Blog >> obd

>> AutóápolásKristyon // Alfa Spider / GTV 916 // 2024-04-05

A motorvezérlőből kiolvastam a hibákat, fázisérzékelő, és légmennyiség mérő. Töröltem, de a fázis érzékelő motor indítást követően visszajött. Kis utánajárás után, hogy mi is ez, megnéztem a vezérmű fogaskerekénél a jeladót, nem olyanra emlékeztem, mint az első képen látható, aztán a letört darabkája meg is lett. Vet fel némi kérdést, hogy mi okozhatta, hogy letört. Még jó, hogy nagyobb bajt nem csinált. Vennem nem kell, a 147-es régi motorjáról van tartalékom. A km óra állás innen a vezérlőből kiolvasva 235ezer, csak 70ezerrel írhatták vissza az óráját valamikor (nem is értem minek).
Akartam olvasni a légzsákot is, de hiába csatlakoztam rá, nem jött létre kapcsolat. Gondoltam lehet megdöglött a vezérlő. Kiszereltem, hátha látok rajta valamit, de sértetlen. Majd megvizsgálom, kap-e feszt, csak ahhoz előbb lekötöm a légzsákokat, nehogy véletlenül elpukkasszam. Ha már itt matattam, rákötöttem a tető nyitó vezérlésére is. Volt benne pár hiba, töröltem. Majd később újra ránézek, lényegében jól működik.
ABS kockára is rákötöttem, de sajnos érvénytelen ISO kóddal eldobja magát. Végül is hibát nem dob a műszerfalon, a működését még nem teszteltem, de majd kiderúl működik-e.
Vizsgálat közben felfedeztem, hogy az összeeresztésnél kifúj a kipufogó csonk.
Azért még belefért a mai napba, hogy kicseréljem az első rendszámtábla tartó keretet is, csak jobban néz így ki, mint a gyorskötözővel... :).

 
>> SzervizRomeoOne // Alfa 159 2.0 JTDm 16V 170 LE // 2016-12-22

Ezek az autók már nem Ladák és Wartburgok. Elég komplexek és sokféle hibaüzenetet dobhat a fedélzeti számítógép. Hogy ne legyek teljesen tanácstalan, ha valami hiba adódik, így beszereztem a BUDAVILL-től egy bluetooth-os ELM 327 OBD II adaptert.
Közben droberto talált egy olcsóbb forrást is. Észtországból is be lehet rendelni és postaköltséggel együtt is jobban megéri.
Használati utasítás nem jár hozzá, de fontos, hogy párosításnál, ha kódot kér, akkor 1234 (állítólag van, ahol az 5678 működik). Ez azért fontos, mert ha továbbnyomtam anélkül, hogy kódot írtam, akkor is azt írta a laptop, hogy csatlakoztatva van, de a Multiecuscan-en belül nem sikerült a csatlakoztatás.

>> Tuning és extraLiquid // Alfa 159 2.4JTDm Q4 TI // 2015-03-15

Az OBD aljzat a kormány alatt/mellett van balról, a lenyitható burkolat mögött. Mivel én alapvetően buheráns beállítottságú vagyok, aki időnként csak úgy szórakozásból is nézegeti az autó különböző vezérlőinek állapotát, sőt akár programot is töltök fel és le, így mindig problémás volt csavarhúzót elővenni és lefeszegetni a burkolatot. Egyik alkalommal, mikor hidegebb volt szépen el is törtem az alsó rögzítőket. Rendeltem ebay-ről egy egyszerű hosszabbítót, és azt a burkolat aljára rögzítettem, úgy hogy az aljat nem látszik, de könnyen elérhető.

>> SzervizSeriff // Alfa 156 2.4 Mjet 20V // 2012-12-13

Hetfon megjott a kis csomag Amazon bacsitol, meghozta az OBD csatit.
Mar mult heten letoltottem a korabban emlitett Torque appot a telefonomra, igy igazan nem sok dolog volt hatra, mint elore ;)

Muszakilag alulkepzett ember vagyok, de ennel egyszerubb es kenyelmesebb megoldast nem tudok elkepzelni. Radugtam a gep agyara a csatlakozot, elesitettem a BT-t, osszeparositottam oket es kesz. Egy kattintas volt kiutni a hibat (miutan persze a jo oreg duck tape baratommal ideiglenes javitast vegeztem a kedvenc kis csovemen), utana mentem egy kort, el is felejtettem, milyen bivaly tud lenni a kocsi, ha megvan a gyari ertekhez kozeli kraft.

Meg is tankoltam, veszuzem alatt folyamatosan csokkent a fogyim, mialatt sikerult megtanulnom ujra vezetni a kocsit, ti. sok esetben amikor normalis uzemben a gazt kell nyomni, itt vissza kell engedni a jobb labat nyugvo pozicioba, mert teljesen felesleges a presszura... No mindegy, a lenyeg, hogy most 54 es fel liter kellett 890 km-re, ami eleg jo ugy nezve, hogy a kocsi/motor hatekonysaga silany volt hala kedvenc kabelemnek...

Egyebkent egy csomo erdekes es szep infot lehet kiolvasni menet kozben is, de nekem tul sotet, hideg es keso volt tegnap ezzel jatszani :)

Remelem az uzemi nyomas nem dobja le a duck tape-et menet kozben. Hetvegen kiprobalom, amikor elugrunk Hollandiaba :)

>> SzervizSeriff // Alfa 156 2.4 Mjet 20V // 2012-12-03

Gondoltam mig el nem jutunk a vakuumcso cserejeig, erdemes lenne kiutnom a hibat (a csovet megszakertettem atmeneti jelleggel egy kis mindenrehasznos ducktape segitsegevel), igy rendeltem egy remeknek hitt SainSpeed ELM327 Bluetooth OBD2 CAN Interface-t. Ha minden igaz holnapra meg is jon, le is toltottem mar a Torque appot a telefonomra. Ezekkel elvileg telefonrol megszakerthetem a computert, alig varom :)

Ha valakinek van ezzel tapasztalata, kerem ne tartsa magaban. :) Koszonom.

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2012-02-10

Ezt a poszt eddig az "ELM327 kábel módosítása (univerzálissá tétele)" címet viselte. De mivel időközben annyi egyebet írtam bele, így ráfért egy új cím. Most éppen újraírom és újrastruktúrálom az egészet, hogy érthetőbb legyen.


Mi az az ELM327 kábel?

Az ELM327 egy kanadai ember által árult felprogramozott chip (PIC mikrokontroller). Ez kommunikációs processzorként funkcionál. Rövid parancsokkal tartja a PC-vel a kapcsolatot és az autó felé maga gondoskodik a protokollok betartásáról, időzítésről, stb.
Az általunk használt kábelek azonban a legritkább esetben tartalmaznak csak eredeti ELM327 IC-t. Kínában az adatlap alapján írtak egy szoftvert, így érthető módon nem a kanadai embertől szerzik be a chipeket. (Arról, hogy mennyire sikerült jól a programozás, megoszlanak a vélemények. Mivel a fél világ ezeket a kábeleket használja, azért nem lett annyira rossz.) Én már gondoltam rá, hogy beszerzek egy eredeti chipet. (Egyenlőre nem égető.)

Az ELM327 kábel tehát tartalmaz egy ilyen ELM327 (klón) chipet, egy USB illesztőt és persze CAN és K/L-Line meghajtókat.



Mi az a KKL vagy más néven VAGCom kábel?

A KKL (=VAGCom) és az ELM327 közti legfontosabb különbség az az, hogy előbbiben "kevesebb elektronika" van. Nem tartalmaz ún. kommunikációs processzort. Annak, hogy nem önmaga akarja felügyelni a kapcsolatot, annak előnye is van. Mert - bár a notebooknak 0,05%-kal nagyobb lesz a prociterhelése - olyan időzítést valósítasz meg, amilyet akarsz (persze érthető határokon belül). Ezért van, hogy hiába az ELM a "hardveres kábel", egyes ECU-khoz KKL (vagy egy harmadik fajta) kábel kell. Kijelenthető, hogy ha mindkét kábel rendelkezésünkre áll, akkor ezekkel (átalakított állapotukban) és a FES teljes verziójával gyakorlatilag minden Alfás / Fiat-os lekérdezés megvalósítható.

A 156-nál az ABS és a klímapanel kiolvasásához feltétlenül KKL kábelre van szükség!

Ha mellette van ELM327 kábelünk is, akkor tökéletesen elég, ha a KKL kábelben kapcsoló beépítése helyett vezetékkel összekötjük az 1-es, 7-es (itt van gyárilag a kábelben "A" K-line) és 9-es pontokat. (Az 1-esen ugye az ABS elektronika van, a 7-esen a motorvezérlő, a 9-esen pedig a klímapanel.)

KKL kábel esetén se felejtsük el a FES PDF dokumentációjában ajánlott beállításokat a Windows eszközkezelőjében beállítani!!



Egy speciális "kábel": a Bluetooth-os ELM327

Az ELM327-nek létezik egy vezetéknélküli verziója is. Egy Bluetooth port az operációs rendszer felé általában egy "sima" soros portként (is) látszik, akárcsak egy USB-soros átalakító chip, amit a hagyományos, USB-s ELM327 kábelekben használnak. Ezt kihasználva építhető BT-s adapter is. Természetesen a vezetéknélküli átvitel természetéből és a BT szabvány korlátaiból adódóan egy ilyen kábel nem feltétlenül nyújt ugyanolyan stabil kapcsolatot, mint egy vezetékes. A tapasztalatok azt mutatják, hogy működik, de kritikus programozási műveleteket nem végeznék vele. (Illetve légzsákelektronika lekérdezést.) A "kapcsolósítás" ennél a kábelnél ugyanúgy szükséges, ha nem CAN-es autóban használjuk. Gyári állapotban - nem CAN-es autóknál -, csak a motorvezérlő lekérdezésére alkalmas.


És az E327?

Ez természetesen nem egy új tartósítószer, hanem a "kalóz" ELM327 kábelek új neve. Valószínüleg az eredeti ELM327 chip kitalálója (programozója) helyezett kilátásba jogi lépéseket az ELM327 nevet bitorló (kínai) gyártókkal szemben.



Összefoglalva: Olyan autóhoz (pl. 159), amiben a CAN buszé a főszerep, ELM327 kábelre van szükség.
A régebbi autókhoz - mint a 156-hoz - jobb választás a VAGCom kábel.



A MultiECUScan (régi nevén FiatECUScan)

A MultiECUScan nevű programm (a későbbiekben csak "MES") a legtöbb kiolvasási funkciót képes ELM327 kábellel elvégezni. (Nem mindet.)
(Egyébként ez egy nagyon jó kis programm és az 50 eurót simán megéri. Személy szerint azt mondom, aki teheti vegye meg a teljes verziót, mert ez nagyon korrekt ár és ennyivel járuljunk hozzá a fejlesztéséhez. Ráadásul PayPal-lal nagyon egyszerűen lehet fizetni.)
A mindenféle crackelt változatok használatától mindenkit óva intek!!
Ezek sokszor vírusosak, ami elég magas ár a "teljes" verzióért. SZVSZ jóval magasabb, mint a 50 euró... Arról nem is beszélve, hogy a Demo verzió, szinte mindent tud, amit a teljes is. Csak pár ritkán használt apróság hiányzik. Vagyis a MES esetében nem kell megszokásból rohanni egy crackelt változatot keresni...
50 euró tényleg nem a világ, ha egy ilyen jó programmról van szó. Ráadásul örökre járnak az az update-k. Nekem legalábbis ez megér ennyit.

Időközben MultiECUscan-ra változott a FES neve. Ennek két oka lehet: Az egyik a márkanév-használat, a másik, hogy jelenleg is vannak olyan nem-FIAT autók, amihez jó a program. Könnyen lehet, hogy a program ilyen irányban is lesz fejlesztve.

A regisztráció menete:
A multiecuscan.net honlapon tudod letölteni. Feltelepíted, bemész a Register menübe, ott látod a gépspecifikus kulcsot, ezt kell megadnod később a honlapon regisztrációkor. PayPal-lal tudsz fizetni és emailben kapod az engedélyező kódot, amit a MES-be kell majd begépelned.



Miért kell a kábeleket módosítani?
Előszó: Ha 159-ed van - melynél a kommunikáció CAN buszon történik - és problémáid vannak a kiolvasásnál, akkor lehet, hogy a kábeled tartalmaz egy ún. lezáróellenállást. Nos erre a 159 esetén NINCS szükség, így el kell távolítani, csak akkor fog rendesen működni a kábel. Ezt a témát később ki fogom bővebben fejteni.

A most következő információk főleg régebbi autókra vonatkoznak, mint pl. a legtöbb 156 is. (Elképzelhető, hogy a kései benzinesekben a motor ECU már CAN buszt használt.)

És akkor a lényeg: A kábelt módosítani nem feltétlenül szükséges. Ugyanis a feladatot remekül ellátják a kapható adapterek is. Aki nem akar ilyenekre beruházni, vagy zavarja a felesleges bonyolítás, annak a kábelt kell módosítania...
...mert a kábelben a K-Line (egyvezetékes kommunikációs busz, a CAN-nel nem rendelkező Alfák és egyéb autók legfontosabb interfésze) alapból a 7-es pontra van kötve. Tehát csak a motorECU-val képes kommunikálni., Tekintve, hogy az ABS az 1-es, a légzsák pedig a 3-as ponton van. A K-Line-t kapcsolóval célszerű a megfelelő irányba terelni. Mondjuk egy DIP klaviatúrával.
Ha ez így most kínai akkor inkább hagyd, mert esetleg bajt csinálsz!! (Jótanács.)


A képen látható kiosztás az autóban lévő csatlakozóra vonatkozik, szemből (az ülés felől) nézve.

A teendők:
Matrica leszed, 4 csavar kicsavar, 7-es pontról vezetéket leforraszt és kapcsoló közbeiktatásával a kívánt pontokra továbbvisz. Az "útválasztó" kapcsolót egy átlag 156 esetén az 1-3-7-9 (xenonosoknál még 12 is) közé érdemes beépíteni.
(A FES oldalán leírt kompatibilitási listában is sok helyen láthatóak számok az egyes kábeltípusok mögött. Az pontosan erre, az OBD csatlakozó pontjára vonatkozik, ahova az adott ECU k-line-ja van kötve.)



A diag. csatlakozó bekötése 156 esetén:

1 ABS+VDC
3 Airbag
4 GND
5 GND
6 CAN B (opcionális, csak benzinesek, illetve utolsó dízelek)
7 Engine/Gearbox
8 CODE (Immo) vezérlőegység
9 Klíma (vagy kormányszervó, de SZVSZ a 156-nál csak az előbbi)
11 Gyári riasztó
12 Xenon Headlights/Engine Support/Cruise Control (csak gyári xenonos autókban használt)
14 CAN A (opcionális, csak benzinesek, illetve utolsó dízelek)
16 +12V

A 2-10-13-15 pontokat a 156-ban nem használják. (Legalábbis az MK1-ben biztos nem.)

Módosítás és diag. csak saját felelősségre! (Sokan kedvet kaptak a házi diagnosztikához. Olyanok is, akik még életükben nem tartottak forrasztópákát a kezükben, illetve nem jártasak az autóelektronikában. Én azt mondom, csak óvatosan!)

Fontos! A módosított kábellel lehetőség van a légzsák hibakódok lekérdezésére és törlésére. Ugyanakkor SOHA meg ne próbáljátok az Actuator Test, Self Test és hasonló funkciókat!! Ekkor ugyanis kinyílnak a légzsákok. (Nem kinyílhatnak, hanem kinyílnak!!!)

Még vmi a FiatECUScan (a későbbiekben csak FES) használatához:
Ha ELM kábeled van, akkor 38400-ra kell állítani a Baud Rate-t. Ez esszenciális, különben csak villog.


Ha esetleg segített amit leírtam, egy privátban írt "köszönöm"-nek mindig örülök. :)
Amúgy pedig visszatérni érdemes, mert ahogy jutnak eszembe a dolgok, úgy bővítem ezt a bejegyzést.


Az második képen egy ELM327 kábel látható, olyan adapterekkel, melyek az alapból használt 7-es lábról egy másik pontra vezetik a jelet. Ilyen adapterek használatával nincs szükség a kábel módosítására. Hátrány: a kpl. csomag 70-80 eurót kóstál.
A FES egyébként csatlakozás előtt ki is írja, melyik színű adapterre van szükség.

Infók az adapterekről:
"Green Adaptor Lead (FiatEcuScan Adaptor 1) = Engine, ABS, Power Steering
Red Adaptor Lead (FiatEcuScan Adaptor 2) = Airbag
Yellow Adaptor Lead (FiatEcuScan Adaptor 3) = CAN
16 Pin ODB2 USB Diagnostic Lead ELM 327 v1.4

Pin Configurations:
Green Adaptor Lead = Female pin 7 to male pins 1,7,9,12.
Red Adaptor Lead = Female pin 7 to male pin 3
Yellow Adaptor Lead = Female pin 6 to male pin 1 / Female pin 14 to male pin 9 / Female pin 7 to male pin 12 "


"Vettem, megcsináltam, nem működik..."

Előre bocsájtom: Volt már 1 pár eset, amikor a távolból nem tudtam segíteni.
A 7es lábat kell összekötni a kábel megfelelő vezetékével, ez fontos. Az összes többi le van írva a MES könyvtárában található PDF-ben. Ennél jobban sajnos én sem tudnám leírni, mit hova kell állítani. :(
A legegyszerűbb egy olyan cartárs kábelével+gépével kipróbálni, akinek a saját autójával működik. Ha így működik, akkor lehet folytatni a hibakeresést. (Mint írtam, első körben a kábel K-Line-át _közvetlenül_ a 7es pontra kötni...)
Sajnos a emailen keresztül nekem sincs lehetőségem (időm) bárkit kiképezni műszerésznek. Így nincs más megoldás, mint egy valóban hozzáértővel alaposan megvizsgálni az autót és a kábelt. Gondoljunk csak bele... egy egyszerű kontakthiba, letört vezeték a diag. csatlakozóban, 10++ emailt is eredményezne és mégsem oldódna meg a probléma...


(Ezt a posztot rendszeresen frissítem/bővítem.)

>> SzervizLiquid // Alfa 156 2.0TS // 2010-06-28

Mesa segítségével rátaláltam az ebay-en egy nagyon jóarcú és pofátlanul olcsó USB-s OBD csatolóra.
"USB kkl Cable Interface OBD2 OBD-II-2 Vag-com Audi Seat"
Eredetileg fócvágenekhez reklámozzák, de ismeri az Alfadiag és a FiatECUScan is. Ez utóbbival teszteltem, szépen olvas/töröl hibát, mutat adatokat stb.
A Panda-hoz is jó.