Bemutatták a Giuliettát - Háttér

2010-04-15  Tedi
Április közepén bemutatta az Alfa Romeo legújabb modelljét a Giuliettát a sajtónak a baloccói tesztpályán. A cikkben az autó néhány műszaki megoldásáról, érdekességéről olvashattok.
Magazin >> A vírus mögött

Az Alfa Giulietta nem csak egy ráncfelvarrás, nem egy Fiat alapokra épített modell, hanem teljesen új fejlesztés - így összegezték a Giulietta származását az európai, köztük a magyar autós szaklapok újságírói. Hogy ez tényleg így van, bemutatjuk a Giulietta néhány érdekes műszaki megoldását, tulajdonságát.

Padlólemez

A Compact elnevezésű padlólemez teljesen új fejlesztés, megalkotásánál a biztonság, a vezetési élmény és a kényelem volt a fő szempont. Elkészítése beleillik a Fiat által elkezdett padlólemez-racionalizálási programba, amelyet a Mini és Small elnevezésű alapokkal indítottak el. A kivitelezés során teljesen új technológiát alkalmaztak és számos új anyagot használtak fel. A Fiat csoport több, jövőbeni modelljének alapjául szolgáló padlólemez kialakításánál szempont volt, hogy kategóriájában a legjobb eredményt nyújtsa az irányítás, a kormányzási érzésben, a gördülési kényelem, a teljesítmény-súly arány és a biztonság területén.

Az új padlólemez úgy lett erősebb és jobb, hogy az előző generációhoz képest nem lett nehezebb, mivel több helyen erős és ultraerős anyagokat használtak. Ezek az anyagok teszik ki a padlólemez súlyának 90 százalékát. E mellett könnyített alapanyagokat, így extrudált alumíniumot is felhasználtak. A hátsó lökhárító energiaelnyelő betéte, és a harmadik gyűrődési zóna rétege pedig Xenoyból készült. Ezzel a megoldással az első rész 8,5, a hátsó pedig 4 kilogrammal könnyebb, mintha acélból készítették volna, összsúlya 174 kilogramm.

A Compact másik előnye a modularitás. Egész modellcsaládokat lehet rá építeni, akár különböző tengely- és nyomtávokkal úgy, hogy semmit nem kell módosítani rajta.

Felfüggesztés

A MacPherson első futóműnél különösen nagy figyelmet fordítottak, hogy oldalirányú terheléskor is maximális merevsége legyen, az alumínium alkatrészek miatt pedig súlya 4 kilóval könnyebb a normál MacPhersonokhoz képest. A hátsó futómű Multilink felfüggesztés, amely jó kompromisszumot jelent a kormányozhatóság és a gördülési zajok alacsonyan tartása között és a csomagtérből sem vesz el hasznos teret. A hátsó futómű megalkotásánál is a súlycsökkentés volt az egyik fő vezérlő elv, az alumínium lengőkaroknak köszönhetően 10 kilóval könnyebb ez az elem a szokásosnál.

Kormányzás

A Giulietta egy új rendszerű, duplaléces kormányművet kapott, ami elektromos rásegítéssel működik ugyan, de a fogaslécre helyezték el az elektromotort, így jóval természetesebb a kormányzás érzése. A kormánymű egyébként szoros összeköttetésben áll az aktív biztonsági rendszerekkel is. A dupla fogasléces szervókormányban az egyik fogaskerék közvetlenül a kormányműhöz kapcsolódik, így garantálva a minél közvetlenebb és precízebb kormányzást. A másik pedig a fogasléc és az elektromotor között van, emiatt az elektromotorok steril rásegítése kevésbé érződik, a kormány forgatása sokkal természetesebb érzést ad.

A kormánymű másik érdekessége, hogy a szervórásegítést úgy szabályozza, hogy a sofőr könnyen végrehajthasson nehéz, veszélyes manővereket. A számítógép kiszámolja, hogy nagyjából milyen kormányállás szükséges a manőverhez és abba az irányba biztosít nagyobb rásegítést (könnyebb elfordíthatóságot), amerre a kormányt tekerni kell.