Blog >> vezérműszíj >> vízpumpa

>> SzervizV.Tomi.145-146 🍀 // Alfa 146 1.9 JTD // 2019-12-12

Vezerműszíj, feszítő és vezető görgő + vízpumpa.
2020.06.02-ig ideiglenesen kivonva. Talán hamarabb vissza is kerül, ha meglesz rajta minden javítva :-)

Hibakód dobott még kiolvasáskor , hogy nincsen jól fent a vezérlés.
Egy picit ténylegesen odébb volt, mivel látszódott a korábbi csere előtti megjelölés. Ezelőtt 38.000 km-rel lett cserélve minden, még az előző tulajnál. Most szintúgy, a magasnyomásún kívül. Talán már a hibakód is megszűnik, de ez majd csak kiolvasáskor derül ki.
A vízpumpa csavarjai már meg voltak nyúzva, az egyik még kijött, a másik csak rásegítéssel.
Összerakva és szépen ketyereg továbbra is ;-)
A hosszbordás szíj feszítő és vezető görgők pár ezer kilométerrel ezelőtt voltak cserélve, úgyhogy az nem lett bántva azon kívül hogy le és vissza kellett rakni ;-)

>> SzervizMacccy // Alfa 159 1.9 JTDm SW Ti // 2018-02-06

Elvileg "csak" 136.000 kilométer (és 8 év) van benne, de fordulat ejtéseknél elkezdett csörögni valami a motor felől, csapágy szerű hang. Generátor szabadonfutó a tipp, így előrehoztam a 140.000-re kiírt vezérlés cserét. Bontáskor kiderült: a vízpumpán 14-dátum szerepel, tehát valószínűleg a német gazdi rendes volt és nem várt a 140-es első cserére, 5 évnél kicseréltette a teljes szettet, FPT gyári szíjak, INA csapágyak voltak benne. A feladat adott: mindent kidobálni, ami kopó cucc és újjá varázsolni a motor vezérlését és a segédberendezések hajtását.

Nos 3 napig szereltünk, de megcsináltuk! :)

Day#1 Az autót jobb elöl felemeltük, kerék le, haspáncél le, kerékjárati burkolat le, deszkát és emelőt tettünk a motor alá, megtámasztottuk, motorburkolat, levegő doboz le, turbócső félre, vezérlés burkolat le. Motortartó bak levesz, ékszíj feszítő lockol egy szöggel, ékszíj levesz, motor oldali konzol levesz (macera! emelni és süllyeszteni kell a motort picit), főtengely szíjtárcsa levesz (ellene kell fogni a főtengelyen), ékszíj feszítő levesz, ékszíj vezető görgők levesz. Mi kivettük a generátort is szíjtárcsa és csapágy csere okán, úgy találtuk aknában lefelé könnyebb kivenni, bár a visszatenni ügyeskedni kellett. Generátor esetén érdemes levenni az akkusarut és a levett + kábelt is hasznos leragasztani.
A vezérlésen találtunk jelet, a főtengely fogaskerék meg volt jelölve (ezt ~270°, nagyjából 9 óra irányba kellett fordítani) és ekkor fent a vezérműtengely rögzítő nyílásban (imbusz csavar a szelepfedél turbó felőli oldalán) láthatóvá vált egy ék helye. Jelet tettünk a vezérmű fogaskerékre, a vezérlés házra és a szíjra is fent és lent is. Biztos ami biztos egy imbusz kulcsot bedugtunk éknek a szelepfedél lyukba. Vezérlés feszítő le, vezérműszíj le, vezérműszíj összehasonlít az új szíjjal. Az új Gates gyári jelölések egybeesnek az általunk húzott alsó főtengely jel és felső vezérműtengely vonalakkal. Örül. Jobb elöl lent a légszűrőházhoz közel a radiátor sarkán egy pici csap, kiegyenlítő kupak levesz, hűtővízből kb 2 liter leenged, csap elzár, vízpumpa cserél (volt azért benne még víz), vezérlés vezető görgő cserél, vezérlés feszítő felrak lazán. Fogaskerék jelölések ellenőriz, vezérmű szíj felrak, jelölések ellenőriz triplán, szíjat kézzel a feszítőnél feszesen tart. A feszítő csavarját mi menetrögzítővel megkentük picit, feszítéshez erőkar forgáspontként a motortartó konzol egyik csavarját érdemes betekerni, közepesen hosszú csavarhúzóval haverom alul a kerékjáratból feszítette a vezérlés feszítőt (a nyílnak egybe kell esnie a lyukkal!) én meg fentről fixre húztam a csavart. Rögzítő ék imbuszkulcs kivesz, csavar visszateker. Motort a főtengelyi hatlapfejű csavarnál 2-3X átforgat, a szíj tegyen meg teljes köröket, közben a fogaskerekek jeleit figyel (a szíj jelek ekkor már nem fontosak). Feszítő ellenőriz, motortartó konzol és bak visszaszerel, motor emelő le, kerék felrak, emelő le, ellenőriz, motor beindít, kipróbálás. Örül!

Day#2 Szabadonfutó INA tárcsát beszereztük, megérkeztek Erhardtól a hosszbordás szett darabjai, a generátort csapágy cserére leadtam. Izomláz ellen a hosszbordás szíj feszítő és két vezető görgő felrak ...

Day#3 Generátor délután kész lett, alulról féltengely és kormánymű közt beemel, haver fentről alsó és felső csavarral rögzít. Kocsi emelő fel, kerék le, főtengely ékszíjtárcsa felrak, hosszbordás szíj felrak, mindenhol ellenőriz, szíjfeszítő lock oldása. Kerékjárati burkolat vissza, turbó cső, levegő box, vezérműszíj burkolat vissza, bilincsek vissza. Haspáncél felrak, csavarok zsíroz (!), pótol. Kerék felrak, emelő le, kerék meghúz. Kiegyenlítő tartályt pirossal max jelre töltöttük. Motorburkolat felrak, mindent ellenőriztünk. Kész.
Sör.


Vezérlés szett (Gates) - 38.000.
Hosszbordás szett (Dayco, INA, Litens) - 25.000. (thx Erhard)
Generátor szabadonfutó (INA) - 10.000.
Generátor csapágyazás - 10.000.
Légszűrő (Alco) - 3.000.
Turbócső O gyűrű, bontóból egy mosó Y elosztó, egy haspáncél csavar és egy rövid vákuumcső a vákuumpumpára - - -

>> Szervizvasony // Alfa GT 1,9 mJTD // 2017-12-20

Olajcsere, vezérműszíj, görgők. Ugyan nem telt el 60000 km viszont, már 6 évnél jártunk, és szétszedve ideje is volt az egésznek, teljesen repedezett volt már a szíj.
Bónuszban a távirányító is működik újra, a rossz hír hogy ettől meg a másik elvesztette a fonalat. Ezúttal a hóesés kimaradt, viszont cserébe majd megfagytam. Ismét ablaktörlő, az előző nem sokáig bírta.

>> Szervizjancsi // Alfa 146 1.4 TS // 2014-07-07

Cuccok megjöttek, gondoltam nekiállok magam. Hát nem jött össze, főtengely szíjtárcsa csavarjaival nem bírtam, de legalább tudom, hogy a hosszbordás szíj által hajtott egységek tengelyei nem lógnak, nem szorulnak. Szíjat visszaimádkoztam, aztán a szervizre bíztam.
Cserélve lettek:
- Gates vezérműszíj
- Ruville feszítő és vezetőgörgő
- Starline vízpumpa
- Ricambi Originali (Made in Italy) vezérlésmódosító (bocs, de olyan jó volt kiírni ilyen hosszan :D )
- 8 db Champion gyertya
Remélem többé nincs dízelhang. És most nyugi van egy ideig. De hogy ne ússzam meg ennyiből, tegnap előtt sikerült néhány úton hagyott fadarab miatt a fél kipufogó rendszert leszakítanom, a katalizátor utáni dob még megúszta, onnantól kezdve nincs fönt semmi :D Holnap megyek az új, gyárival egyező (katalizátor utáni) rendszerért. Ezt amúgy se szerettem mióta megvan a kocsi, mert a "sport" dob miatt picit hangos a fejemnek tartós 4000 feletti fordulat. Erre egy off autóban jöttem rá, hogy mennyivel jobb, amikor a halk zene is hangos, mert nem üvölt a kocsi.

Ma ki lett cserélve a vezérműszíj, vezetők, görgők, vízpumpa, balansz szíj, hosszbordás szíj. Az alkatrészeket és a várakozás idejére a jó társaságot Erhard biztosította. :)

km.: 211.403

>> Szervizvasony // Alfa GT 1,9 mJTD // 2011-10-04

Nagyszerviz: olajcsere, vezérműszíj,, vízpumpa, felső lengőkar szilent csere, hátsó kereszt merevítő csere, izzító gyertya csere, egr tisztítás.
Vére megszűnt a nyikorgás elől, és már nincs karácsonyfa a műszerfalon sem a kiégett lámpa, az izzítógyertya és az egr miatt.

Ma egy éti csiga társaságában (aki a jobb első kerék felett utazott) sikeresen megérkeztem a Large Autóhoz a vásárlást követő, tervezett vezérlés cserére 80 240 km-nél. Megtörtént a vezérműszíj, az ékszíj, a feszítő csapágyak és a vízpumpa cseréje. Kapott új olajszűrőt és persze az olajat is lecseréltük.

Km: 80.240

>> SzervizFerko // Alfa 146 1.6 Twin Spark // 2007-10-14

2007.10.13-án véget ért a nagygenerál 95430 km-t követően. Megtörtént a vezérműszíj csere. Időszerű volt már. Azt tudom ajánlani mindenkinek, hogy ne húzza 95.000 km-ig, mint én, mert elég rizikós már ilyenkor. A fogak szép ívet írtak le már, és a tövüknél repedezettek voltak. Az tutkó, hogy újabb 60.000-70.000 km után újabb csere lesz. A haver cserélt még vezető és feszítőgörgőt, gyertyákat (NGK 100.000-eseket), LMM-et (Bosch), vízpumpát (Marelli), lambdaszondát (Bosch), hátsó lengéscsillapítókat (Copaf). Megcsinálta még a kéziféket is, valamint az olajdekni is meg lett heggesztve.
Ami számomra nagyon meglepő volt az az, hogy nem tapasztaltam a dízeles hangot. Helyette inkább kellemesen duruzsoló zörej jött - zene füleimnek! :-)))) Azért volt meglepi, mert nem gondoltam, hogy ilyen hamar megszűnik; azt hittem, hogy kell pár km, amíg megszokja az LMM-et. Most beindítom, és semmi kerregés! :-))))
Tolok fel néhány képet a régi alkatrészekről, melyek 95430 km-t kibírtak.

>> SzervizLujo // Alfa 156 1.6 TS 16V // 2007-08-15

Ki tudja mikor lehetett utoljára cserélve.... ezért most ennek is eljött az ideje.
Vezérműszíj készlet: SKF
Hoszbordás szíj:
Vízpumpa: DOLZ
Fagyálló
Óraállás: 128309km

>> SzervizWilly // Alfa 146 ti // 2007-07-23

Végre elérkezett a pillanat, hogy megkapja az autó a jól megérdemelt vezérlés cseréjét. Ami belekerült: SKF feszítőgörgő és támasztó görgő, Ruville balansz görgő és vízpumpa, Gates szíj, Dayco balans szíj . Ezen kívül a vezérlésmódosító is meg lett csinálva, nagyon szép hangja van most az autónak. Km: 183300

Az előző szíjon nem látszik semmi sérülés, még a feliratok sem koptak le teljesen. Gates szíj volt benne ezelőtt is. Viszont nem tudom ki rakta össze, mert állítólag forgásiránnyal ellentétesen tették fel a szíjat. Érdekes...