Mutasd

>> Esemény2020-04-03

Korábban írtam, hogy ha végre rendszám lesz az autómon, akkor egy kicsit bővebben kifejtem, hogy az embernek milyen rögös utat kell kijárnia, ha svájci autót akar forgalomba helyezni itthon.

A dolog nyílván azzal kezdődik, hogy megvan a kiszemelt áldozat. Néhány telefon, autószállító bérlés, kitartás, és 2 nappal később itthon van az autó és néhány hónap múlva lehet is használni. :-)
Na ne szaladjuk ennyire előre.
Az első dolgom az volt, hogy a svájci-német határon befizessem a vámot és az ÁFÁ-t a kocsi után, mert töredéke annak, mintha itthon kellene. Kb. 1 óra alatt el lehet intézni. A vámalapnak nem az autó eurotax értékét veszik alapul (mint itthon), hanem az adásvételiben szereplő összeget.

Svájcba van egy olyan szabály, hogy ha a kocsi ki van vonva a forgalomból, nem vagy köteles átírni, csak azon a napon, amikor újra szeretnéd használni. Időkorlát nincs és ez idő alatt akárhányszor gazdát cserélhet az autó.
Ez felvet némi problémát. Mégpedig, hogy a forgalmiban annak a neve szerepel, akinél utoljára forgalomba volt. Hogy miért is jelent ez problémát? Magyarországon az első dolgod ha az EU-n kívülről hozol autót, hogy elindíts egy származásellenőrző folyamatot (11.000Ft). Itt viszont neked kell igazolni, hogy milyen jogcímen van nálad az autó. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy be kell hogy szerezd a forgalmiban lévő névtől elkezdve az összes adás-vételit azzal bezárólag, amin a Te neved van. Ez nálam szerencsére csak 1db szerződést jelentett.
Szóval ismét egy-két telefon Svájcba, hogy ugyan postázzák már el neked az eredeti adásvételit, amin az előző tulaj vette az autót. Nálam itt kezdődött a probléma. Azt mondta az eladó, hogy neki nincs már meg és elérhetőséget se tud adni. Szerencsére a Google a barátod. Beírtam a google-be a nevet és címet ami a forgalmiban szerepel és szerencsémre egy cég volt bejelentve oda. Volt mellette telefonszám is. Felhívtuk és nem hajtottak el a búsba, hanem teljesen segítőkészek voltak. Mondták, hogy igen az övéké volt a kocsi (vagyis pontosabban a fiúké) és megkeresik az adásvételit, mert biztos hogy megvan. Másnap elküldték szkennelve. Mondták az okmányirodában, hogy a német nyelvű biztos nem lesz jó, le kell fordíttatni hivatalosan az OFI-nél. Itt jött a következő csavar. Az Országos Fordító Iroda nyomtatott papírról nem tud hivatalos fordítást kiadni. Csak és kizárólag eredeti, tollal aláírt példányról tudnak kiadni olyan fordítást, amit az okmányiroda is elfogad. :-(
Mondjuk azt, hogy ezt is elintéztem. Visszamentem, lefordították. 15.000Ft-ért. A két adásvételivel, a svájci forgalmival, a vámpapírokkal vissza az okmányirodába. 11.000Ft befizetése után el is indították az eljárást, ami azt mondták 1hónap és a végtelen idő között meglesz. :-)
Következő megálló az NKH. Ha nincs ismerős 1-2hónap a várólista. Én kerítettem egyet, úgyhogy 1,5 héten belül vihettem. Ha van műszaki vizsgája a kocsinak és ezt igazolni is tudod (nem, nem elég ha a svájci forgalmiba be van írva, kell a svájci vizsgabázis által kiállított papír is) akkor 9.000Ft a Jármű Műszaki Adatlap kiadása. Természetesen nekem nem volt ilyen papírom csak a forgalmiban szerepelt, így műszakiztatni is kellett a kocsit. 39.000Ft-al ismét kijjebb vagyok.
Eltelt kicsivel több, mint 1 hónap és csodák-csodájára meghozta a postás a származásellenőrzésről a határozatot. El lehetett vinni eredetvizsgára a kocsit.
Ezután következhetett a regisztrációs adó. Szerencsére online lehetett intézni, csak egy ügyfélkapus bejelentkezés kell hozzá. Kitölti az ember a nyomtatványt, beküldi és már jön is a határozat. 240.000Ft. Először azt hittem valami vámtarifaszám, vagy azonosító. :-) Mindegy. Ha volt pénz majomra, legyen pénz banánra is. Befizettem. Megvolt minden papír, már csak egy biztosítást kellett kötni és mehettem az okmányirodába. Itt ismét be kellett fizetni egy szemmel jól látható összeget, de nem bántam. Megvan a rendszám, megvan a forgalmi, olcsó a benzin. :-) Mi kell még?