A több héten át tartó dilemma első állomásán túl voltam, eldöntöttem, hogy a 156-tól elbúcsúzok még azelőtt, hogy az eléri azt a pontot, amikor elégedetlen leszek vele, vagy egyszerűen szétporlad alattam. Ennek több oka is volt, nem csak a pénz. Nagyon szerettem volna, ha a 156 mítosz illetve az Alfa mítosz úgy marad meg bennem örökre, ahogy az fel van építve, megbízható, gyönyörű társként, nem pedig halottaiból vissza-visszarángatott roncsként, mint azt a politikában naponta láthatjuk. Az utolsó nehéz momentum a meghirdetés volt, minden energiámmal a jövendő gondokra kellett koncentrálnom, hogy a szívemet összeszorító furcsa érzés ellenére megnyomjam a Hirdetés feladása gombot. Érthetetlen, hogy egy pléhdoboz mennyire ki tud kezdeni egy racionális embert :)
Sokkal nehezebbnek bizonyult a második rész, az utód kiválasztása. Az igények ismertek: a napi ingázásra szükségem van egy "tool" kategóriájú autóra. Napi 60-90 perc a minimum, amit benne töltenék, vagyis a nap 6-9%-a nyolc órás alvással számolva. Elég sok arra, hogy ne Daewoo Ticot keressek. Mivel a fővárosban dolgozom, a bevásárlások nagy része az ingázás közben zajlik, így az autó nem lehet túl kicsi, az alsó középkategória alá nem is nézelődök. Aztán a másik világom a család, ide már az középkategória kicsi, vagy egy felső-közép kombi vagy egy felfújt akármi, amire szükségem van. És itt jön a nagy gond, akár robogó-Landcruiser, akár DS3-Insignia kombi, Bravo-159 SW kombinációt választok, egy autó mindig a szabad ég alatt lesz. Már ősz közepén 10 fokot mutat a kinn hagyott autó hőmérője, ablakot kell pucolni, fűteni, vacogni - ezért raktam milliókat a saját házba két garázzsal? Vagy a "tool" kategóriájú álljon garázsban és a családi kedvenc az udvaron?
Summa summárum, megszületett a döntés: a családban maximum 2 autó lesz, amiből az egyik a feleségem Bravoja, ami egyelőre biztos marad, a másik autónak pedig egyszerre kell "tool"-nak és családi kedvencnek lenni. Nehéz futam lesz.
Egyszer ennek is el kellett jönnie. Tudtam, hogy fájdalmas lesz, de nem is sejtettem, hogy ennyire. Csak az előkészületek több álmatlan éjszakát okoztak és hónapokon át rágódtam rajta. Mindig is ragaszkodtam a használati tárgyaimhoz és főképp az autókhoz, hiszen az együtt töltött kilométerek, órák, napok, hetek egy aránylag kis dobozban mindig erős érzelmeket váltanak ki – vagy imádatot, vagy gyűlöletet. Tovább lépni viszont természetes és kötelező. De miért is?
Előre leszögezem: a 156 életem legjobb autója. Négy év után minden milliméterét ismerem, hűséges társként szolgál. Sokak számára komikus lehet, hogyan lehet egy mezei kormos kombi a vágy tárgya, de éppen ez a nagy titok, az az adalék, ami immár 100 éve borzolja a tulajdonosok minden idegszálát a kígyós-keresztes márkajel mögött. Mindig megnéztem egy Ferrarit, Bentley-t, de valahogy soha nem vágytam úgy igazán rájuk. Túl realista vagyok és a takaróm alól csak a bokám szoktam kiszúrni. Talán ezért is volt kb. 2001-től a 156 az álmaim netovábbja. És maradt is. Ahogy a da Silva design nem öregedett semmit, úgy a vágyaim is maradtak, bár beteljesültek. Egy jó bor, Monica Bellucci, az Alfa 156 – az idő nem képes lerombolni, ami tökéletesnek született.
A racionalitás ördöge viszont ott szemétkedik az ember fejében és számol, újraszámol, átszámol. Nyolcadik évébe lépett a 156, átlépte a 205.000 kilométert, mögöttünk van egy nagyobb rehabilitációt követő szervizmentes ciklus, a következő ciklus körülbelül az autó értékenek harmada (fékek, futómű, lengéscsillapítók, kuplung, szilentek, kormánymű, téli gumik, olajak...). Vagy a fele. Durva, de ez a van. Az autók ára mélyponton van, a hasonló 156-ok ára 5000 € alá esett, ráadásul az esetünkben nem túl nagy előny, hogy az alap egy olasz származású - valószínűleg törött - autó volt. A négy év törődést meg el lehet felejteni – soha nem fizették meg és nem is fogják. Ki is nőttük egy kicsit a 156-ot, két gyerekkel már egyre gyakoribbak a gondok, hogyan csomagoljunk ésszel és virtuális centimétereket hajszolunk – sikertelenül.
Mégis szorongást, enyhe nyomást érzek a hasam tájékán, ha a tökéletesen megrajzolt műszerfalra gondolok, ahogy elképzelem, hogy a fekete bőrülés hurkáira huppanok és a függőleges fordulatszám-mutató megindul felfele. Azok az ügyes kézzel megalkotott ívek, a cseppformájú tükrök, a karvalyorr és a hozzá tartozó hat szemű morcos, mégis vidám tekintet. A szögletes kombikat kiröhögő, alig-csomagtér a felfele ívelő popsival és az örök kedvencem – csíklámpa, csíklámpa, csíklámpa. A króm kilincs, amiben több lélek van, mint egy-egy japán márka egész portfóliójában. Azok a rövid féktávok és gondolataim követő, pontos, pedáns kanyarok. A könnycsatornáim készülnek az özönvízre, ha beugrik a gondolat, hogy egy nap felnyitom a garázsajtót és nem lesz ott. Most érzem leginkább, mekkora is ez a szerelem, mennyire imádom ezt az autót. De az imádat nehezen fejezhető ki számokkal és nem tud harcolni a kilátásban lévő kiadásokkal és fenntartási költségekkel. Az a sok emlék, Gibraltár, Alhambra, Trieszt, Budapest. Olasz dugó, német autópálya, magyar lerobbanás. Mint a halál előtti másodpercben, úgy pörögnek a gondolatok és emlékek lelki szemeim előtt. De hisz ez csak egy autó. Lelketlen matéria, az emlékeket te gyártottad, az autó csak eszköz volt. Ne misztifikáld – mondja a másik énem. Minél hamarabb eladod, annál jobban jársz anyagilag. És ez igaz, ezzel nem lehet harcolni. Az 156 minden pozitívuma mellett mindent megkapott nálam, amiről csak egy autó álmodhat, de ennek meg is kérte az árát – a 4 év egyikében sem tudtam 4000€ alá menni a költségekkel. Ez persze nem panasz, hiszen a megtett kilométerekre kivetítve ez nem durvább, mint más autó esetén. Amit érte kaptam, soha nem feledem és örök jó emlék marad.
Akkor most hogyan tovább?
Ha létezik a környéken fejszellőztetős autózási lehetőség, az a Fertő-tó osztrák oldalán van. Verőfényes vasárnap, mindenki előveszi a frissen csillogósított autóját (új Ferraritól a DeLorean-on át veterán Spiderig mindent láttunk) és normális, just cruising módban pöfékel az extrém sima friss aszfalton, ami tőlünk nyugatabbra standard is tud lenni. A körforgalmakban virágok, az út szélén gondozott gyep, a szőlő közelében gyom nics, csak hatalmas fürtök alatt roskadozó, gondozott tövek. Mosolygó emberek, picit bénázó, kedves autósok, motorosok. Imádnivaló, irigyelhető, követendő.
Ráadásul a gyerkőcök is partnerek voltak a 446 km alatt, Nati lényegében az egész utat végigaludta, Matyi meg a fejét tömte és vígan rikkangatott. Az Alfa meg tette a dolgát. Szó nélkül, hiba nélkül és élvezetesen. Négy éve van nálunk és még mindig imádom.
A pozsonyi állatkertben van medve, dino és... és egy Olaszországi eredetű, de ma már mindenhol őshonos állatfaj... Alfa Giulietta :)
Megértük. Őszintén szólva pár karcolást kivéve egyáltalán semmi különbséget nem látok az autón a 100e km után. Jó kis autók ezek.
Az eljövendő napokban kiderül, mennyire családi autó a 156 SW. Minden esetre a hatsó sor megtelt, ide már maximum egy fél kiskutya fér be...
2011. június 24. - 199.611 km
Még jó másfél hónap volt hátra a 2 évből, de nem akartam az utolsó pillanatra hagyni, hiszen a xenon (= hiányzó lámpamosó) miatt szerettem volna egy kis időhöz jutni, hátha nem sikerül a vizsga és szerelni kell majd.
Ezúttal a szenci állomast választottam, vagyis Skull választotta, és intézte - a hálám üldözni fogja.
Nem tudom, mennyire Skull közbejárása miatt, de mindenki kedves volt, mosolygott, senki nem akart lehúzni, a motort nem pörgették hülyére - szóval nagyon elégedett voltam, 10 perc alatt végeztünk.
Az emisszió a koromokádás ellenére simán a limit alatt. A fékek remekül teljesítettek, pedig kértem, hogy legyen szigorú. Amit mégis talált: tompított beállítása, olajleeresztő csavarnál csurog az olaj, lengéscsillapítók kukásak és a kipufogó rozsdásodik - mind apró hiba, tehát újabb 2 év nyugalom és békesség.
Az akció ára 65€ volt.
Az autót 2007. júliusában vettem és hozzáfogtam, hogy mindent rendbe rakjak.
2007.07.18. - 92990 km - 1400 Ft - BLOG
Hűtőfolyadék feltöltés, hamutartó izzó csere, tükörtartók lefestése
2007.07.24. - 93055 km - 10000 Ft - BLOG
Hátsó ablaktörlő motorjának cseréje bontottra
2007.08.17. - 93070 km - 50000 Ft - BLOG
2x új gumi, Kléber Hydraxer, feltöltés gázzal, centrírozás, régi gumik leadása
2007.08.17 - 93083 km - 8850 Ft - BLOG
Műszaki vizsga, zöld kártya
2007.08.18 - 93091 km - 13334 Ft - BLOG
Új első ködlámpák, bal ködlámpában izzócsere
2007.08.29. - 93300 km - 197700 Ft - BLOG
1. olajcsere, felső lengőkarok zsírozása, olajszűrő, levegőszűrő, pollenszűrő, váltóolaj, klímafertőtlenítés, hűtőfolyadék, fékfolyadék, szervófolyadék, hosszbordásszíj csere görgőkkel együtt, vezérműszíj, görgők, vízpumpa csere, a 4. izzítógyertya cseréje.
2007.10.25. - 102200 km - 15482 Ft - BLOG
Felső motortartó bak cseréje
2007.11.13. - 18211 Ft - BLOG
Alfa code relé cseréje
2007.11.27. - 103325 km - 129158 Ft - BLOG BLOG
4x Bridgestone Bizzak téli gumi szereléssel együtt, kerékőr
2007.12.09. - 103653 km - 110440 Ft - BLOG
2. olajcsere, olajszűrő, bal hátsó ajtó gumilistájának cseréje, Delphi felső lengőkarok, termosztát csere, repedt olajteknő ragasztása (olajfolyás), bal hátsó izzó cseréje
2007.12.25. - 104680 km - 2843 Ft - BLOG BLOG
Jobb hátsó defekt, jobb első tompított
2008.02.10. - 108200 km - 224000 Ft - BLOG
Kuplungcsere, kettőstömegű csere, hűtővíz feltöltés, felső lengőkar zsírozás, generátor szabadonfutójának cseréje
2008.03.15. - 110062 km - 8000 Ft - BLOG
Nyári gumik felrakása, centrírozás
2008.04.10. - 114298 km - 19277 Ft - BLOG BLOG
3. olajcsere, olajszűrő, levegőszűrő, fékek mérese, lengéscsillapítók mérése
2008.05.08. - 115115 km - 48000 Ft - BLOG
Felső lengőkarok zsírozása, belső féltengelyek zsírozása, bal első kerékcsapágy csere
2008.05.12. - 116942 km - 27095 Ft - BLOG
Középső motortartó bak cseréje, jobb tompított cseréje
2008.07.30. - 124660 km - 435 Ft - BLOG
Turbóérzékelő csövének javítása
2008.08.06. - 125226 km - 90500 Ft - BLOG
4. olajcsere, olajszűrő, első felső lengőkar szilentezés, első stabrúd szilentezés, jobb hátsó keresztlengőkar csere, kézifékkötél cseréje, átvizsgálás, bal első parkolólámpa izzó csere
2008.11.18. - 131760 km - 75000 Ft - BLOG
Téli gumik felrakása a használtan vett OZ Superturismo felnikre
2009.01.19. - 135600 km - 19000 Ft - BLOG
Első tompítottak cseréje xenonra
2009.01.25. - 135997 km - 111200 Ft - BLOG BLOG
5. olajcsere, olajszűrő, levegőszűrő, gázolajszűrő, első felső lengőkarok, első alsó lengőkarok cseréje, futómű beállítás
2009.02.05. - 136823 km - 58000 Ft - BLOG BLOG
Ékszíjcsere, lámpabeállítás
2009.02.10. - 138000 km - 165900 Ft - BLOG
Ékszíjcsere, görgőcsere, generátor szabadonfutójának cseréje
2009.03.19. - 141600 km - 120000 Ft - BLOG
17"-es felnik, Vredestein gumik - használt, állítolag 5000 km-t futottak
2009.03.25. - 142090 km - 145000 Ft - BLOG
Első stabilizátorrúd csere, stab. pálcák cseréje, belső féltengelyekben csillagok cseréje, zsírozás, új turbócső, zörgő ablakgomb javítás, ajtók zsírozása
2009.04.13. - kb. 144000 km - 4000 Ft - BLOG
Hátsó ablaktörlő csere, jobb oldali rendszámvilágítás izzójának a cseréje
2009.05.08., 145070 km - 71000 Ft - BLOG
Első / hátsó fékek cseréje, első fékcsövek cseréje.
2009.06.02., 150223 km - 32000 Ft - BLOG
6. olajcsere, Selenia 5W40, olajszűrő, levegőszűrő, pollenszűrő, jobb első parkolólámpában izzó (H6)
2009.08.15., 154301 km - 15120 Ft - BLOG
Zöld kártya, műszaki vizsga 2 év után
2009.11.06., 159800 km - 7500 Ft - BLOG
Téli gumik
2009.11.28., 160466 km - 67000 Ft - BLOG
7. olajcsere, Selenia 5W40, olajszűrő, levegőszűrő, gázolajszűrő, szervófolyadék, hűtővíz, váltóolaj, felső turbócső, bal első parkolólámpában izzó (H6)
2010.02.24., 163500 km - 60000 Ft - BLOG
Jobb első kerékcsapágy csere
2010.03.18., 165431 km - 8000 Ft - BLOG BLOG
Nyári gumik, új első ablaktörlők
2010.03.24., 165750 km - 35000 Ft - BLOG
Fóliázás
2010.04.03., 166515 km - 127.000 Ft - BLOG
Új első futómű
2010.06.15., 172594 km - 32000 Ft - BLOG
8. olajcsere, Selenia 5W40, olajszűrő, levegőszűrő, pollenszűrő, légkondi fertőtlenítés
2010.10.26., 183700 km - 152.000 Ft - BLOG
9. olajcsere, Selenia 5W40, olajszűrő, levegőszűrő, vezérlés csere, vízpumpa, klímaszíj, bal hátsó keresztlengőkar, kézifékkötelek, EGR pucolás
2010.11.10., 184503 km - 70.000 Ft - BLOG
Szélvédő csere
2010.11.10., 184558 km - 8.700 Ft - BLOG
Motorháztartó teleszkópok cseréje
2010.11.19., 184.820 km - 3.000 Ft - BLOG
Téli gumik
2011.03.26., 194.204 km - 45.000 Ft - BLOG BLOG
10. olajcsere, Selenia 5W40, olajszűrő, levegőszűrő, pollenszűrő, ékszíj görgő + feszítő, futómű ellenőrzés, nyári gumik, mosás, klímafertőtlenítés, nyikorgó hátsó fék orvoslás
2011.04.19., 195.680 km - 99.000 Ft - BLOG
Leszakadt kipufogó hegesztése, fékszervódob cseréje bontottra, fékolajcsere Tutela DOT4, repedt olajteknő hegesztése, új hűtő, állapotfelmérés.
2011.06.24., 199.611 km - 18.200 Ft - BLOG
Műszaki vizsga, zöld kártya
Kiábrándító, mennyi autó van az utakon. Mikor 1998-ban megvettem a Tipot, szinte üres utakon jártam munkába, ha néha előbukkant egy egy öreg Skoda vagy szakadt Kadett, villámként hasítottam el mellettük és számomra nem is léteztek. Akkor imádtam a sofőrködést, ekkor a kötelesség is élvezet volt.
Aztán teltek múltak az évek és eljutottunk odáig, hogy a 30-40 perces dugókban kellett reggel állni. Mivel megszokni nem tudtam, maradt a megszökés. Hivatalosan 8.30-ra kellene munkába érnem, de elkezdtem 6.30-ra járni. Az elmúlt egy év alatt elmondhatom, hogy ez egy remek ötlet volt. Hajam deresedése lelassult, a kedvem javult, normális vérnyomással ülök reggel a számítógép elé.
Már amikor. Mert azért reggel 6-kor is van autó elég. Ráadásul a "kertek alatt" járva az utak minősége sem a legjobb. Egyrészt az út eléggé szűk, másrészt jópár autós szitálva jár balról jobbra és jobbról balra, hogy a lyukakat kikerülje. Tapasztalt motoros barátom naponta elmondja, hogy őrült vagyok, ha ezen az úton előzök. Pedig én minden nap előzök 5-6 alkalommal. De a korsó sose jár gond nélkül a kútra, néha kicsorbul, néha eltörik. Be kell vallanom, azért elég óvatosan előzök, először az előzendő autó mögé állok úgy, hogy gázkisütésű, villámokat szóró szemeim a tükörben elérjék a sofőr pupilláját. Mikor jobbra mozdul, hogy észrevett, indulok előzni.
Ma ez nem jött be. A Peugeot kombi vezetője bemozdult jobbra, én padlóztam és fergeteges 80 km/h-val előzni kezdtem. Mikor melléértem, meggondolta magát és balra rántotta a kormányt. Csak egy puffanást hallottam, de a tükröm egészben volt, így simán tovább hajtottam, gondoltam, hogy talán valami kavicsot kaptam. Az egész olyan gyorsan játszódott le, hogy megijedni sem volt időm.
Csak este vettem észre, hogy nem úsztam meg a dolgot. Vagy ő nem. A képen látható sérülés minden esetre X akta számomra. Az szinte biztos, hogy a tükrével jött belém, de ha így volt, akkor miért nem törött le a tükröm vagy miért nem csukódott be? Az ütéstől rögtön leszakadt volna az ő tükre, így az én tükröm már karcolni sem tudta volna? Ha kárt szenvedett, akkor viszont sajnálom, hogy nem álltam meg megdumálni a dolgot, még a végén cserbenhagyással fognak gyanusítani...
Megfogadtam, hogy többet itt már nem előzök. Másfél napot ki is bírtam...
Régóta terveztük, hogy meglátogatjuk a sógorok legnagyobb szabadtéri gyerekparkját, a Marchenparkot (www.familypark.at). A hétvégén úgy döntöttünk, Matyi már elég nagy, hogy élvezze az attrakciókat, ezért a nyári, forró vasárnap reggelen felkerekedtünk. Jó érzés volt elhagyni Szlovákiát és végre normális utakon autózni, már majdnem el is felejtettem, milyen a sima aszfalton gurulni. Nem csalódtunk, remek munkát végeztek a park tulajdonosai, csak ajánlani tudom. Persze a remek vasárnapi idő hátulütője a rengeteg ember volt, sok helyen 15-20 perces várakozás volt, de nem tűnt veszélyesnek. Ami viszont abszolút rossz volt, az a kaja: mindhárom porciót otthagytuk szinte érintetlenül.
220 km lett az egész út, nemsokára remélem újra visszajövünk :)