Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Milyen a jó olaj?

bb_1452017-10-27 14:21:07 // 6476
Ford Ka megkímélt állapotban, hölgy tulajtól...
(mondjuk ez tényleg az)
Piritu2017-10-27 11:59:45 // 6475
A fogyás másodlagos kérdés, mindössze azt jelzi, hogy valami nem stimmel.
A 10W60 sportos használatra mindig is ajánlott volt. Gondolom ezt sokan nem vették komolyan, majd erre több motorkárosodást is vissza tudtak vezetni. Az új előírás csak a 2.0 TS-re vonatkozik, a többinél maradt a régi.
(A szíjcsere is felezve lett a tapasztalatok miatt.)
VV62017-10-27 09:50:24 // 6474
Na most a blogokat elolvasva világossá vált, hogy azért kellett a 10w-40-et 10w-60-ra változtatni, mert a 40-est ették a motorok.
Abarai2017-10-27 09:09:29 // 6473
Nem biztos, hogy más is így értelmezte. :)
Piritu2017-10-26 23:17:39 // 6472
A dolog amúgy onnan indult még régebben hogy a Cartárs nem hitte el hogy a TS-be nem jó egy W30-as olaj, hisz a Hondába is jó...
Piritu2017-10-26 23:15:36 // 6471
Ezt kérdeztem először én is :-D
Aztán belenyugodtam, hogy fingjuk nincs róla és elhoztam PHuBi-t.
RomeoOne2017-10-26 23:11:56 // 6470
Nem az a feladata, de a valódi marhaság a gyáritól eltérő olajbetöltése. Nem is értem, hogy te miért mondod most ezt, hisz úgy tudtam te is ezen az állásponton vagy. Ha már eszi az olajat, akkor nagyobb viszkozitású olaj betöltése nem sokkal kisebb hókuszpókusz, mint olyan adalékot tölteni bele, amitől "30%-kal nő a teljesítménye és még a kopást is eltünteti". A tünetet tünteti el, ráadásul úgy, hogy az a kiváltó okot még valószínűleg fokozza is.
Az én 2.0 TS-embe nem emlékszem, hogy 60-as olaj kellett volna, de ha annyi akkor annyi. Akkor az a kérdés, hogy mit keresett benne a 30as olaj? :)
Piritu2017-10-26 22:30:49 // 6469
Mondjuk ez már tuti nem ette...
RomeoOne2017-10-26 21:52:17 // 6468
Nyilvánvalóan. Akkor látod, hogy miért írtam ezt, ugye? :) Az olajhőmérséklet mérő miért viselkedne másképp? Milyen következtetést lehet ugyan levonni abból, hogy egy mutató beáll egy megszokott értékre annak ismeretében, hogy pl. a vízhőfok mutatónál ez a dolog hogy működik?
Abarai2017-10-26 21:49:27 // 6467
90-en csak a mutató áll. Gondold végig. Nem sok termosztát nyit éppen 90 fokon, és a víz lehűlése ugyanúgy időbe telik, mint a felmelegedése. A 90-re szögelt mutató csak annyit jelent, hogy ne parázz, nem hideg és nem is forr.

Szinte minden autóban így működik. A 156-ban pont nem. Tök jól látszik, mikor nyit a termosztát, kapcsol a venti meg minden.
Piritu2017-10-26 21:46:16 // 6466
Olvastam, marhaság. Egy motornak nem az a feladata, hogy egye az olajat.
(Amúgy 2.0 TS-nél 10W60 a gyári előírás.)
RomeoOne2017-10-26 21:35:09 // 6465
Épp tegnap tárgyaltuk ezt a 159 topikban. Nem biztos, hogy ez olyan dolog, aminek örülni kell. Az az olaj, ami nem jut el a hengerbe, azt nyilván nem is fogja enni. És az nyilván nem is fogja kenni a súrlódó felületet :)
Piritu2017-10-26 21:24:41 // 6464
Amelyik előbb van írva :-)
VV62017-10-26 21:15:54 // 6463
És melyik volt előbb?
Piritu2017-10-26 18:05:20 // 6462
TS olajfogyasztás:
- 10W30-ból ből fél liter/1000km erősen papásan hajtva (max 3500 1/min)
- 10W60-ból 0 azaz nulla liter/1500km
VV62017-10-26 17:20:37 // 6461
Jogos, erre még nem gondoltam és mivel nem olasz autón néztem az értékeket, a TS kontra 60-as olaj témájában nem is biztos, hogy mérvadó.
Liquid2017-10-24 22:52:06 // 6460
szerintem ez attól függ mennyire jó(l tervezett) a "keringése" / hűtése
VV62017-10-24 22:45:34 // 6459
Fél éve itt mindenki azt állította, hogy melegben az olaj is jobban melegszik. Úgy néz ki, mégse.
Liquid2017-10-24 21:16:48 // 6458
Azt a következtetést, hogy az adott autóban az olajhőmérő gombánál 102 fok volt max? Mert én kb. ennyit tudok ebből kihozni :)
Mivel nem vagyok motor-expert így nem tudom, hogy a legforróbb helyen mér-e a gomba, illetve az adott motor amivel nézted, mennyiben különbözik a TS-től, azon belül is az 1.6-1.8-2.0-tól, mivel azt sem tudom mindegyikben egyformán van-e olajhűtő, illetve az olajhőmérős autódnál mennyiben eltérő annak a kialakítása, és az olajszivattyú kapacitása, meg még van vagy 100 más paraméter :)
RomeoOne2017-10-24 21:08:31 // 6457
A hűtővíz is 90 fokon áll télen nyáron. Nem látok ebben semmi meglepőt.
VV62017-10-24 20:16:13 // 6456
Két napja az olajhőmérős autóval megismételtem a szerpentines menetet. Kb. 10 fok lehetett a nyári 30+-szal szemben. Ehhez képest ugyanúgy 102 fokra ment fel a hőmérséklet.
Le lehet vonni a következtetést.
Liquid2017-09-11 11:45:00 // 6455
szóval ha beletöltöm egy Kispolákba, akkor 50%-os teljesítménynövelés várható? :D
Béci Ɨ|ѯ2017-09-11 11:09:21 // 6454
"Sajnos, elég akár néhány tízezer kilométer és a motor részei elfeketednek, kátrányos iszap jelenik meg, azaz szén-dioxid-lerakódás." Hogy mi?
Coyote2017-09-11 08:10:58 // 6453
Olyan adalék anyag nincs amit ha rwndazeresen használok át alakítja a motort villany motorra? Lassan mindenhol betiltják az üzemanyagos autókat, de én nem akarok megválni az enyémtől :-DDDD
Piritu2017-09-11 07:05:53 // 6452
Hmmm...
Erösebb lesz töle az autó és kevesebbet is fogyaszt (ami kevesebb CO2-t jelent). Továbbra sem értem az autógyárakat, hogy mit kinlódnak a fejlesztésekkel meg a csalószoftverekkel ha itt a megoldás.
Kazes☻2017-09-10 22:26:02 // 6451
Ezmiez... prolong 2, vagy mi?!
naron1562017-08-10 02:18:57 // 6450
Sziasztok! Olajcsere elött állok 156 1.9jtd 8v-ben, milyen olajat ajánlotok bele? Liqui moly top tec 4100 5w40et néztem, az jó lenne bele?
Piritu2017-06-25 20:10:14 // 6449
kb 2004-óta a 2.0 TS-be Racing a gyári előírás. Az 1,6-1,8-ba csak sportos használatra ajánlják.
Én is azt használok a Spiderben.
Kazes☻2017-06-25 12:33:41 // 6448
2017-06-22 22:23:21 // 6444 ;)
frenk2017-06-25 12:32:03 // 6447
Sziasztok ! 1998 2,0 16V TS be normál használathoz milyen Seleniat javasoltok ? ( 20K, Racing .......)
Piritu2017-06-23 20:48:23 // 6446
egy hsz a végéről:
"- A továbbiakban érdemes lenne boncolgatni még két kérdést: kissé mélyebben a viszkozitás fokozat és - formulázási szempontból - a régebbi kocsikhoz használt modern motorolaj veszélyeit."
tényleg érdekes lenne...
satya2017-06-23 18:43:13 // 6445
https://www.autonavigator.hu/tippek_tanacsadok/minden_amit_a_motorolajokrol_tudni_erdemes-19494
RomeoOne2017-05-24 22:27:50 // 6443
Mármint melyiket?
VV62017-05-24 21:51:14 // 6442
Ezzel most némiképp megtorpedózod a saját állításodat :D
RomeoOne2017-05-24 21:35:11 // 6441
A törihez nem értek csak a fizikához :D
VV62017-05-24 21:16:41 // 6440
pedig ha felhívtad volna, aztán el is mentél volna megnézni, talán megtudtál volna valamit, ami eloszlatta volna a hiedelmeidet :)
Piritu2017-05-24 20:16:21 // 6439
"és ha előtte 40-est ajánlottak" - ez így ebben a formában nem igaz. Előtte is ajánlották sportos körülmények közé a Racing-ot mindhárom TS variánsnál. A gyakorlat meg azt mutatta, hogy 2.0-nak nemcsak akkor kell.

Épp ma találtam egy csodaszép hirdetett járgány 10W30-as longlife olajos cetlivel a motortérben. Nem hívtam fel...
VV62017-05-24 19:37:56 // 6438
Oké, a mondandód első felével egyetértek.
A hőmérők az újabb autókon valóban beállnak középre, aztán onnan sehová sem mennek, viszont én részben a régi Lanciával mértem, amelynek még nagyon pontos minden gyári mérőkéje és állandóan változnak az értékek a terheléstől-hűtéstől függően - és még 100 foknál sem csap ki a gőz - részben pedig egy utólag beépített digitális hőmérővel, ami szintén érzékenyen reagál.
Régebben volt Turbo Integralém és ott a nyári melegben, hegynek fel elég szépen tudott melegedni az olaj, emlékszem egyszer Selmecbánya környékén ott volt a 130 fok környékén. Oda érthetőnek is tartottam 10w-60-at. És most próbálom megérteni, miért ajánlották a TS motorokhoz is...és ha előtte 40-est ajánlottak és rájöttek, hogy tévedtek, akkor miért nem mondták, hogy "jó, legyen inkább 50-es", de nem, rögtön 60-as. Ekkorát tévedtek? Vagy csak a Seléniának nem volt más...vagy a 60-as nem fogyott eléggé?
RomeoOne2017-05-24 15:59:40 // 6437
Megpróbálom még egyszer elmagyarázni. A körbeáramló olajnak egyenletes járatásnál kialakul egy egyensúlyi hőmérséklet-térképe. Ez azt jelenti, hogy minden pontján van egy bizonyos hőmérséklete, ami azon a ponton állandó, de ez messze nem jelenti azt, hogy minden ponton ugyanaz. Szó sincs arról, hogy egyszer hidegebb, másszor melegebb olaj ér oda. Ha kialakult az egyensúly, akkor, mire odaér az olaj a hőmérőhöz, mindig ugyanolyan hőmérséklete lesz.
Ha nő a hőfejlődés, több gázt adunk a motornak, akkor elkezd a rendszer az új termikus egyensúly felé haladni. Azt fogod látni, hogy nő az olajhőmérséklet. Aztán beáll az új egyensúly, valószínűleg mindenhol egy kicsit magasabb lesz az olaj hőmérséklete, mint az előző egyensúlyban, csak a motorban jobban, attól távolabb, meg kevésbé emelkedik (tehát nő a különbség az olajhőmérsékletek között a különböző pontokon).
Így egy hőmérő alapján semmit nem tudsz mondani arról, hogy mekkora különbségek vannak az áramlási tér különböző pontjain.
Nem is beszélve arról, hogy azok a hőmérők csak erősen indikatív jellegűek. A vízhőmérő pl. 75 foktól kb 100 fokig stabil 90 fokot mutat. Akkor megy fölé, amikor már kicsap a gőz a motortérből. A hasznos információtartalma annyi, hogy nyugodtan beépíthetnének a helyére egy 3 állású mutatót, "hideg", "üzemi hőmérséklet", meg "régen rossz" állásokkal. Nem biztos, hogy az olajhőmérő sokkal értelmesebb értékeket mutat.
Úgy meg, hogy nem ismert az egész rendszer kialakítása, meg hogy hova van rakva a hőmérő, úgy végképp semmit nem lehet mondani az egészről. CFD-ben meg kéne csinálni a pontos modelljét az olaj áramlási útjának, megadni a korrekt hőátadási részeket a megfelelő hőtermeléssel, hőelvonással és akkor lehetne modellezni, hogy hol milyen hőmérsékletű az olaj. Meg akkor nézve azt, hogy milyen teljesítményen mekkora a hőmérőnél mért olajhőmérséklet, lehetne következtetni arra, hogy az ott mért alapján máshol mekkora.
VV62017-05-24 14:48:57 // 6436
...és persze jó lenne egy TS-mérés...
VV62017-05-24 14:17:08 // 6435
Szerintem meg nincs nagyobb különbség és pont azért nem, mert az olaj gyorsan áramlik körbe. Ha nem így lenne, az olajhőmérő is ingadozna aszerint, hogy éppen a lötyögő hideg olaj, vagy a súrlódási övezetben kínlódó meleg olaj ér oda éppen. Majd azért utánaturkálok, hátha lehet erről valami komolyabb mérést találni.
Ami a mérnökök számításait illeti, hol voltak akkor, amikor egyik évben még 10w-40-et, a másikban meg már 10w-60-at írtak elő ugyanarra a motorra? Vagy a korábbi, vagy későbbi évet szabadságon töltötték?:D
RomeoOne2017-05-24 11:42:58 // 6434
Pont erre akartam kilyukadni, hogy nem. Most a szerkezet felépítésének konkrét ismerete nélkül, (pl. hogy a hőmérő hova van helyezve) én erre nem tudok választ adni. De ezeket mérnökök CFD számításokkal tervezik meg, az arról is adatot szolgáltat, hogy hol hány fokos a közeg. De biztos, hogy nem 5 fok különbség van a teknőben lötyögő és épp a csúszó felületeken filmet képző olaj között.
VV62017-05-24 11:00:46 // 6433
Oké, nyilván bele lehet kötni bármibe, meg el lehet ferdíteni, stb.. Nem is tudományos disszertációnak szántam ezt a pár mondatot, amit le merészeltem írni. Azért remélem, abban egyetérthetünk, hogy ha a mérési pontnál X fokot mérünk, akkor menet közben, meleg motornál máshol sem lesz 5 foknál nagyobb eltérés?
RomeoOne2017-05-24 10:17:06 // 6432
...másrészt az olaj egy folyadék: a súrlódástól nem fog felhevülni, csak más dolog hevítheti fel.

Húha, itt nagyon beindult a bro-science :D Még brit tudósokat kéne idézgetni, hogy teljes legyen a kép :D

Tehát: belső súrlódástól még a víz is melegszik, persze nem sokat, csak tized fokokat, de ki lehet mérni. Az olaj nagyobb viszkozitása miatt ez több lehet. Persze nem az áramlás a fő tényező a melegedésben, amikor a forró fémmel érintkezik :)

De azt gondolom, hogy mivel az olaj egy folyadék, ezért nem könnyen változtatja a hőmérsékletét, így nem sokat számít, hogy a motor egyik része kicsit melegebb vagy hidegebb, az áramlás miatt alapvetően mindenhol egyforma lesz az olajhőmérséklet

Huh, ez jó kis állítás, mert még önellentmondást is tartalmaz :D A higany is egy folyadék mégis elég könnyen változtatja a hőmérsékletét, mert nagyon alacsony a hőkapacitása. A vízé meg a folyadékok között relatíve magas. A motorolajé meg kb. a kettő között van valahol, de ezt a motorolaj biztonsági adatlapján sok más paraméterrel együtt meg lehet nézni, mindegyiké más.
A motorolaj hőmérséklete is más pontról pontra, az áramlás csak a különbségeket csökkenti.
A hűtővíz is mondjuk kb. 85°C mikor rámegy a motorra, 95°C, mikor lejön róla, aztán a hűtőbordákon meg leadja azt a 10 fokot. A hőmérséklet különbség attól még megvan, sőt épp az a lényeg, különben nem lenne hőelvonás. A motorolajnál is megvan, csak amikor áramlik, akkor kisebb.
Liquid2017-05-24 09:14:00 // 6431
Úgyértem neked V6-od van de a TS-t említetted. Kérdés az hogy a két motor alatt mennyire más az olajhűtő, illetve az olajkör.
Amúgy a többi része szerintem is úgy van.
VV62017-05-24 08:46:16 // 6430
Melyik kettő? Egyébként fogalmam sincs :) A V6-on nem mértem semmit.
De azt gondolom, hogy mivel az olaj egy folyadék, ezért nem könnyen változtatja a hőmérsékletét, így nem sokat számít, hogy a motor egyik része kicsit melegebb vagy hidegebb, az áramlás miatt alapvetően mindenhol egyforma lesz az olajhőmérséklet, ezért is mutatnak annyira konstans hőfokot a mérőkék.
Liquid2017-05-23 23:17:46 // 6429
A két motor olajhűtője egyezik, vagy a V6-é más?
VV62017-05-23 23:00:54 // 6428
...másrészt az olaj egy folyadék: a súrlódástól nem fog felhevülni, csak más dolog hevítheti fel.
VV62017-05-23 22:56:10 // 6427
Arra gondolsz, hogy mondjuk a dugattyú és a hengerfal között lehet melegebb is?
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak