Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Erőforrás alternativák

Gabriel2005-08-12 18:48:45 // 237
Miért érzem azt, hogy most én vagyok Perdix és ellenem lesz mindenki? :-D
Gabriel2005-08-12 18:44:20 // 236
Hm, ez érdekes de akkor miért van még piacon ha nem működik a dolog. Akinek van fedélzeti számítógépe az szerintem látványosan észreveheti a különbséget. És legyen 10% spórolás már akkor is jó nem?
bb182005-08-12 18:38:53 // 235
sajnálom hogy ezt kell mondanom, de ezt a terméket kb 15-20 éve forgalmazzák itthon több-kevesebb sikerrel. nagyon sok auton látom szerelés közben, de az igazság az hogy nincs semmi kimutathato haszna. mielött megköveznétek, ezt onnan tudom, hogy ( mint azt már emlitettem volt ) a sogorom a haditechnikai intézetben vezetö munkatárs, fejlesztö mérnök. ök mindent kiprobálnak ami ilyen dolgokra irányul már csak azért is mert mint potenciális nagyfelhasználot mindenki megtalálja öket ( a hm-et ). laboratoriumi körülmények közt nem találtak semmi teljesitmény vagy fogyasztás változást. ez onnan is eredhet ( mivel az elv amugy megállná a helyét papiron ), hogy a benzin tul gyorsan folyik át és nem elég erös a mágnes. azt hogy amugy müködne-e nem vizsgálják, csak azt hogy mükszik-e a dolog. sajna nem. van a dolognak egy pszichologiai oldala is. ha azt hiszed hogy kevesebbet fogyaszt az autod, vagy jobban megy, tényleg ugy fogod érezni. amugy 8 hét alatt kevesen mennek 4000 km-t, és hát valljuk meg ez a pénzvisszafizetés sem olyan egyszerü dolog. azért ök sem hüjék teljesen. biztos sokan tapasztaltátok már. elnézést ha valakinek a lelkébe tapostam volna. mellesleg van itthon néhány darab ha valaki ki akarja probálni szivesen odaadom használatra. aztán ha gondolja lehet venni is.
Gabriel2005-08-12 16:33:20 // 234
Lehet OFF lesz, amit most írok, de ez a topic az ekonomikus azaz kisebb fogyasztásról szól. Az én új infóim alapján léteznek ilyen drasztiksu beavatkozás nélküli üzemanyag fogyás csöntési módszerek is. Anyám most épp egy ilyen termék eladásával is foglalkozik. A neve Petrol Booster. No nem egy adalékról van szó hanem egy olyan kémiai-fizikai tulajdonságot használ ki mint a mágneses töltés. A benzincsőre van szerelve a kütyü ami a láncba rendeződött üzemanyag (legyen az benzin, vagy gázolaj) részecskék újrarendeződését (bocsi de nem vagyok kémikus) eredményezi mivel feltöltődnek. A végeredmény az, hogy az így feltöltött molekulák egyenletesebb égést biztosítanak aminek persze a fogyasztás is hasznát látja. Tudom olyan TeleShopingos szöveg de én viszont ezt fogom kipróbálni. Előnyei, mint említettem jobb hatásfok, sőt teljesítménynövekedés, egészen 20 százalék fogyasztáscsökkenés is lehetséges, motor élettartam növekedése szintén. Állítólag 2500-4000 km után már érezhető a gazdaságosabb üzemmód és 8 hét pénzvisszafizetési garancia érvényes (Csehország és Szlovákia). Ha valakit érdekel szóljon. Itt 3300 Sk azaz kb. 21-22 ezer Sk.
Gabriel2005-08-12 16:24:32 // 233
Sziasztok. Nagy nehezen kb 2-3 nap rendszeres beosztással elolvastam ezt a topciot, mert bennem is megfordult a gáz téma. Egyenlőre pénzem sem lenne rá, de elég vegyesek az érzések már bennem ezügyben. Robi elég sok pozitív infót adott ami azért tényleg növeli a GÁZ felé irányultságot. Visszamenőleg is köszi. Perdixnek meg annyit üzennék, ha elhatároztad vidd végig és ne hallgass másokra, persze feltételezem ha valami negatív is lesz azért ide írod és nem foglalkozol majd az esetleges "Én megmondtam"-ozókra akiknek mint említettétek nincs tapasztalata ezügyben csak egy haver haverja mondta, hogy nem jó stb. A CS.hu elég sokrétű társaságot fog össze és szerintem megférnek mellettünk a gáz-os emberek is :-) persze én azért megnéznék már egy hidrogén-est is. :-)
bb182005-07-22 17:44:48 // 232
ja akkor jo.
perdix1552005-07-22 14:52:00 // 231
bb18: te mindkettő vagy, a 2 dolog egymást "nem üti"........
perdix1552005-07-22 14:51:20 // 230
Így a pontos, THX= Perdixianus
bb182005-07-22 11:19:00 // 229
akkor én is perdixiánus vagyok ? nem is tudtam. :-)) eddig azt hittem református.
TtK2005-07-22 09:14:00 // 228
Khm. Perdixanus = Perdix azon testrésze, where the sun never shines.. :DDDD Legyen inkább Perdixiánus. Vagy Perdixista. :) És mielőtt a Batiánussal jönnétek: Bati neve i-re végződik, ezért tűnhet úgy, hogy "anus" a végződés. Ami egy kicsit mást jelent. :))))
bb182005-07-21 20:53:16 // 227
csatlakozom perdix szaktárshoz. a szabály ugy szol, hogy el kell zárni a gázt és ki kell járatni belöle, majd benzinnel be a mühelybe és minden rendben. és ez csak zárt mühelyben. szabadban csak a szokásos ovintézkedések, semmi más nem kell. én sosem zártam el szereléshez, hacsak nem közvetlenül a gázt piszkáltam meg. mellesleg lovato rendszerem volt és még ugy is ment, hogy a reduktor membránja olyan kemény volt mint egy 1-es lemez. komolyan! nem volt már tuti, de ment. és e mellett a karburátorom is le volt szakadva csak a motorháztető tartotta a helyén. akkor derölt ki amikor rátámaszkodtam és elmozdult. :-))
perdix1552005-07-20 22:19:31 // 226
Na mekkel nyitnom, gyorsan mondom: nem , javíthatja más is, csak el kell biztonságilag zárni a tartályt, meg nem lehet össze-vissza hegeszteni.....De bármi más autószerekő munkát lehet: futómű, fék, szilentek, kormánymű....stb. Úgy hogy nincs GAS, akarom mondani még valóban nincs de lesz!!! Topic ideiglenesen bezárva, ÁMEN
perdix1552005-07-20 22:16:36 // 225
EJJEJEJ, má megint visztek a sötét oldal felé....ejjejjjejjj! Ezt úgy ke csinálni, hogy 7 napból 6-ot GAS-sal, jó kiéhezel a sok baromra aki kaján vigyorral lenyom, majd 7végén átnyomod büszkén benyára, felkorbácsolod a chipet, és leszámolsz a sok OFFal.....Ez az érzés 1 hétig megint kitart. Gyerekek, menni fog ez, ne hitetlenkedjetek, má. És különben is most bezárom a topicot, ÁMEN!
Stee1462005-07-20 22:13:04 // 224
Kicsit én is beledumálok ebbe a gázos témába. Ha jól olvastam az egész rendszer biztonsága a szakszerű beszerelésen és a szervízen múlik. Ha jól emlékszem pont a te kocsidra tett fel a gumis olyan felnit olyan csavarral ami nem 155re való! Mindezt szemrebbenés nélkül. A másik furcsa dolog számomra, hogy gázos autót csak gázos szervíz javíthat. De mi van akkor ha ennek a gázos szervíznek fingja nincs arról, hogy egy Alfát hogyan kell szakszerüen kezelni?
Ékszij2005-07-20 22:11:26 // 223
Én azért bízom benne hogy sűrűbben lesz a kapcsolód benzin állásban vagyis mindig olyanod lesz hogy nyomod neki hiszen azért van:)))
GEORGE2005-07-20 22:07:41 // 222
úgy legyen!
perdix1552005-07-20 22:06:42 // 221
Nemsokára...... majd jelentkezek......ha eljön a nagy nap....... Lóvé van, idő nincs, azé 230km, vagy mifene..... Perdixanusok, defínició: Kettős hajtóanyag dicsőítése Skizofrén, azaz 2 énű Alfások számára, akik a jozan időben gazdaságosan, nyugodtan Alfáznak, míg ha elkapja őket a gépszíj, akkor a hagyományos üzemanyaggal élik ki Alfás szenvedélyünket:-))))))))) Perdixanus rulez:)))))))))))HEHEHEHE
GEORGE2005-07-20 21:58:59 // 220
Ídő?????abból van a legtöbb nem!!! :-))) Csak lové kell, aztán a szerelők elintéznek mindent ... Perdixanusokat emmeg mi is???? azért a gáz annyira nem nagy dolog, hogy ilyen büszkén hirdesd nem???? Az Alfa hajtóanyag neve: benzin Üdv.:GEORGE
perdix1552005-07-20 21:52:22 // 219
Hamarosan, HEHEHEHE, amint lesz egy kis időm, bevágodok a vasba, megtekerem neki a pályán, reggel odaviszem műtétre, TSavargok 1 kicsit a városban, és aznap este már GAS-sal térek haza... És elindul a legsötétebb oldal, kihirdetem a Perdixanusokat. HEHEHEHE
GEORGE2005-07-20 21:48:02 // 218
De mikor szerelteted be a tiedbe a gázt?????
perdix1552005-07-20 21:46:02 // 217
Így van....meg leszünk is, HEHEHE, egyre többen.....HEHEHE.......
bb182005-07-20 21:33:22 // 216
vagyunk igy néhányan akiknek már volt gázuk. :-))
perdix1552005-07-20 21:25:26 // 215
Sziasztok! Előhozom féltve örzött topicom, HEHEHE! Egy újabb elégedett GAZOS emberkével futottam össze! És mesélt....sokat....Íme: 1995-ben szerelte be: hasznalt vasba, és (fogocckodjatok meg) 500.000km-et rántott bele: 2szer cserélt hengerfejtömítést, de ezt amúgy is, GAStól függetlenül is meg kellett volna tennie. Meg egyszer romlott el vmi membránféle. ENNYI! Na.... Igen diTSérte, na....visszasírja, na.........még állami támogatást ??? is kapott rá, na....... GAS rulez:-)))))))))))))))))HEHEHEHE
joe752005-07-14 08:28:17 // 214
Ezt nem olvasom végig, mert kifolyik a szemem. Egy dologra azért reagálnék: A felhasználás annak függvényében változik, hogy az adott térségben melyik gáz található, állítható elő. Így az amerikai államokra a földgáz (CNG) elterjedése, míg az európai országokra a cseppfolyós PB-gáz (LPG) jellemző. szóval ekkora baromságot ritkán olvasni. Ebből is látszik hogy szakértőkkel van dolgunk. Hogyha megnézzük a szénláncot akkor ugye így néz ki: C1 Metán, C2 etán, C3 Propán, C4 Bután, C5 Pentán, C6 hexán, stb. Én aki évi sokszázmillió m3 földgáz kitermelésével foglalkozom, hülyére röhögöm magam az idézett mondaton. Nem részletezem, de nincs olyan hogy PB gázmező. Ahol PB van ott van C1, C2-is sőt főleg az van. A földgázok jelentős része C1, C2, a C3, C4 lényegesen kissebb mértékben található meg bennük százalékosan, és ahogy megyünk a fölvelé a láncon egyre kissebbek az összetevők. A gáztermeléssekl együtt felszinre kerülő gázkondenzátum, vagy más néven gazolinban sok a PB, de mennyisége még így is jelentősen eltér az C1, C2.-től. Így hogy mely területeken mely módszer terjedt el biztosan egész más okokra vetzethető vissza, mint az a marketing maszlagból kiderül.
ghosty92005-07-12 17:58:44 // 213
A "mar" azert eros tulzas, kb. 10 evesek es gyarilag gazuzemuek (CNG) a buszok. Viszont szinte csak azert jottek annak idejen, mert a varosi kozlekedesi "konkurencia" trolijaival szemben fel kellett mutatni a normal dizelmotornal valamivel tisztabb uzemu jarmuveket...
perdix1552005-07-12 17:33:47 // 212
ÁMEN, gázra fül!!!!!!
bb182005-07-12 15:47:05 // 211
sztem akinek volt már korrekt gáza az ezt mondta eddig is . igy én is és egyetértek vele. ámen
FRC2005-07-12 15:38:48 // 210
Gyerünk át a Csajok minden mennyiségben, majd ott részletesebben beszámolok rólla! :-))))
2005-07-12 15:28:40 // 209
Mindig ilyen gyors a keze? :)))
FRC2005-07-12 15:12:05 // 208
a titkárnőm segített! ;-)
2005-07-12 15:12:02 // 207
Végére értem. Egyetértek. Ha úgy lehetne utólag beszereltetni, hogy nem foglal el helyet hátul akkor rendben is lenne ezért támogatom a gyárilag tervezett rendszert.
2005-07-12 15:04:21 // 206
Ezt 22 perc alatt gépelted be, ugyes. :)
FRC2005-07-12 15:01:29 // 205
Gázautók Szükség van erre az ismertetésre annak érdekében, hogy eloszlassuk azokat az alaptalan félelmeket és hiedelmeket, melyek a gázautókkal kapcsolatban kialakultak Talán ezek az aggodalmak is okai annak, hogy hazánkban a mai napig nem túl nagy az érdeklődés a gáz mint gépjármű-hajtóanyag iránt. A valamivel több mint 2 millió hazai gépjárműből mindössze 100 ezret hajt gáz, és országszerte mindössze 60 töltőállomáson lehet gázt tankolni. Az ipar mellett a másik legjelentősebb légszennyezés-forrás a közlekedés, a járművek. A Földön egyre katasztrofálisabb helyzetet okozó légszennyezés olyan alternatív üzemanyag(ok) alkalmazását sürgetik, melyek megoldást jelentenek e gondok enyhítésére. A környezetszennyezés visszaszorításában úttörő szerepe van a gáz jármű-üzemanyagként történő felhasználásának. Arról nem is beszélve, hogy a gázüzem jókora könnyebbséget jelent pénztárcánk számára. A köztudatban és a hazai gyakorlatban is a propán-bután-gázzal (PB) történő autózás terjedt el. Pedig létezik egy más típusú gázzal történő közlekedési forma is: a földgázautózás. A cseppfolyós propán-bután-gáz (LPG, Liquefied Petroleum Gas) azonos a palackos háztartási PB-gázzal. Követelményeit az Európai Unióból átvett MSZ EN 589 szabvány írja elő. A sűrített földgáz (CNG, Compressed Natural Gas) pedig a háztartási vezetékes gáz. A két üzemanyag között az alapvető különbség üzemi nyomásviszonyaiban van. A CNG-t légnemű állapotban tárolják 200 bar nyomáson, a PB-t cseppfolyós állapotban 5-10 bar nyomáson. A nyomásviszonyok miatt a két üzemanyag tárolótartályainak kivitele és nyomáscsökkentő rendszere (reduktor) alapvetően eltér egymástól. A felhasználás annak függvényében változik, hogy az adott térségben melyik gáz található, állítható elő. Így az amerikai államokra a földgáz (CNG) elterjedése, míg az európai országokra a cseppfolyós PB-gáz (LPG) jellemző. Az európai gázautózás fejlődésében Olaszország és Hollandia foglalja el a vezető helyet. Ezekben az országokban a benzinüzemű autók több mint fele kettős üzemű. A gázüzemű autók károsanyag-kibocsátása kisebb, mint a hagyományos üzemanyagúaké. A gázüzemanyagok magas oktánszámuk miatt nem tartalmaznak kopogásgátló adalékanyagokat. A gázüzemanyag teljesen elkeveredik a motorba jutó levegővel, tehát tökéletes az égés. Ebből következően a kipufogógázban kevesebb a rákkeltő vegyület, szilárd részecske pedig egyáltalán nincs. A végeredmény: a légkörbe jutó káros anyag mennyisége a benzinüzemhez képest jelentősen csökken. A gáz-levegő tökéletes keveredésének köszönhetően csökken az olajfogyasztás is, az olajcsere-periódus megduplázódik, tehát kevesebb fáradt olaj keletkezik. A kevesebb károsanyag mellett "hasznosanyag"-kibocsátás is történik: az autógázok magas hidrogéntartalma miatt az égés során víz keletkezik, ezért a légkörbe jutó szén-dioxid mennyisége kisebb, ami az üvegházhatás csökkentését eredményezi. Magyarországon a benzin és gáz arányát figyelembe véve 30-40%-kal olcsóbban autózhatunk. A kisebb olajfogyasztás és a kétszeres olajcsere-periódus miatt jelentős költségmegtakarítás érhető el. A sokkal kedvezőbb gáz és levegő keveredésének köszönhetően a motorkopások mintegy 30-40%-kal csökkennek, így nő a gázos motor élettartama. A földgáznak mint gépjármű hajtóanyagnak a legnagyobb előnye, hogy a jelenleg használatos gépjármű-hajtóanyagok közül a legkevésbé környezetszennyező és a legolcsóbb üzemanyagfajta. A tisztán földgázüzemű gépjárművek üzemeltetési költsége körülbelül 1/3-a a benzinüzemű és megközelítőleg fele a PB-üzemű autókénak. A földgáztöltő állomások alig kiépített hálózata miatt eddig nem tudtak elterjedni hazánkban. A magyarországi gázautózás műszaki megoldásában, beszerelési technológiájában elsősorban az olaszországi tapasztalatokat, berendezéseket használja fel, ami jelzi ezek megfelelő minőségét. Az alkatrészek minden esetben hatósági behozatali és gyártási engedélyekkel rendelkeznek, ami biztosítja a problémamentes, biztonságos átalakítást. Az átalakítás a motor, a karosszéria módosításával nem jár, csak az attól függetlenül működő egységek beépítését jelenti. A visszaalakítás ezen egységek károsodása nélkül végezhető el. (1) Az átalakításokat a Műszaki Biztonsági Főfelügyelet által engedélyezett szakszervizekben, speciálisan képzett autógáz szerelők végzik. Az átszerelés megrendelése előtt minden esetben győződjünk meg a szakszerviz hivatalosságáról! A gázautók megbízhatóságát a felhasznált alkatrészek szigorú gyártásközi és végellenőrzési rendszere valamint a mára komoly műszaki tudással rendelkező, felkészült szakemberek együttes megléte garantálja. Nem igaz az a gázautókról kialakult hiedelem, hogy robbanásveszélyesek, használatuk során veszélyben van annak vezetője és környezete egyaránt! Még egy esetleges ütközéses baleset során sem fog felrobbanni az autó. A gázautók robbanásait igazoltan csak az otthoni házilagos szerelések során elkövetett szakszerűtlenségek okozták. A gázrendszer minden egyes alkatrésze gyártási vagy behozatali engedéllyel rendelkezik, teljesítik az ENSZ-EGB67 előírásait, ami azt jelenti, hogy a Magyarországon átalakított gépkocsik műszaki színvonala az európai előírásoknak is megfelel. A hivatalos gázautó-műhelyekben beszerelt gázrendszerek számos biztonsági szerelvényt tartalmaznak, amelyek baleset esetén megakadályozzák a gáz szabadba kerülését, illetve a megakadályozzák a gáztartályból a gáz motortér felé áramlását. (2) A gázrendszer legkritikusabb alkatrésze a gáztartály (3) minden esetben a lehető legvédettebb helyen, a csomagtérben helyezik el, anyaga szilárdsági méretezéseken átesett (4) 3-4 mm vastag szívós acél, ami azt jelenti, hogy ütközésnél komoly deformációra képes kiszakadás, robbanás nélkül. A gázrendszert minden esetben gáztömören alakítják ki, melyről hivatalos igazolást ad az átalakítást végző szakszerviz. Az átalakításokat végző szakszervizek az elmúlt évek során kellő tapasztalatot szereztek, valamint megfelelő műszerezettséggel rendelkeznek ahhoz, hogy a lehető legbiztonságosabban végezzék el az átalakításokat. Ezek a tényezők együttesen garantálják a biztonságos közlekedést és használatot. (5) Az átalakítás során a következő részegységeket építik be: a töltőnyílás (távtöltő) (6) (7), melynek feladata a gázüzemanyag-tartály feltöltésekor a gáztöltőállomás szivárgásmentes csatlakoztatása a gázrendszerhez, illetve a tartály biztonságos feltöltése folyékony gázüzemanyaggal. Elhelyezése általában a gépkocsi hátsó részén, a hátfalon vagy a gépkocsi oldalsó sárvédőjénél vagy lökhárítóján történik. Többfunkciós szelep (röviden multiszelep) (8) amely a gáztartályon található, és a következő feladatokat látja el: gáztartály feltöltése, illetve ehhez kapcsolódóan 80 %-os töltéshatárolás, valamint lefúvatás túlnyomás kialakulása esetén, valamint a tartály-telítettség kijelzése. A multiszelepen át jut a gáz a tartályból a motorhoz egy csőtörésre záró szelepen keresztül, illetve megakadályozza a gázáramlást a töltőszelep irányába. A csőtörésre záró szelep hirtelen nyomásesés esetén (például az üzemi vezeték szakadása esetén) megakadályozza a gázkiáramlást. Külön mechanikus elzárószelep található (9) a töltő és üzemi csőszakaszokhoz (egyes változatoknál csak egy kétfunkciós szelep), így egy esetleges tűz esetén könnyen függetleníthető a gáztartály a gépkocsitól. Gáztartály (3): általában a csomagtérben helyezik el, több variációban. A henger alakú tartályokat a doblemezek között a menetirányra merőlegesen (10), dönthető üléstámlájú gépkocsik esetében hosszában a csomagtér jobb kihasználásának érdekében a menetiránnyal párhuzamosan. Azoknál a gépkocsiknál, ahol a pótkerék tárolására kialakított üreg a karosszéria belsejében helyezkedik el, lehetőség van úgynevezett pótkeréktartály (11) beszerelésére is. Ebben az esetben a csomagtartó kapacitása változatlan marad, de a pótkerék elhelyezésérő máshol kell gondoskodni. A tartályok anyaga minden esetben 3-4 mm falvastagságú edzett acéllemez. A tartályok nyomáspróba alapján két kategóriába sorolhatóak. Az "A" kategóriájú tartályok nyomásértékei: üzemi/próba: 25/30 bar, a "B" kategóriájú tartályoké: 25/45 bar. Ennek megfelelően az "A"-s tartályokba csak lefúvatószelepes multiszelepek szerelhetők, a "B"-s tartályokba lefúvatószelep nélküli és lefúvatószelepes multiszelep egyaránt beépíthető. A gáztartályt a csomagtérben olyan szabványos elemekkel, kötőelemekkel rögzítik, melyek szilárdsági méretezése 20 g lassulást enged meg. A tartályokat nagy szilárdságú, műanyag bevonatú vagy szinterezett acélpántokkal rögzítik a tartószerkezetekhez. Csak olyan szalagpántok alkalmazása megengedett, melyek anyaga homogén, folytonos, tehát perforált kivitelben nem használhatók. A földgázüzemű gépjárművek hajtóanyagaként használt földgáz tárolása acél- vagy kompozittartályokban történik. Ezek a tartályok akár 400 bar nyomást is képesek elviselni mindenféle károsodás nélkül, míg a tartályban tárolt földgáz nyomása maximum 200 bar. Ütközés esetén sem jelentenek veszélyt, mivel a tartályokat a gépjárművek csomagtartójában, illetve rakterében helyezik el, ami viszonylagos védettséget jelent, továbbá az acéltartályok falvastagsága 10 mm, tehát egy esetleges ütközés esetén a tartály ép marad. Kompozittartályok esetén a tartályokat erős acélkeret veszi körül, ami megvédi őket az extrém mechanikai hatásoktól is. A tartályok robbanása kizárható, egyfelől a tartályok erőssége, másfelől a magas nyomásból adódó nagy gázkiáramlási sebessége miatt, ami lehetetlenné teszi a visszaégést, és ez által a tartály berobbanását. A gázszelep biztosítja a gáz áramlásának elzárását benzinüzemben, illetve a motor kikapcsolt állapotában. A gázszelep végzi még a folyékony gáz szűrését is. A benzinszelep feladata a benzin útjának elzárása gázüzemben. Működési elve azonos a gázszelepével; tulajdonképpen ez is egy elektromos zárószelep. Emulátorok: a benzinbefecskendezés leállításához. A reduktor (12) feladata a folyékony gázüzemanyag elpárologtatása, és a mindenkori motorállapotnak megfelelő gázmennyiség szabályozása, folyamatos adagolása. Biztonsági funkciót is ellát a reduktor: ha a motor működése valamilyen okból megszakad, de a gyújtás bekapcsolva marad, megakadályozza a gáz további beáramlását a motorba annak ellenére, hogy a gázelzáró mágnesszelep nyitott állapotban maradt. A gázmennyiség-szabályozó egy rugós állítócsavar, ezzel állítható a keverőfejbe, illetve az innen a motorba jutó gáz mennyisége. A gázkeverőfej (13) feladata a gáz bevezetése a motor szívórendszerébe, egyenletes, homogén gáz-levegő keverék előállítása. A szabályozó elektronika feladata az adott pillanatban optimális gáz-levegő keverék állítása. Ezen kívül a legkorszerűbb vezérlő számítógépek további kényelmi funkciókat is tartalmazhatnak, úgymint motorfék üzemmód, átmeneti dúsítás hirtelen gyorsítás esetén, különböző tartályszintmérő egységek illesztése az üzemmód kapcsolóhoz, vészindítási lehetőség gázüzemmódban. Mint látható, a gázrendszer elemeit és működését tervezték meg, hogy normál üzem mellett egy esetleges baleset vagy gépjárműtűz esetén sincs nagyobb veszély, mint egy benzinüzemű járműnél, feltételezve a szakszerű szervizelést, amit egyébként is megérdemel az autó. A 6/1990. (IV.12.) KöHÉM-rendelet rendelkezik arról, hogy a gázüzemű autókat egységes jelöléssel kell ellátni. A cseppfolyós gázüzemű autók jelölése (14) egy, a felragasztás oldaláról olvasható matrica, melynek átmérője 80 milliméter, alapszíne piros, rajta fekete színű felirat. Gyakran felteszik a kérdést, hogy biztonságos-e a beépített rendszer? Ha összehasonlítjuk a gázüzemű autót a benzinessel, kiderül, hogy ez utóbbitól sokkal inkább van félnivalónk: a gáztartály 4 mm falvastagságú acéllemezből készül, és minden egyes tartályt sorszámmal látnak el, majd külön-külön lepróbálnak 45 bar nyomással, melyet hatósági irat igazol. Ezzel szemben a benzintartály egy 1 mm-es, "ponthegesztett" vaslemezből, vagy most már egyre gyakrabban műanyagból van. A gáztartályra egy teljesen leszigetelt műszer-szelep egység kerül, melyben csőszakadás esetén minden irányban elzáró biztonsági szelepek vannak, de ha mégis bármilyen szivárgás lépne fel, egy olyan szellőző rendszert alakítottak ki, amin keresztül a gáz csakis a szabadba távozhat, és az utastérbe nem juthat be; benzintankban ellenben semmi ilyen berendezés nincs. A gáz a nyomáscsökkentőig burkolattal ellátott rézcsövön jut el, hollanderes kötésekkel ellátva. A benzin viszont sérülékeny, és kirepedésre hajlamos gumitömlőn, esetleg műanyag csövön. A szívótorokba jutó gáz útjába még két biztonsági egység van beépítve, amely működésbe lép a leálló motor esetén. Érdekességképpen még elmondható, hogy az összes kiégett motorú járműben a benzinrendszer hibája okozta a tüzet. Azt is meg szokták kérdezni, hogy érezhető-e gázszag az átalakított járművekben? Egy megfelelően átalakított jármű esetében nem érezni gázszagot sem az utastérben, sem a gépkocsi körül. A gépkocsik az átalakítás után minden esetben egy kötelező szivárgásellenőrzésen esnek át, melyről hivatalos okirat is készül, az úgynevezett TANÚSÍTVÁNY, mely garantálja, hogy gépkocsi nagynyomású rendszere gáztömör, szivárgásmentes. Azonban ha a gépkocsit - jogszabályellenesen - háztartási PB-gázzal töltik fel (akár palackról, akár telepített tartályról), akkor még szivárgásmentes gépkocsik is lehetnek gázszagúak. Ennek oka, hogy a háztartási PB-gázokba sokkal nagyobb mennyiségű illatosító anyagot (etilén-merkaptán) töltenek. Az előbb említett TANÚSÍTVÁNY további fontos információkat is tartalmaz: feltüntetik a beszerelt alkatrészek típusát és engedélyszámát, valamint az átalakító műhely engedélyszámait is. Így ha ilyen TANÚSÍTVÁNY-t kapunk a gépkocsihoz nyugodtak lehetünk, hogy az átalakítás során képzett szakemberek engedélyezett terméket építettek be. A gázrendszer ellenőrzése és a tömörségvizsgálat legalább évenkénti elvégzése feltétlenül javasolt. Használható-e az átalakított jármű földgázzal (városi gázzal)? Mivel a földgáz teljesen más tulajdonságú gáz, (pl. normál hőmérsékleten nem cseppfolyósítható, és a levegőnél könnyebb, ellentétben a PB-gázzal) ezért házi körülmények között technikailag kivitelezhetetlen a járműbe töltése és a tárolása (kb. 300 bar nyomáson lehetne elfogadható hatótávolságra elegendő mennyiséget magunkkal vinni). Nyomáscsökkentőre is más felépítésűre volna szükség. A parkolásról: Magyarországon a jelenlegi hatósági rendelkezések alapján a talajszintnél mélyebben elhelyezkedő mélygarázsokba és parkolóházakba gázüzemű gépkocsival tilos behajtani. Ennek oka, hogy az esetlegesen kiszivárgó autógáz (melynek valószínűsége minimális, gyakorlatilag nulla), a levegőnél nehezebb, színtelen anyag így a padlószint közelében összegyűlve a levegővel robbanóelegyet alkothat. Tehát emeletes parkolóházakban, kiszellőztetett garázsokban nyugodtan parkolhatunk gázautóval. Magánterületeken, családi házak garázsában, ha a padlószinten szellőző nyílásokat alakítunk ki, ahol a szivárgó gáz a szabadba távozhat, akkor nyugodtan leállíthatjuk gépkocsinkat. A biztonság fokozása érdekében hosszabb leállítás idejére a tartályszelepen (multiszelepen) található zárcsapokkal függetleníthetjük a gépkocsit a gázrendszertől. (Akár a gáz főcsap elzárása a lakásban hosszabb elutazáskor.) A kereskedelmi forgalomban kaphatók háztartási jelzőkészülékek is, az alsó robbanási határérték 20%-nál riasztójelzést adnak, vagy szellőztető rendszert indítanak be. Az EU-országokban már bevezetés alatt áll egy olyan törvény, illetve gázalkatrész-gyártási minőségbiztosítási rendszer, melyek együttesen lehetővé teszik minden parkolóházban és mélygarázsban a parkolást. Egy esetleges gázszivárgás alkalmával történhet belobbanás, robbanás. A szivárgás oka lehet a gázrendszer tömítetlensége, vagy szakszerűtlen otthoni javítás. A PB-gáz sűrűbb, mint a levegő, ezért a padlószinten vagy mélyebben fekvő területeken (pl. szerelőaknában) gyűlik össze. A gázszivárgás megelőzhető szakszervizben elvégeztetett, rendszeres gáztömörség-vizsgálattal, illetve a házilagos javítás mellőzésével. Túltöltés: a tartályt 80%-ig lehet megtölteni, erről töltéshatároló gondoskodik. A maradék 20% a hőmérséklet-emelkedés miatt bekövetkező térfogat-növekedés számára fenntartott tágulási tér. Teljesen teletöltött tartály esetén 1 oC-os hőmérséklet-emelkedés 7 bar nyomásnövekedést okoz! Túltöltött tartály esetén járatni kell a motort. Robbanás csak akkor következhet be, ha a gáztartálynak nincs lefúvató szelepe. A PB-gáz nem mérgező. Nagy mennyiség esetén a kiszorító hatás alapján oxigénhiányt, végső esetben fulladást okozhat. Összefoglalva tehát felelősséggel kijelenthető, hogy egy gázüzemű gépkocsi nem robbanásveszélyes, mert a hivatalos gázautó-műhelyekben beszerelt gázrendszerek számos biztonsági szerelvényt tartalmaznak, amelyek baleset esetén megakadályozzák a gáz szabadba távozását, illetve a megakadályozzák a gáztartályból a gáz motortér felé áramlását. A gáztartályok különleges 3-4 mm vastag, edzett acélanyagból készülnek, és a legbiztonságosabb, legvédettebb helyen, a csomagtérben helyezik el őket. Ezek a tényezők együttesen garantálják a biztonságos közlekedést és használatot.
Sparky2005-07-12 14:45:13 // 204
Egyetértek az előttem szólóval....
FRC2005-07-12 14:38:58 // 203
Sajnos ez MAGYAR betegség ami olcsó az biztos nem jó, ha meg drága akkor addig spórol rá amig felkopik az álla, vagy soha a budös életbe nem jut hozzá....
2005-07-12 14:37:26 // 202
A NABI és az Ikarusz nincs is olyan messze egymástól. :)
FRC2005-07-12 14:36:02 // 201
Ha jól tudom Szegeden is van pár IKARUS ami már GÁZRA megy (tiszavolán), városi vonalon....
Ékszij2005-07-12 14:33:48 // 200
Itthon évek óta hánykolodik egy gázrendszer de valahogy eggyik offos autómba sem került bele. Most hogy alfám van csak akkor raknám bele ha nem lehetne benzinhez jutni,valahogy úgy érzem az ALFÁHOZ NEM ILLIK de persze ez nem jelenti azt hogy mást kritizálok a gázos autoja miatt...
Sparky2005-07-12 14:27:38 // 199
Bocsi, BB. Nem akarom/tam megsérteni a dieseleseket, de szerintem is megérné utánaszámolni..... Jó dolog a gáz, higgyétek már el!
bb182005-07-12 14:23:27 // 198
én spec ha megy a bót heti 300 liter gázolajat füstölök el, de még sosem vettem kannás vagy egyéb anyagot. az autom egészsége többet ér. mert ha nincs akkor az a legdrágább. amugy ha jo áron bele lehetne tenni a gázt akkor meggondolnám mert a raktérböl sem venne el helyet.
Sparky2005-07-12 14:22:16 // 197
Üdv, Perdix! Info az oldaladon!!!!
2005-07-12 14:22:16 // 196
Kétszer megtérni, ááááááááááááááááááá .
perdix1552005-07-12 14:19:41 // 195
Sparky Üdv a fedélzeten:))))))))))
perdix1552005-07-12 14:19:05 // 194
Halihó Joe! Jó kedvetek van látom, de ennek csak örülni tudok. Figyu: te is térj meg és szereltesd meg a Multijetbe, meglásd olyan rekord fogyit produkálnál, hogy ejhaj!!! Gondold el, számítsd ki mennyivel jobban járnál: kb 6 L gáz 100-on, 6x125Ft=750Ft. 1000km csak 7500 lenne, éves szinten már le se merem írni. Nem kell félni a jótól..... Üdv: Perdix155
Sparky2005-07-12 14:15:07 // 193
Úgy érzem, igen kisarkítottátok a témát. A benzines autó is ugyanúgy kiég, mint a gázos. Körülményektől függ. Szerintem aki olcsóbban akar autózni, rakasson gázt, akinek annyi van, hogy nem számít, az menjen nyugodtan benzinnel. Szerintem ha valakinek Alfája van, az nem jelenti azt, hogy nem takarékoskodhat vele, ahogy neki jól esik. Igen, dieselbe is raknak gázt, de az azért nem annyira elterjedt, mert akik diesellel járnak, tuti nem kúton tankolnak, hanem mutyis gázolajat vesznek. Ezért nem oly gyakori az ő körükben a gázosítás......
2005-07-12 14:15:06 // 192
Ez is igaz meg aztán mit ér a pótkerék emelő nélkül. :)))
bb182005-07-12 14:12:36 // 191
van dieselbe is csak nem nálunk. tesznek munkagépekbe is, és gyártanak direkt kettös üzemü ( diesel-gáz ) motort is.
bb182005-07-12 14:10:40 // 190
vedd hozzá azt is hogy a potkeréktartály drágább is mint a sima.
bb182005-07-12 14:08:11 // 189
ha igy alakult akkor benzinnel is simán megtörténhetett volna. ez biztos. alattam is gyulladt ki ( sajnos ) ügyfelem autója ami benzines volt. mindazonálltal, ha rendesen karban tartják és korrekt a beszerelés nem fogadom el, hogy veszélyesebb minta abenzin. ui: azért az hogy elöl és hátul más felni van, engem nem gyöz meg az ember gondosságárol.
2005-07-12 14:06:52 // 188
Mi lesz a Powerail 2-el joe? Viszed magaddal vagy keversz egy kis biogázt hozzá? :))
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak