- főkép
>> SzervizAlfa Spider / GTV 2.0 TS 150LE // 2018-06-16

Az autó legszembetűnőbb esztétikai hibája a viseltes teteje volt. Az öreg vászon csúnya kopásokkal volt tele, a hajlatokba hullámosra merevedett és két apró helyen még ki is volt szakadva. Ennek okán már a vételkor kalkulált javítandó tétel lett, és az idei évi fejlesztési keretben kapott helyet.

A beszerzés forrására két megoldást találtam: az első, hogy elviszem egy "cabrio tetőshöz", aki manufakturális körülmények között gyárt rá nekem egyet (kaptam is tippeket, hova lehetne, pl. Katona). Árban 180-200 ezer Ft a várható költség, a projekt időtartama bizonytalan és ha valahol a varrás vagy az illesztés hibás, akkor ez van.

A másik megoldást Piritu javasolta, és nekem is ez tetszett jobban: a verdeck.de vagy a cabrioverdeck.de oldalakat. Ezek németországi webáruházak, 1-2 hét átfutással sablon alapján, kis sorozatban gyártanak cabrio tetőket. A 916-os Spider tető vászna a kért színben, új feszítő drótokkal és a javasolt ragasztó anyagokkal, postaköltséggel 210 ezer Ft, tehát kb. ugyanoda jövünk ki - csak ezt még fel kell varázsolni a régi szerkezetre.

Már össze is raktam a kosarat, de a megrendelés gomb valahogy nem működött az áruházban... ez volt az én szerencsém, mert így jött a harmadik lehetőség:

Valami oknál fogva beírtam a fórumba, hogy mire készülök, erre egy kedves cartársunk felvetette, hogy lenne neki egy eladó GYÁRI ÚJ tető, szerkezettel együtt, dobozában, sosem használt állapotban. Felvettük a kapcsolatot, picit egyezkedtünk az anyagiakban, és végül néhány nappal később a ponyva árnál némileg többért, de gyári vászonnal, plexi ablakkal és vadi új szerkezettel robogtam hazafelé a céges kis furgonnal és egy hatalmas dobozzal :)

Nagy volt az öröm, mivel ez esetben nem a kézügyességre lett bízva az illeszkedés, mindössze kb. 3 tartócsavart kell kiszedni, régi tető ki, új tető be, és száguldunk tovább - ennél persze némileg bonyolultabb volt a műtét...

A hazahozatal szép napsütéses szombati napján kicsomagoltuk a tetőt, ami 15 éve, 2003-ban lett MEO-zva, és azóta a dobozában várt minket. Szippantottunk párat a barátommal az "új autó illatból", amit árasztott, és megbeszéltük, este 6-tól 9-ig megcsináljuk a cserét.

A művelet a régi tető kiemelésével kezdődött: oldalanként három darab csavar rögzíti a kasztnihoz, amit 13-as crova segítségével érdemes kiszedni - az alsó esetében toldó szárral. Ahogy kijött a régi tető, a gázteleszkópokat és azok konzolját át kellett varázsolni az új tetőre. Nem is tudtam, hogy van benne teleszkóp, mivel semmit sem csillapít vagy segít az emelésben az enyém már, így tehát cserések lesznek, de azért felraktuk a helyére. A teleszkóp szemek egy zéger dróttal vannak a stifthez rögzítve, könnyen oldhatók és rögzíthetők. A tartó konzol egy köztes kötő idom segítségével illeszkedik, melyet 2db torx csavar tart a helyén. Itt jött az első kellemes meglepetés, az új tetőn a furat megvan, de menet nincs benne: kézi menetvágás következik, megfelelő célszerszámok nélkül... A régi csavarokat áthajtva sikerült a meneteket megalkotni, kb. 1 óra testi-lelki hangoskodás után, görcsben maradt ujjakkal.

Ezt követően a tetőt beemeltük a helyére! Becsuktuk az első részt, és..és..ÉS: kb. 15 cm-re van a hátsó bepattintó tüske a célponttól...

Nem voltunk boldogok. A vászon feszülni látszott, kivéve a hátsó tagon. Tudtam, hogy egy 15 éve összehajtott vászonnak vélhetően kell még idő, mire rugalmassá válik és megnyúlik a megfelelő állapotra, de ez esélytelenül nagy távolságnak tűnt.

Elkezdtünk a vászon alatt minden féle állító csavarok után nézni. Az első pozícionálás a felfogató szerkezet melletti gumiütközős távtartó volt: ennek állításával a tető B oszlopának dőlésszöge mellett az első részt tudtuk előre-hátra pozícionálni kicsit - de a hátsó probléma nem változott. Ezt követően találtunk rá a plexi hátsóablak feletti átívelő keret magasság állító pontjaira. Ezeket kilazítva a keretet teljesen alsó állásba tettük, így sikerült bepattintani a tetőt! Persze az első rész zárási kísérletei rendre kipattintották a hátulját, de végül úgy maradt - jobb oldalon... :D
A bal oldal esetén állandóan kipattant a stift az aljzatból. Mivel itt már éjfél tájt írunk, elég sötét volt, de belevilágítva a lukba látszott: elég fáradt a rugó, nem sokat lóg be a furatba a tartómotor oldalán. Gondoltam, picit segítek neki egy csavarhúzóval beljebb kerülni, de egy nagy pukkanással szétesett a szerkezete. Egy picit még szenvedtem az ajtókeret felső részének állítgatásával (nem sok eredménnyel, maradt gyári beállításon), majd hajnal 2 fele elfáradtam, néhány - az autó irányába elhangzott és azóta megbánt - szitokszó hangzott el zárásként és félbe hagytam a munkát. A jobb oldalt hátul becsuktam, és elöl a zárópont előtti kis furatokba akasztottam a zárat, hogy legalább kicsit feszüljön az éjszaka.

Másnap igen borongós, esős volt, ez tartalmazott némi izgalmat, de legalább volt nappali fény.

Kezdésnek szétszedtem a bal hátsó záró motort, és visszaakasztottam a kiakadt rugó végét. Ezután a bal tüskén állítottam: majdnem a végállásig kitekertem, és sikerült becsukni a hátsó részt úgy, hogy elől beakasztottam a zárópont előtti furatba (így kb. 2cm-re marad nyitva az első él), miközben nem pattant ki a hátsó rész.

3-4 órát állni hagytuk (bepótoltuk az előző este, 6 és 9 óra közötti munkavégzés utánra tervezett grillezést), majd sikerült bezárni a tetőt! Nagy volt az öröm, csak azt nem értettük, mi sértette fel a tető takaró kötény fényezését két oldalon, szimmetrikusan, 1-1 2 Ft-os méretű, mély karc formájában. Amikor az ablakokat felhúztam, és befért a kezem, rájöttünk: előző este a magasabb rendű problémák elterelték a figyelmünket arról, hogy a gumi tömítések hiányoznak az ajtó keretnél, valamint hátul, ami végigfut a tető alján keresztbe.

Utóbbi azért igen inkorrekt a gyár részéről, hogy nem járt a gyári alkatrésszel, mivel aki nem naponta szed szét ilyet, nem veszi észre a hiányt, de ennek a végén van 1-1 csúcs alakú gumibak, ami egy hegyes alumíniumtól védi a karosszériát, ez karcolta össze két oldalt az autót a nyitogatások során. Ráadásul ragasztva van, így a régi tetőről való leszedéstől 2 helyen el is szakadt.

Itt ért véget a vasárnap, lezártuk a tetőt és a következő hétvégéig csukott állapotban pihent a tető, csütörtökön befújtam még impregnálóval.

Ma folytattuk a projektet, miután tegnap vettem egy tubus Pattex ragasztót, amit gumihoz és fémhez is ajánlanak. Az oldal keret gumitömítései könnyen a helyükre kerültek. Feleségem jobb kézügyességgel van megáldva mint én, ezért ő ragasztotta össze a múlt héten elszakadt gumidarabokat, majd megragasztottuk a kereszt irányú tömítő gumit.

Ezt követően a tető szépen zárt, bal elöl az A oszlopnál és a zárópontnál hátul maradt 2-3mm rés.

Elmentem lemosni (szeretek veszélyesen élni :D), örömmel állapítottam meg, hogy nem ázik be jobban, mint a régivel. Egyelőre késznek nyilvánítom, de van még egy körünk:

A teleszkópokat ki szeretném cserélni, vagy felújíttatni valahol (tán Kárászy, Lindor?), mert nem igazán láttam kaphatót. Ehhez megint kijön majd a szerkezet, de ez már kora délutáni rutin móka :) Ezzel egyidejűleg 1 kimaradt távtartót helyezek be jobbra, szerintem ez az oka a túloldali 2-3mm eltérésnek.

Ezek viszont már csak apróságok, az összkép zseniális, gyönyörű lett az autó, és nagyon örülök neki.

Legalább 15 évet fiatalodott - bár én meg legalább annyit öregedtem, mire a helyére került :D

 
>> SzervizAlfa Spider / GTV 2.0 TS 150LE // 2018-06-03

A mai napon megtörtént az olaj és a szűrők cseréje, valamint cserére került a vízhűtő is. A régit kibontva megnéztem, kb. az 1/3 felülete volt még használható... Megérdemelte az újat!

Az autó még pénteken sikeresen teljesítette a műszaki vizsgát is, hibabejegyzést nem kaptunk.

Km állás: 107125

Az idén tervbe van még a tető cseréje, jövőre pedig egy kuplungozás (ezzel műszakilag kvázi kész), illetve az ülések és a külső fényezés rendbetétele, és egy gumi/felni szettel lesz teljes az öröm :)

 
>> EseményAlfa 33 1.5 IE // 2018-05-14

Néhány hónapja felmerült bennem a gondolat, hogy vásárolni kellene egy régi 33-ast, amíg lehet egyáltalán kapni... Az már látszik, hogy a kínálat szűkül, a szebb példányok ára pedig megindult felfelé. Nem szerepelt a prioritásaim között a vásárlás, de észben tartottam a dolgot. Ami még kritérium volt, hogy mivel a Spider-projekt van folyamatban, és egyszerre csak egy, ezért olyan autó lenne érdekes, ami külföldi, vagy egyéb módon forgalomból kivont - azaz nincsenek alvó költségei, míg el nem jön az ideje.

Aztán egy szép napon az egyik cartárs feladott egy hirdetést itt a fórumon, hogy 2db forgalmi nélküli 33-as keresi új gazdáját. Felvettem a kapcsolatot, és egy nagyon baráti árat kaptam, aminek okán le is egyeztettük a megtekintés időpontját. Külön öröm volt, hogy az autó szlovén származású, ezért a fent leírt kritériumoknak teljes mértékben megfelelt. Regisztrálni már nem lehetett, az EURO-1 besorolás miatt, majd csak 30 éves kora után, ha már oldtimer minősítést szerez.

A megtekintés alkalmával kiderült, ehhez nem is igényel túl nagy ráfordítást. Előző gazdája nagy szakértelemmel és műgonddal tartotta karban, ez minden porcikáján látszik. Egy-egy apró javítás szükséges csak, de az autó összképe, állapota minden előzetes várakozásomat felülmúlt. Ahogy beindult az 1.5-ös boxer, az pedig maga volt a mámor, egyből mosolyt csalt az arcomra a járása és a hangja.

Az elhozás napján egy rövid, alig 100 méteres kanyart tettem vele. Nagyon hiányozni fog a következő hat évben, hogy nem hajthatom kedvemre. Gyanítom, megszervezek pár tréleres-zárt pályás kirándulást... :)

Tehát belezúgtam, megvolt a "vigyél haza" sugallat, úgyhogy itthon pihen a garázsban. Kaptam hozzá még egy fél autónyi pótalkatrészt, úgyhogy a javításokkal sem lesz sok gond reményeim szerint.

 
>> SzervizAlfa 159 SW 2.0JTDm 136LE Progression // 2018-04-06

Cseréltünk olajat, szűrőket. Gázolajszűrőt most nem. Az olajszivárgás is meg lett szüntetve a szelepfedélnél, viszont cserébe a kiegyenlítő tartály felső kifolyása visszatért :)

Felkerültek a nyári papucsok is, nem üt nem ráz, nagyon szuper!

 
>> Tuning és extraAlfa 159 SW 2.0JTDm 136LE Progression // 2018-03-25

Úgy voltam vele, hogy nem veszek kerékszettet az autóhoz, majd a felnin cserélgetem. 215/55 R16 a mostani méret, ez a téli. Ahogy jön a tavasz, csak megfordult a fejembe hogy kellene egy nagyobb papucs. Ma eldőlt a kérdés, találtam egy nagyon jó ajánlatot a Facebookon. 17” sok küllős szett 225/50 újszerű Falken gumikkal. Megvettem :)

 
>> EseményAlfa Spider / GTV 2.0 TS 150LE // 2018-03-12

A tavasz első napos délutánján hirtelen ötlettől vezérelve kitaláltam, hogy kiszedjük a ponyva alól a járgányt. Úgy döntöttem, az autóhoz kapott picit, 55Ah-s akkut lecserélem egy 72Ah-s új szerkezetre. Ez a lehető legnagyobb, ami befér, a rögzítésével meg is szenvedtem...

Utána jött viszont a hidegzuhany: az autó nem ismeri fel egyik kulcsát sem!

Akkusaru le-fel, majd relék kiszedése, tisztogatása, igazgatása, biztosítékok átnézése... Már beesteledett, és kezdtem beletörődni, hogy nézhetek motorvezérlő után, amikor Zé felhívott ,és javasolt egy "reset" módszert, mégpedig a két akkusaru lekötését és összeérintését.

A módszert már nem kellett kipróbálni, mert az utolsó próbálkozásra felismerte a kulcsot, és 2-3 fordulat után be is röffent a szunnyadó TS.

Elmentem tankolni, majd mentem egy kb. 20 km-es bejárató karikát. Sok dolgunk lesz a szezonban, remélem a tavalyihoz hasonlóan szuper baráti és egyéni túrákat teszünk majd!

 
>> EseményAlfa 159 SW 2.0JTDm 136LE Progression // 2018-02-02

Ma hazafelé lemostam, majd letettem aludni a helyére... Egy pillanatra elmerengtem, mivel ő a munkaeszköz (vagy inkább kolléga) nálam, nem szoktunk romantikázni: ez volt a 365-ik együtt töltött nap, egész pontosan 48.400 km van a hátunk mögött.

Szeretem, jó döntés volt megvenni! :)

 
>> EseményAlfa 159 SW 2.0JTDm 136LE Progression // 2018-01-28

- A szíjcsere után a szervó elég darabossá vált, húzódó hangot adott és nehezebben is lehetett tekerni a kormányt parkolásnál. Néha-néha meg is nyikkant valamelyik görgő, én a szervó szivattyúra gyanakodtam. Megijedtem még attól is, hogy kormányműves lett, mert hiányzott egy kevés a szervó olaj tartályból, de ez elenyésző volt és utántöltést követően abbahagyta a fogyást. Kb. 1500km-el a szíjcsere után autópálya tempónál egy finom rántást produkált, majd azóta megszűnt a probléma... lehet, hogy az új feszítőkkel kellett megbarátkoznia a régi alkatrészeknek...

- Néhány nappal később nagy havazásban mentem az M5-ön. Kecskeméttől délre már sózták a pályát. Hazaérve - mivel a hangszigetelés elég jó az 59-ben - húgom hívta fel rá a figyelmemet, hogy hallom-e milyen hangja van a kocsinak? Irgalmatlan fémes nyikorgás jött bal elölről kormány tekerésre vagy szintkülönbségre. Elsőre megint a kormánymű ugrott be, de Zé megnyugtatott, ez egy alsó gömbfej hangja lesz. Mossam ki nagynyomásúval első körbe a kerékjáratot. Elsőre nem hozott eredményt, de pár napra rá esős időben sikerült "kiöblíteni" a beteg gömbfejet és azóta csend van.

- Észre vettem, hogy dugóban araszolva 80 foknál fűtés mellett, kinti 0-1 C fok esetén nem megy feljebb a vízhőfok. Gondoltam, gyengélkedik a termosztát. Aztán másnap már haladtam rendesen is, és mindig sikerült 90 fokra beállnia... ki érti ezt? Én nem.. de egyelőre a szervó és a lengőkarozás problémája mellett a termosztátot is skippeltem egy darabig - remélhetőleg

És egy, ami nem javul meg magától: bár megvolt a vákum pumpa tömítés csere, most már hogy nem ömlik az olaj, látszik, hogy bizony kicsit szivárog mégis a szelepfedél tömítésnél is. Két hét múlva megcsinálja Zé.

Km óra állása (ma): 215.175

 
>> SzervizAlfa 159 SW 2.0JTDm 136LE Progression // 2018-01-05

- Vezérlés csere vízpumpával
- Hosszbordás szíj és összes görgő cseréje, főtengely szíjtárcsával
- Vákum pumpa tömítés csere (itt eresztett olajat, nem a szelepfedél tömítés volt a baj)
- Olaj, összes szűrő (pollen kivételével), gázolaj szűrő is

Km óra állás: 212.600

 
>> SzervizAlfa 159 SW 2.0JTDm 136LE Progression // 2017-11-27

Hankook asszimetrikus mintázatú téli gumikat kapott 215/55 R16 méretben. A felniket kigörgőzték. Komfortos, nem ráz, jól tapad, boldogság van :)