30 éves az Alfa 164

2017-10-25  pettinke
Idén 30 éves az Alfa 164-es. Ez volt az első nagy és luxus kategóriás Alfa, melyet az autóiparban nagyra tartott Pininfarina stúdióban álmodtak meg.
Magazin >> A vírus mögött  

Nagy mérföldkő volt az Alfa Romeo életében a típus: ez volt az első, már a Fiat fennhatósága alatt megjelent modell. A Tipo 4 platform az Alfa, a Fiat, a Lancia és a Saab  közös fejlesztése volt, de az Alfa nem kisebb céget, mint a Pininfarinát (Enrico Fumia) kérte fel a dizájn megalkotására, egy zászlóshajóhoz méltó módon. A luxuriózus beltéren is érződik az igyekezet, a velúr huzatok mellett ellenőrző panel és légkondicionáló szolgálja a kényelmet.

Maga a fejlesztés (igen szerteágazó, és az Alfa történetében először nagyon kimerítő teszteléssel) még a Fiat-főnökség előtt kezdődött, 1984-ben, s tulajdonképpen független akció volt, a megjelenés történt csak az akvizíció után.

1987-ben a frankfurti szalonon mutatták be a típust, kezdetben 2.0 TwinSpark és 2.5 VM Turbodiesel verziókkal, és elsőkerék-hajtással. Még a bemutatás évében megjelent a 3.0 V6 verzió, opcionálisan automata váltóval. A Lancia-rokonság egy másik jele az 1988-ban bemutatott 2.0 turbo (sor 4) motor, ami eredetileg a Themáé volt.

1990-ben külön az amerikai piac számára dolgoztak ki 3 modellt, mindegyiket a 3.0 V6 motorral, de eltérő felszereltségi szintekkel (Normál – Luxus – Sport). Velük párhuzamosan az európai piacon a Quadrifoglio jelent meg.

Az amerikai tapasztalatok alapján 1991-ben fészliftet kapott a 164 – de ez nemcsak a külsőségekben, hanem sok-sok technikai újításban is jelentkezett, egyúttal a motorpaletta része lett a 2.0 V6 turbo.

1993-ban a 3.0 V6-os motor 24 szelepes verziója jelent meg, és a Super (komfortos) felszereltségi szint, az év végén pedig a Q4 verzióban Torsen-összkerékhajtással párosították a V6-ot.

1994 és 1997 között számos apróbb változással tartották életben a típust, melyek természetesen az optikai részletek mellett az új műszaki igényekkel is lépést tartottak (pl. légzsák, Euro2-es motorok).

Majd’ 300 ezer példány készült a 10 éves életciklus alatt (a maláj és hongkongi piacokra 168 néven).

A 164 adja a mechanikai alapját a Proteo (összkerekes kupé) és Scighera (biturbo szuperautó) koncepcióknak, míg a külseje a 164 Pro-Car V10-es középmotoros versenyautónak a dizájnt kölcsönözte. 

Írta:
pettinke
Kapcsolódó topic:
164-166

Az utolsó 3 hozzászólás:

Andree1452024-03-08 12:56:41 // 82222
Köszönöm a választ Neked és pettinkének is!
berobbantam2024-03-05 18:59:18 // 82221
Szia.
Egy időbe én is nagyon lestem a 166-okat.Csak fl érdekelt és csak diesel.Amit megtudtam a 175 lovas stabil motor.A 185 lovas hajlamos hengerfejesedni.Végül nem lett mert gyalázat volt akkor a kínálat.
pettinke2024-03-05 15:06:02 // 82220
hát nem tudom, mert nekem csak 2.0 V6TB-m volt, de a 159-esben lévő 20 szelepesre azt szokták mondani, hogy a 166-os hengerfejével javítható :) annyira rossz nem lehet akkor...