Minden autós álma: a Stelvió-hágó

2017-09-29  Tedi
Közhely, de a Stelvio-hágó az autósok Mekkája. Egyszer minden autóhívőnek el kell mennie oda elégetni egy kis üzemanyagot, hogy aztán libabőrözve álljon az út mentén nézve, ahogy oldtimerek, motorosok, bringások hódítják meg Európa második legmagasabban fekvő hágóját.
Magazin >> A vírus mögött  
Ha csak azt írnám le, hogy egy 23 kilométer hosszú betoncsík 48 számozott hajtűkanyarral, sokan már erre is rámozdulnának és fordítanák az indítókulcsot. Valóban, a Stelvio lényege nagyjából ez, de a környezet, az autók, és a feeling annyi színt tesznek a palettára, amit nehéz szavakba önteni. 
 
Az egész a ráhangolódással kezdődik, aminek az első lépése nem Magyarországon, hanem már Olaszországban van. Bergamóig az autópálya nem túl izgalmas, de onnan Lecco, azaz a Como-tó felé fordulva kezdődik az igalom. A festői környezetben lévő tó után pedig jönnek a magasabbnál magasabb hegyek. És egyszer csak azon kapja magát az ember, hogy Bormióban van 1500 méterrel a tengerszint felett. Sűrűsödik a forgalom, egyre több autós, motoros és kerékpáros gyűlik össze, és mindannyian azért, hogy legyűrjék a híres Passo dello Stelviót.
 
 
Az út innen indul el, hogy aztán uszkve 15 kilométerrel később 1200 métert emelkedve megérkezzen a hágó tetejére, és innen újabb 10 kilométernyi lejtő jön Svájc, vagy az olaszországi Trafoi felé. A Giro d’Italia királyszakasza minden évben érinti a Stelviót, ezért az aszfalton rengeteg, a kerékpárosokat buzdító felirat van, és van köztük magyar is, a nyíregyházi Vinibike szurkolói hagyták ott a kéznyomukat. Elképesztő belegondolni, hogy aznap a bringások másik két olyan hegyet is megmásznak egyszerre, mint amilyen a Stelvio.
 
 
Az út lágyan kezdődik. Élesebb kanyarok, felezővonal. Aztán beszűkül, eltűnik a felező, jönnek a sziklába vájt, lámpával biztosított alagutak, majd jönnek sorjában a mámorító hajtűkanyarok. Korlát persze sehol, és a kanyarok egyre élesebbek. A panoráma pedig lenyűgöző. Ahogy egyre feljebb kapaszkodik az ember, annál nagyobb mélység tárul elé, a hegy oldalából egyszer csak előtör egy forrás és vízesésként hull alá a napsütésben szivárványt képezve. Egy mormota pedig kinéz a hegyoldalba vájt odújából, és tapasztalja, hogy ma sincs kevesebb látogatója, mint tegnap.
 
 
A meghódítás, a csúcsra való felérkezés maga a mámor. Főleg egy erőltetettebb, adrenalindúsabb kör után. Kiszállsz az autóból, elégedetten végigméred magad, aztán a technikát, elájulsz a látványtól és nézed, ahogy többi autóstársadon ugyanaz az eufória lesz úrrá, mint rajtad. Igen, megcsináltam!
 
 
Mindenki megcsinálta! Az újautós, az oldtimeres, a motoros, a kerékpáros és a futó is - kortól, nemtől függetlenül. Kiállsz az út szélére és nézed, ahogy a többiek vigyorgó arccal elmennek melletted. Egy-egy régi gép kövérebb gázfröccsénél pedig libabőrös leszel.
 
És 20 perc múlva konstatálod, hogy a 2757 méteren azonnal leégsz. De nem számít. Semmi nem számít, mert tökéletes volt ez a nap a Stelvión.
 

Fotók: Szakács-Kovács Lóránt

A Stelvio goes to Stelvio túra ötlete Tedi és Halesz fejéből pattant ki, Rákóczi Feri pedig azonnal igent mondott az ötletükre. Badánkhoz csatlakozott az FCA-csapata, és közösen egy nyereményjátékot is hirdettünk a Facebookon. A játék nyertese elkísérhette a csapatot a háromnapos túrára. Tünci lett a szerencsés, aki egyébként a legnagyobb alfás csoport adminja a Facebookon.
 
Természetesen a Passo dello Stelvio táblán elhelyeztük az Alfa Amore matricáját! :)
 

Fotók: Szakács-Kovács Lóránt

A túrát rengeteg fotóval dokumentáltuk az Alfa Amore Facebook- és Instagram-oldalán, illetve egy három részes vblogot is forgattunk. Ezeket itt tudod megnézni:



Írta:
Tedi
Kapcsolódó topic:
Stelvio

Az utolsó 3 hozzászólás:

Bali1592017-10-06 14:43:33 // 448
Nekem is hasonló érzéseim voltak, mikor láttam az említett tesztet. Rosszat nem nagyon tudott mondani, de hogy bármit elismerjen benne, az nem igazán ment neki. A Giulia ugyanezen vonalon lett "értékelve"...Bezzeg a BMW teszteknél...Egy időben szinte minden adást megnéztem náluk, de már nem igazán teszem. Párom mondta mindig közben, hogy őt idegesíti ez a srác, mert nem tud objektív lenni, csak azt hajtja neki mi tetszik, ami neki nem tetszik nem is lehet jó, stb...és akkor nem is Alfa teszteket néztem...Anno a köridő rovatban a Giulietta QV-t is eléggé lefitymálták elsőre, de azért nem mozgott rosszul, vagy valami hasonló is elhangzott utána...Valamiért nem igazán ismerik el az Alfákat...Na ilyenkor kell elolvasni pár Csikós cikket, vagy a Bazsó Giulia Veloce tesztjét, hogy helyreálljon az ember lelki békéje. :-)
Giuntini2017-10-06 14:29:37 // 447
Láttam a Garázsban a Stelvio tesztjét Vida tolmácsolásában. Igazából nem mondott rosszat, de végig az látszott, hogy savanyú a szőlő. Például a fabetétek, amire azt mondta, hogy nagyon szépek, de lehet hogy csak utámzat. Azért mert az imádott BMW-nél utánzat dívik, az Alfánál nem. Azt mondta, hogy kényelmes, a motor (280 lovas), jól megy, de több is lehetne benne. A másik, a motor túl halk. Ha meg csinálnak egy hörgő, csattogóst, akkor meg az lenne a baj. Azt mondta korrektül össze van rakva, de végig jött belőle a BMW imádat érzése, és a szenvedés, hogy képtelen bevallani, hogy az Alfa lelépte a BMW-t. Várja az erősebb motorok érkezését. Kedves Vida, az már rég készen van, és kategóriájában a legerősebb SUV. Amúgy a legerősebb X3 teljesítménye ott van, ahol a Stelvio 280 lovas benzinese van. Én nem tudom, hogy lehet így autót tesztelni, hogy odamegy az autóhoz, és "kizárt hogy jobb legyen a BMW-nél"... Vicc kategória ez az egész, annak ellenére, hogy rossz szava nem volt a Stelvióra. Ja meg az volt a baja, hgy magas az üléshelyzet. Ez egy SUV. Vagy most meg mi kell helyette?
Giuntini2017-10-03 21:37:05 // 446
Nagyon jó a beszámoló! A QV-val majd veletek megyek...!