Blog >> rozsda >> karosszéria

>> SzervizPoló // Alfa 156 2.0 TwinSpark Distinctive // 2017-12-22

Ugyanott lyukadt ki az alja, ahol 2 éve javította egy lakatos. Most már több információval rendelkeztem és találtam olyat, aki jól dolgozik.
www.valler.hu

A jobb hátsó sárvédőnél is hagytak utómunkának valót a szakik, de mondjuk ott árnyaltabb a helyzet. Amikor elvittem hozzájuk, akkor mutattam, hogy az ajtó által takart élnél belül levált a védőréteg és rozsdás, ezért kezeljék le. Meg is tették, de ugyanolyan minőségben, mint a bal oldalt. Igaz, felcsiszolás után látszott csak, hogy itt nagyobb a baj, mivel itt két lemez van egymáson és a belső belülről rohad, ezt ki kell vágni és cserélni kell. Ezt nyilván nem oldja meg a felületi kezelés, amit csináltak, csak azt nem értem, hogy miért nem lehetett szólni, hogy figyu, az ott nagyon oda van... No, mindegy..
Találtam a környéken még pár helyet, ami aggasztó (ez nem a szakik hibája) és, amire sajnos ez a kezelés nem fog tudni tartós megoldást nyújtani, de legalább láttam mi a helyzet és, hogy ezen a részen mekkora a probléma, amit orvosolni kell.
A bal oldal pedig megkapta a 2. réteg alvázvédőt.

Feltűnt a bal hátsó kerékdobon, ahol novemberben karosszériázás történt, hogy néhány apró barna folt képződött. Először gondoltam és bíztam benne, hogy csak valami barna kosz rakódott oda, de természetesen nem az volt.
Hát.. nem tudom mit mondjak, tényleg nincs új a nap alatt. A behegesztett fémlemezt természetesen semmivel nem kezelték le mielőtt a védőréteget felvitték, aminek köszönhetően főként a varrat elkezdett korrodálni. Nem értem, komolyan,. Meddig tart letisztítani és pl. cinkromátossal (vagy akámri más ennek megfelelő alapozóval) lekenni? Tudom, hogy ha lekezeli, akkor is csak töredéke lesz az élettartama a gyári, eredeti megoldásnak, de miért jó, hogy 4 hónap után a javított területen átüt a rozsda? Gondolja, hogy majd visszaviszem megcsináltalni? Meg a tököm... Max hegesztésre. De a kezelést, azt tuti, hogy többet nem bízom karosszériásra. Bár már beszerződött egy CO hegesztő, egyenes csiszoló valamint van kompresszor is, amivel az alvázvédőt fel lehet vinni, szóval a jövőben inkább rászánjuk otthon az időt és normálisan megcsináljuk magunknak, akármelyik családbeli autót, mert ez így csak pénzkidobás, rajtam ne gazdagodjonak a kóklerek.
Leszedtem a védőréteget, letisztítottam a felületet (csiszoló, CR majd nitro), majd kapott cinkromátos alapozót, majd kompresszorral felhordtam az alvázvédőt (kap majd még egy réteget).
S a helyzet ugyanez a másik oldalon a kerékdobban... és gondolom, hogy a sárvédő javított része is ilyen, szóval lesz még nagyobb utómunka, de abban azért bízom, hogy a fényezett részeket lealapozták...

Miután kiderült milyen ramaty állapotban van a jobb hátsó traktus, gondoltam, körül kellene még nézni a hátsó részen. Találtam is még pár javítani valót. :) Úgy gondoltam nem kellene tovább halogatni a dolgot, ezért elvittem karosszériáztatni.
Csináltak üregvédelmet is a hátsó részen. Az eredmény tetszik, remélem tartós is lesz. :)
Következő lépés tavasszal az alváz kezelés ill. utastér padlórész átnézése és javítása, ha kell.

>> Szervizaranytl // Alfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2012-10-11

A tavaszi átvizsgáláskor észrevettem egy kis rozsdát a bal első sárvédőelem és a küszöb találkozásánál. Most került sor a kijavítására.
A sárvédőelem korrodált, a küszöbnek nem volt baja. Egy tenyérnyi lemezt kellett kicserélni, alvázvédő, egyebek. Fényezés következik.

>> AutóápolásGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2008-02-22

Tervezem, hogy a közeljövőben megadom az autónak, amire a karosszéria még a waxolásnál is jobban vágyik: az üregvédelmet.

Ez egy olyan pont, véleményem szerint, aminek a jelentőssége a legtöbbek számára nem ismert. Egy régebbi autónál inkább magától értetődő, de sajnos az újabb, galvanizált karosszériás autóknak is szüksége van erre. Német nyelvű kereséseim azt a meglepő eredményt adták, hogy pár éves autóknál is megjelennek buborékok az ajtók belső szegélyeinél. (Mercedes, BMW, Mazda, Honda, stb.) Ez pedig egyértelműen az üregvédelem hiányát jelenti. (A gyártóknak persze nem érdeke örökéletű autókat gyártani. De azért ezen a ponton nem kéne spórolni.)

A lényeg tehát, hogy mihamarabb igényes üregvédelmet kapjon az autó. Ez egy időigényes és komplikált művelet, semmiképpen sem lehet egy délután letudni. (A kárpitelemek leszerelése önmagában ennyi idő.)

Egy igényes üregvédelem a következő lépésekből áll:

- rozsdapassziválás (bizony, a "hajtásokban" megáll a nedvesség és megindul az oxidációs folyamat)

- passziváló kimosása bő vízzel egyes szerek esetén (Ez nem káros, sőt, szükséges! Persze arról gondoskodni kell, hogy legyen megfelelő szellőzés a száradáshoz.)

- üregvédő felvitele


Passziváló anyagnak valószínüleg a Fertan nevű szert fogom használni. (Németországban ez a legelterjedtebb.) Általános rozsdapassziválásra egyébként a Korant nevű _hazai_ szert ajánlom (Ferrokémia szövetkezet, Bp.!). Utóbbi nem csodaszer, de pl. egy tisztességes kezelés (csiszolás, festés) előtt mindenképpen jó átmeneti megoldás bármilyen rozsdásodó ponton. (Ez a pont opcionális. Tehát nincs mindig szükség rá.)

Az üregvédő anyagok között az európai irodalom és a tapasztalatok szerint a legjobb, legtartósabb hatású egy minőségi üregvédő-zsír. A különböző waxok csak látszólagos védelmet nyújtanak, ugyanis az oldószer elpárolgásával repedések keletkeznek. (Motip és társai kerülendőek.) Jó védelmet nyújtanak a speciális olajok is, de ezek nem olyan tartósak, rendszeres ellenőrzés/utánkezelés szükséges.
A zsír hátránya, hogy felvitel előtt minimum 80 fokra kell melegíteni.

A jó üregvédő szereket egyébként a kedvező kúszási tulajdonság teszi jóvá. Ez a nagy különbség egy waxxal szemben... Nagyon kevés olyan üregvédő wax létezik, ami ér is valamit!!!

A zsír felvitelhez leginkább kompresszor, nyomás alatt lévő tégelyes pisztoly és speciális szonda szükséges. Körülményes, de állítólag ez a nonplusultra e téren.

Az üregvédelmet magam szeretném csinálni, ha sikerült beszereznem a szüks. anyagokat és eszközöket. Az eredményről írni fogok...


A másik fontos művelet az alvázvédelem. Erre is vannak ma már 1000x jobb szerek, mint az ősrégi bitumen alapú és az elterjedt PVC alapú (rücsi) anyagok.
Itt jegyezném meg, hogy pl. a 156-nál alkalmazott alvázvédő nem túl jó minőségű. Lásd köv. pont...

Mindkettő nagy hátránya, hogy sérülés esetén bemegy mögé a víz és ott háborítatlanul dolgozik. Az előbbi szer "aktiválható" és feljavítható Fluid Film Liquid-del. Ez kiegészíti és valóban hermetikusan záróvá teszi. Még jobb eredményt ígér a Perma Film. Ez - sós víznek ellenálló - szer, ecseteléssel vihető fel az alvázra (akár régi alvázvédőre is), illetve a kerékjáratokba. Jómagam is ezt fogom használni mindkét autómon. (Gyárilag PVC van az Alfán is, és tapasztalatból tudom, hogy csak látszatmegoldás...)

(Leszögezném, hogy semmilyen kapcsolatban nem állok az itt említett szerek gyártóival, kizárólag az interneten* talált véleményeket osztom meg ilyenmódoni Veletek.
*: Nagyon sok témábavágó német fórum létezik. És ebben tényleg maximalisták és precízek... És oldtimerből is jócskán akad odaát.)


Legközelebb ejtek pár szót a korszerű alapozókról...


Update: Csikósék is rákaptak a MS zsírra!! B)