Blog >> turbó

>> Szervizlakosg01 // Alfa 147 1.9 JTD 16V // 2014-10-11

Épp Győrbe tartottam suliba Pestről, amikor egy padlógáz után elkezdett lassulni az autó alattam. Nem ment. Pont ezen a héten jelentkeztem be olajcserére...

Megadta magát a turbó. Tréleren vittem Tuningmanhez 2014-10-15-én este, leraktam a szerviz előtt, másnap kezdődhetett a műtét.

A turbón keresztül mindent teleküldött olajjal (intercooler is tele volt). Gábort pedig a leszereléskor nyakon is köpte rendesen. A középrész teljesen odavolt, így ment felújításra.
1 hét után kaptam vissza az autót. Turbó feljújítás, szívóág, intercooler átmosása, olaj- és szűrőcserék.

Olaj: Gulf Formula ULE 5W-40 SM/CF

Költségek:
Tréler: 6.000,- (Fehérvár-Pest oda-vissza gázolaj)
Turbófelújítás: 110.000,-
Olaj, szűrők és munkadíjak: 40.000,-

Km: 178.000

>> Egyébmesa // Alfa GT 1.9 JTDm 16v // 2014-06-29

Vettem egy új alsó turbó csövet (6400), meg egy BOSCH lambda szondát (29000). Mondjuk ha decat lesz, totál felesleges pénzkidobás, de most még új az autó, elnézem neki :)
Ellenben a féknyergeket tisztogattam, mivel arra az elhatározásra jutottam, hogy néha a kevesebb több, ezért nem lesz pirosra festve. Szóval a betétek elől ATE, hátul Brembo márkájúak, viszont a bal első kerékben ott figyelt egy lemezcsavar :( Így már érthető miért vol azon az oldalon 2 bar-nál kevesebb a levegő nyomás. Szombaton délutáni nyitva tartó MARSO gumis meg csodálkozott, hogy a felni belső felénél van az OUTSIDE felirat... Megforgatta, rögtön a rajta levő tíz ragasztott súly helyett elég lett kettő. Viszont le kellett szerelni a másikat is és elvinni OFFossal, mert azon is meg kellett forgatni és kicentírozni, aztán a két felnis kereket is megcserélni a forgásirány miatt. Így most azt is szívtam, hogy az apró padkás sérült jobb első került az én oldalamra, amit gyakrabban látok... 4500 Ft

Ami viszont tényleg nagyon szomorú, hogy nincs meg két hete az autó, de munkahelyemen máris lehúzták az elejét! Sajnos nem festék került a lámpatestre, hanem fél milliméter mélyen bele karcolódott 3 helyen. Lökös is kicsit leficcent Köszi :(
UPDATE: egy madár rá is kloákázott, fél óra megfeszített polírozással sikerült a nyomát eltüntetnem. Éljenek az állatvédők (is)

>> Szervizystuc // Alfa 156 SW 2.4 JTD M-JET 20V // 2014-04-25

Azt vettem észre az autón, hogy egyre jobban elhagyta az erő. Szinte napról napra gyengült a teljesítménye, de városban ez annyira még nem is jött ki. Viszont múlt hét végén egy vidéki út során, ahol több nagy emelkedőt is le kellett küzdeni, feltűnt, hogy az autó erőlködik, nem akar felmenni, vissza kell váltogatni, holott ez korábban ezen a részen nem volt megszokott. A motor is magasabb fordulaton kezdett el húzni, ha azt a minimális erőt húzásnak lehetett nevezni. A kipufogón is egyre több füst távozott, valamint a fogyasztás is megnőtt. A turbóra kezdtem gyanakodni, de szerencsére itt a fórumban megnyugtattak, hogy ahhoz nagyon nagy bajnak kell lennie, sanszosabb, hogy valamelyik turbócső adta meg magát. Mivel a motortérbe betekintve nem láttam sehol szakadást, ellátogattam Zé. mesterhez, hogy derítse ki nekem a hiba forrását. Sikerült is megtalálni, hogy hol távoztak a lovak. Végül nem a turbócsövek voltak a hibásak, hanem egyszerre két vákuumcső is bűnös volt. Mindkettő az illesztésnél szétszakadt. Az egyikről raktam is fel képet. Ez villámgyorsan orvoslásra is került.
Még a télen elszakadt az ékszíjam, akkor egy közeli szervizben lett kicserélve, de azt nem tudták megmondani, hogy mi nyírta el az ékszíj szélét. Viszont néha érdekes hang hallatszott az autó elejéből, kicsit csattogós, fura zörej volt ez. Zé. el is kezdte keresni a hiba forrását, és gyorsan kiderült, hogy az ékszíj megint rosszalkodik. Kiderült, hogy a feszítő görgő el van görbülve. Hogy ezt a téli ékszíjszakadás szervizelésekor a javítást végző szerviz miért nem vette észre, az talány. És hogy mi lehet az elferdülés oka, az szintén kérdéses volt. Szétszedés után derült ki, hogy a generátor szabadonfutójáról hiányzik a porvédő gumi. Először az volt a tipp, hogy elhagytam, de aztán kiderült, hogy ezt bizony valaki kilyukasztotta, csak a gumi közepe hiányzott. Itt szépen telement a szabadonfutó kosszal, megakadt, és minden egyes autóleállításnál rántott egyet a görgőn, ami szépen lassan elferdült. Ezt a rántást éreztem is sokszor, de őszintén szólva a kettőstömegű lendkerékre gyanakodtam. De végre fény derült a titokra, egy feszítőgörgő, egy ékszíj és egy szabadonfutó cseréjével ismét tökéletes a rendszer. Az autóba visszatért az erő, a csattogás is megszűnt és a leállítás is zökkenőmentes. :-)

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2013-12-26

...avagy nem húz a JTD.

Ez volt a legkomótosabb No.-Bp utam. Úgy kezdődött, hogy mintha kicsit hangosabb lett volna a motor, mint amúgy és a hangerő nem is csillapodott a bemelegedéssel. A 100-as korlátozások utáni kigyorsítást általában visszaváltás nélkül szoktam abszolválni, kb. közepesen lenyomott gázpedálnál. Meglehetősen enyhén húzott az autó és kb. 2500-as fordulatszámnál ki is gyulladt pár másodpercre a motorhiba-jelző lámpa. Eleinte elalud, később már égve maradt. Az autó ment, de kultúrált pedálkezelésnél kb. 135kmh volt a maximum. A gyorsulás pedig olyan volt, mintha nem 115+LE (140), hanem csak a fele lett volna a motorban. Egyből ki is olvastam, P0235 és P0236 hibakódok lettek eltárolva. Vagyis valami a töltőnyomással nem volt rendben. Már turbó- esetleg injektorfelújítást vizionáltam.

Útközben ránéztem többször is a FES-sel. Kiolvastam pl. a hibát

Az egyik log fájlból szedtem ki ezt:

READING PARAMETERS:
Boost pressure: 1902 mBar
Desired boost pressure: 1675 mBar
Fuel pressure: 913,9 bar
Desired fuel pressure: 911,3 bar


Ebből abban reménykedem, hogy nem a turbótól v. a nagynyomásútól jön a hiba.

A mért turbónyomás az adatok szerint mindig legalább annyi, vagy 10-20%-al több volt, mint a megcélzott. Az üa. nyomás pedig szinte pontosan annyi.
(Bár pl. a turbónyomásnál elképzelhetőnek tartom, hogy pl. egy hibás szenzorjelet érzékelve, eleve jóval lejjebb vitte a "megcélzott" értéket. De csak lehetőség.)

Hangos fütyülést (turbó) nem figyeltem meg , sem süvítést (csőszakadás).

A fogyasztás kb. a szokott szinten maradt 6 és 7 liter között.

Ez pedig a hibakód amit enyhe gyorsítás esetén 2500rpm körül - a lámpa villogtatásakor - eltárolt:

The reason for this fault is that ECU has received very low signal from the sensor. The fault is present now. Take appropriate action to fix this sensor fault. Dashboard warning light was not activated for this fault.
3: P0235 - Supercharging pressure
ERROR DETAILS:
Fault status: Signal not valid
Odometer: 211768 km
Engine speed: 2630 rpm
Engine temperature: 74,6 °C
Fuel quantity: 31,18 mg/i
Fuel pressure: 1003,4 bar

Boost Pressure sensor A circuit malfunction
The reason for this fault is that ECU has received invalid signal from the sensor. The fault is not detected now, but it is stored in memory. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was activated for this fault.


Az LMM-et is lehúztam egy pár km erejéig, semmi válltozás nem volt. (Kivéve a hibakódot.)

Itt a P0235 hibát MAP okozta.

mreni szerint MAP, MAF és turbónyomás szabályozó solenoid lehet, de leginkább az utóbbi, ezért is rakja vészüzembe.

Ezzel egybevágott, amit az egyik útközben mentett logfájlban találtam:

4: P0236 - Overboost valve
ERROR DETAILS:
Fault status: Signal not valid
Odometer: 211768 km
Engine speed: 2793 rpm
Engine temperature: 80,5 °C
Fuel quantity: 23,74 mg/i
Fuel pressure: 873,7 bar


Otthon átnéztem az összes csövet és megtisztítottam a MAP-ot.

jcsabinak ugyanezt a hibát produkálta. Nála az a kis cső volt érte a felelős, ami a turbót köti össze a szolenoid szeleppel.

Itt is a szolenoid okozta a problémát 1:1-ben megegyező tünetek mellett. Körbenézek a tájékán és igyekszem kicserélni a csöveit is.

Apropó hol lehet ilyen nagyon vékony és flexibilis gumicsöveket kapni? (4-es és 6-os csonkra valót?
(Megpróbáltam a Startnál ott szoktam méterre benzincsövet venni. Nem nyert... ők időközben becsődöltek.) A kérdés tehát továbbra is érvényes!
Autósboltban nem kaptam 4-es és 6-os belső átmérőjű gumicsövet. Úgyhogy átmenetileg más célra való csöveket tettem be. (Ne kérdezzétek, mire valóakat... :)

Befújtam a turbó rúdját. Meg is mozgattam, tökéletesen jár fel-alá. Nem szorul.

Megtisztítottam a MAP-ot. Ahogy vártam, korom nem volt rajta, csak egy kevés olajos lerakódás. (Amit az alkohol egyáltalán nem old, a kontaktspray ezesetben sokkal célavezetőbb.)

Csináltam egy actuator tesztet, ami a szolenoidra irányult. NULLA eredmény. Az actuator meg sem moccant. OK, gondoltam ez lehet a FES hibája is (bár a többi actuator-oknál működik). Adtam a tekercsnek 12V-ot az akksiról. Semmit nem csinált. (Még ez sem volt teljes bizonyíték, mert lehet, hogy a két vezetéken kommunikáció is zajlik, nem egyszerűen a feszültséggel vezérli az ECU.) Nem volt más hátra, mint, hogy megpróbáljam egy másik szolenoiddal.

Cikkszámok:
ERA 555055
Pierburg 7.21903.48.0
gyári 46768250 (ez egy szám a sok közül, ld. lejjebb)

A szolenoid a 156-nál a zárhíd alatti kereszttartóra van csavarozva. Tehát nagyon jól hozzáférhető. (Ez valami véletlen műve lehet. :)

Kicseréltem a szolenoidot, megjavult az autó!
Azt írják valahol, hogy ez a tekercs megragad, ha nem használják, illetve "vizet kap". Van rajta egy kis dobozka, ami mögött egy nagyon sűrű szűrő van. Szóval valamiért nincs légmentesen lezárva, így juthat be a pára.
A Bárdinál volt raktáron ERA és Pierburg (=gyári) is. No meg dec. 24-én 12:00-ig nyitva voltak.
Nagyon gyanús a neten talált képeken, hogy a kettő 1:1-ben ugyanaz. Az első kép ERA-t mutat, a második Pierburg. (És ez csak két kép a sok közül.) Végül mégis a Pierburg-ot vettem, mert nem lehetett felbontani a csomagolást és pár eFt-on ne múljon.

Egy turbótisztításra (amit Ferkén keresztül Zé javasolt) valamikor szeretnék sort keríteni. Itt az ideje.

Mégegyszer köszönet a tippekért mreninek, Ferkének és Zének is!

Linkek:
Cikkszámok
Topic az Alfaowner-en
P0235 hiba (Alfaowner)
P0236 hiba vs. 2.4 JTD (Alfaowner)
Motor Control Failure - lehetséges okok (Alfaowner)
P0236 boost sensor range (Alfaowner)

>> Tuning és extraKristyon // Alfa 156 SW 1.9 JTDm // 2013-08-06

Kicsit módosítottam az alsó turbó csövet, 156 JÉTÉDÉ.:) kollégának köszönhetően. Kapott egy fém cső betoldást.
A gyári gumicsőből elég hosszan hagytam rajta, mert féltem, hogy letolja magáról, meg a bilincsekben sem volt túl nagy bizodalmam, de tesztek után úgy látszik jól bírja :)
Innen is köszönet érte :)

>> EseményBomi // Alfa 156 1,9 JTD // 2013-07-11

Végre meg van a hiba oka!
Tegnap este nézegetem a turbócsövet és volt rajta egy kb 4-5 cm -es repedés...basszus ,hogy ezt eddig miért nem vettem észre??? Na mindegy :) a lényeg ,hogy megjavítottam egy másik csővel...most nagyon jó az autó nem füstöl és nem is tilt le gyorsításnál!
Gondolkozom ,hogy kicserélem fémcsőre majd...az talán jobban bírja a nyomást :)

Update(2013.12.22.): Kicseréltem egy szakaszt rozsdamentes fém csőre (52mm) úgy tűnik bírja a kiképzést :) .

Update (2014.08.06) : A fém cső valóban bevált viszont a gumi most meg a könyöknél repedt ki...szóval ki lesz cserélve a könyök is fémre :)
Update (hamarosan) : Kép a fém könyökről.

>> Tuning és extraNaTo // Alfa 155 2.0 V6 turbo // 2012-05-17

Valszeg egy Garrett K24/26-os feltöltőt legózunk össze. Mivel ez nagyobb, mint a gyári turbó, az egész leömlőt újra kell csinálni. A gyári leömlő áramlástanilag nagyon rossz. A kipufogógáz kijön a hengerből, és szétnéz, hogy most neki merre kéne mennie...:) Szóval osztunk szorzunk, és egy jól átgondolt leömlőt faragunk, amitől azt várjuk, hogy sokkal alacsonyabb fordulatról és sokkal intenzívebben érjük el a maximális töltőnyomást.

>> SzervizKristyon // Alfa 156 SW 1.9 JTDm // 2012-02-21

Megint dobálta a turbó nyomás problémát a gép, így tegnap ismét meglátogattam Csöri mestert. és átvizsgálás után egy vákum cső lett kicserélve. Most ismét jól viselkedik a gép.
A nehézkes indításra egyenlőre az izzító relé halálára került a gyanakodás, egyszerűen nem adott feszt a gyertyáknak, még tegnap szét szedtem, de nem láttam benne semmi problémára utaló nyomot, fesz adásra be is húzott a relé, ma átméregettem a csatlakozási pontokat is, és ott sem találtam problémát. Vissza szerelés után viszont kifogástalanul működik, nem tudom mi lehetett vele a gond...

>> SzervizKristyon // Alfa 156 SW 1.9 JTDm // 2011-11-29

Ma jártam Csöri mesternél, mert egy ideje már reklamált az autó a túl magas turbó nyomás értékért. Ez orvosolva lett a turbó kitakarításával. Egy élmény volt, innen is köszönet érte :)

-Turbó (gyári új): 216.000.-
-bak: 9.200.-
-légszűrő: 2.200.-
-olajszűrő: 1.500.-
-olaj (selénia WR 5W-40) 5 liter+1liter : 15.000.-
-szervóolaj: 2.200.-
-pollenszűrő
-Klíma ventilátor javítása (bal old belülről): 13.000.-
-munkadíj: 30.000.-