek, kemények.
Hazafele az injektor lámpa világított, fékfolyadékszintre is panaszkodott. Multiecuscan-es méregetés és net olvasgatás alapján döglött volt a lambda szonda (ennek az árát sikerült lealkudni, mert ez a hiba ismert volt)

Kezdeti javítgatások
2018. Szept eleje:
- A váltó bovdenek szorultak, át kellett mosni / megkenni őket, alul a csuklókat is megkentem gyakorlatilag vezethetetlen volt az autó, egy vergődés volt mire hazaértem vele.
- Lambda szonda teljesen halott volt, csere DENSO DOX-1545, 28000huf +6500Ft szervíz bérlés (szereld magad műhely) Ezután javult a fogyasztás és nem büdös, nem rángat azóta.
- Hangszóró vezetékek újra krimpelve, a hangszóró szélek porladnak sajnos, majd cserélni kell őket, de egyelőre vissza kötöttem, csak szóljon valami. Egyébként még így is teljesen vállalható hangja van, ha nincs bömböltetve. Valaki előttem nem gyári hangszórókat rakott bele, eladásra belerakta vissza a régi szakadtakat.

- MAF szenzor megfújkálva takarítva.

2018.09.19
Tutela W90M-DA GL5 váltóolaj, 2.4 liter, + castrol DOT4 fékfolyadék ~8500 Ft
Műhelybérlés, 3250Ft (szereld magad műhely)
Otthon fékfolyadék lecserélve