droberto - főkép

Amikor több mint 11 éve megvetem az autót, nem gondoltam volna, hogy még ennyi idősen is meg lesz a 159. Brutális régen volt. A helyzet viszont úgy hozta, hogy mivel nem lett új középkategóriás SW, így nekem ez A tökéletes autó.
Az elmúlt 11,5 évben sok dolog megváltozott az életemben, lett egy gyönyörű családom, két fiú törpe „csöppent” az életünkbe. Egyrészt mivel alapvetően a 159 hozta az elvárást, másrészt látva az új modellek eszeveszett árait, ezért amikor jöttek a hibák - a kocsi 8-10 éves korában -, úgy döntöttem beépítek a kocsiba még 10-15 év üzembiztosságot. Tettem ezt úgy, hogy az alkatrészek 90%-át preventív jelleggel cseréltem. Azért, hogy nyugodtak legyenek az utazásaink. Illetve hobbiként vittem tovább ezt az irracionális restaurálós/bevonatolós irányt is.
Több mint tíz év telt el az utolsó blogom megírása óta. Az igazság az, hogy amilyen nagy lendülettel kezdtem meg a blogírást, egy váratlan adatvesztés során olyan hamar hagytam abba, ment el a kedvem tőle. Sajnálom. Pedig lett volna miről írnom. Volt sok nyugodt év, de szépen lassan az idő múlásával, a kocsi mindenét felújítottam, vissza állítottam annak az újszerű gyári állapotát. És ezek most tényleg nem üres szavak. Ezeket a történéseket igyekszem most rekonstruálni.
Ezen a ponton szeretném leszögezni. Megrögzött gyári állapot párti vagyok. Szinte kivétel nélkül mindent gyári állapotúra, vagy jobbra restauráltam. Csak gyári alkatrészt használtam. Kivéve akkor, ha tudtam, hogy mi a gyári és annak ára többszöröse lett volna az Aftert Market alkatrésznek.
Miért? Miért most írok? Ez a legtalányosabb kérdés… Hát azért, mert teljesen váratlanul felbukkant a piacon a számomra legnagyobb betűs (azaz számos) 159.
Ő, a Competizione: https://alfaamore.hu/tagok/droberto/autok/19666

Nem jött jókor, még nem végeztem a Neroval. Nem értem még vele körbe. Még egy év pont kellett volna. Már nincs sok minden vissza rajta.
Sajnos a Competizine olyan terheket ró rám ami miatt se időm, se energiám nincs befejezni a feketét. Két Granturismonak pedig nincs helye a családban. Sajnos. Így szegény Nero-nak mennie kell a háztól. ☹ Igen a Nero megy a háztól, bármennyire is irracionális. Hiszen mindenki tudja a környezetemben, hogy a fekete szerkezetileg és esztétikailag magasan a Rosso felett áll. (A szerelem már csak ilyen…)
Jelen blogot nem titkoltan azért készítem, hogy egyfajta ajánlóleve legyen a kocsinak, megkönnyítve annak eladását.
Készítettem egy fotóalbumot, melyben látszódnak a javítások, karbantartások:

https://photos.app.goo.gl/mJDQ2gkjXdDbETHC9

A munkákat pedig itt igyekeztem felsorolni:

2012. - Kormánymű fogasléc zsírzás gyári zsírral, gyári bilinccsel visszarakás – 6k
2012. - Féltengely csukló zsírzás gyári zsírral, gyári bilinccsel visszarakás – 10k
2012. - Kézifék porvédő csere (Wartburg) – 3k
2012.12.21. - Akkumulátor – Exide EK700 AGM 70 Ah, 760 A – 37k
2013.01. – Alváz és üregvédelem (kerékjáratok) – Fertan, rozsdamaró, passziváló, Mike Sanders üregvédő zsír, Permafilm átlátszó alvázvédő – 160k
2013.01.22. - Ablaktörlő lapátok – Bosch Aerotwin – 15k
2014.03.01. – Olaj és szűrőcsere – Mahle - 30k
2013.04. – Első lökhárító fényezés kapcsfelverődés miatt – 30k
2013.04. – Műanyag hegesztés – 25k
2013.04. – ti tükörborítás – 13k
2013.04. – Első fényszóró és ködlámpa polírozás – 10k
2014.08.24. – Hátsó stabilizátor pálca csere – Lemförder / Gyári – 17k
2014.08.31. – Vonóhorog, szemcseszórás, horganyzás, bevonatolás (2k epoxi + 2k akril) – 65k
2014.08.31. – Vonóhorog típus specifikus elektronika (Jäger) – 65k
2014.10. – Dupla kipufogó – 65k
2014.12. - Féktárcsa, fékbetét csere – 75k
2014.09. – Fék + kerékjárat alakatrészek szemcseszórása, bevonatolása (2k epoxi + 2k akril) – 65k
2014.10. – Dupla kipufogó átalakítás bevonatolás– 30k
2014.10. – Kötőelem galvanizálás – 15k
2014.12.14. – Alváz mosás – 15k
2014.12. – Alváz és üregvédelem (Alváz, üregek, küszöbök, nyúlványok, tank alatt, hátfal, géptető…stb) – Fertan, rozsdamaró, passziváló, Mike Sanders üregvédő zsír, Permafilm átlátszó alvázvédő – 15k
2015.01.07. – Kavicsfóliázás – 15k
2015.02.17. – Típusazonos és „B” típusú rendszám – 55k
2015.02.28. – Kavics baleset
2015.05.06. – Emelő bak pótlás – 2k
2015.06.30. – Újbóli Kipufogó festés – 22k
2016.03.28. – Vízpumpa hiba – Metelli – 15k
2016.03.28. – Olajcsere csere – Mann Filter – 30k
2016.05.17. – Generátor felújítás – INA szabadonfutó csere, tisztítás, Magnetti Marelli szénkefe és FAG csapágy csere – 25k
2016.05.18. – Vezérlés csere újból – Dayco feszítő + vezető görgő + szíj – 38k
2016.05.23. – Önindító felújítás – tisztítás, Magnetti marelli szénkefe csere, zsírzás - 12k
2016.06.04. – Műanyag hegesztés - 6k
2017.02.03. – Csomagtér ajtó teleszkóp csere – Stabilus Lift-O-Mat – 8k
2017.02.03. Izzó csere - OSRAM Cool Blue Intense - 4K
2017.04.14. – Izzító gyertya csere – Beru – 22k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció – Gyári alkatrészek: szívósor, turbó olajzó cső tömítésekkel + hővédő burkolattal, első ajtóhatárolók, tömítések, kötőeleemek. – 250k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció – Garett új turbó – 160k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció –4 db új Bosch befecskendező – 299k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció –Pierburg EGR, Wahler termosztát,. Hella fék + kuplung pedál kapcsoló csere. Olaj + szűrő csere …stb – 150k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció – Olajteknő, EGR hűtő, Intercooler takarítás. Olajteknő szemcseszórás. Hengerfej felújítás: Új FAI kipufogó szelepek, új sz.sz. szimmering. Leömlő kompenzátor csere. HF köszörülés, sz. tányér becsiszolás. Bontott alkatrészek beszerzése. Alkatrészek, kötőelemek galvanizálása. Motorblokk, turbó, DPF, katalizátor, motortartó bakok bevonatolása. Klíma hűtő felújítása, bevonatolása. Szívósori lapátkák csavarozása, hegesztése. DPF vészcsonk kialakítás. – 150k
2018.07.27. – Szövet szőnyeg szett + patentok – 17k
2019.04.01. – Hátsó rugó csere – Bilstein – 30k
2019.04.01. – Ablaktörlő lapát csere – Bosch Aerotwin – 9k
2019.05.04. – DPF csere + vészcsonk beépítés – 30k
2019.08.19. – Borzbaleset
2019.10.25. – Akkumulátor csere – ZAP EFB – 40k
2019.12.05. – 8C patkós felni beszerzés – 100k
2020.05.02. – 1 db ti felni fényezés javítás – 20k
2020.05.27. – 4 db nyári gumi – Michelin PS4 – 250k
2020.06.05 – Olaj + szűrő csere – Mann – 35k
2020.06.18. – AR rendszám tábla tartó beépítés – 4k
2020.10.05. – Kuplung és kettős tömegű szett + főtengely szimmering – 180k
2020.10.07. – Borzbaleset rekonstrukció: Lökhárító, alsó motorvédő burkolat + gyári új dobbetét egyéb bontott és gyári alkatrészek (Scudetto, jel), AM alkatrészek (ködlámpa) – 210k
2020.12.09. – Első futómű rekonstrukció – Gyári alkatrészek: Alsó felső lengőkarok, stabilizátor pálcák. AM alkatrészek: TRW kormány összekötő, SNR első csapágyak, Bosch ABS jeladó. – 220k
2021.06.09. – Klíma hűtő csere, ventilátor 2. fokozat kapcsoló csere – Nissens – 65 k
2021.06.11. – Váltó + differerenciól mű felújítás (ha már leszedtem) – Tisztítás. Tengely vég csapágyak cseréje, összes szimmering cseréje, olajcsere – 40k
2021.06.11. – Féltengely függesztő csapágy csere – 15k
2021.06.11. – Segédalváz és első futóműalkatrészek szemcseszórása, bevonatolása (2k epoxi + 2k akril) + üregvédelme – 60k
2021.06.05 – Olaj + szűrő csere – Gyári – 35k
2021.06.12 – Futómű beállítás – 18k
2021.06.12 – Kabát tartó – 5k
2022.01.24. – 4 db gyári 30k-et futott motortartó bak – 60k
2022.04.14. – Gyári küszöbspojler beépítés – 90k
2022.04.14. – Köszöb és kerékjárat korrózió mentesítés, alváz és üreg védelem rekonstrukció – 40k
2022.06.16 – Fényezés (Első lökhárító, motorháztető, jobb első sárvédő, küszöb spojler) – 180k
2022.07.15. – 3 db horpadás kiszedetés – 70k
2022.10. – Kavicsfóliák – 17k
2022.12.06. – Csomagtartó ajtó teleszkóp csere – Stabilus Lift-O-Mat – 13k
2022.12.03. – Téli kerék fényezés – 70k
2022.12.15. – Téli gumi – 250k
2022.01.09. – Első lámpa takarítás, polírozás – 15k
2023.03.10. – Antenna csere – 15k

Összesen: 4.232k Ft

Plusz ugye amíg vezettem az Amorés dolgokat, írtam a blogokat, addig egy 1.086k Ft-os költéségig jutottam.

Mindösszesen: 1.086k + 4.232k = 5.318k Ft

https://www.hasznaltauto.hu/szemelyauto/alfa_romeo/159/alfa_romeo_159_sw_1.9_jtd_16v_distinctive-19210994#sid=3261263a-562a-49e9-8265-cbbaee018430

Az ülésfűtés javításakor szomorú dologra bukkantam. Az ülés alsó szivacsa két helyen is sérült (1. kép - piros jeleknél). A bal oldali combtámasz sérülése (2-3. kép) a használatból, a (nem megfelelő) ki-be szállásból ered. A másik sérülés jobb oldalt hátul egy durva szakadás volt, mely a színeiből ítélve nem friss, feltehetőleg szerelési gondatlanságból származik.
Mivel Erhard nem tudott nekem új szivacsot szerezni, és módfelett idegesített a meglevő állapota (minden beszállásnál eszembe jutott volna), ezért úgy döntöttem, hogy valahogyan megjavítom.
Mivel előző autómnál már bizonyított a kárpitosom, ezért ezt a munkát nyugodt szívvel bíztam rá, és nem is csalódtam a munkájában. A repedéseket ipari szivacsragasztóval megragasztotta, majd egy idegen matériával összefogatta a szivacsot a sérült részeken(4-5. kép).
Az eredmény meglepően érezhető lett: újra van oldaltartása az ülésnek és a bőr is szebben feszül rajta (6. kép).

Az ülésfűtés hiánya a sofőr oldalon, már megvételkor feltűnt, és sejtettem, hogy szétégett vagy elszakadt valahol a fűtőszál, bármennyire is magyarázta az eladó, hogy: működik-működik, csak nem fűt ez annyira. Ezt a hibát már jóval korábban szerettem volna kijavítani, de nem volt szívem lenyúzni és szétszedni a gyönyörű bőrülést. Az első telet még elviseltem nélküle (bár annyira nem is hideg a bőr, mint azt sokan képzelik), de most a hidegek közeledtével, neki akartam látni a hiba elhárításának. Illetve, ha van ilyen extra az autóba, akkor az működjön már!
Miután kiszedtem az ülést és az alsó ülésszivacsot, már könnyen hozzáfértem a meghibásodott alsó fűtőpárnához.

A probléma orvoslására három féle megoldás kínálkozott:

1. Gyári új fűtőpárna (1-2. kép) (51737177) beszerzése 27.000,-Ft-ért.
2. Utángyártott fűtőpárna beszerzése (20-25 ezer Ft-ért).
3. A rossz fűtőbetét javítása.

Mivel nem szeretek tékozolni, és szeretem a kihívásokat, a 3. megoldásra tettem voksomat. Figyelembe vettem a Cartársak jó és rossz tapasztalatait, az ülésfűtés javítással kapcsolatban. Továbbá 156er Cartársunk ülésfűtés javítással kapcsolatos blogja is sokat segített.

A fűtőpárna felépítése:

A fűtőpárna egyáltalán nem bonyolult felépítésű (3. kép). Ára ehhez képest indokolatlanul magas.

1. Párna.
2. Magas ellenállású vezeték.
3. Hőmérséklet jeladó.
4. Kábel.
5. Csatlakozó.
6. Védő matricázások.
7. Kétoldalú ragasztó.

A fűtőpárna javítása:

1. A fűtőpárna óvatos lefejtése (kétoldalú ragasztó) a szivacsról.
2. A csatlakozó áthúzása a szivacson.

A meghibásodás okainak keresése, következtetések:

A szakadás, már a huzat leszedésekor láthatóvá vált (4-5. kép). Véleményem szerint a szakadás közvetlen okozója a szivacs árkában, keresztben futó üléshuzat feszítő vas.
Viszont, jól látható, hogy a fűtőpárnát nem a megfelelő helyre ragasztották a gyárban (6-8. kép), hanem előrébb és így a párnára ragasztott nyúlás gátló nem tudta megvédeni a fűtőszálat a drót okozta igénybevételtől.
További észrevétel, hogy a párna ragasztója összeszereléskor összeragadt és így került felhelyezésre (9. kép).
A javítás után kerülni kell az ülésre ható nagy-, és koncentrált terheléseket (pl.: beletérdelés), legfőképpen a huzatot feszítő drót környékén.

A fűtőpárna javítása:

1. A nyúlás gátló védőmatrica óvatos eltávolítása (10. kép).
2. A szakadás pontos detektálása.
3. A megmaradt szigetelés elvágása a szakadás helyén.
4. A vezeték cérnáktól való kiszabadítása a szakadástól mérve ~80-80 mm-re.
5. A szétégett kb. 15 mm-es részt kivágása.
6. A két vezetékvég blankolása 10-10 mm-re.
7. ~40 mm-es zsugorcső felhúzása a vezetékre.
8. A leblankolt rész forrasztóolajjal való bekenése.
9. A vezetékek összeforrasztása jó minőségű forrasztóanyaggal.
10. A zsugorcső ráhúzása a javított szakaszra.
11. A rövidült vezeték kisebb ívekben történő meghajlítása.
12. A vezeték hozzávarrása a párnához (11-12. kép).
13. Nyúlás gátló szalag visszaragasztása Loctite 595-el.
14. Kétoldalú szőnyegragasztó (pl.: 3M) felragasztása a párna széleire.
15. A vezeték szakadásmentességének ellenőrzése multiméterrel.

A fűtőpárna visszaszerelése:

1. A kétoldalú ragasztó lehúzása.
2. A párna szivacsra ragasztása, ügyelve arra, hogy védőmatrica az árokban középre és az árok legaljára kerüljön.
3. A csatlakozó áthúzása a szivacson.

Nagyon bízom benne, hogy a javítás nem tiszavirág életű lesz, és több télen keresztül élvezhetem a langyos bőr nyújtotta kényeztetést.

UPDATE (2016.09.06.):

A fűtés élettartama tiszavirág életűnek bizonyult. Két használat után ismét tönkrement. 2013-ban ismét nekifutottam a javításnak. Sokat nem kellet keresnem a hibát. Ugyanott volt elszakadva.
A másodszori javátás annyiban tért el az elsőtől, hogy nem csupán összeforrasztottam a vékony nagy ellenállású vezetéket, hanem kivágtam az üléshuzat drótja alatt mindkét oldalon ~5 - 5cm-et, és ennek helyére sima 1,5 mm2-es sodrott rézvezetéket forrasztottam be. Így a drót alat levő vastagabb keresztmetszetű vezetékszakasz már nem tud elszakadni. Teljesítménycsökkenés nem érezhető.
Az ülésfűtés a negyedik szezonját kezdi meg alattam, így a technológia sikeresnek minősíthető.
Most már csak a javítás után rögtön elpukkanó jobb egyes ülés fűtését kéne megcsinálnom. :)

Amikor megvettem az autót még nem tűnt fel, de egyre jobban megismerve, korán felkerült a teendőlistára a bal egyes ajtókárpit könyöklőjénél levő repedés kijavítása. A repedés a behúzó mögött volt, vélhetően egy "teljes testsúlyos rákönyöklés" miatt jött létre.
A kárpit leszerelése:
- A kilincs mögött levő csavartakaró kipattintása, majd a csavar kitekerése imbusz kulccsal (1. kép).
- A behúzónál levő csavartakaró gumilap kiszedése, majd a csavar kitekerése imbusz kulccsal (2. kép).
- A kapcsoló sziget kiemelése óvatosan, vigyázva a kárpitra. A csatlakozó széthúzása az emelőkarral (8. kép - 1. részlet). A belső kulcsnyílású csavarok kihajtása (3. kép).
- A kárpit alján a 3 db kereszthornyú csavar kiszedése (4. kép).
- A 9 db műanyagpatent kiszedése, óvatosan (5. kép). A művelet legbiztonságosabban patentkiszedő szerszámmal végezhető!
- A felül középen elhelyezkedő patent kiakasztásával párhuzamosan ki kell pattintani a sinből (6. kép) a kárpitot. Ekkor az egyik kezünkkel fogjuk meg a kárpitot, nehogy az összes kötőelem kiakasztása után lezuhanjon.
- A kilincs bowden kiakasztása (7. kép).
- A maradék stekkerek széthúzása (állapotjelző LED, kilépővilágítás, tükör behajtó) (8. kép).
A hiba:
A kárpit leszedése után a repedés láthatóvá vált (8-9. kép).
Javítását - mivel nem sík felületről beszélünk - műanyaghegesztőre bíztam.
A javítás:
A műanyagot hál' Istennek lehetett hegeszteni, így arra alulról 3 db - az alapanyaggal egyező anyagminőségű - csíkot hegesztett a műanyaghegesztő a repedésre (11. kép).
Amitől féltem sajnos bekövetkezett. Minimálisan átégett a kárpit (12. kép). A hiba alig látható.