Macccy - főkép
>> SzervizAlfa 159 1.9 JTDm SW Ti // 2018-12-05

A vízhőfok már nem ment óra szerint 82 fok fölé (valójában 69-75 fok). Ez a fogyasztáson is meglátszott így vettem gyári Behr típust, 5 liter Hepu fagyállót, bilincseket. Jókora szopó ezt is szerelni, nincs jó helyen 5 csőbilincset kell oldani, lehúzni, de előtte turbócső, akksitálca, ECU útban van.
Csere óta a vízhőfok ismét felmegy 90-re, szivárgás nincs, tartály maxra töltve.

Kapott plusz egy Exide Premium 77ah akksit is, bízom benne, hogy stabilabban fog indítani, mint az előző 62-essel.

149.800 km

>> SzervizAlfa 159 1.9 JTDm SW Ti // 2018-10-07

147.100 km

Egy újabb hálám kezdi üldözni Shadin Zolit. Olyan sok kergeti már, hogy ha egyszer utolérik, beborul :)))
Szóval vett nekem is warbi porvédőket és a cserében is segített. Zsírral kitömve, kábelkötővel szorítva. Amúgy a bowdenek is szépen járnak kézzel és a fék mechanika is, csak sajnos a bal kézifékkötél rövidebbre van húzva így a beállítással még vacakolok majd picit.

>> SzervizAlfa 159 1.9 JTDm SW Ti // 2018-07-17

142.800 km

Megálltam a lámpánál, de még csak nem is hirtelen. Másodpercekkel később jött a combo, nagy szerencse volt, hogy egyedül álltam sor elején. Ahogy az is mák, hogy nem tudatosan leléptem a fék pedálról.
Igazából úgy tűnik semmi komoly, a lökhárító kapott csak, semmi más. Minden ki lesz cserélve márkaszervízben, eredeti állapotra. Csak a tudat zavar, hogy sérült ...

Update: A lökéstől az amúgy sem túl bika (bal) hátsó rugó eltört, pár centit lentebb csúszott a tányér mellé. Aztán néhány nappal később, városba hazaérve le is csattant a rugó teljesen. Így most kényszer pihenés van cseréig. Az új Eibach Pro-Kit szett (48K) megérkezett, időpont megvan... Aztán irány az Olaszautók Háza szervíz.

Update2: Beépítették a pro-kit rugókat és elöl kapott a már kicsit fáradt gyári gátlók helyére új Bilstein B4 gátlókat is. (28K) Nagyon stabil, feszes a futása, ránézésre picit az eleje lejjebb került talán, hátul szépen Ti magasságon.

Update3: A lökhárító és egy tolatóradar cserélve lett, fényezve illetve az autó körbe lett polírozva. Szép munkát végzett az OlaszAutók Háza. Most várom a biztosítótól a visszautalást a rugócsere munkadíjára. Meglátjuk.

>> SzervizAlfa 159 1.9 JTDm SW Ti // 2018-03-18

A FIAT előírás szerinti S2-es 5W-30 viszkozitású Motul 8100 X-Clean FE olajat tettem bele. Cserélve lett az olajszűrő és a légszűrő is, piece of cake.

>> EseményAlfa 159 1.9 JTDm SW Ti // 2018-02-27

Befagyott a technika az éjjeli hidegben, a kézifék durván fogta a bal hátsó kereket, valószínűleg a havon alig forgott. A fékkaron érezhetően laza is volt a bowden az első néhány centin. Ez elő is idézett néhány sárga jelzést (VDC,ASR,Hillholder). Teremgarázsban végülis kiolvadt másnap, de ezt meg kell csinálni a nyáron

 
>> SzervizAlfa 159 1.9 JTDm SW Ti // 2018-02-06

Elvileg "csak" 136.000 kilométer (és 8 év) van benne, de fordulat ejtéseknél elkezdett csörögni valami a motor felől, csapágy szerű hang. Generátor szabadonfutó a tipp, így előrehoztam a 140.000-re kiírt vezérlés cserét. Bontáskor kiderült: a vízpumpán 14-dátum szerepel, tehát valószínűleg a német gazdi rendes volt és nem várt a 140-es első cserére, 5 évnél kicseréltette a teljes szettet, FPT gyári szíjak, INA csapágyak voltak benne. A feladat adott: mindent kidobálni, ami kopó cucc és újjá varázsolni a motor vezérlését és a segédberendezések hajtását.

Nos 3 napig szereltünk, de megcsináltuk! :)

Day#1 Az autót jobb elöl felemeltük, kerék le, haspáncél le, kerékjárati burkolat le, deszkát és emelőt tettünk a motor alá, megtámasztottuk, motorburkolat, levegő doboz le, turbócső félre, vezérlés burkolat le. Motortartó bak levesz, ékszíj feszítő lockol egy szöggel, ékszíj levesz, motor oldali konzol levesz (macera! emelni és süllyeszteni kell a motort picit), főtengely szíjtárcsa levesz (ellene kell fogni a főtengelyen), ékszíj feszítő levesz, ékszíj vezető görgők levesz. Mi kivettük a generátort is szíjtárcsa és csapágy csere okán, úgy találtuk aknában lefelé könnyebb kivenni, bár a visszatenni ügyeskedni kellett. Generátor esetén érdemes levenni az akkusarut és a levett + kábelt is hasznos leragasztani.
A vezérlésen találtunk jelet, a főtengely fogaskerék meg volt jelölve (ezt ~270°, nagyjából 9 óra irányba kellett fordítani) és ekkor fent a vezérműtengely rögzítő nyílásban (imbusz csavar a szelepfedél turbó felőli oldalán) láthatóvá vált egy ék helye. Jelet tettünk a vezérmű fogaskerékre, a vezérlés házra és a szíjra is fent és lent is. Biztos ami biztos egy imbusz kulcsot bedugtunk éknek a szelepfedél lyukba. Vezérlés feszítő le, vezérműszíj le, vezérműszíj összehasonlít az új szíjjal. Az új Gates gyári jelölések egybeesnek az általunk húzott alsó főtengely jel és felső vezérműtengely vonalakkal. Örül. Jobb elöl lent a légszűrőházhoz közel a radiátor sarkán egy pici csap, kiegyenlítő kupak levesz, hűtővízből kb 2 liter leenged, csap elzár, vízpumpa cserél (volt azért benne még víz), vezérlés vezető görgő cserél, vezérlés feszítő felrak lazán. Fogaskerék jelölések ellenőriz, vezérmű szíj felrak, jelölések ellenőriz triplán, szíjat kézzel a feszítőnél feszesen tart. A feszítő csavarját mi menetrögzítővel megkentük picit, feszítéshez erőkar forgáspontként a motortartó konzol egyik csavarját érdemes betekerni, közepesen hosszú csavarhúzóval haverom alul a kerékjáratból feszítette a vezérlés feszítőt (a nyílnak egybe kell esnie a lyukkal!) én meg fentről fixre húztam a csavart. Rögzítő ék imbuszkulcs kivesz, csavar visszateker. Motort a főtengelyi hatlapfejű csavarnál 2-3X átforgat, a szíj tegyen meg teljes köröket, közben a fogaskerekek jeleit figyel (a szíj jelek ekkor már nem fontosak). Feszítő ellenőriz, motortartó konzol és bak visszaszerel, motor emelő le, kerék felrak, emelő le, ellenőriz, motor beindít, kipróbálás. Örül!

Day#2 Szabadonfutó INA tárcsát beszereztük, megérkeztek Erhardtól a hosszbordás szett darabjai, a generátort csapágy cserére leadtam. Izomláz ellen a hosszbordás szíj feszítő és két vezető görgő felrak ...

Day#3 Generátor délután kész lett, alulról féltengely és kormánymű közt beemel, haver fentről alsó és felső csavarral rögzít. Kocsi emelő fel, kerék le, főtengely ékszíjtárcsa felrak, hosszbordás szíj felrak, mindenhol ellenőriz, szíjfeszítő lock oldása. Kerékjárati burkolat vissza, turbó cső, levegő box, vezérműszíj burkolat vissza, bilincsek vissza. Haspáncél felrak, csavarok zsíroz (!), pótol. Kerék felrak, emelő le, kerék meghúz. Kiegyenlítő tartályt pirossal max jelre töltöttük. Motorburkolat felrak, mindent ellenőriztünk. Kész.
Sör.


Vezérlés szett (Gates) - 38.000.
Hosszbordás szett (Dayco, INA, Litens) - 25.000. (thx Erhard)
Generátor szabadonfutó (INA) - 10.000.
Generátor csapágyazás - 10.000.
Légszűrő (Alco) - 3.000.
Turbócső O gyűrű, bontóból egy mosó Y elosztó, egy haspáncél csavar és egy rövid vákuumcső a vákuumpumpára - - -

>> EgyébAlfa 159 1.9 JTDm SW Ti // 2017-12-05

Pár napja elvittem a téli kerekeket centríroztatni, mert a gumis műhelyeknek most nincs kapacitása másra, két hetes várólisták vagy a halál. Centrír után gondoltam akkor felrakok én mindent, legalább alapos leszek, réz pasztázás meg minden. Rendeltem is egy 2.5 tonnás ültetett kroki emelőt, 2 tonnás bakokat és egy Yato keresztkulcsot, kértem havertól egy garázst is kölcsön. Levettem a jobb első Ti kereket, felraktam a 17", egy csavar és körbeforg.... Porca madonna! A ragasztott súly beleér a féknyeregbe. Kerék le, Ti fel, két első kerék be a csomiba, irány a gumis. A srác átragasztotta beljebb, ott már csaknem fog hozzáérni, de még beljebb nem meri, mert elmehet a centrír. Garázs, emelő, Ti kerék le, másik fel, egy csavar és forg... akku*va jó ... beleér. Kerék vissza, csomi, bezár, gumis. Mondom tegyük be középvonalra. Vonakodott, dehát én temetésem, ha majd ráz visszajövök. Harmadik próbára már jó lett, elfordul kényelmesen a nyereg mellett a súly. Kerekeket felraktam, minden csavart rézpasztáztam szépen, az emelő is jól szolgált. Az egyik ideges elforgatásos körben sikerült odacsuknom a mutatóujjam a küllő és a féknyereg közé, lendületből. Én mondom, ezeken a nagyfékes autókon kevés ott a hely :)) még most is fekete a körömágy.
Az eszes német gumis után takarítva lepucoltam a kréta írást a gumik külsejéről (!), izopropyl alkohol, szivacs és szilikonzsír a végén, hogy ne szárítsa.

>> Tuning és extraAlfa 159 1.9 JTDm SW Ti // 2017-10-13

131.000 km A felnik vagy fel vannak újítva, vagy én nemtudom, de mindenhol gyönyörűen néznek ki, az a fura, hogy még belül is! Lehet a német gazdi ennyire pedáns volt, csomagtartóban jöttek annyit tudunk. Téli gumikkal szerelve vannak, kettőn Pirelli Sottozero III, kettőn Uniroyal MS Plus. Ezek elég jó gumik és a slusszpoén, hogy mindegyik 1 évvel ezelőtti gyártású, tehát 1 telet futhattak, az Uniroyal-ok még szőrösek, a felületük vattaúj, profil 8 mm. A Pirellik voltak elöl, azok picit fogytak, de mennek hátra úgyis, azok szélesebbek picivel a gumi profil miatt. (mindegyik 225/50 R17)

update: Haddel adott +2 Continental gumit, szintén tavalyiak, 5.5 mm profil megvan

 
>> SzervizAlfa 159 1.9 JTDm SW Ti // 2017-09-30

130.000 kilométer van a vasban és már jó ideje jelzett, hogy a betétek kopottak. 15 pénzért vettem Textar szettet a sportfékhez, rézpasztát és haveréknál kibontottam. Nagyon jól szerelhető ez a Brembo. A féktárcsa vállát 2ezresért levette egy esztergályos. Szép lett, a fék kiváló, nem sír.

Ami az extra, hogy a tárcsa még szinte biztosan a gyári (26,5 mm vastag szóval még épp elmegy), de a döbbenet, hogy a betétek 0849 gyártási (?) számot viseltek, na meg Fiat-Lancia-Alfa logokat. Tehát lehetséges, hogy ezekkel jött ki a kocsi 2009-ben! Haver szerint nem gyakori, de el lehet ennyit menni, főleg mert ezek nagyon vékonyra koptak.

>> SzervizAlfa 159 1.9 JTDm SW Ti // 2017-09-06

Két hete lecsúszott a bal hátsó ablak 5 centit, felhúzásra recsegés és semmi, szét kellett szedni, de amíg nem volt időm duct tape-pel rögzítettem. Szétszedéskor kiderült: kiugrott a felhúzó bowden vége a műanyag kocsiból, a felhúzáskor a plusz bowdent megette az orsó és szét is cseszte, maradandó alakváltozás a sodronyban és az orsó menetében :) Amikor kiszedtem még a leggyakrabban letörős két műanyag fül is lepattant a helyéről, szóval alig maradt ép alkatrésze. Csere kell. WINTEK márkájú lett, egy itteni alfás ajánlotta, teljesen ugyanolyan, mint a gyári konstrukció, DE a tartófülek masszívabbak, minden más méret tökéletesen stimmel!

A szétszereléshez kell torx, imbusz, ph fej és dugókulcs, egy kárpit leszedő célszerszám (én egy konyhai vajkést hajlítottam ívre és körbetekertem szigszalaggal) és sok türelem.

0. Cappucino és sör olaszosan

1. Ablak aljánál, hátul a háromszög műanyag elem kipattintható fentről, később kibújtatható
2. Kilincs mögött kis takaró elem finoman le-fel-le-fel pajszerolva kijön egy kis csavarhúzóval
3. Ajtóbehúzóban gumilap kiszed, alatta 1 darab imbusz (allen) csavar, konzol kivehető, lecsatlakoztatható
4. Bent alatta 2 darab imbusz csavar ugyanebből
5. Ajtó alján 3 darab PH csavar
6. Ajtó elülső és hátsó szélén 3-3 darab kárpit patent, nem láthatóak, de mellékelek képet, ehhez kell valami íves feszegető szerszám (1. kép)
7. Kárpit felfelé csúsztatva jön le, előfordulhat, hogy fent a szoros ablak-kárpit illesztés miatt megszorul, ezen jobbra-balra csavarással illetve alulról a kárpit alól valamivel felfelé tolva mozdítható
8. Ha lent van, le kell csatlakoztatni pár dolgot, a csipogót előbb könnyebb kiszedni a foglalatból (zöld fülek) és csak utána kihúzni (2. kép), a kilincs bowden végét könnyű kifűzni
9. Kábelek széthúz, fent becsípődésgátló, lent motor
10. 9 darab 10 -es csavar körben a fémlemezen, 2 darab 10 -es anya fogja az emelő sínjét és 3 darab kicsi torx fogja a motort az orsóhoz. (3. kép) FIGYELEM! Ha szeretnéd, hogy az orsó egyben maradjon, akkor a motort tartó csavarokat hagyd a végére, mert ha az orsó nem feszül a lemeznek, ki tud esni és a bowden tekergetés macera!
11. Fémlemez leszedhető, de nem lehet elpakolni, az én 2009-esemnél a zár felől oda volt szegecselve egy konzol. Hadd lógjon ... (4. kép)
12. Az ablakemelő kiszedéséhez le kell feszegetni azt az ablakról, 2+1 fehér műanyag fül tartja, abból a középső (belső) még karmos is, azt a külső ajtólemez irányába ki kell feszíteni az ablakon lévő lyukból, utána lefelé lehúzható

FONTOS: az ablakemelő szerkezet legyen felhúzott állapotban! Ha nincs így, akkor illesszétek a motorra és húzza fel teljesen!

13. Összeszerelés fordított sorrendben! Mehet fel az ablakemelő fehér része az ablakra (szilikonzsír kellhet, mert szoros), ha bepattan a lyukba be is kell nyomkodni, hogy ne feszüljön (5. kép)
14. Az orsó új esetén kábelkötözővel rögzítve van, ez visszaszereléskor is segíthet, érdemes lehet 2 óra irányból átkötni. Fel kell pattintani a műanyag dugóit a lemezre, másik oldalról mehet be a motor, 3 darab csavarral (kötöző ekkor elvágható)
15. A lemezt fel kell szerelni az ajtóra, érdemes 1 vagy 2 csavarral rögzíteni. Ha gyári méret az ablakemelő, akkor gyönyörűen beállnak az emelő sínjének tőcsavarjai a helyükre, kis igazgatás után (fekete kerek gumiablakon keresztül piszkálható) át kell jöjjön a lemezen, 10-es anya mehet a helyére
16. Érdemes ezen a ponton kipróbálni az ablakot le-fel. Ha szakaszosan jár, az a becsípődésgátló miatt van, össze kell dugni a csatlakozót (fent)
17. Csatlakozók, csavarok, minden mehet a helyére

Sör.

Hallottam olyan megoldást, miszerint fel kell szerelni mindent a lemezre belül és bekötés után felhúzatni tökig. Ezzel a fehér kocsi részt az emelő pattintaná rá az ablakra. Én személy szerint ebben nem hittem (kézzel alig bírtam ráfeszíteni az ablakra) és nem bíztam (ha megfeszül és eltörik az új emelő kocsiján is a tartófül?) éppen ezért nem tudom ajánlani, DE lehet csak én vagyok a 10-ből az az 1 fogorvos ...