Blog >> alufelni >> felni

>> Tuning és extraWilly // Alfa Spider / GTV Spider 2.0 TS // 2020-03-29

Kell néha kis változatosság. A Zender Sienákon a gumik már amúgy is elöregedtek, tehát egy garnitúra új gumit mindenképp vennem kellett volna. Gondoltam, hogy a következő 5-6 évre lecserélem a kerekeket is. Az Alfa GT gyári 18-as Toora felnijei mellett döntöttem, nagyon tetszett eddig is, és azt hiszem a Spideren is jól mutat. A felnik most lettek felújítva/fényezve, és 2017-es évjáratú kb 3000km-t futott 215/35 R18-as gumikkal kaptam ami pont a tökéletes váltóméret.
A Zender Sienákat pedig megtartom és a következő pár évben fel is újíttatom.

>> Tuning és extraWilly // Alfa Spider / GTV Spider 2.0 TS // 2014-08-10

A gyári 16-os felni helyett sikerült beszerezni ehhez az autóhoz szerintem legjobban illő felnit a Zender Siena-t. Amit még megfigyeltem, hogy inkább 18-as méretben elterjedt, az enyém viszont 17-es. Nagyon szép állapotban voltak a felnik, kettőt kellett görgőzni ugyan de felszerelve nagyon szépen futnak. Alig használt Nankang UltraSport NS-2 gumikat tudtam hozzá jó áron szerezni, állítólag esőben gyenge gumi csak, de ugye ilyen időjárási körülmények között nem tervezem használni a kocsit. :)

>> EseményChrisVaughn // Alfa GT 2.0 JTS Distinctive // 2014-01-19

Ma elvitték a 17-es felniket, Pest környékéről jöttek érte, és egy GTV-re vitték. Azt sem tudom hogy fent van-e amoren a vásárló, elfelejtettem megkérdezni. Mivel egy forintot nem alkudott, bevittem a felniket Egerbe, ott történt az átadás. 89.000-ért kelt el (mínusz az út), így bőven maradt az új felni fényezésére is... :)

Mellesleg megvan az első 10.000km a vásárlás óta, 137100km vásárláskor, 147270km jelenleg. Lassan olajcsere...

>> Tuning és extraGTPeti // Alfa Spider / GTV 2.0 JTS // 2013-12-30

Ezen dolgozom éppen. Szöveg+képek jönnek.

Elöljáróban: Alufelni vs. tél: Ez nem egy triviális dolog, mert a mai alufelnik rendkívül vékonyan vannak fényezve. sajnos hajlamosak só hatására korrodálni. Főleg a küllők hátoldala kap kevés védelmet a gyárban (elvégre ez nem látszik). Úgyhogy itt kezdődik először a korrodálódás.

Update 2015.01.09: Eléggé elhúzódott ez a projekt. Egyrészt alábecsültem a szükséges időt, másrészt nem volt ideális a helyszín, ahol fújtam a kerekeket... Ez sokat lassított a dolgon.

A szükséges anyagok listája a projekt kezdetekor mennyiségek tekintetében máshogy nézett ki. Most már tudom, hogy miből kb. mennyire van szükség. Többek között ezt is megtanultam ebből a projektből.

- 3 doboz 2K epoxy alapozó
- 2 doboz füller
- 2 doboz ezüst festék a hátsó oldalhoz
- 2 doboz ezüst festék az első oldalhoz
- 2 doboz 2K lakk

A felhasznált anyagok kiválasztásáról

A lakk felépítése

A fényezés menete

Mire kell figyelni


Konklúzió

Konklúziónak annyit írnék, hogy aki egy ilyen projekten gondolkozik és ennyire alaposan akarja kivitelezni, gondolja át újra a dolgot. A mai fejemmel én is megbíznék egy fényezőt, hiába került volna többe, mint az anyagár, sőt az egész garnitúra ára. Tekintve, hogy az idő pénz. De feltételnek szabnám, hogy alapos lakkfelépítést (Lackaufba) csináljon a fent leírtak szerint, mert a télállóságnak ez a záloga.

>> Tuning és extraNeoEx48 // Alfa 156 1.6 TS // 2011-04-26

Egy hiányzó felnikupakkal kezdődött a történet. Tavasz lévén előkerültek a nyári kerekek, az alufelnikkel. Ezeket a felniket az autó előző gazdái választották, és meg kell hagynom igen kiváló ízléssel. Egyrészt nagyon mennek az autóhoz, másrészt nekem nagyon bejön a felnik "versenyfelni" feelingje, legalábbis én ehhez hasonlóakat FIA, GT és hasonló pályakocsikon szoktam látni.

Viszont hát finoman szólva kicsit látszott már rajtuk hogy voltak használva. Kisebb nagyobb, leginkább a peremen található parkolási sérülések "díszítették". Nem gondoltam rá hogy különösebben foglalkozni kellene velük, de a hiányzó felnikupaktól mégis egy teljes felújításig jutottunk :) Szóval eredetileg a tavasz közeledtével annyi fejlesztést terveztem, hogy a felnikupakokra ragasztanék 4 db. Alfa Romeo matricát. Árulnak ilyeneket műgyantából. Miután feltűnt hogy hiányzik egy felnikupak, elkezdtem utánajárni, hogy hogy lehetne ilyet pótolni, hogy legyen mire felragasztani az emblémákat. Azonban rájöttem, hogy ezek a műgyantás cuccok hát finoman szólva elég "gagyin" néznek ki, csak lehet ilyet gyáriban szerezni.

Lehet. Az alufelniken 60 mm-es nyílás van, és egész véletlenül a 159-es Alfák gyári kerekein is ekkora kupakok vannak. Ebay a segítségemre volt, hollandiából 1 hét alatt megjöttek, kifejezetten baráti áron. Ricambi Originali, gyári, gyönyörűek.
Mondom, ezeket csak nem rakhatom fel a leharcolt felnikre.

Utánajártam a témának, és úgy döntöttem magam újítom fel őket, mégpedig polírozás segítségével. Miután beszereztem a szükséges eszközöket hozzá (lammellás csiszolókorong készlet, pormaszk, stb.), egy szombati napon nekiálltam a csiszolásnak. A peremmel kezdtem, a felső szürke festékréteg nagyon egyszerűen lejött. Azonban alatta valamilyen fekete védőréteg volt, amit viszont igencsak masszív meló árán lehet csak lecsiszolni. Nagy nehezen addig csiszoltam a peremet, míg már csak a gyönyörű (már szál-csiszolt) tiszta alumínium látszódott. Eltüntettem minden sérülést, és egyre finomabb csiszolófejekkel folyamatosan alakítottam simára a felületet. Azonban rá kellett döbbennem, hogy a fekete réteg miatt túl nagy meló lenne az egész felnit lecsiszolni, ezért alternatívát kellett találnom.

Az interneten gyorsan rákerestem, szoktak-e alufelnit festeni. Szoktak. Van pont erre való festék, és lakk is, a Praktikerben kapható is (ez szombaton komoly pozitívum), úgyhogy gyorsan kiugrottam két flakon ezüstmetál felnifestékért, és egy flakon felni lakkért.

A felnik közepén lévő összes sérülést is eltüntettem, majd maszkolás, és alkoholos zsírtalanítás után jöhetett a festés. Mindegyik felni két réteg festéket kapott, majd 1 nap száradás után 2 réteg lakkot. A felnik eredeti színéhez képest (ami leginkább krómos beütésű volt), a festés után egy gyönyörű, homogén matt ezüst metálos színt kaptam, ami a lakkozás után egy kellemes selyemfényt kapott. Hogy még jobban feldobjam a megjelenést, a perem alatt lévő csavarokat (a szeleppel együtt) lemaszkoltam, így azok az eredeti színükben pompáznak, adva egy kellemes kontrasztot az új színnel.

Ezek után a gumik is ápolásra kerültek, gumiápoló segítségével szép csillogó fekete színt sikerült varázsolni nekik. A szépnek nem nevezhető piros színű szelepsapkákat pedig matt feketére festettem.

A kerekek felrakása előtti utolsó fejezet az eredeti Alfás kupakok felhelyezése volt. Kicsit tartottam tőle, mennyire lesz megoldható a rögzítés. Szerencsére tökéletesen, mintha erre a felnire tervezték volna őket, a sok apró pöcök pont úgy kapaszkodik a felnire ahogy kell nekik. Lehet hogy ezek mind szabványosak ezért ez nem meglepő, de mivel még nem csináltam ilyet nagyon örültem neki.

Ezek után a kedvenc futóműves szervizemben felkerültek a kerekek, új tehermentesítő gyűrűkkel, centírozással, ahogy kell. A biztonság kedvéért kaptak egy kerékőr készletet is :)
Az egész felújítás egyáltalán nem volt drága (a legköltségesebb a 4 felnikupak volt), csak melós, de azt meg rendkívül élveztem :) Összességében nagyon elégedett vagyok az eredménnyel, szerintem igazán megnyerőek.

A képek időrendben szerepelnek.

>> Tuning és extraHalesz // Alfa 145 1,6 TS // 2007-05-14

2006. március 31-én felkerültek a 17-es Alessio Monza felnik, Pirelli P Zero gumikkal. Régi álmom vált valóra ezekkel a gurulókkal :) Köszönet a segítségért a Lariva Guminak, hogy Esztergomba már ezeken tudtam száguldani :)

>> Tuning és extraHalesz // Alfa 145 1,6 TS // 2007-05-14

Később nem bírtam ki és 17-es re váltottam... :) A szép gyári 15-ös felnik pedig télen szépítik az autót, mert az acélfelni+dísztárcsa kombináció nem áll jól neki! :)

Sajna a figyelmetlen autóstársak miatt mindkét ajtómon horpadások voltak, ami annyira zavart, hogy újrafényeztettem őket. Ez lehetőséget teremtett egy kis átalakításra is, eltűntettem a zárakat.

>> Tuning és extraHalesz // Alfa 145 1,6 TS // 2007-05-14

Sajnos, amikor vettem, már az összes QV-t elkapkodták, így be kellett érnem az 1,6-os motorral. Mentális lóerők azért vannak: felkerültek a QV-lóherék a küszöbre, ha már ott volt a hely nekik :)

Persze én sem bírtam sokáig, és elkezdtem csinosítgatni: például a három év alatt kétfajta sportkipufogó volt rajta - a híres duplasugárhajtómű azóta már Teddy autóját díszíti :)

Kapott fóliát és 16-os felniket is a nyári szezonra.

>> Tuning és extraHalesz // Alfa GT 1,9 mJTD // 2007-05-14

Gumik: Dunlop SP SportMAXX, 225/40 R18 (Thanks to Lariva Gumi! :)
Felnik: A GT gyári 18-as felnije (amúgy a Toora csinálja). Szerintem a legszebb a gyári GT felnik közül :) A felniket amúgy 160 ezerért sikerült megszerezni, dobozban :)

Kicsit féltem a 18-as karikáktól, de a 145-ösömön lévő 17-esekhez képest sokkal kényelmesebb :)