Blog >> kuplung

Ma szétesett a váltó-kuplung. De nagyon. Alig értem be dolgozni....hétvégén váltó le, aztán majd meglátjuk...
Valószínű, hogy a katasztrofális szinkrongyűrűk állapota hatványozottan romlott a szétszakadó kuplung miatt...
Eddig sem volt bíztató, úgyhogy semmi meglepő nincs abban, hogy hirtelen lehetetlen lett váltani...1-es sebességet nagyon nehezen veszi, kettest egyáltalán nem. Hármasban talán eljutok a műhelyig...:((
Tetézi a bajt a féltengelyek állapota...nagyon durván szólnak, remélem legalább azok kibírnak még 1-2 napot...:(

No, a szervíz megvolt.
Elment egy jó húzós nap, mire járóképes lett a vas megint.
Kiderült, hogy:
- a kuplung szett úgy, ahogy van kukás (tárcsa, szerkezet, és a csapágy is)
- az összes kuplung munkahenger kukás;
- a kipufogó rendszer a leömlőtől hátrafelé kukás;
- mindkét oldalon a külső, és a belső féltengelyek is kukásak;

Amik cserélve lettek:
- komplett kuplung szett;
- komplett váltó;
- komplett kipufogó rendszer;
- kuplung alsó munkahenger (felsőt is lassan cserélni kell);
- komplett jobb- és bal féltengely (külsők-belsők)

+ kapott a vas egy Sebring króm hátsó dobot + véget...gyönyörű hangja lett, és most nagyon szééép!!:)))

>> SzervizKristyon // Alfa 146 1.4 (boxer) // 2007-11-21

Úgy alakult, hogy az alsó munkahenger elkezdte szórni az olajat, és mivel már nem kicsit...
így ki lett cserélve...
A második képen jól látszik a folyás...
az új munkahengerről majd később rekok fel képeket...

>> SzervizBazsa72 // Alfa 145 1.4 Twin Spark 16V // 2007-11-15

Mai napon javítva lett a kuplung, és a zöldártyám is friss lett, újfent Large Auto jóvoltából.
Megint korrekt, gyors és jó munkát végeztek:)

>> SzervizStee146 // Alfa 146 1.6 TS // 2007-11-11

Tavasszal volt a kocsi utoljára szerelőnél. Azóta 1-2 dolog kezd kijönni rajta.
Múlthónapban Zöldkártya meg műszaki volt.
Utánna elkezdtem a rendberakást. A kuplung kinyomócsapágy elkezdett sípolni ezért a kuplung volt az első javítani való. Helyére Vadi új Valeo komplett készlet került. Miközben Robi Mester ezt ki-be szerelgette, kiderült hogy az első lengőkarok is problémásak, illetve a szilentek benne. Szóval lengőkar csere is lett belőle.
A motornak van egy állandó fémes ciripelése. Amikor levettük a hosszbordás szíjat megszünt a hang. Ezért a szífeszítő görgők is cserélve lettek. Sajnos a hang nem szünt meg így vagy a szervószivattyú vagy a generátor csapágya lehet. De ezek már egy következő történet részei lesznek.

>> SzervizFerke // Alfa 156 1.9 JTD SW // 2007-09-26

Úgy nézett ki, hogy a kettőstömegű lendkerék jó, és csak a kuplung miatt rázkódott a kasztni induláskor.
Most a kuplung hibátlan lett, de a rázkódás az új, harapós kuplungtárcsával felerősödött, egyszerűen nem lehet elindulni az autóval.
Tehát a projekt újraindult...

Kettős (bazinehéz) tömegű lendkerék+kuplungszett beszerez...(egy kisebb autó ára volt)...Váltó megint le...összerak...váltó fel...mindez begyakorlottan 9h-tól délig kész is volt, sima ügy...:)))

A stabszilent viszont jó lett, és érezni az EGR tisztítás jótékony hatását is!:)

>> SzervizFerke // Alfa 156 1.9 JTD SW // 2007-09-23

- Kuplungszett csere
- Stabilizátor belső szilentjeinek cseréje

mindez már nagyon időszerű volt...

>> SzervizprooF_75 // Alfa 75 TS // 2007-08-19

Augusztus 12. Kissé esős délelőtt, amikor megérkezek Robihoz a műhelybe.
Kezdünk egy laza kipuffogó leszereléssel, majd jön a kardán, utána pedig a váltó. Noha hurcolászni 2 ember kényelmesen tud egy váltót, azért a földröl fej fölé kinyomni nem egyszerű feladat, de végül sikerült kiszenvedni az aknából. A szintidő 2óra 30perc, a menetkész autóról a váltót levarázsolni 2 embernek. Ez után még "gyorsba" kikaptuk a motort is. Még a hátsó motortartót kicseréltük, majd némi tanakodás után megegyeztünk, hogy az oldalsó motortartókat megveszem újonnan. Ez már hétfőre maradt, amikor a váltó is átkerült Ali76-hoz egy kis revízió céljából. Utána meglátogattuk a Hegyalját, bevásároltunk gumi szívócsőből (4 nekem 4 Robinak), meg feltankoltunk DeDion központi szilentből is, ha már ott voltunk. Következő állomásunk a Meteor volt, itt megvettük az oldalsó motortartó bakokat és egy garnitúra hátsó fékbetétet. Ez után visszamentünk felszerelni a motortartó bakokat, szívócsöveket és berakni a motort. Ezzel meg is voltunk, még a csatlakozókat kötögettük vissza amikor megjött Dóri, így a befejezést el kellett halasztanunk. Szerda estére Ali készen lett a váltóval, az átvételt pedig összekötöttük egy kis "minitalival": Ali, Martin-i, Robi és én vettünk részt rajta:)) Csütörtökön pedig nekiláttunk a DeDion központi szilentet kicserélni, illetve a váltót visszarakni. Ehez némi nyers fizikai erőt hívtunk segítségül, Sanyi személyében (aki, mint megtudtam, "sörért dug" :D, illetve esetünkben sörért DeDiont és váltót tartogat és rak fel:). A sörözésben mi is társultunk hozzá, így a munkatempó kicsit visszafogottabb volt, de azért sikerült összerakni a hátsó futóművet a váltóval, meg a kardánt is. Eddig ugye minden rendben volt, ezért most kell hogy jöjjön a szívás. Jött is. Kezdődött ott, hogy az állástól (vagy ki tudja mitől), a gyári Benditalia kuplung főhenger bemondta az unalmast, alig tolta hátra a fékolajat a kuplunghoz. Hosszas nyaggatás és szenvedés után beláttuk, hogy aznap este nem fog még a lábán menni az autó. Másnap megvettem az új Bendix főhengert, addigra Robi kioperálta a benntlévőt. Miután sikerült beügyeskedni az újat, jöhetett a második menet. Légtelenítés után a helyzet úgy nézett ki, hogy a légtelenítő csavarnál teljesen homogén sugárban dőlt ki a fékolaj, a kuplungpedál viszont beesett, semennyire sem emelt ki. Ugye mire gyanakszik ilyenkor az ember? Munkahenger. Ki is cseréltük egy Brembora, de a helyzet így sem javult. További próbálkozás, szitkozódás és fejcsóválás után aznapra feladtuk a küzdelmet. Szombaton aztán Ali javaslata alapján jártunk el: visszanyomtuk teljesen a munkahenger dugattyúját, ki is jött egy szép kis mennyiségű levegő belőle, aztán a gyári fékolajtartály-kupakbol eszkábált célszerszámmal (meg egy kis nyomással) megtámogatva sikerült életképes állapotba hozni a kuplungot, így már némi pumpálás után ki is emel. Itthon még tökéletesítjük. Nem volt más hátra, mint felrakni a kipuffot, meg lecserélni a hűtővizet. Meglepetésemre alig folyt a hűtő, pedig már került bele némi tömítő télen. Eddigi tapasztalatok: a motor szinte alig mozog alapjáraton, a régi bakokkal olyan volt mintha nem menne egy henger. A váltó eszméletlenül jó lett, kb feleakkora úton jár mint ez előtt, meg se nyikkan (noha még alig váltottam vele) és halál pontos. Azt hiszem ilyen lehetett az 1.6-osunk váltója is, 125e kímélős kilóméter után. Ez most egy kicsit nehezen jár, mert a kapcsolóvillák nem ehez a fogaskeréksorhoz koptak, de idővel majd egyre jobb lesz.
Végezetül álljon itt egy lista, hogy mi minden lett cserélve:
-3 motortartó bak: oldalsók: 2db RP, 10500ft/db, hátsó: Impergom, ~3800ft (-30% mindenből)
-4 gumi szívócső:a szívósor és a hengerfej közé, Akron: 950ft/db
-DeDion központi szilent: Akron, 1350ft
-kuplung főhenger, Bendix:10300ft (-30%), kuplung munkahenger, bontott Brembo, Robitól
-1 garnitúra hátsó fékbetét, 4000ft (-30%)
-váltóban: fogaskeréksor, szinkronok, hátsó tartóbak bontottan, és váltóolaj:Tutela 90W140 asszem,3liter, 2200ft/liter, kapcsolórúd szimering újonnan (nem tudom mennyi)
-hűtővíz: 3liter fagyálló, 400ft/liter, 5liter deszt. víz, 200ft/5liter.
-toménytelen mennyiségű fékolaj:)
Köszönet Alinak és Robinak a korrekt munkáért, őket csak ajánlani tudom!

>> Szervizystuc // Alfa 33 1.3 IE // 2007-06-09

Szerencsére nagyon sok bajom nem volt az autóval. A tuning kimerült annyiban, hogy a kipufogó ki lett cserélve DCS műhelyben, valamint sport légszűrőbetétet kapott az autó. Szervizelni a jobb hátsó kerékagy csapágyat kellett, az önindító rosszalkodott egyszer, valamint a kuplung munkahenger is megadta magát

>> SzervizAttie // Alfa 156 1.9 16V JTD M-Jet // 2007-05-25

2007.04.08-án meglepett az autó, mert egy kuplungolásnál egyszer csak hallottam egy reccsenést, majd a következő benyomás után bent is maradt a pedál. Szerencsére 1-ből 2-be húzásnál történt ez 20 km/h körül. És volt olyan mázlim, hogy pont mielőtt hazaérkeztem volna és így szépen be tudtam csorogni.
A diagnózis: a pedált az alsó kuplungmunkahengerrel egy amolyan gömbcsuklóhoz hasonéó izé tartja össze. Ebben a gumi kikopott és így szét tudott csúszni a "kötés" Nem tudom, hogy más autókban is így van-e megoldva a dolog, de ez egy nagyon hülye konstrukció. Na mindegy. Kihívtam az autóklubot (mikre nem jó, ha az ember MAK tag :) ). A szerelő meg tudta ideiglenesen csinálni, amivel már eljutottam a szerelőig. És mivel úgyis olajat is kellett cserélni azt is megejtettük. 40e lett a mulatság olaj- levegő és pollenszűrővel együtt. Az olajat én vittem. Természetesen Selenia WRD került bele :)